تهران

نکات مهم درباره مراقبت از دندان کودکان

روش های مراقبت از دندان های کودکان
مراقبت از دندان های کودکان باید از همان دوران کودکی آغاز شود و شما به عنوان والدین نقش مهمی در این رابطه دارید. دندان های کودکان به دلیل استفاده از انواع تنقلات در معرض خطر خرابی قرار دارند و تنها با محدود کردن مصرف این مواد و آموزش اصولی رعایت بهداشت دهان و دندان می توان از خطر خرابی دندان ها کاست.

مراقبت از دندان کودک

مراقبت از دندان های کودکان امر بسیار مهمی است چون این دندان ها هستند که کیفیت خوبی به لبخند و نحوه صحبت کردن کودکان می دهند و در غذا خوردن هم نقش مهمی ایفا می کنند. باید از دوران خردسالی و رویت اولین دندان کودک مراقبت و رعایت سلامت آنها شروع شود. والدین در این زمینه نقش بسیار موثری دارند. از زمانی که اولین دندان کودک جوانه زده و شروع به رشد می کند می توانید مراقبت و شستو شوی دندان ها را در ابتدا با مسواک انگشتی شروع نمایید. 

 

مراقبت از دندان های کودکان
مراقبت از دندان های کودکان

تقریبا از حدود شش ماهگی اولین دندان های نوزادان شروع به رویش می کنند و کودک در سن سه سالگی تمام دندان های شیری اش را کامل خواهد کرد. به طور طبیعی مجموعا حدود بیست دندان در دهان کودک، ده تا در فک پایین و ده عدد نیز در فک بالا وجود خواهد داشت. باید از این دندان ها مراقبت کافی صورت بگیرد تا زمینه سالمی برای رشد دندان های دایمی وجود داشته باشد.

چگونه دندان های کودکان را سالم نگه داریم؟

والدین در شکل گیری دندانهای سالم کودکان و مراقبت از آنها نقش بسزایی دارند. بچه ها دوست دارند از اطرافیان تقلید کنند ، بنابراین یک الگوی مناسب برای کودکانتان در محافظت از دندان هایشان باشید. پوسیدگی های دندانی در کودکان در نتیجه عدم رعایت بهداشت دندان ها و مراقبت نکردن از آنهاست که به مرور و با درمان نشدن موجبات بروز آبسه و درد در دندان های کودکان را فراهم می کند. 

پوسیدگی دندان در خردسالان

از مهمترین علتهای پوسیدگی در دندان های کودکان مصرف شیر یا مایعات دیگر در هنگام خواب و در فاصله میان شب تا صبح است. به دلیل کاهش ترشح بزاق در این مدت و قرارگیری مایعات شیرین روی سطح دندان ها، فرایند پوسیدگی دندان ها شروع شده و تکرار مداوم این عمل منتهی به پوسیدگی دندان ها می شود. برای پیشگیری از این روند حتی الامکان باید از شش ماهگی به بعد شیر دادن در شب متوقف شود و یا دندان های کودک بعد از شیر خوردن تمیز گردد. و اگر پوسیدگی اتفاق افتاده باشد باید هر چه سریع تر درمان شود.

مراقبت از دندان های کودکان
آموزش مسواک زدن به بچه ها

به اعتقاد دندان پزشکان، مراقبت از دندان های کودکان باید از کودکی شروع شود و بهترین سن یک سالگی است چون محافظت از سلامت دندان ها در سنین پایین، هم سلامت لثه و دندان های کودک را تضمین می کند و هم چنین به کاهش هزینه های درمانی خانواده خواهد انجامید.

در کودکان زیر دوسال که کودک هنوز آماده استفاده از مسواک نیست می توانید با استفاده از مسواک انگشتی دندان های کودک را تمیز کنید. بعد از حدود دو سالگی به تدریج می توان با استفاده از خمیر دندان به اندازه یک نخود دندان های کودک را مسواک زد. البته به شرطی که کودک بتواند خمیر دندان را قورت نداده و در دهان نگه دارد. در این صورت باید تا مدتی تنها با مسواک و بدون خمیر دندان، دندان های کودک را تمیز کرد. از حدود سه سالگی به بعد می توان دندان های کودک را با همراهی والدین و با استفاده از خمیردندان های فلوراید دار مخصوص کودکان مسواک زد.

دندان های کودکان
مراقبت از دندان های کودکان

در مبحث مراقبت از دندان های کودکان علاوه بر مسواک زدن و تمیز کردن دندان ها، رژیم غذایی سالم نیز مهم است. استفاده مدوام و زیاد از مواد حاوی شکر، احتمال خطر کرم خوردگی دندان ها را افزایش می دهد. 

بنابراین  باید با رعایت بهداشت و مراقبت کردن از دندان های شیری کودکان، زمینه را برای رویش دندان های دائمی به شکل سالم و موزون فراهم کرد. تا زمان رویش دندان های دائمی در کودک، باید ریشه دندان های شیری در دهان او باشند و موقع درآمدن دندان های دائمی، دندان های شیری کودک لق شده و بیافتند، اگر این پروسه به درستی پیش نرود دندان های دائمی کج می شوند و سر جای خود در نمی آیند. 

مراقبت از دندان
مراقب دندان های کودکان خود باشید

مراقبت از دندان های کودک مدرسه ای

در کودکانی که به مدرسه می روند برای مراقبت از دندان های آنها و جلوگیری از ایجاد پوسیدگی در دندان هایشان، باید نکاتی را مد نظر داشته باشید:

کودکان باید پیش از رفتن به مدرسه و پس از خوردن صبحانه با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنند.

در صورتی که برای کودک مدرسه ای خود از منزل خوراکی تدارک می بینید، بهتر است این خوراکی شامل غذای طبیعی و فاقد مواد قندی و پوسیدگی زا باشد. 

اینکه از کودک انتظار داشته باشیم تا هیچ گونه مواد خوراکی پوسیدگی زا برای دندان در طول روز استفاده نکند تا حد زیادی غیر واقع بینانه است. پس باید کودک را به رعایت بهداشت دهان و دندان توصیه کنیم. و هم چنین از چکاپ های دندان پزشکی نیز برای دندان های کودکان خود غافل نشوید.

 

مراقبت از دندان
دندان های کودکان و روش های مراقبت از آنها
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی