تهران

ترمیم و جوان‌سازی پوست با لیزر

لیزر روشی برای ترمیم و جوان‌سازی پوست
فرایند تحلیل رفتن پوست و بروز چین و چروک در آن با افزایش سن و تحت تاثیر عوامل مختلف امری اجتناب ناپذیر است اما امروزه با پیشرفت‌های روز افزون علم پزشکی استفاده از روش‌های متعدد برای ترمیم و جوانسازی پوست متداول شده است. لیزر یکی از این روش‌های پرطرفدار است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ترمیم و جوانسازی پوست با لیزر

انسان‌ها به طور ذاتی دوست‌دار زیبایی هستند. هرچند که همه‌ی انسان‌ها تمایل به زیبایی دارند، اما فرآیند پیری و آسیب های محیطی امری اجتناب ناپذیر است. بعد از 25 سالگی بر اثر گذر سن، پوست دچار تغییرات شده و اولین علایم پیری بر روی پوست ظاهر می‌شود. خشک شدن پوست، چین و چروک صورت، شلی و افتادگی پوست، تیرگی پوست، به وجود آمدن خط خنده، خط اخم و ... اثرات ناشی از افزایش سن می‌باشد. علاوه بر گذر سن تاثیر عوامل بیرونی مثل آسیب ناشی از نور خورشید، وجود آکنه و جوش، سوختگی و آسیب های پوستی و... هم باعث از بین رفتن طراوت و جوانی پوست می‌شود. اما راه‌حل‌هایی مثل تزریق ژل بوتاکس و ترمیم و جوان‌سازی پوست با لیزر می‌تواند تاثیر این عوامل بر پوست را از بین برده و پوستی جوان و شاداب را به ما هدیه کند. چنانچه تمایل به جوان‌سازی دارید در مورد هر کدام  از این روش‌های جوان‌سازی اطلاعات لازم را کسب و سپس اقدام کنید.

در ادامه به معرفی کامل ترمیم و جوان‌سازی پوست با لیزر خواهیم پرداخت. چنانچه می‌خواهید در مورد لیزر بیشتر بدانید با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

ترمیم و جوان‌سازی پوست با لیزر
روشهای جوان‌سازی پوست با لیزر

لیزر جوان‌سازی با از بین بردن چین و چروک، صاف و یک‌دست کردن پوست، از بین بردن اسکار ناشی از عمل‌های جراحی و زخم‌ها و از بین بردن لک ها پوست را جوان و درخشان و صاف می‌کند. 
تکنولوژی لیزر با ارائه ابزارها و دستگاه‌های متنوع برای جوان‌سازی پوست، به پزشکان و متخصصان پوست این امکان را می‌دهد که روی لیزر کنترل دقیقی داشته باشند و با دقت بالایی قسمت‌های نازک و حساس پوست را بدون کوچک‌ترین آسیبی لیزر کنند و به ترمیم و جوانسازی صورت بپردازند.

ترمیم و جوان‌سازی پوست با لیزر
استفاده از لیزر برای ترمیم و جوانسازی پوست

نحوه عملکرد لیزرهای جوان‌سازی

لیزرهای جوان‌سازی پوست به این صورت عمل می‌کنند که نور لیزر را به صورت ضربه ای و نامنظم به سطح پوست (اپیدرم) می‌تابانند. این پرتوهای نور به صورت دقیق زنجیرهای مولکولی پوست آسیب دیده را به صورت لایه لایه برداشته و بدین صورت سلول‌های رویی و مرده پوست از بین می‌رود و به سطح زیرین پوست یا همان درمیس (قسمت حساس و عروقی پوست) میرسد. در این قسمت با ایجاد حرارت فیبروپلاستها را تحریک می‌کند و سبب ساخت کلاژن و ترمیم چین و چروک و جوانسازی پوست می شود.
با بالا رفتن سن توانایی پوست برای دفع سلول‌های مرده کاهش می‌یابد، این سلول‌ها باید از روی پوست برداشته شوند، همانطور که اشاره شد لیزر این کار را به نحو احسن انجام می‌دهد.

ترمیم و جوان‌سازی پوست با لیزر
نحوه عملکرد لیزر در جوانسازی پوست

لیزر جوانسازی پوست برای چه کسانی مناسب است؟

متقاضی انجام لیزر و جوان‌سازی باید انتظارات معقولی از انجام لیزر داشته باشد. ترمیم و جوانسازی صورت با لیزر برای معایب پوستی زیر به کار می رود:

  •  از بین بردن آثار جوش، آبله مرغان و ...
  •  صاف کردن و از بین بردن آثار بریدگی و جراحی ها
  •  جوان‌سازی پوست آسیب دیده‌ی دست و صورت در اثر افزایش سن یا قرار گرفتن در معرض آفتاب
  •  از بین بردن انواع لکه‌های صورت
  •  از بین بردن چین و چروک‌های ریز و یا عمیق صورت، اطراف چشم، زیر چشم، پیشانی و اطراف دهان
  •  از بین بردن خط اخم و خط لبخند
  •  روشن کردن رنگ پوست و بهبود رنگ پوست‌های زرد و خاکستری
  •  از بین بردن خال‌های مادرزادی
  •  رفع غدد چربی بزرگ شده در روی بینی و صورت
  •  رفع غبغب
ترمیم و جوان‌سازی پوست با لیزر
جوان‌سازی پوست با لیزر

انواع روشهای جوان‌سازی و ترمیم پوست با لیزر


لیزر RF فرکشنال (اسکارلت)

جوان‌سازی با لیزر RF فرکشنال یکی از روش‌های جدید درمان با لیزر است. در این روش درمانی از امواج رادیویی به جای امواج نوری استفاده می‌شود. در این روش امواج RF فرکشنال توسط دستگاه دوقطبی رادیو فرکوئنسی غیر تهاجمی تولید می‌شود. این امواج لایه بیرونی و میانی پوست را هدف قرار داده و پوست را تحریک به بازسازی و ترمیم می‌کند که در نتیجه لایه جدیدی روی پوست تشکیل شده و باعث افزایش تولید کلاژن و الاستین در پوست می‌شود.
جوانسازی با لیزر RF فرکشنال برای درمان ترمیم ناهمواری‌های سطح پوست، رفع چین و چروک در پوست صورت، از بین بردن جای جوش و آفتاب سوختگی، لیفت گردن، از بین بردن غبغب، از بین بردن تیرگی های پوست و بهبود رنگ پوست استفاده می‌شود. همچنین این لیزر در درمان لک‌های مقاوم، ترک‌های بارداری، منافذ باز صورت و اسکارهای ناشی از جراحی و جوش ها تاثیرات فوق العاده‌ای دارد.
در ترمیم و جوان‌سازی صورت با RF فرکشنال، لایه عمقی پوست (لایه میانی) برای تولید کلاژن تحریک می‌شود، در حالی که لایه‌ی اپیدرم دست نخورده باقی می‌ماند و آسیبی به آن نمی‌رسد.

روشهای ترمیم و جوانسازی پوست با لیزر
لیزر RF فرکشنال  (اسکارلت) جهت جوان‌سازی پوست

یولیزر کوانتا

ترمیم و جوان‌سازی پوست صورت با دستگاه یولیزر به دو صورت تهاجمی و غیر تهاجمی و بوسیله تابش همزمان دو موج با طول موج متفاوت (موج CO2 با طول موج 10600 نانومتر و موج اربیوم گلس 1540 نانومتر) صورت می‌گیرد. دو تکنولوژی تهاجمی و غیر تهاجمی، بنا بر تشخیص پزشک به صورت همزمان یا جداگانه استفاه می‌شود. با تابش امواج، لایه درم پوست تحریک شده و شروع به کلاژن سازی می‌کند و به این شکل ترمیم چین و چروک با لیزر انجام می‌گیرد و پوست جوان‌تر می‌شود.
این لیزر با تکنولوژی جدید خود انقلابی در زمینه جوان‌سازی ایجاد کرده است.

روشهای ترمیم و جوانسازی پوست
جوان‌سازی پوست با یولیزر کوانتا


لیزر فوتونا (4D)

ترمیم وجوان‌سازی پوست با لیزر فوتونا به صورت چهار بعدی، هم از طریق سطح خارجی پوست و هم از داخل دهان انجام می‌شود. این لیزر با استفاده از دو طول موج و با تکنولوژی پیشرفته خود در 4 مرحله لایه‌های عمقی، میانی، سطحی و ساختار پوست را ترمیم می‌کند و بدون نیاز به تزریق مواد پوست را سفت و لیفت می‌کند. لیزر چهار بعدی فوتونا با درمان غیر تهاجمی و تهاجمی خفیف، بدون آنکه باعث سوختگی و آسیب به سطح پوست شود، کلاژن سازی در پوست را افزایش می‌دهد.نتایج واضع این نوع درمان بعد از 2 تا 3 ماه به طور واضح مشاهده خواهد شد.

روشهای ترمیم و جوانسازی پوست
جوان‌سازی پوست با لیزر فوتونا (4D)

لیزر فرکشنال (CO2)

ترمیم چین و چروک‌های عمیق با لیزر CO2 صورت می‌گیرد. این لیزر درمان خیلی قوی را فراهم می‌آورد. لیزرهای CO2 سال‌های زیادی است که برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود. لیزر CO2 برای رفع چین و چروک و جوان‌سازی پوست، لایه‌های نازکی از اپیدرم را بدون آسیب به بافت‌های مجاور از بین‌ می‌برد. در نسل جدید این لیزرها به جای تابیدن نور با شعاع بزرگ همانند لیزرهای قدیمی، پرتوهای نور به طور پیوسته و با پالس های بسیار کوتاه انرژی و با شعاع های بسیار باریک در حد میکرون بر روی سطح پوست تابیده می‌شود. بنابراین مناطقی از اپیدرم بصورت سالم باقی می‌ماند و از همین مناطق سالم ترمیم پوست به سرعت انجام می‌گیرد.

روشهای ترمیم و جوانسازی پوست
ترمیم و جوان‌سازی پوست با لیزر فرکشنال (CO2)

لیزر اربیوم

لیزر اربیوم برای رفع چین و چروک ریز و خطوط سطحی و نسبتا عمیق کاربرد دارد. لیزر اربیوم با برداشتن لایه نازک و سطحی از پوست تیرگی‌ها، لکه‌های پوستی، خال های پوستی و زگیل‌ها را از بین می‌برد. در واقع لیزر اربیوم لیزری تهاجمی می‌باشد. لیزر اربیوم می‌تواند برای جوان‌سازی دست، گردن، قفسه سینه مورد استفاده قرار گیرد.
این لیزر دوره بهبودی کوتاهی دارد و با تحریک تولید کلاژن باعث رفع چین و چروک پوست می‌شود. لیزر اربیوم پالس‌های نوری را با انرژی بالا ارسال می‌کند که توسط آب و مواد موجود در پوست جذب و به گرما تبدیل می‌شود، گرما سطح نازک پوست را لایه لایه از بین می‌برد. بعد از بهبود پوست جدید جایگزین پوست آسیب دیده می‌شود.

روشهای ترمیم و جوانسازی پوست
ترمیم و جوان‌سازی پوست با لیزر اربیوم

لیزر N-lite یا Regenlite

لیزر nlite لیزری غیر تهاجمی است که با تابش طول موج خاصی که به آن smart pulse گفته می‌شود سبب آزاد شدن موادی بنام فاکتورهای رشد (Growth factors) از عروق سطحی پوست می‌شود. این فاکتورها با افزایش کلاژن سازی در پوست باعث شفافیت و جوان‌سازی پوست می‌شوند.
لیزر  N-lite به اندزه لیزر های CO2 و اربیوم موثر نیست ولی نسبت به آنها هزینه کمتری دارد. این لیزر عمدتا برای رفع نقص های کوچک در پوست صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از لیزر ممکن است متخصص پوست تشخیص دهد که قسمت لیزر شده را به مدت چند ساعت پانسمان کند. پس از برداشتن پانسمان برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن باید محل لیزر چرب شود و ممکن است تا 72 ساعت محل مورد نظر خارش داشته باشد. بهبودی ناحیه لیزر شده  تا 21 روز طول می کشد و پوست حالت ملتهب و قرمز دارد. 

روشهای ترمیم و جوانسازی پوست
جوان‌سازی پوست با لیزر N-lite یا  Regenlite

تعداد جلسات لازم برای لیزر جوان‌سازی پوست

تعداد جلسات درمانی مورد نیاز در افراد مختلف متفاوت است و بستگی به وضعیت بیمار دارد. مثلا چین و چروک‌های خفیف ممکن است به یک یا دو جلسه درمان نیاز داشته باشد و چین و چروک عمیق و گسترده تعداد جلسات بیشتری نیاز داشته باشد.

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی