تهران

همه چیز درباره جراحی بینی

همه چیز درباره عمل جراحی بینی
امروزه ایران بیشترین آمار در جراحی بینی را داراست و از کشور های مختلف برای جراحی بینی به کشور ما سفر میکنند. جراحی بینی عاقلانه میتواند رضایت خاطر شما را داشته باشد و از مشکلات بعد آن جلوگیری کند پس با تیجور همراه باشید تا همه چیز درمورد عمل بینی را بدانید.

تمام انسان ها زیبایی را دوست دارند و تلاش میکنند دیگران آن ها را زیبا ببینند. این یک امر بسیار طبیعی است و هیچ انسانی نمیتواند منکر این شود که دوست ندارد زیبا باشد. این طبیعت انسان یک بازار داغ بین گروهی از پزشکان پوست و زیبایی درست کرده است. همانطور که میدانید آمار ایران در جراحی بینی باور نکردنی است. این تعداد زیاد عمل جراحی بینی در سال ممکن است بخاطر فرهنگ و ژن و موضوعات روانشناختی باشد. منظور از ژن این است که بینی ایرانی ها نسبت به برخی کشور ها کمی بزرگتر است. آشنا شدن فرد با روش ها و نوع عمل های بینی میتواند از آسیب ها و مشکلات بعد آن جلوگیری کند.

متد های جراحی بینی

رینوپلاستی بسته: در این متد جراحی پوست رویی بینی برش خورده نمی شود و جراحی از داخل بینی انجام میشود و همچنین کلوملا که پره بین دو سوراخه بینی است هم برش نمی خورد و سالم باقی می ماند. اگر بینی شما نیاز به تغییرات زیادی نداشته باشد یا گوشتی باشد از این نوع جراحی بینی استفاده می شود.

رینوپلاستی باز: در این نوع جراحی، جراح احتیاج دارد تسلط کامل بر اسکلت بینی، غضروف ها و بافت نرم برای تغییرات داشته باشد، پس کلوملا را برش میدهند تا در صورت لزوم پوسته بینی را بالا بدهند. بعد از عمل این پوست بالا داده شده سر جای خود باز میگردد و بخیه میگردد.
باید خاطر نشان کنیم که برش خوردن پره های بینی، هیچ ربطی به باز یا بسته بودن نوع عمل بینی ندارد، این برش به پره های بینی و اندازه سوراخ های بینی ارتباط دارد. مثلا اگر سوراخ های بینی بیش از اندازه بزرگ باشند، جراح مجبور به برش دادن پره های بینی است تا بتواند اندازه سوراخ ها را کوچک کند. 

عمل جراحی بینی
جراحی بینی گوشتی

مزایای انجام عمل بینی به روش باز

  • در این نوع عمل، جراح کاملا تسلط کافی بر بینی دارد، پس بینی قرینه تر در می آید
  • در این روش جراح میتواند از پروتز های غضروفی و استخوانی راحت تر استفاده کند
  • بعد از این عمل در صورت نیاز به عمل دوم این کار راحت تر خواهد بود
  • نتیجه این عمل رضایت بخشی زیادی داشته است
  • اگر بینی دارای انحراف و شکستگی باشد، این روش در اولویت قرار میگیرد

مزایای انجام عمل بینی به روش بسته

  • این نوع عمل جراحی بینی سرعت بیشتری دارد و عمل میتواند طی 15 دقیقه انجام بگیرد
  • در این روش نوک بینی کمتر ورم میکند و در نتیجه زودتر خوب میشود
  • کلوملا بدون برش باقی می ماند

کدام روش بهتر است

استفاده لغت بهتر درست نیست، باید بگوییم کدام روش مناسب تر برای بینی شماست. ممکن است بینی شما دارای شرایطی باشد که یکی از این روش ها برایش بهتر باشد. یا اینکه ممکن است جراح شما در یکی از این روش ها تبحر بهتری داشته باشد. در نتیجه انتخاب روش باید عقلانی و با مشورت پزشک صورت پذیرد. در هر صورت شما میتوانید روش مورد نظر خود را انتخاب کنید. البته امروزه بیشتر از روش باز استفاده می شود و علاقمندان به این روش رو به افزایش است.

عمل جراحی بینی
داشتن رضایت بعد از عمل جراحی


جراحی بینی با لیزر 

شاید هنگام جستجو در اینترنت به این جمله برخورد کرده باشید ولی بدانید که این جمله صحت ندارد و تنها روش رفع نقص بینی عمل جراحی توسط یک پزشک مجرب است. این جمله فقط برای تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد و این دستگاه لیزر فقط میتواند پوست بینی را ترمیم کند.

جراحی بینی با لیزر ivs

 شاید اسم دستگاه لیزر ivs برایتان آشنا باشد. این دستگاه ترمیم کننده بد شکلی بینی است و در هیچ صورتی عمل یا جراحی انجام نمیدهد. این دستگاه ها میتوانند باکتری ها اشباع شده را بردارند و پوست بینی زیباتری به شما بدهند. 

جراحی بینی بدون بیهوشی

در سال های گذشته جراحی بدون بیهوشی یا بی حسی بیشتر مورد استفاده قرار میگرفته است, چون مردم از بیهوش شدن و عوارض آن میترسیدند. ولی این روش یک عیب بسیار بزرگ دارد و آن هم خاطره بسیار بدی است که برای بیمار می ماند. حتی بعضی از بیماران در اواسط جراحی به دلیل صحنه های منزجر کننده از ادامه عمل منصرف می شوند و عمل نصفه کاره می ماند. اکثر پزشکان امروزه هم قبول نمی کنند بیماری را بدون بیهوشی جراحی کنند. با پیشرفت علم، عوارض داروهای بیهوشی پایین آماده و بیمار می تواند با خیال راحت و یک خاطره خوش از جراحی بیهوشی استفاده کند.

عمل جراحی بینی
عمل جراحی بینی گوشتی مردانه


مدل های مختلف نتایج جراحی بینی

جراحی بینی طبیعی : جراحی بینی گوشتی بزرگ بهتر است از این روش استفاده شود. این روش مناسب آقایان و افرادی می باشد که نمی خواهند تغییرات زیادی در فرم بینی خود ایجاد کنند. این روش جراحی هیچ قوسی بر بینی ایجاد نخواهد کرد و زاویه سر بینی بین 90 تا 100 خواهد بود.
جراحی بینی فانتزی: عمل جراحی فانتزی به عمل عروسکی هم شناخته می شود. این عمل جراحی قوس بینی را بعد از پله بینی ایجاد میکند و باعث سربالا شدن بینی میشود. در این نوع عمل لطفا زیاده روی نکنید تا حالت بینی شما به صورتتان بیاید.
جراحی بینی نیمه فانتزی: این جراحی درست بین دو نوع قبلی است. یعنی نه طبیعی می ماند نه مانند بینی عروسکی می شود.

انواع بینی برای جراحی

به طور کلی بینی ها از لحاظ نوع و ضخامت به دو دسته برای جراحی تقسیم میشوند:

جراحی بینی های گوشتی یا جراحی بینی های گوشتی با پوست زخیم 

این نوع بینی ها دارای پوست زخیمی هستند بخاطر همین هنر دست پزشک ممکن است زیاد مشهود نباشد پس باید از نوع جراحی بینی طبیعی استفاده کنند. ممکن است استفاده از جراحی بینی گوشتی نیم فانتزی , نوک بینی این اشخاص را گرد کند. پس جراحی بینی گوشتی زنانه و جراحی بینی گوشتی مردانه بهتر است از روش طبیعی صورت پذیرد.

جراحی بینی استخوانی یا جراحی بینی استخوانی غضروفی 

این نوع بینی دارای اسخوان بینی بسیار محکم می باشد و بهترین نوع بینی برای عمل جراحی بینی است. و افرادی که بینی استخوانی دارند می توانند از این عمل نتیجه مطلوبی ببرند. این نوع بینی میتواند از هر روش دلخواهی اعم از جراحی بینی طبیعی, جراحی بینی فانتزی و جراحی بینی نیم فانتزی استفاده کند. 

عمل جراحی بینی
عمل جراحی بینی فانتزی


زمان مناسب جراحی بینی

بهترین زمان بعد از کامل شدن استخوان بینی است و قبل از 18 سالگی این رشد کامل نشده است.

طول مدت درمان جراحی بینی

بعد از عمل جراحی بینی، بیمار باید حداقل 24 ساعت در بیمارستان بستری باشد و با نظر پزشک میتواند این مدت افزایش پیدا کند. بین 7 تا 14 روز آتل باید روی بینی باقی بماند و هر هفته پانسمان بینی توسط پزشک تعویض می شود. بین 6 تا 8 ماه طول میکشد تا ورم بینی کاملا بخوابد و شکل نهایی بینی مشاهده شود. هرگونه ضربه بعد از عمل جراحی میتواند منجر به شکستگی و انحراف شود پس حتما توصیه های پزشک را جدی بگیرید.

مراقبت های بعد جراحی بینی

  • از استعمال دخانیات و مشروبات الکلی تا دوهفته بعد از جراحی به شدت خودداری کنید.
  • از مصرف نمک خود بکاهید.
  • استفاده از مایعات را فراموش نکنید.
  • مواظب مرطوب نشدن گچ بینی خود باشید.
  • درد بعد از عمل کاملا طبیعی است پس فقط از مسکن های تجویز شده پزشک خود استفاده کنید.
  • میتوانید تا 24 ساعت از کمپرس آب یخ استفاده کنید.
مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی