تهران

آخرین اخبار از تعطیلی مدارس در دوران کرونا

اخبار تعطیلی مدارس در دوران کرونا
نظام آموزشی و مدارس از جمله نهادهای اجتماعی هستند که شیوع ویروس کرونا بر آنها تاثیر زیادی گذاشته است که در بیشتر نقاط دنیا برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شدند. در ایران هم مانند دیگر کشورها سال تحصیلی جدید با الزام به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شروع شد اما بعد از مدت کوتاهی دوباره تعطیل شد.

آخرین اخبار از تعطیلی مدارس در دوران کرونا

بیش از چندین ماه است که دنیا با همه گیری ویروسی با نام COVID-19 روبرو شده است. ویروسی که زندگی بشر را در تمامی جنبه‌ها تحت تاثیر خود قرار داده و گاها انجام برخی از فعالیت‌ها را غیر ممکن یا مختل ساخته است. 
همه بخش‌های فعالیتی و خدماتی اعم از بخش‌های مربوط به سلامت جسم و روح، فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی همگی در سطح وسیعی به نوعی تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌اند. 
در این میان یکی از جنبه‌های مهم زندگی بشر یعنی سیستم آموزشی از زمان شیوع این ویروس در بیشتر کشورها به حالت تعویق درآمده است. امسال و در سال تحصیلی جدید بسیاری از کشورها برای مقابله موثر با این ویروس و ادامه فعالیت‌های آموزشی خود تدابیری خاص را به خصوص برای بخش‌های دانش آموزی خود اندیشیده‌اند تا بتوانند همزمان با انجام فعالیت‌های آموزشی و پرورشی، آسیب‌های این بخش را به حداقل ممکن برسانند.
در ادامه این مطلب به آخرین اخبار و اقدامات کشورها در جهت بازگشایی مدارس در دوران شیوع ویروس کرونا خواهیم پرداخت:

تعطیلی مدارس در دوران کرونا
آخرین اخبار مربوط به بازگشایی مدارس

ویروس کرونا و تاثیر آن بر نظام آموزشی کشورها

همه گیری ویروس کرونا به شدت سیستم آموزشی جهان را تحت تاثیر گذاشته و بسیاری از مراکز آموزشی به خصوص مدارس و دانشگاه‌ها را به تعطیلی کشانده است. طبق تحقیقات سازمان جهانی یونسکو، تعطیلی مدارس در ماه مارس در سرتاسر جهان باعث شد تا حدود 91 درصد یعنی 1.7 میلیارد دانش آموز و دانشجو، مجبور به گذراندن دوران تحصیل در خانه شوند. 
طبق آنچه که در گزارش مجله Science آمده، در ماه ژوئن مدارس در بیش از 20 کشور دنیا بازگشایی شدند و در کشورهای بسیاری از جمله در اروپا، مدارس حداقل در حدی بازگشایی شدند. برخی کشورها نیز همانند تایوان، نیکاراگوئه و سوئد هرگز اقدام به تعطیلی مدارس خود نکردند. 

تعطیلی مدارس
بازگشایی مدارس تحت تاثیر کرونا

سوئد

با وجود اینکه مرگ و میر ناشی از شیوع ویروس کرونا در سوئد در مقایسه با همسایگان بالاتر بود، اما  قوانین مربوط به قرنطینه خانگی و خانه نشینی در آن کمتر از دیگر همسایگان اروپایی اجرا شد. این کشور تغییر چندانی در قوانین خود ایجاد نکرده و مدارس سطوح ابتدایی و راهنمایی را از زمان اعلام همه گیری ویروس کرونا تعطیل نکرد و در این خصوص تنها به تعطیل کردن مدارس دبیرستانی و دانشکده‌ها بسنده کرده و همچنین تجمع بیش از 50 نفر را ممنوع اعلام کرد.
دولت سوئد با مقاومت در برابر خواست سازمان بهداشت جهانی مبنی بر تعطیلی تمام مقاطع تحصیلی، تنها بر شست و شوی منظم دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی در اماکن عمومی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری تاکید نمود.

پروتکل‌های بهداشتی
قوانین بازگشایی مدارس در سوئد

ایتالیا

ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی است که در اوایل همه گیری ویروس کرونا بیشترین میزان مبتلایان و مرگ و میر ناشی از آن را به خود اختصاص داده بود. این کشور تمامی مدارس خود را در ماه مارس تعطیل اعلام کرد و کشوری بود که سخت گیرانه‌ترین مقررات و قوانین مربوط به قرنطینه خانگی را به مرحله اجرا گذاشت و به عنوان نخستین کشور اروپایی، تمام مدارس و دانشگاه‌های خود را تعطیل کرد.
بازگشایی مدارس از 14 سپتامبر در این کشور آغاز شد. رعایت فاصله یک متری، استفاده از ماسک، استفاده از شیلد محافظ صورت برای معلم‌ها، تعداد کم دانش آموزان حضور یافته در مدارس، تقسیم بندی آنها به گروهای مختلف و در نظر گرفتن ساعات متفاوت برای شروع کلاس‌ها، در نظر گرفتن امکان آموزش از راه دور برای اقشار آسیب پذیر از جمله اقدامات و پروتکل های بهداشتی بود که این دولت برای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا به اجرا گذاشت.

بازگشایی مدارس در دروان کرونا
ایتالیا و قوانین بازگشایی مدارس در دوران کرونا

چین

چین به عنوان کشوری که منشاء شیوع کرونا دانسته می‌شود در ابتدا اقدامات سخت گیرانه‌ای را برای جلوگیری از شیوع این ویروس اتخاذ کرد. در اواخر ماه مارس و عدم گزارش مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین، به تدریج محدودیت‌ها کم شد و از ماه آوریل، ابتدا فعالیت دانشکده‌های تحصیلات تکمیلی در 9 استان شروع و مدارس سال آخر دبیرستانی برای آمادگی دانش آموزان برای کنکور بازگشایی شدند.
رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، استفاده از سیستم حمل و نقل خصوصی همراه با تعیین مکان‌های مشخص برای دانش آموزان از جمله برنامه بازگشایی و پروتکل های بهداشتی بکار گرفته شده در مدارس کشور چین بودند.
در حال حاضر با کاهش قابل توجه مبتلایان به ویروس کووید 19 در چین مدارس تعطیل شده از ژانویه که آموزش‌های خود را از راه دور و به صورت آنلاین ارائه می‌کردند، به صورت حضوری بازگشایی شده و شروع به فعالیت کرده اند.

بازگشایی مدارس در کرونا
اقدامات دولت چین برای بازگشایی مدارس در دوران کرونا

ایران

طبق بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در ایران، تاریخ 15 شهریور آغاز سال تحصیلی جدید به صورت حضوری برای تمامی مقاطع تحصیلی اعلام شده بود. اولویت آموزش با کلاس‌های حضوری اعلام گردید و طبق آن مدارس جز در موارد تشخیص ستاد مدیریت کرونا و در صورت اعلام وضعیت پر خطر باز بودند.
پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی مدارس در ایران نیز همانند کشورهای دیگر شامل اجباری شدن استفاده از ماسک و ملزومات بهداشتی دیگر، رعایت فاصله اجتماعی، زوج و فرد و چرخشی کردن کلاس‌ها در مدارس پر جمعیت، آموزش اصول خود مراقبتی و پایش علائم بالینی دانش آموزان، جلوگیری از ایجاد تجمع و نزدیکی دانش آموزان به یکدیگر، آموزش شست و شوی مکرر دست‌ها بود. همچنین طبق این پروتکل‌ها حضور دانش آموزی که در خانواده خود فرد مبتلا به کرونا داشت برای مدت حداقل دو هفته‌ای ممنوع اعلام شده بود. اما چند روز بعد از بازگشایی کامل مدارس به علت آمار بالای مبتلایان و فوت شدگان بر اثر این ویروس تمامی مدارس تعطیل شدند و آموزش آنلاین جایگزین آموزش حضوری شد.

تمامی دانش آموزان با استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت می‌توانند به کلاس‌های آنلاین مدارس دسترسی داشته باشند.

تعطیلی مدارس
شرایط بازگشایی مدارس در ایران در دروان کرونا

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی