تهران

مناسب‌ترین فریم عینک را برای صورت خود انتخاب کنید

انتخاب فریم مناسب برای عینک
یکی از دغدغه‌های همیشگی افراد عینکی انتخاب فریم مناسب است که با اجزای صورت همخوانی داشته باشد. اما باید بدانید که این انتخاب به عوامل بسیاری مانند فرم صورت، رنگ پوست و رنگ چشم بستگی دارد. در ادامه روش‌های انتخاب یک عینک مناسب را آموزش می‌دهیم. همراه ما باشید.

انتخاب مناسب ترین نوع عینک بر اساس شکل صورت

انتخاب کردن عینک آفتابی یا طبی بر اساس یک سری قوانین و مراحل خاصی انجام می‌شود که در ابتدا باید با شکل صورت خود آشنا شوید تا بتوانید فریم عینکی که متناسب با شکل صورت شما است را انتخاب و خریداری کنید.

در ادامه این مقاله مراحل انتخاب یک فریم عینک مناسب برای صورت را گردآوری کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید:

فریم عینک مناسب صورت
انتخاب فریم مناسب بر اساس فرم صورت

انتخاب فریم عینک مناسب

در هنگام خرید عینک طبی و یا آفتابی  باید به این نکات توجه داشته باشید:

  • عینک شما باید با ویژگی‌های فردی شما مطابقت داشته باشد برای مثال اگر شما چشمانی رنگی دارید بهتر است فریم عینک شما رنگی باشد.
  • فریم عینک باید با فرم صورت در تضاد باشد. برای مثال صورتی که به فرم مربعی است بهتر است فریم عینکی به شکل گرد انتخاب کند.
  • اندازه فریم باید متناسب با صورت باشد یعنی نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ.
فریم عینک مناسب صورت
فریم‌های مناسب با انواع فرم صورت

انواع فرم صورت و فریم مخصوص آن‌ها

شکل صورت‌ها اصولا ترکیبی از انواع مختلفی هستند که اصلی‌ترین آن‌ها به 7 نوع زیر تقسیم می‌شود:

  • فرم صورت بیضی
  • فرم صورت مثلثی رو به بالا
  • فرم صورت مستطیل
  • فرم صورت مربعی
  • فرم صورت مثلثی رو به پایین
  • فرم صورت لوزی
  •  فرم صورت گرد 

فرم صورت بیضی شکل

صورت‌های فرم بیضی یکی از بهترین فرم‌های صورت هستند زیرا که همه اجزای آن با هم متناسب‌اند. این مدل صورت باید به دنبال فریم عینکی که عریض‌تر هستند باشند. همچنین فریم‌هایی که خیلی باریک و پهن می‌باشند نیز برای این افراد مناسب است.

مدل عینک‌های مناسب برای صورت‌های بیضی‌ شامل عینک خلبانی، چند ظلعی، پروانه‌ای، مستطیل، کلاب مستر و عینک ویفری می‌باشد.

فرم صورت بیضی

ارتفاع صورت بیضی از عرض آن بیشتر است یعنی فاصله پیشانی تا چانه زیادتر از فاصله گونه تا گونه است و عرض پیشانی نیز بیشتر از چانه‌ها می‌باشد.

مدل عینک برای صورت کشیده
مدل عینک برای صورت بیضی شکل
 انتخاب فریم عینک مناسب
فریم بیضی شکل

فرم صورت‌های مثلثی رو به پایین

اغلب مردم فرم صورت مثلثی رو به پایین دارند یعنی قسمت پیشانی پهن‌تر از چانه‌ها می‌شود. فریم عینک مناسب برای این افراد فریمی است که قسمت بالای صورت را پهن‌تر نشان ندهد. همچنین عینک‌هایی که بدون فریم هستند نیز مناسب می‌باشد. در هنگام انتخاب عینک فریم‌دار باید ترجیحا فریمی باریک را انتخاب کنید. مدل عینک‌های مناسب برای صورت‌های مثلثی رو به پایین شامل: کلاب مستر، خلبانی، فریم گربه‌ای، چند ظلعی و مستطیل شکل می‌باشد.

فرم صورت به شکل مثلثی رو به پایین

هنگامی که فرم صورت مثلث رو به پایین است یعنی طول پیشانی بسیار بیشتر از چانه‌ و فاصله گونه تا گونه است.

عینک برای صورت مثلثی
عینک برای صورت مثلثی

فرم صورت‌های مستطیل شکل 

افرادی که فرم صورت آن‌ها به شکل مستطیل است طول صورت بیشتر از عرض آن است و اصولا بینی‌های کشیده‌ای دارند. برای این که درازای صورت را کمتر کنید و آن را معمولی‌تر نشان بدهید باید فریمی را انتخاب کنید که پهنای بیشتری نسبت به ارتفاع آن داشته باشد.

نمونه‌ای از فریم‌های مناسب آن‌هایی هستند که پل کوتاه‌تری دارند که در نتیجه باعث کوچک نشان دادن بینی می‌شود و یا فریم‌هایی با دسته‌های زینتی و فانتزی. فریم عینکی که مناسب این افراد است شامل :عینک گرد، عینک بیضی، عینک چند ضلعی، عینک گربه‌ای، عینک خلبانی، عینک ویفری، عینک کلاب مستر و عینک پروانه‌ای می‌باشد.

فرم صورت به شکل مستطیل

طول صورت بیشتر از عرض صورت و فاصله گونه تا خط فک زیاد است که معمولا بینی آن‌ها کشیده‌تر است که باید عینکی با فریم عمق زیاد خریداری کنند که هر چه پل عینک کمتر باشد بینی را کوتاه تر از حد معمول خود نشان می‌دهد.

فرم صورت‌های مربعی شکل

صورت‌های مربعی شکل معمولا فک قوی و پهنی دارند و پیشانی آن‌ها نیز پهن‌تر از فرم‌های دیگر صورت می‌باشد. این افراد باید عینکی را انتخاب کنند که صورت را کشیده‌تر نشان دهد و همچنین پهنای آن باید از ارتفاع آن بلند‌تر باشد. عینک‌های بیضی و باریک هم نمونه‌های مناسب و خوبی می‌باشند. عینک‌هایی که برای صورت‌های مربعی مناسب است فریمی همچون: فریم گرد، فریم عینک ویفری، فریم کلاب مستر، فریم پروانه‌ای، فریم بیضی و فریم گربه‌ای مناسب می‌باشد.

فرم صورت مربعی

فرم صورت مربعی به گونه‌ای است که پیشانی تا گونه فاصله منظمی دارد و طول و عرض صورت با هم برابر است و مناسب‌ترین عینک برای این افراد فریمی است که عرض آن بیشتر از طول آن باشد.

فریم عینک مناسب صورت
عینک برای فرم صورت مربعی

فرم صورت‌های لوزی شکل

فرم این صورت‌ها به گونه‌ای است که بخش‌های بالایی و پایینی صورت باریک هستند و مقداری تو رفتگی دارند و در قسمت گونه‌ها کمی بیرون رفتگی دارد. بهترین نوع فریم عینک برای این افراد فریم گربه‌ای، فریم بیضی شکل و یا عینک بدون فریم می‌باشد.

فرم صورت لوزی

در فرم صورت لوزی‌ شکل طول چشم‌ها از هم کمتر و خط فک باریک‌تر است و گونه‌ها پهن‌تر و عریض‌تر هستند که معمولا به صورت برجسته‌تری دیده می‌شود. عینک بدون فریم برای این فرم صورت‌ها مناسب‌تر می‌باشد.

فرم صورت‌های گرد

در فرم صورت‌های گرد خطوط خمیده‌تر و پهنای برابری دارند. برای این که صورت کشیده‌تر و باریک تر دیده شود باید عینک پل داری که کاملا مشخص باشد را خریداری کنید و یا عینک‌هایی که پهنای آن‌ها نسبت به ارتفاعشان بیشتر است را انتخاب کنید. نمونه‌های فریم عینک مناسب برای این شکل صورت شامل: فریم پروانه‌ای، فریم خلبانی، فریم مربعی و فریم مستطیل شکل می‌باشد.

فرم صورت گرد

در این فرم صورت عرض و ارتفاع آن با یکدیگر برابر است و معمولا پیشانی کوتاه و خط فک منحنی و بدون زاویه است. فریم عینک مناسب برای این افراد فریم زاویه‌دار و باریک می‌باشد.

عینک طبی برای صورت گرد
عینک طبی برای صورت گرد
 انتخاب فریم عینک مناسب
فریم عینک به شکل گرد

فرم صورت‌های مثلثی رو به بالا

صورت‌های مثلثی رو به بالا چانه‌های پهن‌تر و پیشانی باریک‌تری دارند که فریم مناسب برای آن‌ها فریمی است که قسمت گونه‌ها را پهن‌تر نشان دهد و عینک‌هایی که دسته‌های تزئینی و یا فرم گربه‌ای دارند مناسب‌تر خواهند بود. همچنین عینک‌های مخصوص این فرم صورت شامل: فریم خلبانی، فریم چند ضلعی، فریم گربه‌ای، فریم مستطیلی و فریم مربع مناسب می‌باشد.

فرم صورت مثلث رو به بالا:

صورت‌های مثلث رو به بالا یا قلبی شکل معمولا پیشانی عریض‌تر و چانه‌های زاویه‌دارتری دارند و برای این افراد بهتر است عینک‌هایی با خط مستقیم را انتخاب نکنند.

عینک طبی برای صورت لاغر
فریم عینک

بررسی نهایی فرم صورت برای انتخاب فریم مناسب

برای این که یک عینک با فریم متناسب با صورت خود را انتخاب کنید باید به سه مورد، رنگ پوست، رنگ چشم و رنگ مو نیز توجه داشته باشید.

رنگ پوست و عینک مناسب
انتخاب عینک بر اساس رنگ پوست

انتخاب فریم عینک بر اساس رنگ پوست

رنگ پوست یکی از مواردی است که در انتخاب فریم عینک نقش مهمی دارد. معمولا رنگ پوست به دو دسته رنگ پوست آبی و صورتی (سرد) و رنگ زرد و هلویی (گرم) تقسیم می‌شود که حدود 60 درصد مردم جهان صورتی با رنگ‌های سرد دارند. انتخاب رنگ فریم عینک باید از رنگ‌های مکمل رنگ صورت باشد.

انتخاب فریم عینک بر اساس رنگ چشم

رنگ چشم برای انتخاب فریم عینک دومین نکته‌ای است که باید حتما به آن توجه داشت. کسانی که چشمانی رنگی دارند باید فریم عینک را در رنج همان رنگ چشمان خود انتخاب کنند. برای مثال اگر فردی چشمانی آبی دارد می‌تواند رنگ‌های بنفش، یاسی، طوسی و آبی را انتخاب کند. افرادی که چشم‌های قهوه‌ای دارند می‌توانند از فریم‌هایی با رنگ‌های خردلی، عسلی، قهوه‌ای و حتی مشکی را انتخاب و خریداری کنند.

انتخاب فریم عینک مناسب
رنگ چشم مهم ترین نکته برای انتخاب فریم عینک

انتخاب فریم عینک بر اساس رنگ مو

رنگ مو به دو دسته سرد و گرم تقسیم می‌شود که رنگ‌های بلوند صورتی، بلوند پلاتینه، پر کلاغی، سفید، قهوه‌ای مایل به قرمز، دودی و قهوه‌ای جزو رنگ‌های سرد محسوب می‌شوند و رنگ‌های بلوند طلایی، نسکافه‌ای، قهوه‌ای، طلایی و هویجی نیز در رده رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند که بهتر است فریم عینک متناسب با رنگ مو باشد. 

​ انتخاب فریم عینک مناسب
رنگ مو برای انتخاب مناسب فریم عینک

در اینجا شما با اصول و قواعدی که برای خرید یک عینک مناسب نیاز بود را خواندید و حالا باید یک عینکی متناسب با مشخصه‌های صورت خود انتخاب کنید مثلا اگر شما جزء افرادی هستید که رنگ پوست گرمی دارید باید فریمی با رنگ‌های خاکی، طلایی، هلویی، نارنجی، زغالی، قرمز آتشین، بلوند لاکی و آبی پررنگ را انتخاب کنید و یا اگر رنگ پوست شما سرد است باید از رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، قهوه‌ای، طوسی-آبی، صورتی، یشمی و کهربایی برای فریم عینک خود انتخاب کنید.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. برای افرادی که پوست سبزه‌ای دارند چه رنگ فریم عینکی بهتر است؟

    فریم‌هایی به رنگ خاکی، طلایی، هلویی، نارنجی، زغالی، قرمز آتشین، بلوند لاکی و آبی پررنگ انتخاب‌های زیبا و مناسبی برای پوست‌های سبزه می‌باشند
  2. برای صورت‌های کشیده چه مدل فریم عینکی باید بخریم؟

    باید عینک پهن و بزرگ بگیرید که کشیدگی صورت را پنهان کند. مدل‌هایی که پل کوتاهی دارند هم خوب هستند زیرا بینی را کوتاه‌تر نشان می‌دهند. همچنین، عینک‌هایی که دسته‌های زینتی دارند هم پهنای صورت را کمتر می‌کنند و در نتیجه برای صورت‌های کشیده مناسب هستند.
مطلب مفید بود؟
936
124
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی