تهران

متن و عکس تبریک ولادت امام حسن عسکری (ع) + زندگینامه حضرت

ولادت امام حسن عسکری
امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شیعیان 8 ربیع‌الثانی سال 232 هجری قمری در شهر مدینه به دنیا آمد. حضرت حسن بن علی بن محمد (ع) مشهور به امام حسن عسکری (ع) و نوه گرانقدر امام محمد تقی (ع) است. امام حسن عسکری (ع) با وجود همه فشارهای بی وقفه حکومت عباسی از آگاهی و علم بخشیدن به مردم دست نکشید.

ولادت امام حسن عسکری (ع) چه روزی است ؟

حضرت امام حسن عسکری(ع) به روایت مشهور در هشتم ربیع الثانی در سال 232 هجری قمری در مدینه متولد شدند. بنابراین هشتم ربیع‌الثانی هر سال برای ولادت امام حسن عسکری (ع) جشن گرفته میشود که در تقویم به هجری شمسی متفاوت می‌افتد. تاریخ ولادت امام حسن عسکری (ع) امام یازدهم شیعیان در سال 1401 برابر با پنجشنبه 12 آبان می‌باشد.

آیا ولادت امام حسن عسکری (ع) تعطیل است ؟

ولادت امام حسن عسکری (ع) در سال تقویم ایران تعطیل رسمی نیست ولی تاریخ شهادت ایشان در تقویم رسمی ایران تعطیل است.

ولادت امام حسن عسکری
ولادت امام حسن عسکری برهمگان مبارک

زندگی‌نامه امام حسن عسکری (ع)

امام حسن عسکری (ع) در سال 235 هجری-قمری که چهارساله بودند، با پدر بزرگوارش امام هادی علیه السلام مجبور به سکونت در سامرا شدند و حدود نوزده سال با پدر خویش در این شهر ساکن بود. پس از شهادت پدر، به مدت شش سال امامت کرد و در این مدت به علت سخت گیری بیش از حد عباسیان، با تقیه بسیار رفتار می کرد و جز یاران نزدیک، کسی را برای ملاقات نمی پذیرفت. پس از حضرت موسی بن جعفر(ع) سال های بسیار در سیاه چال های هارون به سربرد، چنان می نماید که امام دیگری جز امام حسن عسکری (ع) به این سرنوشت دچار نشد. امام عسکری (ع) از سال 254 تا 260 سخت ترین روزهای زندگی اش را زیر نظر سه خلیفه غاصب (معتز و مهتدی و معتمد) گذراند. آنان هرگز به زندان بسنده نکردند؛ بلکه بارها اندیشه پلید از میان بردن حضرت در سر پروراندند و در پرتو قدرت الهی که با خلع از خلافت، قتل و یا دیگرمشکلات روبرو شدند.

ولادت امام حسن عسکری
ولادت امام حسن عسکری (ع) مبارک

سیره هدایتی امام حسن عسکری (ع)

حضرت عسکری (ع) با وجود همه آن فشارها و کنترلها و مراقبتهای بی وقفه حکومت عباسی، یک سری فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و علمی در جهت حفظ اسلام و تشیع و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام داد که از کوشش‌ها و تلاش‌های علمی ـ فرهنگی آن حضرت عبارت است از:

  • تربیت شاگردان: گرچه حضرت عسکری (ع) بر اثر نامساعد بودن زمان و محدودیت بسیار شدید که حکومت عباسی اعمال می کرد، موفق به گسترش دانش دامنه دار خود در سطح کل جامعه نشد، ولی در تربیت شاگردانی که هر کدام به سهم خود در نشر و گسترش معارف ناب تشیع و رفع شبهات دشمنان شیعه نقش مهم و به سزایی داشتند، موفق گشت.
  • تشویق نویسندگان: حضرت عسکری (ع) در کنار تربیت شاگردان از تشویق نویسندگان غافل نبود؛ از جمله داود بن قاسم جعفری می گوید: کتاب «یوم و لیلة» از یونس آل یقطین را به حضرت عسکری (ع) عرضه داشتم.

حضرت عسکری (ع) علاوه بر تربیت شاگردان و تشویق نویسندگان، خود نیز دست به قلم برده و کتب و نامه های فراوانی را برای توسعه علم و دانش و هدایت و راهنمایی جامعه از خود به یادگار گذاشته است. یکی از مهم ترین فعالیتهای علمی حضرت عسکری علیه السلام شبهه زدایی بود برخورد با انحرافات و تحریفات بود که در جامعه پیش می‌آمد؛ مخصوصا اگر این انحرافات از ناحیه اهل قلم و دانشمندان و علما سر می زد، حضرت نسبت به آن خیلی حساس بود، و این خود درس بزرگی است برای علما که در مقابل انحرافات و تحریفات و بدعتهایی که در جامعه ایجاد می شود، سکوت اختیار نکنند.

جانشین امام حسن عسکری (ع)

حضرت مهدی (عج) فرزند امام حسن عسکری (ع) که با توجه به شرایط و موقعیتی که حضرت امام حسن عسکری (ع) در آن قرار داشت، روشن است که موضوع تعیین و انتخاب جانشین آن حضرت، یعنی آخرین امام از نسل پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) که بر اساس روایات تردید ناپذیر بنیاد ظلم و بیداد را برخواهد کند، تا چه درجه از اهمیت و حساسیت برخوردار است. اگر دشمنان اهل بیت (علیهم السلام) کوچکترین رد پایی از فرزند امام حسن عسکری (ع) و جانشین ایشان به دست می آوردند، قطعا در پی نابودی آن حضرت برمی آمدند و اجازه نمی دادند که سلسله امامت استمرار پیدا کند. بنابراین چاره ای جز مخفی نگهداشتن موضوع تولد آخرین حجت حق نبود، و این پنهان کاری تا حدی بود که تا لحظه تولد ایشان نزدیکترین خویشاوندان حضرت عسکری (ع) نیز هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند.

القاب امام حسن عسکری (ع)

  • هادی: ایشان به دلیل اینکه نماد هدایت و نشانه‌ی راهیابی و حرکت در صراط مستقیم برای عالمیان بودند به این لقب مشهور شدند.
  • نقی: امام حسن عسکری (ع) پرهیزگارترین انسان زمان خود بودند و بیشتر از دیگران پاسدار احکام دین و متکی به خداوند به شمار می‌رفت.
  • زکی: به دلیل اینکه ایشان شریف‌ترین و پاک سرشت ترین انسان زمان خود بودند و جان و دل و وجود خود را پاک کرده و در راه اعمال نیک پرورش داده بودند، این لقب را به امام یازدهم نسبت دادند.
  • صامت: ایشان کم سخن بودند و جز به یاد خدا، عبادت، تعلیم و حکمت گویی، لب نمی‌گشودند. به همین علت به ایشان لقب صامت داده شد.
  • خالص: ایشان از هر آلایش، زشتی و پلیدی پاک و مبرا بودند و به این علت به خالص ملقب شدند.
  • ابن الرضا: لقبی است که امام جواد (ع)، امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) به آن شهرت داشتند.
  • خاص: خداوند این امام بزرگوار را با فضائل و اجابت دعا، از بندگان ویژه و خاص خود قرار داده بود و برای همین به ایشان لقب خاص نیز داده شده بود.
  • سراج: امام حسن عسکری (ع) چراغی برای برطرف کردن تیرگی‌ها بوده و مردم را به صلاح و تقوا هدایت می‌کردند. از این رو ایشان را به سراج ملقب کرده بودند.
  • عسکری: این لقب بین امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) مشترک است به این علت که هر دو در شهر سامرا اقامت داشتند. عسکر عنوان غیر مشهوری برای سامرا بوده است. سامرا یک منطقه‌ی نظامی محسوب می‌شد و امام حسن عسکر ی (ع) به دلیل اجبار حکومت عباسی در آنجا اقامت داشتند.

کنیه امام حسن عسکری (ع)

مشهور ترین کنیه امام حسن عسکری (ع) امام یازدهم شیعیان، ابومحمد ذکر شده است ولی در برخی از منابع تاریخی، کنیه‌های ابوالحسن، ابوالحجه، ابوالقائم نیز برای ایشان به کار رفته است.

عکس تبریک و پیام تبریک ولادت امام حسن عسکری (ع)

ولادت امام حسن عسکری
ولادت امام حسن عسکری مبارک باد

ولادت امام حسن عسکری متن تبریک

میلاد یازدهمین امام، و سیزدهمین کشتی نجات آقا امام حسن عسکری (ع) بر شما مبارک‌باد.

ولادت امام حسن عسکری شعر تبریک

بهار تازه و گل تازه و چمن تازه

ستاره یار و فلک یار و دورگردون، یار

هر آن که بر گل رخسار تو گشاید چشم

بهار را چه کند؟ ای به «چهر» رشکِ بهار!

درخت اگر گل سوری، به باغ آورده

نهال قامت تو، آفتاب دارد بار!

ولادت امام حسن عسکری(ع) مبارک باد

ولادت امام حسن عسکری
تبریک ولادت امام حسن عسکری پروفایل

تبریک ولادت امام حسن عسکری شعر

در شادی به روی مردم دنیا واشد

مولد غنچه شد و فصل اقاقی ها شد

ماه زیبای مدینه تو دل تاریکیا

کودکی، لاله رخی، میوه هفت آسمونا

کودکی با همه خصلت مردان خدا

پسر پاک نقی هَدِیّه خوب خدا

یا حسن عید تو امروزِ وُ دل عیدی می خواد

عیدیمون باشه همین که آقامون مهدی بیاد

ولادت امام حسن عسکری
عکس تبریک ولادت امام حسن عسکری مناسب استوری

ولادت امام حسن عسکری مبارک‌باد

خورشید سپهرِ رهبری پیدا شد

احیاگر فقه جعفری پیدا شد

تبریک به مهدی(عج) که به عالم امشب

رخسار امام عسکری پیدا شد

ولادت امام حسن عسکری(ع) مبارک‌باد

ولادت امام حسن عسکری
عکس نوشته ولادت امام حسن عسکری

ولادت امام حسن عسکری شعر تبریک

قدم بر چشم های زمین نهاده‌ای

و جهان روشن شد

صفا آورده ای به ماتمکده دل دنیا

روشنایی آوردی به شب های بی ستاره اهالی

ای ستاره دنباله دار

ولادت امام حسن عسکری(ع) مبارک‌باد

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی