تهران

روز جهانی زن

8 مارس روز جهانی گرامی داشت زن
8 مارس که از سوی سازمان ملل به عنوان روز جهانی زن نام گذاری شده همه ساله در سراسر جهان و در کشورهای مختلف برگزار می گردد. هدف از برگزاری این روز بزرگداشت دستاوردهای زنان در طول تاریخ در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی برگزار می شود.

روز جهانی زن

احتمالا چیزهایی در مورد 8 مارس در رسانه ها و شبکه های اجتماعی شنیده یا دیده اید. بیش از یک قرن از روزی که به عنوان روز جهانی زن تعیین شد می گذرد و این روز همان روز 8 مارس است که در سراسر جهان به عنوان روز جهانی زن شناخته می شود و اینکه مناسبت نامگذاری این روز چیست؟ روز گرامی داشت و جشن است یا روزی با ریشه جنبش و اعتراض؟ 

روز جهانی زن
روز جهانی زن


شروع ماجرا

شروع روز جهانی زن از یک جنبش کارگری سرچشمه گرفت و به یک رویداد جهانی تبدیل شد و توسط سازمان ملل به عنوان یک روز جهانی به رسمیت شناخته شد.
سال 1908 سالی بود که با راهپیمایی 15 هزار زن در شهر نیویورک آمریکا بنای این ماجرا گذارده شد و از جمله خواسته های شرکت کنندگان در این تجمع، کاهش ساعات کاری، بهره مندی از حقوق بیشتر و داشتن حق رای بود. یک سال بعد از این راهپیمایی اولین روز جهانی زن توسط حزب سوسیالیست آمریکا اعلام گردید.
کلارا زتکین زنی بود که ایده جهانی شدن این روز را مطرح کرد. این ایده توسط کلارا زتکین در کنفرانس جهانی زنان کارگر در سال 1910 در کپنهاگ ارائه شد. در کنفرانس مذکور 100 زن از 17 کشور دنیا حضور داشتند که همه آنها با این پیشنهاد به اتفاق آراء اعلام موافقت کردند.

روز جهانی زن
کلارا زاتکین


کشورهای اتریش، دانمارک، آلمان و سوئیس اولین کشورهایی بودند که در سال 1911 این مناسبت را برگزار کردند. در سال 2011 نیز جشن صد سالگی روز جهانی زن برگزار گردید، و امسال در 8 مارس این رویداد جهانی، جشن 109 سالگی خود را برگزار خواهد کرد.
روز جهانی زن در سال 1975 توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شد. سال 1966 عنوان "بزرگداشت گذشته، برنامه ریزی برای آینده" برای این روز بوسیله سازمان ملل متحد انتخاب شد. شعار و موضوع امسال سازمان ملل "جهان برابر،جهان توانا" است که برای تحقق بخشیدن به این شعار از همه انسانها درخواست می نماید تا در کنار هم جهانی عاری از تبعیض جنسیتی بنا کنند.
در روز جهانی زن، پیشرفت زنان جهان در زمینه های مختلف در جامعه، سیاست و اقتصاد جشن گرفته می شود، اعتصابات و اعتراضات و جنبش ها که ریشه های سیاسی روز جهانی زن محسوب می شوند همگی برای ایجاد موج آگاهی و هشدار در مقابل نابرابریهای مستمر برپا می شده اند.


8 مارس، روز جهانی زن

روز خاصی برای روز جهانی زن در نظر گرفته نشده بود و تا سال 1917 و تا زمان برپایی اعتصاب زنان روسیه در بحبوحه جنگ برای "نان و صلح" به شکل رسمی برگزار نمی شده است. بعد از گذشت چهار روز از اعتصاب زنان، تزار روس ناچار به کناره گیری شد و حق رای زنان توسط دولت موقت روسیه تضمین گردید. روز یکشنبه 23 فوریه روز آغاز اعتصاب زنان در تقویم قدیم میلادی در روسیه بود. در تقویم جدید میلادی روز جهانی زن مصادف با 8 مارس گرامی داشته می شود.


برگزاری روز جهانی زن

روز جهانی زن در بسیاری از کشورهای جهان بویژه در روسیه تعطیل رسمی است و گلفروش ها در آستانه این روز از بازار داغی برخوردارند. 
این روز در کشور چین برای زنان طبق توصیه شورای دولتی حالتی نیمه تعطیل پیدا می کند و زنان در این روز خاص می توانند نیمه وقت کار کنند.
در کشور ایتالیا، "لا فستا دلا دونا" یعنی روز جهانی زن، با هدیه شاخه گلی بنام میموزا جشن گرفته می شود.

روز جهانی زن
روز جهانی زن


ماه مارس برای زنان آمریکا، ماه تاریخ سازی است. در این کشور همه ساله در روز جهانی زن به این مناسبت و به افتخار دستاوردهای زنان آمریکایی، بیانیه ای از سوی رئیس جمهوری صادر می گردد.


روز جهانی زن در سال جدید

برای روز جهانی زن در سال جدید هشتگ EachForEqual# انتخاب شده که مفهوم آن تلاش هر فرد برای نیل به برابری است و نشات گرفته از ایده وظیفه اجتماعی افراد است.
کارزار روز جهانی زن اعلام می دارد که " هر کدام از ما جزئی از سیستم کلی هستیم. کارهای فردی هر یک از ما، گفتگوهایمان، رفتارها و ساختارهای ذهنی ما موثر بر جامعه بزرگتر بوده و در اطرافمان اثرگذار خواهد بود".
"همه ما با هم، توانایی ایجاد تغییرات را خواهیم داشت. همه با هم موفق به ساخت جهانی مبتنی بر برابری جنسیتی خواهیم بود".
جنبش های زنان در چند ساله گذشته رشد فزاینده ای داشته اند. در اکتبر سال 2017، در شبکه های اجتماعی با هشتگ MeToo# میلیون ها زن از تجربه های خود در زمینه آزار و اذیت های جنسیشان آشکارا سخن گفتند و ترویج گسترده این آزار و اذیت ها را در سراسر جهان افشا کرده و محکوم نمودند.
سال 2018، هشتگ MeToo# در روز جهانی زن در شبکه های اجتماعی در سرتاسر جهان نشر پیدا کرد و کشورهایی مانند هند، فرانسه، چین و کره جنوبی خواستار تغییر رویکرد در جهان شده و به این کارزار جهانی پیوستند. میزان انتخاب زنان منتخب در ایالات متحده آمریکا نیز در انتخابات میان دوره ای بی سابقه بوده است.
در طی سال گذشته بعد از انجام یک همه پرسی در ایرلند شمالی، سقط جنین جنبه قانونی پیدا کرد و لغو قانون چگونگی پوشش و رفتار زنان در مجامع عمومی سودان از دیگر دستاوردهای حقوق زنان در جهان در روز جهانی زن بود.

روز جهانی زن
روز جهانی زن در سال 2020


 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی