تهران

هایفو تراپی چیست و چه کاربردی دارد

نکات مهم در مورد هایفوتراپی
در این مطلب ابتدا هایفو تراپی را توضیح می دهیم و به برخی نکات مهم در مورد هایفوتراپی اشاره می کنیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم در مورد هایفوتراپی

اگر چنانچه شما نیز شاهد ایجاد خطوط و چین و چروک هایی در صورت و گردن خود هستید و سعی دارید با استفاده از روش های کاهش و از بین بردن این چین و چروک ها آشنا شوید، احتمالا تا به حال اسم هایفوتراپی به گوشتان خورده است، اگر به دنبال شناخت و آگاهی از نحوه کار این روش جوانسازی پوست و کابردها و در عین حال مزایا و معایب آن هستید از شما دعوت می کنم در ادامه با ما همراه باشید.

هایفوتراپی چیست؟
هایفوتراپی چیست؟


هایفوتراپی چیست؟

HIFU مخفف انگلسیی هایفوتراپی و به معنای امواج متمرکز شده فراصوت با شدت بالاست و به عنوان یکی از روش های درمانی نوین با جنبه زیبایی و با هدف لیفتینگ پوست و سفت کردن آن در نواحی صورت، گردن و بدن صورت می گیرد که بدون نیاز به عمل جراحی انجام می شود، مطرح است.  این روش به دلیل غیر تهاجمی و بدون درد بودن یک روش جایگزین خوب برای لیفت صورت محسوب می شود.
در هایفوتراپی از امواج فراصوت (اولتراسوند) که همان امواج مورد استفاده در دستگاه های سونوگرافی هستند، استفاده می شود. با این تفاوت که این امواج در هایفو به شکلی متمرکز باعث وارد آمدن انرژی به لایه خاصی از پوست شده و بدین ترتیب تولید رشته های کلاژن جدید را در پوست تحریک کرده و منجر به افزایش عمر پوست و برطرف شدن چین و چروک های ایجاد شده در اثر پیری و فعالیت های نامناسب می شوند.

هایفوتراپی و کاربردهای آن
هایفوتراپی، روشی نوین برای از بین بردن چین و چروک و خطوط پوست


وظیفه کلاژن ها استحکام بافت های بدن بویژه پوست است و مانع از جذب شدن و تحلیل رفتن ساختار پوست می گردد.
این روش به عنوان یکی از روشهای جوانسازی و رفع چین و چروک، نسبت به روش های جراحی کم خطرتر بوده و به دلیل داشتن قیمت مناسب نسبت به روش های دیگر دارای محبوبیت زیادی است.
بهتر است بدانید که اثرات انجام هایفوتراپی از همان جلسات نخست قابل رویت بوده و سفت شدن و لیفیتینگ پوست در قسمت های مورد نظر، نتیجه درمان نهایی با این روش است.

نکات مهم در مورد هایفوتراپی
شادابی و جوانی پوست به کمک تکنولوژی هایفوتراپی


استفاده از هایفوتراپی برای اولین بار در سال 2008 برای انجام درمان های زیبایی و جوانسازی پوست مطرح گردید. اما چندین سال است که از آن جهت درمان انواع تومور های سرطانی نیز استفاده می شود. روش هایفوتراپی در سال 2009 با کاربرد لیفت ابرو بوسیله سازمان غذا و داروی ایالات متحده FDA مورد تایید قرار گرفت. بعدها در سال 2014 بکارگیری روش هایفوتراپی به منظور اصلاح و بهبود خطوط و چین و چروک های موجود در نواحی خط گردن و بالای سینه نیز تایید شد. چون هایفوگرافی یک روش درمانی نوین است، هنوز برخی از کاربردهای آن به تایید FDA نرسیده است. با این حال شواهدی که بتواند مضر و آسیب زننده بودن کاربردهای مختلف این روش را اثبات کند وجود ندارد و روش هایفوتراپی در مقایسه با جراحی های زیبایی از ایمنی بالاتری برخوردار است.

هایفوتراپی چیست؟
هایفوتراپی روش نوین جوانسازی پوست

 

کاربردهای هایفوتراپی

با توجه به تعریف ارائه شده از هایفوتراپی، تمام کاربردهای آن در زمینه جوانسازی و رفع چین و چروک پوست می باشد که در ادامه و به شرح زیر آورده شده است:

  • زاویه سازی فک و صورت
  • از بین بردن تیرگی و گودی ایجاد شده در زیر چشم
  • لیفت چانه، ابرو، فک و گونه
  • از بین بردن غبغب
  • اصلاح و رفع افتادگی پلک
  • کاهش و رفع خطوط ایجاد شده در گوشه های چشم
  • لیفت پوست و کمک به شادابی پوست صورت
  • رفع خطوط و چروک گردن، صورت و اطراف چشم
  • سفت کردن و تجدید ساختار پوست صورت و گردن
  • کاهش ترک ها و چروک های روی دست
  • برطرف کردن خط اخم
  • بهبود و درمان منافذ باز پوست
هایفوتراپی و کاربردهای آن
کاربردهای هایفوتراپی

هایفوتراپی برای لاغری

زمانیکه هدف بیمار از انجام هایفوتراپی لاغری باشد، امواج متمرکز اولتراسوند توسط پزشک به ناحیه مورد نظر فرستاده شده و بعد از فرستاده شدن تبدیل به گرما میشوند و به لایه های تحتانی پوست وارد شده و شروع به از بین  بردن دائمی چربی های موجود در ناحیه مورد نظر می کنند.
احتمالا این سوال برای شما پیش بیاید که با از بین رفتن چربی ها پوست ناحیه مورد نظر دچار شلی و افتادگی نمی شود؟
در پاسخ باید گفت، که در هنگام فرستادن امواج به ناحیه تحت درمان ، پوست اطراف آن قسمت نیز این امواج را دریافت کرده و شروع به ساختن کلاژن می‌کنند، همین امر باعث می شود تا پس از لاغری عمل لیفتینگ صورت گیرد و از افتادگی پوست جلوگیری به عمل آید.
استفاده از روش هایفوتراپی می تواند باعث لاغرشدن قسمت های مختلف بدن مانند بازو، باسن، شکم، ران، غبغب، پهلو و ... شود.


هایفوتراپی صورت

دستگاه هایفو به لایه تحتانی موجود در زیر لایه سطحی پوست با استفاده از امواج متمرکز فراصوت انرژی وارد کرده و آن را مورد هدف قرار می دهد. همین انرژی وارده از امواج فراصوت، باعث افزایش سریع دما در این ناحیه می گردد.
زمانی که سلول های لایه مورد هدف قرار گرفته به دمای مشخصی برسند، آسیب سلولی اتفاق می افتد. نتیجه این آسیب سلولی، تحریک تولید پروتئینی به نام کلاژن است. همانطور که قبلا هم ذکر شد کلاژن مسئولیت حفاظت از ساختمان طبیعی پوست و بسیاری از اندام های دیگر بدن را به عهده دارد. هر چقدر میزان کلاژن موجود در بافت بیشتر بوده باشد، بافت مورد نظر سفت تر است.
بنابراین انجام هایفوتراپی در صورت با تحریک تولید کلاژن جدید، باعث ایجاد پوستی سفت، صاف و عاری از هر گونه چین و چروک می شود. به این دلیل که امواج فراصوت تنها روی لایه خاصی متمرکز شده و هیچ گونه آسیبی به لایه های بالایی و زیرین موجود در ناحیه مورد نظر نمی زند، بافت ماهیچه ها، اعصاب و سایر سلول های پوست دست نخورده و سالم باقی می مانند.


عوارض هایفوتراپی صورت

همانگونه که قبلا هم ذکر شد هایفوتراپی یک روش کاملا ایمن بوده و باعث بروز هیچ گونه عارضه ای نمی شود. تنها آسیب و عارضه ای که امکان دارد پس از هایفوتراپی ایجاد شود بروز اندکی التهاب، قرمزی و ورم و مقداری سوزش همراه با درد در صورت است که امری طبیعی بوده و پس از گذشت چند ساعت رفع می گردد.

 

هایفوتراپی بینی

از روش هایفوتراپی می توان برای برطرف کردن خطوط روی بینی و از بین بردن چین و چروک های آن استفاده کرد. در واقع هایفوتراپی بینی نیز شامل تمام اقداماتی می شود که در هایفوتراپی صورت انجام می گیرد. و تکنولوژی هایفوتراپی با استفاده از امواج اولتراسوند در لایه های تحتانی نفوذ کرده و باعث سفتی و صاف شدن پوست در ناحیه مورد می شوند.
هایفوتراپی بینی همانند دیگر اجزای صورت بدون بی حسی بوده و انجام آن بدون هیچ گونه درد و خونریزی صورت می گیرد. این روش در یک الی دو جلسه حداکثر یک ساعته انجام شده و نتیجه آن کاملا مشهود است.
هایفوتراپی برای سنین بالای سی سال که شلی پوست در آنها خفیف است انجام می شود و در افراد مسن که دارای چین و چروک گسترده تر و شلی پوست شدیدی هستند احتمالا نیاز به استفاده از عمل جراحی باشد.
اثرات ناشی از انجام هایفوتراپی برای مدت دو سال ماندگار بوده و بایستی برای ماندگاری بیشتر استفاده از این روش هر سال یا هر دو سال یک بار تکرار شود.

هایفوتراپی بینی
هایفوتراپی بینی


اقدامات قبل از هایفو

مهم ترین اقدام قبل از هایفوتراپی، انتخاب پزشکی مجرب و متخصص است.
اگر فرد مراجعه کننده از دارویی به مدت طولانی استفاده می‌کند یا بدن او به داروی خاصی حساسیت دارد بایستی در هنگام مراجعه اولیه به پزشک خود اطلاع دهد.
فرد مراجعه کننده بایستی از وضعیت جسمانی خود اطلاعات کاملی به پزشک ارائه دهد مثلا اگر بیماری خاصی دارد یا باردار است پزشک خود را از این موضوع مطلع سازد.
اگر قبلا تزریق ژل یا فیلر داشته اید بایستی حتما قبل از انجام هایفوتراپی پزشک خود را مطلع سازید.
روز قبل از جلسه درمانی هایفوتراپی بهتر است بیمار با آب گرم استحمام نماید.


مراقبت های بعد از هایفو

هنگامی که جلسه درمانی هایفوتراپی به پایان رسید بیمار باید با استفاده از دستمال تمیز ژل های باقی مانده روی پوستش را پاک کرده و صورت خود را با آب خنک بشوید.
بیمار پس از انجام هایفوتراپی تا مدت ها نباید از آب گرم برای شستن پوست ناحیه درمان شده استفاده نماید.
استفاده از کرم ضد آفتاب برای بیمار الزامیست.
فرد بیمار بایستی از قرار گرفتن در زیر نور آفتاب بپرهیزد.
بیماری که هایفوتراپی انجام داده است تا مدت ها نباید از کرم های لایه بردار استفاده کند.
انجام فعالیتهایی که منجر به تعریق بدن می شود برای بیماری که هایفوتراپی انجام داده، ممنوع است.
اگر  بعد از انجام هایفوتراپی ، رنگ پوستتان اندکی قرمز شد نترسید چرا که این مورد کاملا طبیعیست و بعد از مدت کوتاهی این قرمزی ناپدید خواهد شد.

 

هزینه هایفوتراپی

میزان هزینه روش هایفوتراپی بسته به ناحیه ای که مورد درمان قرار می گیرد متفاوت خواهد بود. مهارت و تجربه پزشک نیز یکی از عوامل دخیل در برآورد هزینه هایفوتراپی است. کلینیک، تجهیزات مورد استفاده و منطقه جغرافیایی، تعداد تماس ها و شات ها، تعداد جلسات مورد نیاز، جلسه مشاوره همگی جزء فاکتورهای تاثیر گذار در هزینه هایفوتراپی محسوب می شوند.


عوارض جدی هایفو

این روش درمانی به روش درمانی کم دردسر و سریع شهرت یافته است و عوارض آن خیلی محدود و ناچیز هستند. دلیل کم عارضه و بدون دردسر بودن آن نیز به خاطر اساس کار این روش یعنی اولتراسوند است همان روش معمولی که در انجام سونوگرافی از آن استفاده می شود که خود سونوگرافی نیز به عنوان یکی از روشهای ایمن در تصویر برداری پزشکی محسوب می شود.
با این وجود از عوارض جدی هایفوتراپی می‌توان به هایپر پیگمنتیشن (تیره تر شدن پوست یا بالا رفتن رنگدانه آن) اشاره کرد که بسیار محدود و نادر میباشد.اما چون ممکن است به یک عارضه دائمی تبدیل شود از اهمیت بالایی برخوردار است. علت تیره شدن پوست به طور کامل مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد که علت آن بالا رفتن دمای لایه های سطحی پوست تا دمای 60 درجه است.

 

نظرات کسانی که هایفوتراپی انجام داده اند:
 

باران: هایفوتراپی کوچک کردن غبغب

خانم باران به عنوان فردی که اغلب از روشهای درمانی، فرم دهی و مراقبتی استفاده می کرد. این بار برای اصلاح بزرگی غبغب خود از هایفوتراپی استفاده کرده است و معتقد است که این روش به دلیل غیر تهاجمی بودن و استفاده از دستگاههای مخصوص، انرژی بیشتری را به لایه زیرین پوست وارد کرده و با افزایش تحریک پذیری پوست برای تولید کلاژن، باعث جوانسازی پوست شده و چربی اضافی صورت را از بین می برد.

غزل: هایفوتراپی شل شدگی پوست

خانم غزل به عنوان کسی که برای برطرف کردن شل شدگی پوست خود تحت درمان هایفوتراپی قرار گرفته است و طی جلسه هایفو، خط فک او به منظور لاغر کردن اطراف چانه مورد هدف امواج اولتراسوند قرار گرفته و بافت چربی از بین برده شده است.

او که درمان خود را با استفاده از بی حسی موضعی شروع کرد، بعد از اتمام جلسه درمانی بدون هیچ گونه احساس درد و تنها با کمی احساس خارش و سوزش ناحیه مورد درمان همراه بود. همچنین با مقایسه عکس های قبل و بعد خود، تاثیرات محسوس جوانسازی را در پوست ناحیه تحت درمان احساس می کرد.

پانته آ: هایفوتراپی چین و چروک های موجود در صورت

پانته آ که تصور می کرد برای حذف چین و چروکها و بازیابی جوانی خود باید از روشهای جوانسازی استفاده نماید. از روش نوین هایفوتراپی برای این منظور استفاده نمود.

به گفته او در طی جلسه درمانی، با قرار داده شدن دستگاه مخصوص هایفو احساس ناخوشایندی به او دست داد که به هیچ وجه با درد همراه نبود و دردی قابل تحمل بود. او نیز بلافاصله بعد از درمان تغییر محسوسی در صورت خود احساس می کرد.

 

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی