تهران

موخوره چیست و چگونه به‌ وجود می‌آید

موخوره و علت آن
موخوره یا همان دو شاخه شدن انتهای مو به دلایل مختلفی مانند خشکی مو و یا استفاده مکرر از اتو مو و سشوار به وجود می‌آید. اگر به موقع این مشکل را برطرف نکنیم ممکن است مجبور به کوتاهی کل موها شویم. پس برای پیشگیری و درمان این آسیب با روش‌های خانگی و طبیعی همراه ما در تیجور باشید.

علت به وجود آمدن موخوره چیست؟

موخوره یا به عبارتی دیگر دوشاخه شدن انتهای مو در اثر آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی وارد شده به مو به وجود می‌آید به عبارت دیگر زمانی که لایه‌ی محافظ مو یا کوتیکول آسیب ببیند سبب پیدایش موخوره می‌شود. همچنین این دو شاخه شدن بیشتر در افرادی که موهای آن‌ها خشک است دیده می‌شود. 

در ادامه این مقاله ابتدا با انواع موخوره و علل به وجود آمدن آن آشنا می‌شوید و سپس روش‌های پیشگیری و درمان را ارائه می‌دهیم:

موخوره
موخوره یا دوشاخه شدن انتهای مو

موخوره به چند شکل وجود دارد؟

موخوره به شکل های مختلفی در مو ظاهر می‌شود دلیل اصلی همه موخوره‌ها آسیب رسیدن به مو و فرسایش آن است. به طور کلی 6 نوع موخوره وجود دارد که به شکل های مختلفی در مو ظاهر می‌شود.

  •  موخوره مدل شکاف پایه

این نوع موخوره یکی از رایج‌ترین مدل‌های موی سر می‌باشد. در این قسمت از موخوره‌ها سلول‌های کورتیکال مو هنوز به هم دیگر چسبیده‌اند اما قسمت انتهایی آن درحال جدا شدن می‌باشد. برای این که این مشکل را حل کنید باید موی خود را تغذیه کنید بدین صورت که با روش‌های درمانی خانگی به راحتی می‌توانید این مشکل را رفع و از شر موخوره و و زشدگی مو خلاص شوید.

علت موخوره
شکل موخوره شکاف پایه
  • موخوره مدل شکاف کوتاه

 این شکل از موخوره نیز هم رایج‌ترین نوع موخوره است. در این شکل یک شکاف کوتاه در نوک مو به وجود می‌آید. اگر قبل از اینکه کل مو درگیر این مدل موخوره شود مو‌ها را تغذیه کنید این مشکل زودتر و راحت‌تر رفع خواهد شد.
 

علت موخوره
موخوره مدل شکاف کوتاه
  • موخوره به شکل سه شاخه

این مدل موخوره نسبت به نوع اولی و دومی بیشتر رواج دارد. زمانی که انتهای موی شما دچار این نوع از موخوره شود نشان دهنده آن است که آسیب زیادی به تارهای مو وارد شده است و باید از ماسک‌های آبرسان بیشتری استفاده کنید.

علت موخوره
موخوره به شکل سه شاخه
  • موخوره به شکل درختی

در این مدل تار مو به دو قسمت تقسیم می‌شود. زمانی که تار مو یک سمت آن شکاف درختی به وجود بیاید نشان می‌دهد که آن سمت آسیب بیشتری نسبت به دیگر سمت تار مو دیده است. به همین دلیل سلول‌های کروتیکال در چند تا شاخه از یک دیگر جداشده‌اند. در اینجا شما باید هرچه سریع تر موهای خود را کوتاه کنید و از محصولات نرم کننده و آبرسان بیشتری استفاده کنید.

علت موخوره
موخوره به شکل درختی
  • موخوره به شکل شمع

زمانی که لایه کوتیکول مو از بین می‌رود باعث به وجود آمدن این مدل موخوره می‌شود در این مدل بدون ایجاد هیچ گونه شکافی در مو این اتفاق می‌افتد. و ممکن است به مرور شکاف در آن ایجاد شود. برای درمان این نوع موخوره باید از روغن‌های مغذی مثل روغن آرگان و روغن زیتون به انتهای تار‌های مو بزنید تا باعث آسیب دیدن دوباره نشوند.

علت موخوره
عنوان
  • موخوره به شکل گره

افرادی که موهای فر دارند معمولا بیشتر دچار این مشکل می‌شوند زیرا وقتی که موها در هم می‌شوند و گره می‌خورند، هنگام شانه کردن شکسته می‌شوند. اگر موی شما حالت فر دارد باید در هنگام شانه کردن با ملایمت و آرامش هرچه تمام این کار را انجام دهید.

علت موخوره
موخوره به شکل گره

روش‌های پیشگیری از موخوره

همه ما به دنبال راهی برای پیشگیری از به وجود آمدن موخوره هستیم. موخوره دشمن سلامتی موها است. زمانی که مو دچار موخوره شود دیگر امیدی به رشد آن‌ها نیست. پس باید قبل از این که موها دچار این مشکل شوند با تغذیه مناسب موها و نگهداری مناسب از آن‌ها از به وجود آمدن این مشکل جلوگیری کرد.

بعضی از افراد برای پیشگیری از این مشکل به دنبال محصولات خارجی و یا نرم کننده مو و سرم‌ها می‌روند. ولی این کار‌ها باعث خلاصی کامل از موخوره نمی‌شود.

برای ریشه‌کن کردن این مشکل می‌توان از روش‌های خانگی و طبیعی زیر استفاده کرد تا از آسیب بیشتر موها نیز جلوگیری شود.

موخوره و روش های جلوگیری آن
عنوان

استفاده متداول از روغن‌های گیاهی

برای این که موخوره به جان موها نیفتد می‌توان از روغن‌های گیاهی مثل روغن آرگان، روغن نارگیل، روغن جوجوبا و یا روغن زیتون استفاده کرد. این روغن‌ها آنزیم‌هایی دارند که از به وجود آمدن موخوره جلو‌گیری می‌کنند و سلامت موها را افزایش می‌دهند و همچنین منجر به نرمی و لطافت موها نیز می‌شوند.

استفاده کردن از شامپو‌های مناسب

انتخاب شامپوی مناسب اهمیت زیادی برای سلامت موها دارد. شامپویی که داری سولفات است باعث تمیزی و همچنین براقی مو در روز‌های اول می‌شود اما به مرور زمان موها را شکننده، خشک و وز می‌کند. سعی کنید از شامپو‌های بدون سولفات استفاده کنید و همچنین زمان شستشوی موها، شامپو را به کف سر خود بزنید و سر را ماساژ دهید. احتیاجی نیست که شامپو را به نوک موها بزنید. نکته‌ی مهم دیگر این است که از چنگ زدن موها خودداری کنید و به آرامی و ملایمت موها را شستشو دهید.

نوک موها را هر 3 ماه یک بار کوتاه کنید

زمانی که شما انتهای مو را کوتاه می‌کنید به مو اجازه رشد کردن، مقاوم شدن و جلوگیری از آسیب رسیدن را می‌دهید. پس باید حداقل هر 3 ماه یک بار مقدار کمی از انتهای مو را کوتاه کنید. در صورت عدم رسیدگی به مو و کوتاه نکردن آن ممکن است رشد مو بسیار کم شود و همچنین باعث نازک شدن انتهای مو و در نتیجه شکننده شدن آن شود. 

موخوره و روش های جلوگیری آن
کوتاهی انتهای مو

استفاده از برس مناسب برای مو

انتخاب یک برس مناسب برای موها یک روش عالی برای جلوگیری از موخوره است. البته نیازی به خریدن گران‌ترین مدل شانه‌ها و برس‌ها نیست. یک برس چوبی و یا برس با الیاف طبیعی می‌تواند سلامتی موهای شما را حفظ کند. شب‌ها قبل از خواب موهای خود را به آرامی از ریشه تا نوک به خوبی شانه کنید تا چربی مناسب در پوست سر به تار‌های مو برسد و آن‌ها را مرطوب کند.

درمان موخوره
استفاده از برس چوبی برای جلوگیری از موخوره

به میزان کافی آب بنوشید

مو همچون سایر نقاط بدن نیاز به آب دارد اما زمانی که بدن کم آب شود، رطوبت موها کم شده و در نتیجه باعث خشکی و سپس موخوره می‌شود. پس لازم است روزانه حداقل 8 تا 10 لیوان آب بنوشید تا آب کافی به موها برسد و از موخوره جلوگیری شود.

درمان موخوره
نوشیدن آب کافی برای حفظ رطوبت موها

استفاده مناسب از اتو و سشوار 

استفاده زیاد از سشوار و اتو مو باعث نابودی فیبر مو‌ها می‌شود در نتیجه مو را شکننده و خشک می‌کند و انتهای مو‌ها به سرعت آسیب می‌بینند و در نتیجه دچار موخوره می‌شوند. پس سعی کنید از اتو مو و سشوار کمتر استفاده کنید تا از به وجود آمدن موخوره پیشگیری شود.

معرفی 2 ماسک خانگی عالی برای درمان موخوره!!

  • ماسک تخم مرغ

برای تهیه این ماسک ابتدا یک عدد تخم مرغ را بشکنید و بعد زرده آن را جدا کنید. سپس یک قاشق غذا خوری عسل و سه قاشق غذاخوری روغن زیتون را به سفیده تخم مرغ اضافه کنید. مواد را به خوبی باهم ترکیب کنید و بعد بر روی موهایی که از قبل مرطوب کرده‌اید بزنید. بعد از گذشت 30 دقیقه با آب و سپس با شامپو شستشو دهید.

و همچنین می‌توانید :

تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری روغن بادام مخلوط کنید و آن را بر روی مو‌های مرطوب خود و قسمت‌های که آسیب دیده است به آرامی ماساژ دهید و سپس بعد از 20 الی 30 دقیقه با آب آبکشی کنید و بعد با  شامپو بشویید.

درمان موخوره
ماسک تخم‌مرغ و عسل برای پیشگیری و درمان موخوره
  • ماسک موی عسل 

1. دو قاشق غذا خوری عسل
2.دو قاشق غذا خوری دوغ
3.یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل

تمامی مواد را در یک کاسه مخلوط کنید و کمی گرم کنید و سپس آن را بر روی موهای خود بزنید و با یک حوله یا کلاه موها را بپوشانید و بعد از 20 دقیقه با آب بشویید.

و همچنین می‌توانید:

تقریبا نصف یک فنجان عسل را با  سه قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط و بعد روی موها بزنید و کلاه یا حوله بر روی آن‌ها بپوشانید بعد از گذشت 30 دقیقه با آب و بعد با شامپو بشویید.

درمان موخوره
ماسک موی عسل برای درمان موخوره

 

مطلب مفید بود؟
3
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی