تهران

نگهداری و مراقبت پس از کاشت مو

تمیز کردن موی سر بعد از کاشت مو
امروزه اغلب افراد به ریزش مو مبتلا می شود . ریزش مو و طاسی از عارضه هایی است که باید سریعا درمان شود . از روش های درمان رایج ریزش مو ، کاشت مو است که طرفداران بسیاری دارد . برای این که عمل پیوند و کاشت موی شما موفقیت آموز باشد باید درباره مراقبت پس از کاشت مو آگاهی داشته باشید .

مراقبت پس از کاشت مو

سن شروع ریزش مو به طور دقیق مشخص نیست . اما اکثر افراد با افزایش سن به عارضه ریزش مو دچار می شوند . خوشبختانه امروزه راه های زیادی برای درمان طاسی و ریزش مو وجود دارد که یکی از راه حل های رایج کاشت مو است . به همین دلیل بسیاری از افراد روش کاشت مو را انتخاب می کنند . فراموش نکنید برای این که عمل پیوند یا کاشت موی شما موفقیت آمیز باشد ، باید درباره مراقبت پس از کاشت مو و نحوه تمیز کردن موی سر بعد از کاشت مو آگاهی داشته باشید و نکات مهم آن را رعایت کنید .

 

روش های مراقبت پس از کاشت مو
نکات مهم مراقبت پس از کاشت مو


نگهداری و مراقبت پس از کاشت مو به روش FUT و FIT

یکی از علل رایج ریزش مو افزایش سن است . بسیاری از افراد با رسیدن به یک سن خاص به طاسی یا ریزش مو مبتلا می شوند و برای درمان آن روش کاشت مو را انتخاب می کنند . به کاشت مو ، جراحی انتقال مو یا جراحی پیوند مو نیز می گویند . در این روش ناحیه از بدن به عنوان بانک مو در نظر گرفته می شود . سپس فولیکول های مو از این ناحیه به ناحیه گیرنده انتقال می یابند . مطالعات نشان می دهد که مردان بیشتر از زنان به ریزش مو دچار می شوند . به همین تعداد متقاضیان مرد برای کاشت مو بیشتر است . افرادی که متقاضیان عمل کاشت مو هستند ، باید درباره مراقبت های بعد از کاشت مو بدانند و آنها را رعایت کنند . این کار باعث می شود که روند بهبود سریعا پیش برود و نتیجه عمل کاشت مو رضایت بخش باشد . در این جا به شما می آموزیم که بعد از عمل کاشت مو به روش FUT یا FIT چه مراقبت هایی باید انجام دهید .

 

  • در طول عمل یکسری داروهای بی حسی و مسکن برای کاهش میزان درد به شما تزریق می شود . که ممکن است اثر آن تا چند ساعت بعد از عمل همچنان با شما باشد . به همین خاطر رانندگی کردن بعد از انجام کاشت مو خطرناک است . باید شخصی به عنوان همراهی در کنار شما باشد و بعد از عمل شما را به منزل برساند و در طول این مدت مراقب شما باشد .
  • حتما به توصیه های پزشک یا جراح مخصوص خود گوش کنید و آنها را به طور دقیق اجرا کرده و رعایت کنید . چون پزشک شما تنها کسی است که می داند به چه مراقبت هایی نیاز دارید تا سریعا بهبود یابید .
  • شماره کلینیک خود را همراه داشته باشید یا آن را جایی یادداشت کنید که قابل دسترس باشد تا در صورت بروز هر گونه عوارض و مشکلی با جراح خود در تماس باشید .
  • در روز اول پوست سر شما باید خشک نگه داشته شود تا زخم ها زودتر التیام یابند .
  • زمانی که دوره درمان را سپری می کنید ، باید نواحی اطراف پوست سر تمیز باشند . ممکن است احساس سوزش ، التهاب و درد در ناحیه عمل وجود داشته باشد . بنابراین از استفاده از هر گونه محلول یا دارو روی پوست سر بدون تجویز پزشک جدا خودداری کنید . چون احتمال به وجود آمدن عوارض منفی و جدی وجود دارد .
  • جای زخم نیاز به مراقبت دارد . جراح شما برای بهبود زخم ها یکسری داروها و کرم های موضعی آنتی بیوتیک برای شما تجویز می کند که می توانید از آنها طبق دستور گفته شده استفاده کنید . از استفاده داروها به صورت خودسرانه بپرهیزید .
  • چنان چه با گذشت 3 الی 4 ساعت از زمان جراحی احساس درد داشتید ، می توانید از مسکن استفاده کنید . این درد بخاطر از بین رفتن تاثیر داروهای بی هوشی و بی حسی است .
  • در اولین شب های بعد از عمل کاشت مو یعنی شب اول تا سوم برای خوابیدن یا استراحت کردن به صورت نیمه راست قرار بگیرید . قرار دادن دو یا تعدادی بالشت به شما کمک می کند تا سر خود را بالا نگهدارید یا این که می توانید از یک صندلی راحتی استفاده کنید و روی آن بخوابید . این کار باعث می شود پوست سر شما ملتهب نشود . توصیه می شود چنان چه ناحیه عمل پایین تر از قسمت تاج سر یا پشت سر است در دو شب نخست بعد از عمل به پهلو قرار گرفته و بخوابید تا به موهای کاشته شده آسیبی وارد نشود .
  • اگر شاغل هستید سعی کنید روزهای اول مرخصی بگیرید تا بیشتر استراحت کنید و روند بهبود شما سریع تر پیش برود .
  • بعد از این که دو روز از زمان عمل شما گذشت به کلینیک کاشت موی خود مراجعه کنید تا پانسمان شما باز شود و شستشوی سر شما انجام شود .
  • وقتی که یک روز از زمان اولین شستشوی سر شما در کلینیک گذشت . می توانید با توجه به توصیه پزشک ، موهای خود را شامپو بزنید و بشویید . این کار دلمه های ایجاد شده اطراف عمل پیوند مو و پوست های مرده باقیمانده در سرتان را پاک می کند و موانع رشد فولیکول های مو را از بین می برد .
  • پزشک شامپوی مخصوصی را برای شما تجویز می کند که می توانید از آن برای تمیز کردن و شستشوی ناحیه بانک و ناحیه گیرنده استفاده کنید . 
  • در روزهای اول بعد از جراحی موهای خود را با دست بشویید و مستقیما از دوش استفاده نکنید . بعد از گذشت 4 روز می توانید از دوشی که فشار آن کم است استفاده کنید . این کار به کنده شدن دلمه های ایجاد شده اطراف عمل پیوند مو کمک می کند و باعث می شود سریع تر بهبود یابید .
  • در هفته اول بعد از عمل کاشت مو استفاده از کیسه یخ ، تورم و خونریزی را کاهش می دهد . البته دقت کنید که کیسه یخ نباید به صورت مستقیم روی ناحیه پیوند قرار داده شود . کیسه یخ را روی ناحیه پشت سر یا پیشانی بگذارید .

 

مراقبت از موی سر بعد از کاشت مو
تمیز کردن موی سر بعد از کاشت مو

چه کارهایی نباید انجام دهید

  • در روزهای اول بعد از عمل در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار نگیرید . مخصوصا زمانی که پوست سر متورم است . اگر ناچارید در طول روز به خارج از منزل بروید  از کلاه استفاده کنید .
  • درد یا خارش از عوارض جانبی به شمار می روند که طبیعی هستند . بنابراین هرگز ناحیه تازه پیوند زده شده را لمس نکنید یا آن را دستکاری نکنید . این کار باعث آسیب دیدن و ریزش موهای کاشته شده می شود .
  • تا یک ماه بعد از عمل کاشت مو سیگار نکشید یا آن را به طور کامل ترک کنید . اگر ترک سیگار برای شما مشکل است می توانید قبل از اقدام به عمل کاشت مو برای ترک آن برنامه داشته باشید . چون سیگار مانع خونرسانی به فولیکول های مو می شود و رشد مجدد موها را متوقف می کند .
  • تا یک هفته بعد از عمل کاشت مو اجازه ندارید ورزش کنید . بعد از این که 10 روز از عمل شما گذشت می توانید ورزش هایی را که سنگین نیستند و حداقل فشار را به بدن شما وارد می کنند دنبال کنید . انجام ورزش هایی مانند فوتبال و بسکتبال به مدت یک ماه بعد از عمل هم ممنوع است .
  • تا یک ماه بعد از عمل کاشت مو فعالیت هایی مانند رفتن به سونا ، حمام بخار و فعالیت هایی که باعث تعریق زیاد بدن می شوند جدا خودداری کنید . زیرا عرق کردن باعث عفونت زخم ها می شود .
  • تا یک هفته بعد از عمل با فشار زیاد فین نکنید و یا مدام خم نشوید .

 

روند رشد موها بعد از کاشت مو
چگونگی روند رشد موها بعد از کاشت مو

در این بخش از سایت تیجور با نحوه مراقبت و شستشوی سر بعد از کاشت مو آشنا شدید . بهتر است بدانید که روند رشد موهای جدید در برخی از افراد 3 الی 4 ماه و در برخی افراد 6 ماه زمان می برد . به شما پیشنهاد می کنیم در طول گذراندن دوره ترمیم کاشت مو و رویش مجدد موها خود را به انجام کارهای شخصی و روزمره سرگرم کنید . تا زمان سریع تر سپری شود و نگران رشد مجدد موهای خود نباشید .

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی