تهران

بوتاکس چه عوارضی دارد

بوتاکس چه عوارضی دارد
بوتاکس یکی از روش‌هایی است که برای از بین بردن چین و چروک و جوانسازی پوست صورت انجام می‌شود. اما فراموش نکنید این روش امن اگر تحت نظر پزشک صورت نگیرد عوارضی را در پی دارد. ما در این مقاله به طور مفصل در مورد عوارض تزریق بوتاکس مطالبی را جمع آوری کردیم. پس با ما همراه باشید.

بوتاکس چه عوارضی دارد

تزریق بوتاکس عوارض بسیار کمی دارد که معمولا بیشتر این عوارض به دلیل عدم آگاهی فرد تزریق کننده به بوتاکس و همچنین تزریق توسط افراد غیر متخصص است. توصیه می‌کنیم که تزریق بوتاکس در کلینیک‌های معتبر و تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

تزریق بوتاکس
عوارض کلی بوتاکس

بوتاکس و عوارض های عمومی آن

  • قرمزی و تورم از عوارض بوتاکس

قرمزی و یا تورم یک نوع واکنش طبیعی است که ممکن است بدن به هر نوع از روش‌های درمانی از خود نشان دهد که شدت این عوارض می‌تواند خفیف و یا متوسط باشد که البته هیچ گونه جای نگرانی ندارد و در عرض چند ساعت به خودی خود درمان می‌شوند. شدت قرمزی و تورم که بعد از انجام بوتاکس به وجود می‌آید بستگی به اندازه بوتاکس و ضخامت سوزن دارد. که برای پیشگیری از عوارض آن تا حدود زیادی به تجربه و کار پزشک بستگی دارد. استفاده از سوزن‌های با کیفیت، تزریق آرام و با دقت و همچنین استفاده از کمپرس سرد پس از اتمام کار تزریق، مواردی هستند که می‌توان از شدت قرمزی و تورم بعد از بوتاکس بکاهند. 

  • درد بعد از تزریق بوتاکس

دردی که در زمانه تزریق بوتاکس به شما وارد می‌شود بستگی به آستانه‌ی تحمل و صبور بودن شما دارد. اکثر افرادی که برای انجام بوتاکس مراجعه می‌کنند به خوبی درد ناشی از تزریق را تحمل می‌کنند. می‌توانید برای کاهش درد در زمان تزریق بوتاکس، پس از مشورت کردن با پزشک، حدود 1 ساعت قبل از انجام بوتاکس، استامینوفن مصرف کنید. بعضی از کلینیک‌ها قبل از درمان، از کرم‌های بی‌حسی موضعی یا کمپرس سرد استفاده می‌کنند تا درد محل تزریق کاهش یابد. اما درد بوتاکس ممکن است تا 30 دقیقه بعد از اتمام تزریق باعث اذیت شما شود.

  • سردرد و حالت تهوع از عوارض بوتاکس

معمولا بیشتر افرادی که دچار عوارض بوتاکس می‌شوند بیشترین حالت های آن‌ها سردرد و تهوع می‌باشد. اما سردرد و تهوع معمولاً جزئی است و بیشتر برای کسانی که اولین تزریقات بوتاکس را انجام می‌دهند به وجود می‌آید. که این عوارض ممکن است چند ساعت و یا سه چهار روز ادامه داشته باشد.

علت سردرد و تهوع بعد از تزریق به طور کامل مشخص نشده است اما عواملی همچون آسیب‌های به وجود آماده در محل تزریق، استرس و اضطراب و سابقه‌ی افرادی که سردردهای میگرنی دارند مؤثر خواهد بود. برای این که سردرد خود را درمان کنید از داروهای مسکن و یا قرص‌هایی که برای میگرن تجویز می‌شود استفاده کنید.

  • کبودی از عوارض بوتاکس

کبودی بر اثر سوراخ شدن عروق خونی که در محل تزریق ایجاد می‌شود، به وجود می‌آید. و این به دلیل این است که محل عروق خونی، قبل از تزریق کردن بوتاکس به خوبی شناسایی نشده‌اند.

به این نکته باید توجه داشت که پزشکانی که غیر متخصص هستند و یا افرادی که به این حرفه و آناتومی صورت و گردن آشنایی کافی ندارند باعث آسیب به عروق خونی می‌شوند و به همین علت کبودی بیش از حدی را مشاهده می‌کنید.

برای اینکه از این عارضه پیشگیری کنید بهتر هست از آسپیرین و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (مثل ژلوفن) تا حداقل 7 روز قبل از تزریق بوتاکس استفاده نکنید . استفاده کردن از کرم‌های حاوی ویتامین K و یا کرم‌هایی که حاوی عصاره‌ی گیاه ارنیکا هستند، برای رفع کبودی موثر خواهند بود.

    • عفونت بعد از تزریق بوتاکس

    اگر انجام بوتاکس در مکان بهداشتی و توسط دکتر متخصص انجام بگیرد باعث عفونت نمی‌شود اما تا به امروز گزارشی در مورد عفونت بعد از بوتاکس منتشر نشده است. محلول بوتاکس از مایع نرمال سالین می‌باشد که در دمای 4 درجه سانتی گراد نگهداری می‌شود که حتی بعد از گذشت 1 ماه از باز شدن درب این محلول رشد باکتریایی صورت نمی‌گیرد. اما در محیط درمانی قبل از تزریق بوتاکس پوست را ضد عفونی می‌کنند تا به طور کامل از ایجاد عفونت جلوگیری کنند.

    اقداماتی دیگر که باید برای پیشگیری از کبودی پوست انجام شود شامل این موارد می‌باشد:

    1. زمانی که تزریق بوتاکس انجام می‌دهید شما باید در حال نشسته باشید.
    2. عروق خونی قبل از انجام بوتاکس باید شناسایی شوند، مخصوصاً پوست اطراف چشم و نواحی که مستعد هستند.
    3. پزشک با انگشت خود فشاری را بر محل بوتاکس وارد می‌کند که باعث کم شدن کبودی بعد از بوتاکس می‌شود.
    عوارض بوتاکس
    تزریق بوتاکس بین ابروها

    عوارض تخصصی در تزریق بوتاکس بین ابروها

    عوارضی که بعد از تزریق بوتاکس در بین ابروها به وجود می‌آیند شامل 3 مورد هستند که خطرناک و دائمی نمی‌باشند ولی فقط از نظر زیبایی عوارض نامطلوبی را به دنبال دارند.

    افتادگی پلک

    افتادگی پلک در مواقعی رخ می‌دهد که افراد در مراکز غیر درمانی یا غیر معتبر تزریق بوتاکس را انجام می‌دهند. این مشکل به دلیل تزریق نادرست که ماده‌ی بوتاکس بر  روی عضله‌ی بالای پلک فوقانی اثر می‌گذارد اتفاق می‌افتد. افتادگی پلک معمولاً 2 تا 15 روز بعد ازانجام تزریق بوتاکس مشاهده شده و 2 تا 8 هفته برای بهبودی آن به طول می انجامد. با این وجود بعد از گذشت زمان اثرات بوتاکس به طور کلی از بین می‌رود و جای نگرانی ندارد.

    برای پیشگیری از افتادگی پلک رعایت نکات زیر موثر خواهد بود:

    • بعد از انجام تزریق بوتاکس به جلو خم نشوید و اصلا به محل تزریق دست نزنید.
    • پزشک متخصص باید محلول بوتاکس را  کم کم  و به آرامی تزریق کند. یادتان باشد که هیچگاه نباید در حین تزریق، نواحی تحت درمان را ماساژ داد.
    • برای اثر گذاری بهتر بوتاکس در عضلات بهتر است تا 2-3 ساعت به طور مداوم عضلات مورد نظر را به کار بگیرید و با آن‌ها تمرین کنید. به این ترتیب بوتاکس سریع‌تر جذب بافت عضله می‌شود و به سمت عضلات دیگر نخواهد رفت. 

    تورم در بافت لنفاوی ابرو و پلک 

    احتمال این که در بافت‌های لنفاوی ابرو و پلک تورم ایجاد شود کم است و معمولا این اتفاق برای کسانی رخ می‌دهد که سابقه در متورم شدن ابرو و پلک را دارند. مخصوصا کسانی که دچار پف چشم صبحگاهی می‌شوند.

    افزایش یافتن خطوط بینی 

    در بعضی از مواقع با فلج شدن عضلات بین دو ابرو فعالیت عضلات خطوط بینی بیشتر می‌شود. مخصوصا زمان خندیدن و اخم کردن که با تزریق بوتاکس کامل رفع می‌شود. 

    عوارض بوتاکس در تزریق ابرو و پیشانی

    • افتادگی ابرو

    عضله‌ای که در قسمت پیشانی قرار داد فرونتالیس نامیده می‌شود که عضله‌ای نازک و با پهنای زیادی است که به دوز پایین بوتاکس حساس می‌باشد. اگر تزریق بوتاکس در پیشانی بسیار پایین باشد باعث افتادگی پلک‌ها و ابرو‌ها می‌شود که در قسمت پلک‌ها احساس سنگینی می‌کنید که با آرایش کردن بدتر خواهد شد. اما نگران نباشید این مشکل بر روی بینایی هیچ تاثیری ندارد و بعد از گذشت 1 تا 4 هفته از بین می‌رود. که معمولا به خاطر کم تجربه بودن و بلد نبودن افراد به وجود می‌آید که اگر یک متخصص این کار را انجام دهد این عارضه به وجود نمی‌آید.

    • بی احساس شدن چهره

    یکی دیگر از عوارض بوتاکس بی‌احساس بودن است که به دلیل زیاد بودن دوز بوتاکس به وجود می‌آید که معمولا برای جلوگیری کردن از این مشکل در مرحله اول دوز بسیار کمی را به پیشانی تزریق می‌کنند و بعد از گذشت یک ماه نتیجه را بررسی می‌کنند که در صورت لزوم دوباره بوتاکس را تزریق کنند یا خیر.

    • علامت مِفیستو

    زمانی که بخش میانی و یا یک سوم از ابرو به سمت بالا می‌رود که به دلیل درست فلج نشدن عضلات این قسمت به وجود می‌آید گفته می‌شود.

    مراقبت بعد از بوتاکس
    تزریق بوتاکس در قسمت پیشانی

    عوارض بوتاکس در قسمت پلک‌ها

    • شل شدن پلک پایین

    عضله‌ای که در دور چشم قرار دارد بسیار نازک و پهن است که در بعضی مواقع به دلیل زیاد بودن درصد فلجی عضله باعث افتادگی چشم می‌شود که در نتیجه باعث پف کردن چشم در بیداری صبح شده که این عارضه به دلیل اشتباه تزریق بوتاکس به وجود می‌آید که در گذشت زمان بر طرف خواهد شد.

    عوارض تزریق بوتاکس در قسمت میانی و پایانی صورت

    به طور کلی تزریق بوتاکس در پوست قسمت‌های دهان مناسب نیست. اما مواد بوتاکس مورد استفاده در این قسمت به صورت ژل میباشد که حتما باید از دوز پایین و غلیظ استفاده شود. 

    عوارض دیگر در تزریق بوتاکس اطراف دهان شامل موارد زیر می‌شود:

    • فلج شدن عضلات اطراف لب و ناتوانی در صحبت کردن و جویدن صحیح غذا
    • ناتوانی و سختی در خندیدن
    • بیرون ریختن آب دهان 

    ایجاد خطوطی در اطراف بینی

    این قسمت از تزریق بوتاکس باید با دقت زیادی انجام شود عوارض این ناحیه شامل : افتادگی گوشه دهان، افتادگی لب و عریض شدگی در قسمت لب بالا که این عوامل به دلیل عدم مهارت متخصص ایجاد می‌شود.

    تزریق به گوشه‌های دهان و چانه

    عدم مهارت در تزریق بوتاکس به گوشه‌های دهان و چانه باعث به وجود آمدن عوارضی مثل : دشواری در خندیدن و سختی در تکلم می‌شود.

    مراقبت‌ های بعد از بوتاکس
    تزریق بوتاکس در اطراف دهان و لب‌ها

    عوارض بوتاکس در قسمت گردن

    بیشترین و مهم‌ترین عوارض بوتاکس مربوط به قسمت گردن است که باعث ایجاد مشکل در بلعیدن و کم شدن بزاق دهان می‌شود که اگر به عضلات پایانی گردن تزریق شود باعث دشواری در حرکت دادن گردن خواهد شد.

    جوانسازی با بوتاکس
    مقایسه قبل و بعد تزریق بوتاکس

     

    مطلب مفید بود؟
    20
    0
    اشتراک گذاری:
    مطالب پیشنهادی