تهران

آنچه در مورد سنگ گارنت باید بدانید

درباره سنگ گارنت چه می دانید؟
سنگ گارنت یکی از سنگهای قیمتی و تزیینی است که رنگهای مختلفی از آن وجود دارد ولی اغلب رنگهای یافت شده از این سنگ قرمز تیره و قرمز خونی، نارنجی و سبز است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد ویژگی ها و خواص سنگ گارنت بیشتر بدانیم.

 در باره سنگ گارنت بیشتر بدانیدم

گارنت در زمره سنگهای قیمتی تا نیمه قیمتی تقسیم بندی می شود که دارای درجه سختی و رنگهای مختلفی است. گونه سبز رنگ این سنگ نگین دار بوده و بسیار گران قیمت و زیباست. کلکسیونرها اغلب نوع نارنجی رنگ این کانی را مورد توجه قرار می دهند. سنگ گارنت در طول تاریخ کاربردهای گوناگونی در فرهنگها و مذاهب مختلف داشته است.

سنگ گارنت
سنگ زیبای گارنت


تاریخچه سنگ گارنت

معنای لغوی کلمه Garnet "شبیه به دانه" است و به جهت همین شباهت نام گارنت برای این کانی انتخاب شده است. دلیل دیگری که برای انتخاب این نام برای این سنگ عنوان می شود واژه یونانی "Grenatos" است که در یونان باستان انار به عنوان نماد هدیه واقعی عشق دانسته می شده است. سنگ گارنت در اسلام نیز به عنوان سنگ روشن کننده آسمان چهارم ذکر شده است.

درباره سنگ گارنت
سنگ گارنت

گارنت یکی از کانی هایی است که در طول تاریخ به دلیل دارا بودن استحکام، زیبایی و تنوع در رنگ کاربرد فراوانی در صنعت جواهرات داشته است. 

 

انگشتر سنگ گارنت
انگشتر زیبا با نگین کار شده با سنگ گارنت


مشخصات سنگ گارنت

سنگ گارنت دارای سیستم بلوری مکعبی و سختی 6.5 تا 7.5 در مقیاس موس می باشد. به دلیل وجود عناصر مختلف، سنگ گارنت ترکیبات متنوع همراه با رنگهای گوناگونی را داراست. گارنت بر طبق ترکیبات شیمیایی و نظر به رنگ و تفاوت ضریب شکست خود به دو دسته عمده تقسیم می شود که هر کدام دارای چندین زیر گروه می شوند.
 
1-دسته پیرالسپیت (Pyralspite): این دسته خود شامل چندین زیر گروه است که سنگ گارنت پیروپ (Pyrope) یکی از آنها می باشد. نام این سنگ از واژه یونانی pyrpos که به معنی آتشین است گرفته شده و دارای رنگ قرمز مایل به نارنجی، قهوه ای مایل به قرمز تا قرمز تیره و یا بنفش است. این کانی به صورت شفاف تا نیمه شفاف وجود دارد.

سنگ گارنت پیروت
سنگ گارنت پیروت


آلمادین (Almandine) نوع دیگری از سنگ گارنت در دسته پیرالسپیت است. نام این کانی از نام یک مکان در آسیا بنام آلاباندا گرفته شده است. رنگ این کانی قرمز تیره و قرمز خونی است و ساختار آن را آهن و آلومینیوم تشکیل می دهد. این سنگ با نام تجاری گارنت آفریقایی یا موزابیک خریو و فروش می شود.

 

سنگ گارنت
سنگ گارنت آلمادین


سنگ گارنت رودولیت (Rhodolite) و اسپسارتین (Spessartine) از دیگر سنگهای گارنت دسته پیرالسپیت محسوب می شوند.

 

سنگ گارنت
سنگ گارنت اسپسارتین


2-دسته یوگراندیت (Ugrandite): دسته دوم سنگ گارنت نیز شامل سنگ های زیر مجموعه است. سنگ گارنت یوواروئیت (Uvarovite) یکی از سنگ های این دسته محسوب می شود که نام آن از نام یک سیاستمدار ثروتمند روسی بنام Count Uvarove که در مورد این سنگ تحقیقاتی انجام داده بود اخذ شده است.

این کانی دارای رنگ سبز مشابه با زمرد است که این رنگ به دلیل وجود عنصر کرومیوم ایجاد می شود.

سنگ گارنت یوواروئیت
سنگ گارنت یوواروئیت


سنگ گارنت آندرادیت (Andradite) نیز گونه دیگر سنگ گارنت از دسته یوگراندیت است که نامش برگرفته از نام دانشمند کانی شناس پرتغالی بنام J.B.Andrade است. زرد، سبز، قهوه ای تا سیاه از رنگهای مشخص این کانی هستند.

سنگ گارنت
سنگ گارنت آندرادیت


سنگ گارنت گروسولار (Grossular) و سنگ لوکو گارنت از سنگهای دیگر در دسته گارنت های یوگراندیت هستند.

 

سنگ گارنت
سنگ گارنت گروسولار


ذخایر سنگ گارنت در جهان

کشورهای ایالات متحده آمریکا، هند، چین و استرالیا دارنده بیشترین میزان ذخایر سنگ گارنت در جهان هستند. در ایران نیز ذخایری از سنگ گارنت بویژه گونه ارزشمند آن یعنی دمانتوئید در مناطق بابانظر تکاب، کوه گبری رفسنجان، آذربایجان، باغ برج کرمان، خراسان و همدان یافت می شود.

 

سنگ گارنت
ذخایر سنگ گارنت در جهان


خواص سنگ گارنت

سنگ گارنت از نوع گروسولار جاذب ارتعاش طبیعی بوده و می تواند در امر تجارت و کسب موفقیت در آن موثر باشد و همچنین خلاقیت، و  احساسات افراد را تقویت کرده و سلامت جسمانی را افزایش می دهد.

سنگ گارنت اسپسارتین سبب افزایش فعالیت در بدن شده و خوش بینی، شهامت، اطمینان و خلاقیت را در فرد ترغیب می کند. این کانی هم چنین غدد درون ریز را تحت تاثیر قرار داده و باروری و نیروی جنسی را افزایش می دهد.
در کل می توان گفت که بنا به باورهای گذشتگان همراه داشتن قطعه سنگ گارنت چه در گردنبند یا دستبند می تواند ترس شبانه را از بین ببرد. از این سنگ در گذشته برای افراد مسافر به عنوان یک طلسم استفاده می شد.
سنگ گارنت سنگ ماه تولد متولدین دی ماه است.

خواص سنگ گارنت 
انواع سنگ گارنت 
مطلب مفید بود؟
6
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی