تهران

انواع سنگ کوارتز و خواص سنگ گوارتز

شناخت انواع کوارتز و خواص آن
سنگ قیمتی و تزیینی کوارتز یکی از سنگهایی است که انواع مختلف داشته و هر نوع از آن دارای رنگ خاصی است. هر کدام از این سنگهای نوع کوارتز نیز دارای خواص درمانی و ماورایی هستند که در ادامه مطلب با آنها آشنا خواهیم شد.

انواع سنگ کوارتز و خواص سنگ گوارتز

کواتز (Quartz) سنگی با درجه سختی 7 می باشد که دارای رنگ های مختلفی مانند کوارتز سفید، صورتی، آبی، ارغوانی، زرد، سیاه و خاکستری است. ساختار کوارتز یا دُرّکوهی بلوری لوزی پهلو است. 

کوارتز و انواع آن
کوارتز و انواع آن

انواع سنگ کوارتز


کوارتز دودی Brown quartz 

رنگ کوارتز دودی اغلب قهوه ای روشن تا تیره، قهوه ای مایل به دودی و گونه ای سیاه رنگ موسوم به موریون را شامل می شود. به دلیل همین رنگ موجود در این سنگ چنین تصور می شود که این کانی حاصل برخورد تشعشعات درون زمین است. بلورهای موجود در آن به شکل منشورهای شش وجهی با قاعده هرمی هستند. از ذخایر سنگ کوارتز دودی می توان به کشورهای  ماداگاسکار، آلپ سوئیس، کلرادو آمریکا، استرالیا و اسپانیا اشاره کرد. بلورهای سیصد کیلویی از این کانی در کشور برزیل یافت شده است.

سنگ کوارتز دودی
سنگ کوارتز دودی


خواص کوارتز دودی

کوارتز دودی باعث افزایش قوای جسمانی در افراد ضعیف می شود و انرژی مثبت زیادی به فرد منتقل می کند. برای افراد افسرده و نا امید استفاده از این سنگ بسیار مفید است. همراه داشتن این سنگ می تواند باعث افزایش اراده و قدرت تصمیم گیری در فرد شود. این سنگ هم چنین به عنوان یک سپر حفاظتی در مقابل نیروهای منفی عمل می نماید.
آرامش بخش بودن، تقویت کلیه ها، درمان زخم معده، دور کننده امواج منفی از دیگر خواص سنگ کوارتز دودی محسوب می شود.

خواص کوارتز دودی
خواص کوارتز دودی


کوارتز آبی Blue quartz 

کوارتز آبی یکی دیگر از انواع سنگ کوارتز می باشد که در ادامه به بیان خواص آن خواهیم پرداخت.

سنگ کوارتز آبی
سنگ کوارتز آبی

خواص کوارتز آبی

سنگ کوارتز آبی موجب تقویت سیستم ایمنی بدن بخصوص در مقابل اشعه های مضر می شود بنابراین گذاشتن آن در کنار تلوزیون و کامپیوتر می تواند مفید باشد.
تقویت ریه ها، برطرف کردن افسردگی و دلتنگی، تقویت اعصاب، درمان و بهبودی زخم ها و لکه های پوستی و بیماریهای قلبی از دیگر خواص مفید سنگ کوارتز آبی می باشند.
 

خواص کوارتز آبی رنگ
خواص کوارتز آبی رنگ


کوارتز سفید، شیری یا شفاف Milky quartz 

کوارتز شیری یا سفید نوع دیگر سنگ کوارتز است. درونگیری های گازی یا کف مانند باعث ایجاد چنین رنگ اختصاصی در این گونه کوارتزها می گردد. میزان رنگ شیری این سنگ به تعداد و اندازه درونگیرهایش بستگی دارد. بلورهای این کانی منشورهای شش وجهی با قاعده هرمی شکل هستند. بلورهای بزرگ این سنگ بیشتر در سیبری یافت می شوند. برزیل، کوهای آلپ در اروپا، ماداگاسکار، آمریکا و نامکیبیا از دیگر مناطق دارنده ذخایر کوارتز شیری هستند.

سنگ کوارتز شیری 
سنگ کوارتز شیری 

خواص کوارتز سفید

این سنگ به دلیل استفاده های فراوانی که امروزه از آن برای درمان می شود به کوارتز شفابخش اعظم نیز معروف است. تقویت سیستم عصبی و ایمنی، افزایش انرژی مثبت در بدن، برطرف کردن خستگی و بازیابی قوای جسمانی، دفع نیروهای منفی، ایجاد تعادل روح، برطرف ساختن حساسیت ها، رفع عفونت از خواص دیگری است که برای این سنگ شمرده می شود.

سنگ کوارتز
خواص کوارتز شیری 


کوارتز صورتی Rose quartz 

 رز کوارتز یا همان کوارتز صورتی یا هلویی یکی دیگر از سنگهای دسته کوارتز است. رنگ این کانی تحت تاثیر مقداری تیتانیوم قرار می گیرد و بلور آن خیلی نایاب است. نوع شفاف این سنگ کمیاب بوده و اغلب رنگی تیره داشته و ترک دار است که این امر را ناشی از تردی آن می دانند.

کوارتز صورتی
رز کوارتز 

خواص کوارتز صورتی

سنگ کوارتز صورتی را به عنوان یک سپر دفاعی در مقابل پرتوها و اشعه های مضر ناشی از خورشید، لامپ های فلورنس، تلوزیون و کامپیوتر و وسایلی از این قبیل می دانند.
آرامش بخش بودن، مفید بودن برای سیستم عصبی، جذب و انتقال انرژی مثبت به بدن، بهبود بیماریهای دستگاه گوارش بویژه معده، درمان بی خوابی و التهاب مفاصل جزء خواص دیگر کوارتز صورتی محسوب می شوند.

رز کوارتز و خواص آن
خواص کوارتز صورتی

 

مطلب مفید بود؟
9
2
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی