تهران

سنگ اوپال و خواص سنگ اوپال + تصاویر

آشنایی با سنگ اوپال
سنگ اوپال یکی از سنگهای نیمه قیمتی محسوب می شود که انواع مختلفی داشته و در رنگهای مختلفی یافت می شود. بیشترین ذخایر این سنگ در کشور استرالیا قرار دارد. در مطلب پیش رو با سنگ اوپال مشخصات و خواص آن آشنا خواهیم شد.

سنگ اوپال و خواص آن

نام اوپال از واژه سانسکریت به معنای سنگ گرفته شده است. اوپال یک کانی از جنس ماده سیلیکات های آبدار و دارای ساختار شکلی آمورف یعنی نامنظم است. سختی این گوهر 6.5 تا 5.5 بوده و سنگی شفاف تا نیمه شفاف و دارای خط سائیدگی سفید رنگ و جلایی شیشه ایست. اوپال به عنوان سنگ ملی استرالیا شناخته می شود چون بیشتر ذخایر یعنی حدود 97 درصد این سنگ در این کشور وجود دارد.

سنگ اوپال
سنگ اوپال


پدیده ای بنام بازی رنگها یا انکسار نور در این سنگ بوجود می آید که دلیل آن شکست نور بین گلوله های سیلیسی است. اوپال دارای رنگهای مختلفی شامل سفید شیری، خاکستری، آبی، سبز، نارنجی و قرمز است. انکسار نور باعث نمایش رنگهای مختلف رنگین کمانی در اوپال می گردد.

خواص سنگ اوپال
سنگ اوپال با ویژگی انکسار نور


زرد، آبی و سبز از رنگهای رایج سنگ اوپال بوده و بنفش، قرمز و نارنجی رنگهای نایاب این سنگ هستند.

اوپال
سنگ اوپال در رنگهای مختلف


انواع سنگ اوپال

سنگ اوپال معمولی

این نوع از سنگ اوپال مات بوده و فاقد هر گونه درخشندگی است و با اسامی مختلفی در بازار جواهرات شناخته می شود.

سنگ اوپال
سنگ اوپال معمولی

اوپال آتشین

نامگذاری این سنگ به دلیل رنگ نارنجی آن است. این نوع از اوپال در برابر فشار خیلی شکننده و حساس می باشد. اوپال آتشین اغلب غیر شفاف است. اما نمونه های نایاب و گران بهای این نوع از اوپال شفاف بوده و فاقد ناخالصی است. این نوع از اوپال در کشورهای مکزیک، گواتمالا، استرالیا، برزیل، هندوراس، ترکیه و ایالات متحده یافت می شود.

اوپال
سنگ اوپال آتشین


سنگ اوپال گران بها

در این نوع از اوپال بعضا حتی تا 30 درصد وزن سنگ را آب تشکیل می دهد. پدیده اپالسنس ویژگی برجسته و ارزشمند در این سنگ بوده که در آن سنگ در زوایای مختلف طیف های نور به اشکال مختلفی را نمایش می دهد. وجود بلورهای ریز اکسیدی با جنس سیلیس و با نام اپالین باعث ارزشمندی بیشتر این نوع از سنگ اوپال شده است که در اصل نقاطی از اوپال با ارزش در لایه های متفاوت حاصله از سنگ میزبان هستند.

سنگ اوپال
سنگ اوپال زیبا و گران بها

از ذخایر این سنگ ارزشمند می توان به استرالیا دارای بیشترین منابع و ذخایر دیگر آن در کوئینزیلند، چک اسلواکی، برزیل، گواتمالا، هندوراس، آمریکا و ژاپن اشاره کرد. 
انواع سنگ اوپال ویژگی های متفاوت و همچنین ارزش متفاوتی دارند و بایستی در هنگام خرید آن به نوع سنگ توجه نمود و برای جلوگیری از خرید اوپال تقلبی سنگی شناسنامه دار خریداری کرد.

سنگ اوپال
انگشتر با نگین اوپال


خواص سنگ اوپال

سنگ اوپال باعث تقویت انرژی های درونی در بدن می شود و می تواند دستگاه گوارش بخصوص معده را تقویت کرده و موجب هضم آسان غذا گردد. این سنگ هم چنین به جریان خون سازی در بدن کمک کرده و موجب تنظیم گردش خون می شود. سنگ اوپال را برای درمان سرطان موثر می دانند. این سنگ هم چنین نیروهای منفی فرد را جذب می نماید و به دور شدن نگرانی و افسردگی از فرد کمک می کند. 

اوپال
خواص درمانی سنگ اوپال

از خواص دیگر سنگ اوپال می توان به برطرف کردن سستی و بی حالی در انسان، مفید برای درمان امراض روده، درد ناحیه شکم، فشار خون، درد استخوان ها اشاره کرد. 
طبق باورها انسان با نگاه کردن به این سنگ چشم هایش را به روی زندگی باز کرده و شعف و امید در او زنده می شود و صفات نیکو تقویت می گردد.

 

مطلب مفید بود؟
7
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی