تهران

روز عصای سفید به چه معناست؟ روز جهانی نابینایان

روز عصای سفید
15 اکتبر روز جهانی عصای سفید نام دارد.این روز به این علت نام گذاری شد تا عصای سفید نه تنها به منزله کمک به نابینایان عزیز باشد بلکه اطرافیان نیز با دیدن این عصا متوجه فرد نابینا باشند و خدمات لازم را هرچه بهتر به وی ارائه دهند. یادآوری این روز به معنای احترام و رعایت حق و حقوق این عزیزان است.

روز عصای سفید به چه معناست؟ روز جهانی نابینایان

15 اکتبر که به تاریخ شمسی امسال برابر است با شنبه 23 مهرماه 1401 مصادف با روز جهانی عصای سفید است. کلمه عصای سفید را شخصی به نام جیمز بیگز از انگلستان برای اولین بار در سال 1921 میلادی به کار برد. او که به خاطر یک سانحه و اتفاق، بینایی خودش را از دست داده بود، در زمان رفت و آمد در خیابان‌ از یک عصای سفید استفاده می‌کرد.

به همین علت در سال 1964 لیندون بی جانسون رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا 15 اکتبر را به نام روز جهانی عصای سفید نام نهاد و در این باره گفت: "عصای سفید در جامعه ما به نماد توانایی و استقلال نابینایان در رفت و آمد تبدیل شده است و بهره‌گیری از آن به دیگران امکان می‌دهد در توجه و دقت به نابینایان پیشگام شوند".

اگر تا قرن بیستم عصا به عنوان تنها وسیله کمک به نابینایان برای پیدا کردن موانع بود، امروزه به نمادی تبدیل شده که حضور فرد نابینا را به دیگران نشان می‌دهد تا دقت و توجه باقی افراد به فرد نابینا جلب شود.

روز عصای سفید
23 مهرماه 1401 روز عصای سفید

هنرمند انگلیسی به نام جِیمز بیگز James Biggs که در سانحه تصادف برای همیشه نابینا شد، در سال 1921 به عصایش که همیشه کمک حال وی بود و با آن عصا مسیر را پیدا می‌کرد رنگ سفید زد و به نوعی با این کار یکی از مخترعین عصای سفید نابینایان به شمار می‌آید.

10 سال پس از آن بانو ژولی دِربِمان d.herbemont که معلم و مربی افراد نابینا در فرانسه بود کمپِینی به راه انداخت تا استفاده از عصای سفید را برای نابینایان و همچنین باقی افراد جا بیندازد. در آن زمان شبکه‌های رادیویی نیز به کمک آمدند و در این فرایند با ساخت برنامه‌های مرتبط کمک بسیاری کردند.

در قرن 1930 در چندین ایالت متحده آمریکا قانونی را وضع کردند که در آن تمامی نابینایانی که عصای سفید به دست داشتند به هنگام گذر از خیابان در هر شرایطی حق تقدم داشتند. این قانون نیز به استفاده از عصای سفید و جا افتادن آن در جامعه کمک بسیاری کرد. 

بعد از جنگ جهانی دوم نیز دکتر ریچارد هووِر Hoover چشم‌ پزشک آمریکایی یک عصای بلند سفید که مخصوص نابینایان باشد را ساخت که تا سال‌های سال یکی از ابزار رسمی کمک به مسیریابی نابینایان و همچنین توجه اطرافیان به فرد نابینا بود.

در آخر در سال 1969 سازمان ملل متحد روز 15 اکتبر را "روز جهانی عصای سفید" نام گذاری کرد و از آن پس این روز در سراسر جهان به عنوان روزی که باید به امور نابینایان رسیدگی شود، شناخته شد. از جمله حقوق اولیه و شناخته شده مانند:

نابینایان حق دارند که بتوانند از تمام امکانات رفاهی معمول در جامعه استفاده کنند. آن‌ها حق دارند از وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و هواپیما و همچنین خیابان‌ها، پیاده روها، بزرگراه‌ها، هتل‌ها، اماکن عمومی، مراکز تفریحی و مذهبی استفاده کنند. اگر در بعضی مواقع محدودیت‌هایی برای استفاده این عزیزان از این خدمات وجود نداشته باشد باید سریعن برنامه‌ای جامع و منظم برای رسیدگی به مشکلات وضع گردد و در اسرع وقت رسیدگی شود. 

در ایران نیز با تلاش دکتر محمد خزاعلی از سال 1349 روز 15 اکتبر در ایران به امور نابینایان و رسیدگی به مشکلات آن‌ها اختصاص پیدا کرد. نماد عصای سفید در واقع به معنای وسیله استقلال یک فرد نابیناست. روز جهانی عصای سفید روز غم و ترحم نیست. بلکه روز یادآوری و همچنین به رسمیت شناختن تمامی حقوق نابینایان عزیز است. 

روز جهانی عصای سفید
روز جهانی عصای سفید 1401

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی