تهران

25 مهرماه روز جهانی ریشه کنی فقر 1401

روز جهانی فقر
25‌ام مهرماه 1401 روز جهانی فقر و ریشه کنی فقر نام گذاری شده است که از دلایل و اهداف اصلی نام گذاری این روز این است که عوامل به وجود آورنده فقر بررسی و برای حل آن‌ها راه‌ کارهای مناسبی ارائه شود تا همه افراد جامعه بتوانند از حقوق یکسانی برخوردار باشند و شان و کرامت انسانی‌شان حفظ بماند.

روز جهانی ریشه کنی فقر

در سال 1993، مجمع عمومی سازمان ملل روز 17 اکتبر را به‌ عنوان روز جهانی " مبارزه با فقر " نامید. در سپتامبر سال 2000 میلادی، طی نشستی که رهبران کل دنیا با هم داشتند، متعهد شدند که تا سال 2015 تعداد افرادی را که در فقر شدید زندگی می‌‌کنند یا درآمد کمی دارند را به نصف کاهش دهند، اما متاسفانه آمارها نشان می‌دهد که دامنه فقر بسیار بیشتر شده است. به طوری که بیش از 80 درصد جمعیت کل دنیا. فقر نه‌تنها در کشورهای فقیر آفریقایی و آسیایی به‌صورت روزافزون درآمده، بلکه بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان نیز با فقر درگیر هستند. البته گستردگی فقر در آسیا و آفریقا بسیار بیشتر است اما در اروپا و آمریکا نیز وجود دارد.

تعریف فقر چیست؟

بر طبق فرهنگ معین تعریف فقر بدین صورت است:

فقر به معنای تنگ دستی، تهی‌دستی و درویشی است. به بیان دیگر می‌توان اینگونه گفت که فقر یعنی فرد در مسیر تحقق نیازهای بنیادی و اساسی زندگی خویش با محدودیت جدی همراه است. در جهتی دیگر نیز در تعریف فقیر می‌توان اینطور بیان کرد که فقیر کسی است که برای گذران و ادامه زندگی قادر به تامین نیازهایی مانند خوراک، پوشاک، مسکن و ... نباشد. 

روز جهانی فقر
15 اکتبر، روز جهانی فقر

انواع فقر در جهان

  • فقر مطلق
  • فقر نسبی
  • فقر طبیعی

فقر معیشتی و یا فقر مطلق

فقر مطلق زمانی اتفاق می‌افتد که افراد در برآورده کردن نیازهای بدیهی و اولیه زندگی خود ناتوان باشند. تبعات فقر معیشتی بسیار زیاد است به طوری که هم جسم و هم روان را بیمار می‌کند. در این حالت فرد ممکن است دچار سو تغذیه شود.

فقر نسبی

فقر نسبی زمانی معنا پیدا می‌کند که بین اقشار مختلف جامعه اختلاف طبقاتی و معیشتی زیادی وجود داشته باشد. مثلا بین شهرهای مختلف یک کشور افراد بنا به شغل و کاری که انجام می‌دهند از دستمزد یکسانی برخوردار نباشند و یا عدم دسترسی برخی افراد به بعضی از امکانات مانند مدسه، دانشگاه، بیمارستان، اینترنت...

فقر طبیعی

در فقر طبیعی عواملی مانند: سیل، زلزله و یا وجود بیابان‌های خشک، کمبود منابع طبیعی عدم تعادل اقتصاد در کشور همه و همه مربوط به فقر طبیعی می‌شوند. 

عوامل ایجاد فقر

حکومت: یکی از عوامل مهم به وجود آمدن فقر، حکومت‌های دیکتاتوری و ناکارمد هستند که نتوانستند در اداره امور کشور مخصوصا در قسمت اقتصاد، مدیریت خوبی داشته باشند که نتیجه این سو مدیریت فقر افراد آن جامعه خواهد شد.

اسراف: هدر دادن امکانات و عدم استفاده صحیح و درست از منابع کشور می‌تواند یکی از عوامل مهم ایجاد فقر در جامعه و در بین افراد شود.

تنبلی کردن:یکی دیگر از عوامل شکل گرفتن فقر در جامعه تنبلی افراد جامعه است که این تنبلی نیز خود به عوامل گوناگونی تقسیم بندی می‌شود. مثلا فرهنگ، تربیت و نوع آموزش و پرورش می‌تواند در جهت دهی افراد و سوق دادنشان به سمت تنبلی نقش موثری داشته باشد.

بیکاری و نبود شغل مناسب:نبود امکانات کاری مناسب برای افراد یک جامعه و عدم کار آفرینی به موقع نقش بسزایی در شکل گیری فقر دارد.

روز جهانی فقر
روز جهانی ریشه کنی فقر

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی