تهران

روز جهانی ایدز و اهمیت آن در ایران و جهان

روز جهانی ایدز
دهم آذرماه هر سال یعنی اول دسامبر، روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است که نماد آن روبان قرمز است.علت نام‌گذاری این روز با هدف آگاهی بیشتر مردم از اچ آی وی، روش‌های انتقال ایدز، روش‌های پیشگیری و درمان این بیماری است. با ما همراه شوید تا بتوانید در آگاهی رسانی نسبت به اچ آی وی یا ایدز قدم مثبتی بردارید.

روز جهانی ایدز و اهمیت آن در ایران و جهان

در این مقاله به مناسبت روز جهانی ایدز، هرآنچه که نسبت به روش‌های انتقال ایدز، روش‌های پیشگیری از ایدز، علائم ایدز و درمان ایدز باید بدانید را به طور جامع و مختصر برای شما عزیزان تهیه کرده‌ایم. همراه ما باشید تا با اگاهی و اتحاد به بیماری‌ها غلبه کنیم.

دلیل نامگذاری روز جهانی ایدز

از ابتدhی یکم دسامبر سال 1988یعنی دهم آذرماه، روز جهانی ایدز نامگذاری و پایه گذاری شد. هر سال در این روز یک شعار خاص و ویژه نیز تعیین می‌شود تا یادآوری کند که درباره بیماری ایدز بیشتر بدانیم و آگاهی لازم را درباره این بیماری، روش‌های ابتلا، روش‌های پیشگیری و درمان را بدست آوریم. روبان قرمز در روز جهانی ایدز نماد این بیماری و اتحاد با افراد مبتلا به ایدز است. در این روز مردم به لباس خود روبان قرمز می‌زنند تا به همه یادآوری کنند که همه باهم و در کنار هم و با حمایت‌هایی که از هم می‌کنیم می‌تونیم در پیشگیری از بیماری و همچنین آگاهی بخشی موثر باشیم. 

اپیدمی و همه‌گیری ایدز در جهان 

ویروس ایدز ویروسی اپیدمی در کل دنیاست. امروزه با توجه به سرعت انتقال این ویروس در بین مردم جهان و تاثیرات مخربی که این ویروس روی بدن افراد و نحوه زندگی آن‌ها می‌گذارد، بیش از پیش سازمان بهداشت جهانی را نگران کرده است زیرا در نهایت افراد مبتلا به ایدز سیستم اجتماعی، اقتصادی، خانوادگی و در نهایت فردی را نیز تحت شعاع قرار می‌دهند و اگر آگاهی لازم را در این بیماری نداشته باشند، چرخه ابتلا، پر قدرت به گردش خود ادامه می‌دهد. متاسفانه همه ساله در کل دنیا افراد زیادی به ایدز یا همان ویروس اچ آی وی مبتلا می‌شوند و این در حالی است که هنوز هیچ درمان قطعی و پایداری برای این بیماری پیدا نشده است.

روز جهانی ایدز
روز جهانی ایدز و علائم ایدز

ویروس ایدز (HIV) چیست؟

ویروس ایدز ویروسی است که سلول‌های بدن فرد را درگیر و آلوده می‌کند و تمامی مواد غذایی و انرژی که سلول‌های بدن نیاز دارند را صرف تولید و رشد خود می‌کند. به ویروس ایدز، سندروم نقص ایمنی اکتسابی نیز گفته می‌شود. فرد مبتلا به ویروس ایدز ایمنی بدن خود را به مرور زمان از دست می‌دهد.

بیماری ایدز چیست؟

سندرم نقص ایمنی اکتسابی یا همان بیماری ایدز، به مرور زمان سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند. به صورتی که بدن دیگرتوانایی مبارزه با بعضی از عفونت‌ها را نخواهد داشت. کدام عفونت‌ها؟ عفونت‌های فرصت طلب. یعنی عفونت‌هایی که در شرایط تضعیف سیستم ایمنی بدن به سرعت وارد بدن شده و فرد را درگیر بیماری می‌کنند. به همین علت فرد مبتلا به مروز زمان و با رشد بیماری دچار تومورها، عفونت‌ها و همچنین سرطان‌های فرصت طلب می‌شود.

فاصله زمانی ورود ویروس تا بروز علایم بیماری ایدز چقدر است؟

بروز علائم در افراد مبتلا متفاوت است. در بعضی افراد خیلی زود و بعد از اولین تماس با آلودگی علایم کاهش سیستم دفاعی بدن و بروز بیماری‌هایی شبیه به آنفلوآنزا اتفاق می‌افتد اما در بعضی افراد دیگر ممکن است تا چندین سال بعد از ابتلا هم علائمی نداشته باشند. البته این نکته مهم را بدانید که رسیدگی به موقع پزشکی در طول عمر افراد مبتلا و زندگی بهتر آن‌ها تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

ویروس ایدز چگونه انتقال پیدا می‌کند؟

سه روش زیر از راه‌های اصلی انتقال ویروس ایدز هستند:

1. انتقال از راه رابطه و تماس جنسی محافظت نشده با فرد آلوده به ویروس

رابطه جنسی محافظت نشده با فرد مبتلا به ایدز یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ایدز است. به همین جهت استفاده از وسایل پیشگیری و اموزش لازم و کافی تا حد بسیار زیادی در عدم ابتلا به ایدز کمک کننده است.

2. استفاده از سرنگ آلوده مشترک

سرنگ آلوده به علت نوع ساخت آن در بدنه و نوک سرنگ، هنگامی که در بدن فرد مبتلا به ویروس باشد و سپس خارج شود، تا مدت‌ها حتی تا یک ماه هم زنده می‌ماند و می‌تواند عامل مهمی در انتقال این ویروس در بین کسانی باشد که از سرنگ‌های مشترک استفاده می‌کنند. استفاده از سرنگ‌های مشترک عموما در بین معتادان برای تزریق مواد مخدر و یا برای استفاده از سوراخ کردن گوش، تاتو و خالکوبی استفاده می‌شود. به همین علت چه در بین معتادان و چه کسانی که کارهای زیبایی مانند خالکوبی را انجام می‌دهند، هیچ گاه نباید از هیچ سرنگ و وسیله‌ای به طور مشترک استفاده کنند.

3. انتقال از مادر باردار آلوده به ایدز به فرزند در حین بارداری، زایمان و شیردهی

بهتر است اگر خانومی قبل از اقدام به بارداری به هر دلیل مشکوک است حتما آزمایش‌های لازم را انجام دهد تا مشخص شود که این ویروس در بدن او وجود دارد یا نه. زیرا در صورت ابتلای خانم به ایدز باید قبل از بارداری و حین بارداری از داروهای خاصی استفاده کند و آموزش‌های لازم را ببیند تا فرزندش مبتلا نشود.

روز جهانی ایدز در ایران
راه های انتقال ایدز چگونه است؟

ویروس ایدز از چه راههایی منتقل نمی شود؟

ویروس ایدز مانند دیگر ویروس‌ها که از طریق هوا یا غذای آلوده منتقل می‌شوند، به هیچ وجه از این طریق منتقل نمی‌شود. مثلا اگر فرد مبتلا به ایدزی در کنار شما عطسه کند، شما به هیچ عنوان مبتلا نمی‌شوید. یا مثلا اگر همکار یا دوست شما مبتلا باشد و با هم غذا بخورید، از دستشویی مشترک استفاده کنید، هم را در آغوش بگیرید و ببوسید، به هیچ وجه به ایدز مبتلا نمی‌شوید. اگاهی از روش‌های انتقال این ویروس به ما کمک می‌کند تا بهتر در کنار عزیزانی که مبتلا به اچ آی وی هستند زندگی کنیم تا دچار انزوای اجتماعی نشوند.

تشخیص آلودگی به ویروس ایدز

بعد از ابتلا به اچ آی وی معمولا افراد علائمی شبیه آنفلوآنزا یا سرماخوردگی را تجربه می‌کنند و البته ممکن است که هیچ علائمی هم نداشته باشند به همین علت بهترین روش برای پالایش سلامت و اطلاع از اینکه به اچ ای وی مبتلا هستید یا خیر، آزمایش خون است. آزمایش خون برای پیدا کردن آنتی بادی‌های ضد ویروس اچ آی وی است که در صورتی که فرد این آنتی بادی را داشته باشد یعنی بدن او در حال مبارزه با ویروس ایدز است.

در چه مواردی باید آزمایش ایدز انجام شود؟

اگر فردی بنا به هر دلیلی این احتمال را می‌دهد که مبتلا به ایدز شده است باید در اولین فرصت آزمایش انجام دهد. زیرا هرچه سریع‌تر این بیماری مشخص شود، اقدامات بهتری به لحاظ پزشکی می‌توان برای فرد مبتلا انجام داد تا طول عمر او بیشتر و کیفیت زندگی او کاهش پیدا نکند.

در ایران آزمایش ایدز کاملا محرمانه انجام می‌شود و حفظ حریم شخصی بیمار از اولین و مهم‌ترین تعهدات مراکز پزشکی و بهداشتی است به همین علت افراد مبتلا از این نظر نباید نگرانی داشته باشند. بعد از مشخص شدن اینکه فردی به اچ ای وی مبتلا شده باید به یک متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه کند تا سریعا اقدامات پزشکی و دارویی لازم انجام شود.
 

روز جهانی ایدز
روز جهانی ایدز و درمان ایدز

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی