تهران

دعای روز عرفه صوتی به همراه متن و ترجمه فارسی

دعای روز عرفه همراه با متن
روز عرفه یکی از روزهای مهم برای مسلمانان بخصوص شیعیان است. در روز عرفه که یک روز قبل از عید قربان است مسلمانان با خواندن دعای عرفه و بجا آوردن اعمال آن سعی در نزدیکی و قرابت به ذات حق تعالی کرده و به نیایش و مناجات با خدای خود می پردازند. در این روز درهای رحمت خداوند به روی بندگانش گشوده می شود.

دعای روز عرفه

نهم ذیحجه را روز عرفه می نامند. این روز یکی از روزهای مهم مسلمانان بویژه شیعیان است. این روز اگر چه با عنوان عید نامیده نشده ولی برای مسلمانان همچون عید است. همچنین از آنجا که امام حسین (ع) در این روز حرکت خود را به سوی کربلا پس از انجام مراسم حج شروع کرده از اهمیت زیادی برای مسلمانان برخوردار است. زیارت امام سوم شیعیان نیز از اعمالی است که در این روز بسیار توصیه شده است. روز عرفه یک روز قبل از عید قربان است.

دعای عرفه
دعای روز عرفه 

عرفه دعایی نسبتا طولانی و یکی از اعمال مهم شیعیان محسوب می شود که در روز موسوم به عرفه پس از اقامه نماز ظهر و عصر تا غروب خوانده می شود. این دعا منسوب به حسین بن علی (ع) بوده و دارای حجمی معادل 3200 کلمه است. 

روز عرفه
نهم ذی احجه مصادف با روز عرفه

علت نامگذاری روز عرفه به این نام و تاریخچه آن

هنگام آموختن مناسک به ابراهیم توسط جبرئیل علیه السلام، وقتی که به این روز رسیدند به ابراهیم گفت "عرفت؟" و ابراهیم پاسخ داد "آری"، و اینگونه شد که این روز به نام عرفه نامیده شد. همچنین اینگونه نقل شده که سبب نامگذاری روز عرفه اعتراف کردن مردم به گناهانشان از این جایگاه است. برخی نیز آن را جهت تحمل صبر و رنجی که برای رسیدن به آن بایستی متحمل شد می دانند. چون صبر و شکیبایی یکی از معانی عرفه است.

عرفه چیست؟
روز عرفه و تاریخچه آن

فلسفه وجودی روز عرفه

عرفات نام منطقه ایست وسیع که حدود 18 کیلومتر مربع مساحت داشته و در شرق مکه و اندکی متمایل به جنوب واقع شده و در مابین راه مکه و طائف قرار گرفته است و مصادف با نهم ذی الحجه زائران خانه خدا از هنگام ظهر تا غروب در این منطقه حضور می یابند.
همچنین نقل است که آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و رسیدن به کره خاکی همدیگر را در این منطقه پیدا کردند و همین دلیل نامگذاری این منطقه به سرزمین عرفات و این روز به روز عرفه است.

روز عرفه
روز عرفه و فلسفه وجودی آن

اعمال روز عرفه 

عرفه روزی است که در آن بندگان به نیایش و مناجات با معبود خویش می پردازند، چون در این روز خداوند درهای رحمت و بخشایش خود را به روی همه بندگانش بخصوص گناهکاران می گشاید و چشم امید همه در این روز به خداوند دوخته شده و از زمین بریده و قربت بیشتری به سمت خدا پیدا می کنند.
در روز عرفه دعاها به اجابت نزدیکتر می شوند و هر بنده ای به امیدی دست هایش را به سوی درهای رحمت خداوند می گشاید. در این روز آسمان درهایش را برای پذیرش تضرع های عاشقانه بندگان مخلص باز می کند و اشرف مخلوقات باز خواهان بازگشت به بارگاه امن الهی می شوند. در روز عرفه فرصت بازگشت انسان به اصل و مقام والای خود فراهم می گردد. 
یکی از اعمال روز عرفه که در جهت نیل به قربت الهی و گشایش درهای رحمت انجام می گیرد جاری شدن دعای عرفه بر لبان شیعیان است که در چنین روزی توسط امام سوم شیعیان بر زبان جاری شده است. عالی ترین مضامین توحیدی در این دعای پر مغز و محتوا در روز عرفه و در مناسب ترین وقت و زمان در قالب کلماتی دلنشین از زبان امام حسین علیه السلام بیان شده است. 

روز عرفه
اعمال روز عرفه

امروزه متن کامل این دعا به صورت فایل صوتی و یا به شکل متن همراه با ترجمه در دسترس همگان وجود دارد و در روز عرفه توسط شیعیان و برای بجا آوردن اعمال این روز مهم خوانده می شود و سالکان راه معرفت و حقیقت در این روز با ذکر این دعا در راه سیر و سلوک خود استوارتر، مشتاق تر و محکم تر قدم بر می دارند.
 

مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی