تهران

چگونه موهای سوخته و خشک در اثر دکلره و رنگ را درمان کنیم

درمان موهای سوخته دکلره
در این مقاله به ترمیم موهای آسیب دیده ,ترمیم موهای آسیب دیده با دکلره، ماسک آبرسان مو و راه های ترمیم موهای دکلره شده پرداخته می شود. و اینکه چگونه موهای سوخته و خشک در اثر دکلره و رنگ را درمان کنیم میپردازیم .لطفا تا پایان مطالب با ما همراه باشید.

ترمیم موهای سوخته با رنگ و دکلره

موها از سه لایه مدولا، کورتکس و کتیکول تشکیل شده است. اگرموهایتان را مداوم رنگ یا دکلره کنید بخش کوتیکول موهای شما آسیب می بیند و همین امر باعث می شود موها زیبایی و درخشندگی خود را از دست بدهند. استفاده از دکلره آسیب های زیادی به مو وارد می کند و آنهایی که پوست حساس دارند به پوست سرشان آسیب رسیده و حتی دچار ریزش مو، نیز می شوند. در این مطلب ابتدا نکاتی را در مورد دلکره، رنگ کردن مو و عوارض دلکره  بیان می کنیم و سپس به روشهای مختلف ترمیم موهای سوخته با دلکره خواهیم پرداخت.

دکلره مو به چه معناست؟ 

دکلره مو به چه معناست؟
درمان موهای خشک و سوخته ناشی از رنگ و دکلره

در یک جمله ساده، دکلره به معنی بی رنگ کردن مو است. کسانی که میخواهند موهای خود را رنگ روشن تر بکنند باید پایه موی خود را بی رنگ کنند تا موهایشان رنگ مورد نظر را بگیرد برای دکلره کردن به انواع پودر های دکلره، انواع اکسیدان با درجه مختلف، رنگ مو، شامپو تثبیت کننده رنگ، دکلره، شانه مخصوص رنگ، شانه دم باریک برای جدا کردن قسمت های مو، شانه دانه درشت، کاسه رنگ پلاستیکی، کرم محافظ پوست برای رنگ نگرفتن پوست، ایلیکاتور و دستکش و ماسک نیاز دارید. 
دونوع پودر دکلره داریم. پودر دکلره آبی که برای موهای طبیعی و سالم استفاده می شود و قوی است. اگر موهایتان تیره رنگ است باید از پودر دکلره آبی برای بی رنگ کردن موهایتان استفاده کنید. 
پودر سفید که برای موهای نازک، شکننده و حساس استفاده می شود و ضعیف است. برای آنهایی که رنگ موی روشن دارند از این پودر باید استفاده شود.

درجه بندی رنگ مو
درجه بندی رنگ مو

نکاتی در مورد رنگ مو 

رنگ ها دارای درجه بندی هستند و از درجه 1 تا 10 درجه بندی می شوند.

  • درجه 1 سیاه
  •  درجه2 قهوه خیلی تیره
  • درجه 3 قهوه ای تیره
  • درجه 4 قهوه ای
  • درجه 5 قهوه ای متوسط
  • درجه 6 قهوه ای روشن
  • درجه 7 بلوند تیره
  • درجه 8 بلوند متوسط
  • درجه 9 بلوند روشن
  • درجه 10 بلوند پلاتینی روشن

البته بعضی از برندها درجه 11 و 12 نیز دارند که می توان این رنگ ها را با رنگ اصلی ترکیب کرد.
برای رنگ کردن موهای سفید ابتدا باید اکسیدان 20  یا 30 را روی موهای سفید بگذارید و اجازه دهید 5 تا 7 دقیقه بماند. سپس موها را بشوییدو بطور کامل خشک کنید. بعد رنگ یک درجه تیره تر از رنگ موی مورد علاقه تان را روی مو بگذارید. چون موی سفید رنگ دانه ندارد موی شما روشن تر به نظر می‌رسد. زمان گذاشتن رنگ روی موهای سفید به خاطر جذب بیشتر تارهای موی سفید 45 دقیقه است. رنگ کردن مو باعث خشکی، ریزش مو و شکنندگی آن می شود و برای اینکه موهای رطوبت طبیعی خود را از دست ندهند باید از اسیدهای چرب طبیعی مثل روغن زعفران استفاده کنید. و برای شستشوی موهای رنگ شده از شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید . 

ترمیمموهای آسیب دیده با تخم مرغ

برای رنگ کردن مو به اکسیدان نیاز دارید. سه نوع اکسیدان وجود دارد :

اکسیدان 1: رنگ را به طور جزئی باز می‌کند.
اکسیدان 2 : قدرت باز کنندگی و روشن کنندگی موهای سفید را دارد .
اکسیدان 3: با کمترین مقدار رنگ می تواند موها را خیلی روشن کند. 

درمان موهای سوخته

چون اکسیدان باعث پاک شدن مقدار زیادی از سولفور مو می شود سعی کنید از اکسیدان های با درجه کمتر از 30 استفاده کنید. برای درست کردن رنگ مو ترجیحا از ظروف پلاستیکی  استفاده می کنیم و ظرف نباید فلزی نباشد. مقدار مورد نظر رنگ و اکسیدان را داخل ظرف ریخته و با قلم و شانه مخصوص رنگ آنها را با هم خوب مخلوط کنید. برای رنگ کردن موهای خود ابتدا از قسمت های انتهایی و طولی کار را شروع کنید به شکلی که رنگ مو با ریشه دو و نیم سانتی متر فاصله داشته باشد. ابتدا ریشه مو را رنگ نکنید 10 دقیقه صبر کنید و بعد ریشه ها را رنگ کنید. اگر موهای نازکی دارید 30 دقیقه برای رنگ شدن موهایتان کافی است اما اگر موهای ضخیم دارید 40 دقیقه زمان لازم دارید.

اگر موهای شما خاکستری و سفید است مانند موهای جلوی سر و شقیقه ها رنگ کردن را از این قسمت ها شروع کنید تا موهای سفید و خاکستری شما بهتر رنگ بگیرد و اگر موهای زبری دارید قبل از رنگ کردن موی خود آن را نرم کنید چون لایه های کوتیکول با نرم کردن رنگ را بهتر به خود جذب می کند. بعد از رنگ کردن موهایتان موی خود را با آب سرد یا آب ولرم آبکشی کنید تا از ریزش موهای خود جلوگیری کنید. نکته بسیار مهم این است که اگر تا به حال از رنگ مو استفاده نکرده اید یا برندی را خریداری کرده اید که قبلا از آن استفاده نکرده اید قبل از استفاده روی موی خود کمی از آن را روی پوست گردن یا کنار گوش خود بگذارید و اگر قرمزی، التهاب و تورم مشاهده کردید به این رنگ مو حساسیت دارید و از این رنگ مو استفاده نکنید. 

راه های ترمیم سوختن مو

هنگامی که می خواهید موهایتان را رنگ کنید، نباید این اشتباهات را نادیده بگیرید.

  • موهایتان تمیز باشد تا بهتر رنگ بگیرد. اگر چرب یا کثیف باشد موهایتان خوب رنگ را نمی گیرد. پس از چند ساعت قبل از رنگ کردن موهایتان را با شامپو بشویید و از نرم کننده استفاده نکنید. 
  • موهایتان مرطوب باشد چون موهای خشک رنگ را زمان کوتاه تری در خود نگه می دارد. 
  • استفاده زیاد از رنگ مو باعث آسیب دیدن موهایتان و همچنین ریزش مو میشود و رطوبت و شادابی طبیعی موهایتان از دست می‌رود. برای اینکه این مشکلات را نداشته باشید بهتر است  زیاد موهایتان را رنگ نکنید.
درمان موهای سوخته دکلره

علت سوختن مو با دکلره و عوارض دکلره

پودر دکلره ترکیبی از چند ماده شیمیایی است که برای بلوند و روشن کردن مو استفاده می شود. ترکیب عمده این پودر هیپوکلریت کلسیم است که به عنوان سفید کننده عمل می کند این ماده ایی است که برای تصفیه آب نیز استفاده می شود. بعضی از خانوم ها به این مواد حساسیت دارند. به خصوص افرادی که سابقه اگزما، آسم و آلرژی های دیگر را دارند عوارض در آنها شدید تر است.

برخی دیگر هم که به طور متناوب رنگ موهای خودرا تغییر می دهند که علاوه بر ریزش مو موجب خشکی و شکنندگی مو و موخوره آنها نیز می شود. دکلره عوارض دیگری هم دارد و آن نیز حساسیت پوستی است که باعث قرمزی، تاول، سوختگی و یا درد شدید پوست سر می شود. مواد دکلره در تماس با هر نقطه از پوست باعث ایجاد حساسیت و سوختگی می شود به همین خاطر نباید با پوست هیچ ناحیه ای از بدن تماس داشته باشد. پودر دکلره ایی که برای موهای صورت مورد استفاده قرار میگیرد(بلیچینگ) با پودر دکلره مو فرق دارد و عوارض آن کمتر است. ولی با این حال کسانی که پوست حساس و نازک دارند اگر از پودر دکلره صورت استفاده کنند دچار قرمزی و در مواردی تاول و قرمزی پوست صورت می شوند.

ترمیم موهای آسیب دیده با مایونز

 از عوارض دیگر دکلره مو این است که باعث تخریب ساقه مو، خشک شدن و شکنندگی مو به طوری که ممکن است موها پودر شوند یا تکه تکه و در مواردی نیز مو له می شود.

درمان موهای سوخته با روغن بادام

ترمیم موهای سوخته با رنگ و دکلره

درمان موهای سوخته با رژیم غذایی

برای اینکه موهای سوخته و آسیب دیده شما درمان شود اول از همه باید از رژیم غذایی مناسب استفاده کنید که باعث تقویت موهایتان شود. از کلسیم، آهن، اسید فولیک، انواع ویتامین ها و املاح معدنی در رژیم غذایی خود استفاده کنید.
از این مواد در رژیم خود استفاده کنید:

  • پروتئین شامل گوشن قرمز و تخم مرغ
  • ویتامین A هویج و کدوحلوایی
  • چای سبز و غذاهای دریایی

 
درمان موهای سوخته با ماسک های طبیعی

ماسک عسل و سرکه سیب ، ماسک زیتون و تخم مرغ ، ماسک عسل و تخم مرغ و روغن زیتون ماسک های مناسبی برای درمان موهای سوخته می باشند.این ماسک ها باعث می شوند که مو تقویت شود.
 

 درمان موهای سوخته با شامپو

علاوه بر ماسک از یک شامپو مناسب موهای رنگ شده استفاده کنید چون این شامپوها روغن های طبیعی، کراتین و ویتامین دارند که باعث می شود بافت موها مقداری تغذیه شوند و به خاطر فرمولاسیون بسیار ملایمی که دارند چربی زدایی کمتری می کنند و مو کمتر خشک می شود. اگر موی شما کم حجم است و جنس آن چرب  است از  شامپوهای مناسب استفاده کنید تا چربی سرتان کنترل شود و موهایتان کم حجم تر به نظر نرسد.

سعی کنید از شامپو های بدون سولفات استفاده کنید. 

درمان موهای سوخته با نرم کننده

 از یک نرم کننده بابونه خوب استفاده کنید چون نرم کننده مرغوب، بالاترین میزان تقویت موی دکلره و رنگ شده را به همراه دارد. همچنین از وسایلی مثل سشوار و اتوی مو یا هروسیله حرارتی دیگر کمتر استفاده کنید تا رطوبت و کوتیکول موی شما آسیب نبیند.

نرم کننده مو علاوه براینکه به موها نرمی و لطافت می بخشد از موها در برابر اشعه خورشید نیز محافظت می کند، حالت قلیایی مو را برطرف می کند. از موخوره جلوگیری می کند، خواص ترمیمی و بازسازی دارد. نرم کننده ها در انواع مختلف مثل شامپو، روغن ها، اسپری مو، ماسک مو و سرم مو را دارا می باشند.

نرم کننده هایی که به صورت شامپو در بازار وجود دارد و شناخته شده هستند که بهتر است یک یا دوهفته یک بار استفاده شوند برای این قبل از شست و شو با شامپو استفاده کنید تا مواد مغذی آن وارد بافت موهایتان شود. 
البته نوع نرم کننده بستگی به موهای شما دارد واینکه جنس موهای شما چگونه است.  اگر موهای صاف یا فر یا وز دارید نوع نرم کننده نیز تغییر می کند. وحتی نرم کننده مناسب موی خود را پیدا کردید نرم کننده را به ساقه و قسمت های انتهایی موی خود بزنید و هرگز از نرم کننده برای ریشه مو استفاده نکنید.

 درمان موهای سوخته با روغن های طبیعی

می‌توانید از روغن های طبیعی و گیاهی نیز برای تقویت موهای خود استفاده کنید. برای این منظور روغن را کف دست ها ریخته و کف دست را به هم بمالید و بعد موهایتان را با دست ماساژ دهید و یا می‌توانید چند قطره از روغن مورد نظر را در شامپو خود بریزید. چند نمونه از روغن های طبیعی و گیاهی که هم باعث تقویت موهای شما می شود و هم باعث ترمیم موهای آسیب دیده می شود عبارتند از : 

  • درمان موهای سوخته با روغن جوجوبا : موها را مرطوب کرده و مواد معدنی لازم را تأمین می‌کند و پوست سر را تحریک می کند. 
  • درمان موهای سوخته با روغن بادام : پوست سر را نرم و مرطوب می‌کند. 
  • درمان موهای سوخته با روغن اسطوخودوس : موها را از ریشه نرم و براق نگه می‌دارند و شوره سر شما را کنترل می‌کند.
  • درمان موهای سوخته با روغن نارگیل : موها را نرم و درخشنده می‌کنند. 
  • درمان موهای سوخته باروغن مریم گلی : باعث افزایش رشد مو شده و پوست سر را تحریک میکند. 
  • درمان موهای سوخته باروغن چوب سدر : پوست سر تحریک و باعث رشد موی میشود. 
  • درمان موهای سوخته با روغن رزماری : ریشه مو را تحریک می کند و باعث سرعت رشد مو می شود و گردش خون در پوست سر را بهبود می بخشد. 
  •  درمان موهای سوخته با روغن چوب صندل : باعث بهبودی موهای آسیب دیده شده و مو را خوشبو می کند. 
  • درمان موهای سوخته با روغن نارگیل : هم باعث براقی موهایتان می شود و هم رطوبت را به موهایتان می رساند. مقداری روغن نارگیل را گرم کنید و بعد بگذارید تا ولرم شود و بعد موهایتان را با آن ماساژ دهید.

از روشهای خانگی نیز می توان برای ترمیم موی آسیب دیده استفاده کرد.

  • درمان موهای سوخته با سس مایونز : به نرم شدن رشته های خشک ووزبر موها کمک می کند. یک فنجان مایونز را موقعی که موهایتان خشک است به تمامی موها و سرتان بمالید و ماساژ دهید و بعد از 15 دقیقه موهایتان را بشویید. 
  • درمان موهای سوخته با تخم مرغ : 2 عدد تخم مرغ را با هم در یک کاسه مخلوط کنید و بعد از اینکه موهایتان را با شامپو شستید تخم مرغ را به عنوان حالت دهنده استفاده کنید. یک تا دو دقیقه صبر کنید و موهایتان را آبکشی کنید. 
  • درمان موهای سوخته با موز : موز به خاطر پتاسیمی که دارد به موهای خشک و آسیب دیده کمک می‌کند. مقداری موز را برداشته آن را نرم و له کنید و موهایتان را با آن ماساژ دهید. یک ربع روی سرتان بماند و بعد موها‌یتان را بشویید. 
  • درمان موهای سوخته با ماسک مایونز : این ماسک موجب تغذیه و مرطوب شدن موها شده و وجود اسید آمینه در مایونیز باعث تقویت پوست سر و رشته موهای سالم می‌شود. همچنین باعث حجیم، نرم، مرطوب و براق تر شدن موها می شود. یک سوم پیمانه سس مایونز به اضافه چند قطره روغن (نارگیل، کاج،گردو، هسته زردآلو یا زیتون) و یکی از روغن ها را با هم ترکیب کرده و  30 دقیقه روی مو خود بگذارید و بعد آن با آب گرم آبکشی کنید.

درمان موهای سوخته با ماسک

شما می توانید از ماسک مو نیز استفاده کنید. ماسک های مو علاوه بر اینکه باعث نرم شدن مو شوند. خاصیت آبرسانی و ترمیم موها را نیز دارند همینطور از موها در برابر حرارت محافظت می کنند. 
وظیفه دیگر ماسک مو این است که منافد و حفره های روی سطح مو را پر می کند و ظاهر یک دست به ساقه مو می دهند. ماسک ها دو نوع دارند: یکی هنگام استحمام و دیگری بعد از حمام مورد استفاده قرار می گیرند. 
ماسک های داخل حمام بعد از شست و شوی کامل مو به ساقه مو زده می شود و بعد از چند دقیقه آبکشی می شوند. 
ماسک های بعد از حمام را وقتی موی شما نم دار است به موهایتان بزنید.
اگر موهای وز و یا فر دارید سعی کنید از ماسک هایی که دارای روغن نارگیل یا آرگان هستند استفاده کنید. اگر موهای رنگ شده دارید از ماسک های مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید که هم باعث آبرسانی و تقویت موهایتان شود و هم رنگ موی شما را تثبیت کند.
 

درمان موهای سوخته با روغن مو

روغن مو از دیگر محصولات نرم کننده است. مثل روغن زیتون، آواکادو، رزماری، آرگان، نارگیل و غیره. که علاوه بر نرم کنندگی موهای خشک تغذیه مناسبی برای موها به شمار می روند. برای مثال روغن زیتون و نارگیل برای رطوبت و آبرسانی مو مورد استفاده قرار می گیرند. آواکادو خاصیت حفاظت کنندگی در برابر اشعه خورشید و هوای آلوده را دارد. رزماری تقویت کننده و محرک رشد مو است. آرگان نیز آبرسان طبیعی مو و همچنین یک ماده مغذی فوق العاده برای مو است. 
 

درمان موهای سوخته با سرم های تقویت کننده

سرم های تقویت کننده نیز تمام ساقه مو را پوشش می دهند و از آن ها حفاطت می کنند. سرم ها مثل روغن ها به بافت مو نفوذ نمی کنند ولی باعث درخشندگی و شفافیت موها بعد از حمام می شوند. لایه سیلیکونی که دارا هستند باعث می شود سطح ساقه مو را بپوشانند وهمین امر مهم ترین عامل ایجاد زیبایی در موها است.

درمان موهای سوخته با اسپری های مو

اسپری های مو نیز به دو صورت تک فاز و دوفاز تولید می شوند که بعد از حمام و زمانی که مو مقداری نم دارد مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین خاصیت اسپری مو متنوع بودن محصولات و همچنین قیمت آن است.

مطلب مفید بود؟
8
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی