تهران

15 آبان جشن میانه پاییز + متن و عکس تبریک

جشن میانه پاییز
یکی از جشن هایی که در میانه ماه پاییز برگزار می شد و به پاییزانه شهرت دارد، گاهنبار ایاثرم است که از جشن های شش گاهان ایران به شمار می رود که در روز 15 آبان هرسال برگزار می‌شود و به نام‌های جشن میانه پاییز ، جشن گاهنبار ایاثرم ، جشن گاهنبار پاییزانه معروغ

جشن میانه پاییز چیست؟

جشن‌ها و فاصله‌های میان آنها در متون کهن ایرانی دارای تعریف و اندازه‌های مشخصی است که به مانند دانه‌های یک زنجیر در پیوستگی کامل با یکدیگر هستند. تغییر جای یکی از آنها، موجب گسست کل این رشته خواهد شد. چنانکه در منابع ایرانی آمده است، جشن سده پس از 40 روز از شب یلدا یا چله، و پس از 100 روز از اول آبان قرار دارد.

در گذشته جشن‌های بی‌شماری در ایران برگزار می شد که امروزه بیشتر این جشن ها به دست فراموشی سپرده شده است. یکی از جشن‌هایی که در میانه ماه پاییز برگزار می شد و به پاییزانه شهرت دارد، گاهنبار ایاثرم است که از جشن‌های شش گاهان ایران به شمار می‌رود.

جشن میانه پاییز
15 آبان جشن میانه پاییز مبارک

علت نامگذاری 15 آبان جشن میانه پاییز

جشن میانه پاییز در زمان گاهَنباری بنام «اَیـاثْـرِم» نام دارد که در زبان اوستایی «اَیـاثْـرِمَـه» به معنای «آغاز سرما» نامگذاری شده است. در این روز چوپانان گله های گوسفند را از چراگاه های تابستانی به محل زمستانی خود می آوردند. همچنین در این روز خداوند گیاهان را آفریده است. این روز مصادف با 15 آبان هرسال است. جشن میانه پاییز در سال 1401 برابر با یکشنبه 15 آبان ماه می‌باشد.

جشن میانه پاییز
جشن میانه پاییز مبارک

گاهنبار چیست ؟

گاهنبار از ترکیب دو کلمه گاهان و بار تشکیل شده است، گاهان به معنای زمان و بار به معنای نتیجه (ثمر) است، پس گاهنبار به معنای زمان به ثمر رسیدن است. گاهنبار همان شش روزی است که اورمزد دنیا را آفریده و در اول هر گاه باید یک جشن برگزار شود. آیین شش گاهنبار در شاهنامه آمده و بسیار قدیمی است و به اوایل دوره پیشدادی می رسد. هر سال دارای شش گاهنبار است و برای هر کدام از گاهنبارها پنج روز جشن گرفته می شود، زرتشتیان در هر گاهنبار به خیرات و اطعام می پردازند و از درگاه اهورامزدا برای آفرینش جهان سپاسگزاری می کنند.

جشن میانه پاییز
جشن باستانی گاهنبار ایاثرم مبارک‌

شش گاهنبار مهم ایران

  1. میدیوزرم : گاهنبار اول یا میدیوزرم که در آن آسمان آفریده شده و برابر با 15 اردیبهشت است.
  2. میدیوشم : گاهنبار دوم یا میدیوشم که در آن آب آفریده شده و برابر با 15 تیرماه برگزار می شود.
  3. پیتی شهیم : پیتی شهیم یا گاهنبار سوم که در آن زمین آفریده شده و برابر با 31 شهریور ماه برگزار می شود.
  4. ایاثرم : ایاثرم یا گاهنبار چهارم که در آن گیاه آفریده شده و برابر با 15 آبان برگزار می شود و به معنای آغاز سرماست.
  5. میدیارم : میدیارم یا گاهنبار پنجم است که در آن جانوران آفریده شده و برابر با 20 دی ماه برگزار می شود که هنگامی که مردم، چوپانان و کشاورزان در آرامشند . میدیارم به معنای میان دی ماه، میان آرامش و میان زمستان است.
  6. همس پت میدیم : همس پت میدیم یا گاهنبار ششم است که روز آفرینش مردمان بوده است و در روز آغاز اعتدال بهاری و برابر شدن ساعت های روز و شب برگزار می شود.

آداب و رسوم جشن گاهنبار پاییزانه یا ایاثرم ( جشن میانه پاییز )

در همه جشن های گاهنبار همه افراد در طبقات مختلف، اعم از فقیر و غنی و هر جنسیتی شرکت می کردند. جشن میانه پاییز مانند همه جشن های باستانی از آداب ویژه ای برخوردار بود.

در این جشن ابتدا مراسمی به نام مراسم واج یشت برگزار می شد که در آن یکی از موبدان به یسناخوانی می پرداخت و موبدان دیگر نیز با او هم نوا می شدند.

جشن میانه پاییز در پنج روز در آتشکده ها، تالارها یا خانه های مردم برگزار می شد که حاضرین در آن باهم، هم پیمان و هم باور و هم اندیش می شدند زیرا در گذشته تحمل در برابر بلایای طبیعی، خشکسالی، سیل، زلزله، طوفان و مانند آن تنها با همازوری و پشتیبانی از یکدیگر شدنی بود. در آخر مراسم همه دور یک سفره جمع شده و خشکبار، نان یا ناهار و شام میل می کردند.

شرکت در مراسم گاهنبار وظیفه دینی برای همه بود و هر کس به اندازه درآمد و تواناییش هزینه آن را می پرداخت و اختیاری بود. نکته مثبت این جشن ها این بود که جنسیت و ثروت در جشن ها مطرح نبود و همه زرتشتیان در یک جا گرد می آمدند از یک سفره و از یک غذا می خوردند و این امر باعث همبستگی بیشتر اجتماعی می شد. در پایان این مراسم هر چه از جشن باقی می ماند، به خانه افراد بینوا و نیازمند فرستاده می شد.

جشن میانه پاییز
جشن گاهنبار ایاثرم مبارک‌باد

تبریک و گرامیداشت جشن میانه پاییز

جشن میانه پاییز مبارک

دنیا مثل پاییزه هم قشنگه هم غم انگیزه

قشنگیش به خاطر وجود تو

 غم انگیزیش به خاطر دوری تو…

جشن میانه پاییز مبارک

متن جشن میانه پاییز

صدای خش خش برگی که از درخت افتاده

و جانش را زیر قدم هایمان تسلیم کرده،

صدای بی رمَقی‌ست که با زبان بی زبانی میخواهد بگوید

که روزی بهترین جایگاه را داشته است.

15 آبان جشن میانه پاییز مبارک

باز پاییز است اندکی از مهر پیداست؛

حتی در این دوران بی‌مهری , باز هم پاییز زیباست…

جشن میانه پاییز فرخنده باد.

جشن میانه پاییز
جشن تاریخی میانه پاییز مبارک

متن تبریک جشن میانه پاییز

پاییز فصل رسیدن انارهای سرخ است

و انار چه دل خونی دارد از رسیدن…

جشن میانه پاییز مبارک باد.

جشن میانه پاییز مبارک

میان هم‌همه‌ی برگ‌های خشک پاییزی

فقط ما مانده‌ایم که هنوز از بهار لبریزیم…

جشن میانه پاییز شاد باش

متن تبریک جشن میانه پاییز و جشن گاهنبار ایاثرم

پاییز دوست داشتنی من

می بوسم و می بویم برگ های زرد و قرمزت را

نفس می کشم در هوایت

بوی باران داری

بوی خاک و برگ

من بوی خدا را میفهمم از تو.

فرا رسیدن جشن باستانی گاهنبار ایاثرم فرخنده باد.

مطلب مفید بود؟
12
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی