تهران

همه چیز درباره بوتاکس

آنچه که باید در مورد بوتاکس بدانید
تزریق بوتاکس یا همان سم بوتولینوم یکی از روش‌های ایمن برای از بین بردن چین و چروک‌های صورت می‌باشد. بوتاکس یک روش غیر جراحی با کاربرد زیبایی و جوانسازی پوست است که علاوه بر جنبه زیبایی کاربردهای درمانی نیز دارد. امروزه بوتاکس به عنوان یکی از روش‌های ایمن و پرطرفدار شناخته می شود.

همه چیز درباره بوتاکس

امروزه در بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای غربی به منظور از بین بردن چین و چروک‌ها و افزایش حجم اعضای بدن، ترکیبات تزریقی متعددی را مورد استفاده قرار میدهند. بعضی از این ترکیبات باعث فلج شدن عضلات در ناحیه تحت درمان شده و با ممانعت از انقباض دوباره عضلات باعث از بین رفتن چین و چروک‌های صورت می‌شوند و همچنین در درمان برخی بیماری‌ها نیز کاربرد دارند. معمولا طول دوره درمان با بوتاکس در حدود 3 الی 6 ماه است.

تزریق بوتاکس
تزریق بوتاکس

بوتاکس چیست؟

بوتاکس نامی اختصاری برای سم بوتولیسم است که ساخته شده از سم بوتولینوم نوع A می‌باشد. با تزریق بوتاکس با دوز بسیار کم به صورت مستقیم در عضله، فعالیت آن به طور موقت کم شده و بدین ترتیب خطوط ناشی از پرکاری عضله روی پوست از بین می‌رود که در نتیجه پوست در ناحیه مورد نظر شاداب‌تر و جوان‌تر به نظر می‌رسد. حرکت عضلات یکی از علت‌های ایجاد چین و چروک روی صورت است. 
بوتاکس معمولا یک روش غیر جراحی و غیر تهاجمی برای جوانسازی و زیبا سازی پوست است و به عنوان یک روش ایمن و سریع که اثر گذاری مثبتی نیز دارد به منظور برطرف کردن چین و چروک موجود در اطراف چشم و خطوط ظریف در دیگر اجزای صورت بیشترین کاربرد را دارد.

بوتاکس صورت
بوتاکس چیست؟

کاربرد بوتاکس در زیبایی و غیر زیبایی

به طور معمول تزریق بوتاکس به عنوان فرآورده‌ای تزریقی بیشتر با هدف برطرف کردن چین و چروک‌ها و خطوط صورت شناخته شده است. کاربردها و موارد استفاده از بوتاکس را معمولا در دو دسته کاربردهای زیبایی و درمانی قرار می‌دهند که در ادامه به بیان هر یک از آنها خواهیم پرداخت:

کاربردهای درمانی

  • افتادگی پلک
  • پریدن چشم یا پرش عضلات چشمی
  • اسپاسم‌های عصبی یا میگرن مزمن
  • اسپاسم عضلات گردن
  • مثانه پرکار یا بیش فعال
  • عارضه هایپرهیدروزیس یا تعریق بیش از حد زیر بغل
  • درمان برخی از اختلالات عصبی مثل فلج مغزی

کاربردهای زیبایی

  • برطرف کردن چین و چروک‌های اطراف چشم‌ها یا اصطلاحا چروک‌های پنجه کلاغی
  • محو کردن خط اخم موجود بین دو ابرو
  • رفع خطوط افقی پیشانی
  • رفع چروک‌های ناحیه گردن
  • بالا بردن گوشه‌های لب و نوک بینی
درمان با بوتاکس
زیبایی با بوتاکس

بوتاکس در کجا انجام می‌شود؟

کلینیک‌های تخصصی پوست و مو که خدمات تزریق بوتاکس انجام می‌دهند و انجام این فرایند در آنها توسط پزشکان متخصص و ماهر انجام می‌شود بهترین جا برای تزریق بوتاکس است. زیرا تاثیر و ماندگاری بیشتر بوتاکس تا حد زیادی وابسته به مهارت پزشک معالج است. سعی کنید برای افزایش ایمنی و دوری از عوارض و مشکلات ناشی از تزریق ناصحیح و غیر اصولی بوتاکس به هیچ وجه به کلینیک‌ها و آرایشگاه‌های زیبایی برای تزریق بوتاکس مراجعه نکنید. 
تزریق بوتاکس زمانی می‌تواند بهترین نتیجه و اثر گذاری را داشته باشد که به دست پزشکان متخصص و با تجربه انجام شود. بنابراین بهتر است برای انجام بوتاکس به کلینیک‌های معتبر و پزشکان متخصص مراجعه نمایید.

درمان چین و چروک با بوتاکس
تزریق بوتاکس در کلینیک های معتبر

هر چند یکبار باید بوتاکس را تمدید کرد؟

بوتاکس به مرور تاثیر خود را از دست داده و چروک‌ها مجددا پدیدار می‌شوند. بنابراین برای کسب نتایج بهتر و به منظور کاهش خط اخم و چروک‌های موجود در پیشانی، اطراف چشم، خط خنده و نواحی دیگری صورت بایستی تزریق بوتاکس حداقل سالی دو بار تکرار شود. 
مدت اثر گذاری هر دوره تزریق بوتاکس در حدود 4 الی 6 ماه می‌باشد که این مدت می‌تواند بسته به عوامل مختلفی متغیر باشد. از جمله عوامل و فاکتورهای تاثیر گذار در ماندگاری و میزان تاثیر بوتاکس میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان پاسخ دهی بوتاکس در هر فرد با فرد دیگر متفاوت خواهد بود.
  • دوز دارو و یا واحدی از بوتاکس که توسط پزشک معالج برای تزریق به بیمار در نظر گرفته می‌شود.
  • هر چه چین و چروک‌ها شدت بیشتری داشته باشند از میزان تاثیر گذاری دارو و مدت اثر گذاری آن کاسته می‌شود.
  • میزان تاثیر و ماندگاری بوتاکس در فردی که برای چند سال پیاپی اقدام به تزریق بوتاکس کرده با فردی که بوتاکس اولی است متفاوت است.

بهترین سن برای انجام بوتاکس چه سنی است؟

سن شروع بوتاکس در افراد مختلف متفاوت می‌باشد. مسلما درمان هر بیمار به صورت فردی انجام می‌شود و شروع درمان به سبک زندگی و نوع پوست هر فرد و میزان مراقبت از آن بستگی دارد. از آنجایی که فرایند پیری در افراد متفاوت بوده و احساس پیری نیز در افراد مختلف متفاوت است، نمی‌توان سن مشخصی را به عنوان سن مناسب برای شروع تزریق بوتاکس و درمان چین و چروک‌ها مشخص کرد. 
ولی با این حال در کشورهای توسعه یافته‌ای مانند ایالات متحده آمریکا شروع تزریق بوتاکس برای جلوگیری و به تاخیر انداختن بروز چین و چروک‌ها از محدوده 18 الی 20 سالگی شروع می‌شود.
همچنین دهه بیست سالگی می‌تواند محدوده سنی مناسبی برای پیشگری از بروز چین و چروک در سنین بالاتر باشد. بوتاکس پیشگیرانه اغلب برای جلوگیری از نمایان شدن چروک‌های اولیه در افراد جوان و محدود کردن کاربرد عضلات مورد استفاده قرار می گیرد.

بوتاکس پیشانی
سن مناسب برای شروع بوتاکس

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس

بعد از انجام تزریق بوتاکس و برای جلوگیری از پخش مواد بوتاکس به سایر عضلات غیر هدف بیمار باید برای مدت 2 الی 4 ساعت در حالت نشسته یا ایستاده قرار بگیرید و از دست کاری و مالیدن ناحیه مورد درمان برای مدت 24 ساعت خودداری نمایید. 

بوتاکس چیست
مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

عوارض بوتاکس

هیچ گزارشی مبنی بر بروز عارضه‌ای ماندگار و طولانی مدت بعد از تزریق بوتاکس موجود نیست. بوتاکس روشی آسان، با مقدار تهاجم جزئی و تاب آوری خوب بیمار است که همه این‌ها مزایای تزریق بوتاکس شمرده می‌شوند که باعث شده این روش درمانی و زیبایی بسیار پرطرفدار و محبوب باشد. 
با تزریق صحیح آمپول بوتاکس و بکار گیری تکنیک‌های دقیق و اصولی برای تزریق به عضلات هدف، بروز عوارض به حداقل میزان خود میرسند. در صورت نادرست بودن تزریق ممکن است عضلات غیر هدف یا بافت‌های غددی تحت تاثیر قرار بگیرند و منجر به ایجاد عوارضی همانند افتادگی پلک، شل شدگی پلک پایین، دو بینی، افتادگی ابروها و کاهش قدرت بستن چشم‌ها شوند که بهبود برخی از این عوارض ممکن است تا 3 ماه به طول بی‌انجامد. از دیگر عوارض نادر و موقت تزریق بوتاکس می‌توان به کبودی موضع، خشکی چشم، افتادگی صورت و لبخند نامتقارن اشاره کرد.
در کشور ما بیشترین عوارض ناشی از تزریق بوتاکس مربوط به استفاده از مواد نامرغوب و غیر مجاز و انجام تزریق توسط افراد غیر متخصص است. 

بوتاکس ابرو
عوارض تزریق بوتاکس

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی