تهران

شناخت انواع رنگ مو از نظر جنس و ترکیب

آشنایی با انواع مختلف رنگ مو
رنگ موها انواع مختلف و متنوعی دارند که هر کدام به لحاظ ترکیبات بکار رفته در آنها و از لحاظ جنس متفاوت هستند. رنگ های گیاهی، صناعی، موقت و نیمه موقت و در نهایت رنگ های دائمی انواع مختلف رنگ مو را تشکیل می دهند که می توانند با توجه به جنس و ترکیباتشان فواید و مضراتی برای موها در پی داشته باشند.

شناخت انواع مختلف رنگ مو از نظر جنس و ترکیب

رنگ موها به نسبت جنس و ترکیبات فرموله شده در آنها متفاوت هستند. و با توجه به این تفاوت ها می توانند اثرات متفاوتی هم روی موها داشته باشند به هر حال رنگ موها جزء پر مصرف ترین لوازم آرایشی در میان بانوان محسوب می شوند و برای اینکه بهتر بتوانید رنگ موی مناسب از لحاظ نوع آن را برای رنگ کردن موهایتان انتخاب کنید بهتر است شناخت نسبی نسبت به انواع رنگ مو داشته باشید برای این منظور در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

انواع رنگ مو
انواع رنگ مو از حیث جنس و ترکیب


رنگ موی گیاهی

رنگ موی گیاهی تنوع کمتری دارند اما به دلیل نداشتن هیچ گونه مواد سمی و مضر می توانند باعث کاهش آسیب های وارده به مو شوند هم چنین گزینه خوبی برای کسانی محسوب می شوند که نسبت به مواد شیمیایی حساسیت دارند. رنگ موی گیاهی فواید متعددی برای موها دارند که رنگ موهای شیمیایی فاقد آنند.
می توان از مزیت های رنگ موهای گیاهی کاملا طبیعی به آسیب زننده نبودن برای موها به دلیل ترکیبات گیاهی و طبیعی بکار برده شده در آنها، حفظ بافت مو، خاصیت نرم کنندگی برای موها، بی خطر بودن برای استفاده در دوران بارداری، دائمی نبودن اشاره کرد، رنگ های گیاهی با چند بار شست و شو از بین می روند و برای بانوانی که خواستار تنوع بخشیدن به رنگ موهایشان در فواصل زمانی کوتاه هستند مناسب می باشند.

انواع رنگ مو
رنگ موی طبیعی و گیاهی حنا


حنا یکی از مهمترین و پرکاربردترین رنگ موهای گیاهی محسوب می شود. حنا محصول برگ های خشکیده گیاهی در شمال آفریقا و خاورمیانه است. برای رنگ گرفتن مو بایستی حنا را به مدت 50 الی 60 دقیقه روی مو نگه دارید. برای اجتناب از رنگ گرفتن دستانتان هنگام حنا گذاشتن به موها بهتر است از دستکش استفاده کنید. Walnut shell  و Logwood از دیگر رنگ های گیاهی هستند که بیشتر برای افراد حساس به ماده پارافنیلین دی آمین کاربرد دارند.

انواع رنگ مو
حنا به عنوان رنگ مویی طبیعی و گیاهی


رنگ موهای متالیک

رنگ موهای نوع متالیک سرعت رنگ گرفتن کمتری دارند. رنگ نسبتا ماتی به موها می دهند. در صورت استفاده مکرر از این نوع رنگ موها، به تدریج شاهد خشک و شکننده شدن و آسیب دیدن موهایتان خواهید بود. از ترکیبات بکار رفته در رنگ های متالیک می توان به نمک های بیسموت، نیترات نقره و ... اشاره کرد.

انواع رنگ مو
رنگ موی متالیک


رنگ های صناعی

رنگ های صناعی سه نوع موقت، نیمه موقت و دائمی دارند و رنگی که به موها می دهند رنگ طبیعی است. 

رنگ های موقت

رنگ های موقت باعث روشن شدن و درخشان تر شدن رنگ طبیعی موها می گردد و موقت نامیده شدن آنها به این جهت است که با یک بار شامپو از بین می روند و دوام و ماندگاری آنها حداکثر یک هفته است. این نوع رنگ تغییر شدیدی در رنگ موها ایجاد نمی کنند. رنگ موهای موقت دو گونه هستند رقیق ها و غلیظ ها.
رقیق ها: این رنگ موهای موقت مایع بوده و بعد از استفاده و بدون اینکه آبکشی شوند، به موها مدل داده و ملایمت زیادی به موها می دهند. رنگ های بکار رفته در نوع رقیق، رنگ های مصنوعی تصفیه شده و تضمین شده ای هستند که از لحاظ ایمنی تست شده و مورد تایید FDA هستند.
غلیظ ها: این نوع از رنگ موهای موقت رنگ مویی تیره تر ایجاد کرده و تقریبا خطری برای مو ندارند.


اسپری های رنگ مو نوعی رنگ موی موقت

رنگ موهای موقت، مواد رنگی را همانند یک پوشش رنگی روی موها می گذارند ولی نمی توانند به داخل بافت و ساختمان مو نفوذ کنند یا در صورت نفوذ هم مقدار آن خیلی ناچیز خواهد بود. فرآورده هایی به شکل اسپری، موس یا ژل به منظور ایجاد رنگ های فانتزی  روی مو مانند آبی، طلایی، صورتی، نقره ای و ... ساخته شده اند.

انواع رنگ مو
اسپری های رنگی مو


رنگ های نیمه موقت

ماندگاری این نوع از رنگ ها نسبت به رنگ های موقت تا حدودی بیشتر است. با شست و شوی 6 الی 11 بار مو رنگ شان از بین می رود، اما با استفاده از شامپوهای حاوی آمونیاک می توان به راحتی آن را شسته و به طور کامل از روی مو پاک کرد. 
فرآورده های رنگی نیمه موقت مو روش کاربرد آسانی داشته و نسبت به رنگ های اکسیداسیون دائمی، آلرژی کمتری ایجاد می کنند. این رنگ موها اثر دائمی نداشته و توانایی ایجاد رنگ روشنتر از رنگ اصلی مو را ندارند.
این رنگ موها دارای رنگ های عالی بوده و اکثرا به صورت مایع و همانند شامپو به موها مالیده می شوند. این رنگ های نیمه دائم دارای سری کاملی از بلوند خاکستری تا مشکی معمولی هستند و نیز دارای طیف خاکستری به رنگ های دودی و نقره ای است.


سری رنگ های دائمی

این نوع از رنگ ها دارای ماندگاری به مدت چند ماه هستند ولی استفاده مکرر از آنها باعث آسیب رسیدن به بافت موها و ریزش آنها می گردد.
این رنگ ها می توانند حساسیت ایجاد کنند بخصوص برای افرادی که نسبت به داروهای سولفونامید و بی حس کننده های موضعی حساس بوده و آلرژی دارند نباید استفاده شود. هم چنین بنا به گفته ها این رنگ ها سرطان زا نیز هستند و نباید در استفاده از آنها زیاده روی کرد.

انواع رنگ مو
رنگ موهای دائمی

جمع بندی

با توجه به مطالب ذکر شده در مورد ترکیبات و جنس انواع رنگ موهای موجود، می توان به این جمع بندی کلی رسید که توجه به جنس و ترکیبات رنگ موها با توجه به جنس موهایمان بایستی جدی گرفته شود چون در صورت استفاده بی رویه و توجه نکردن به اثراتی که مصرف مداوم رنگ های مو روی موها می گذارد در طولانی مدت و به مرور شاهد خشکی و شکنندگی و از بین رفتن بافت سالم موها خواهیم بود. رنگ های گیاهی به نسبت رنگ های شیمیایی ترکیبات سالمتر و در نتیجه عوارض کمتری دارند.

برای مشاهده مقاله رنگ مو این لینک را دنبال کنید.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی