تهران

مراقبت‌های مهمی که درباره گیاه پتوس و قلمه آن باید بدانید

نحوه نگهداری پتوس
یکی از گیاهان آپارتمانی بسیار زیبا و مقاوم گیاه پتوس است که در صورت مراقبت خوب رشد خوبی داشته و برگ‌های آن به صورت آبشاری می‌تواند محیط اطراف شما را کاملا زیبا و با نشاط کند. در این مقاله از تیجور روش‌های مراقبت و قلمه زنی این گیاه را به طور کامل بررسی کردیم تا از آفت و قارچ گیاهی در امان باشند.

مراقبت‌های مهمی که درباره گیاه پتوس و قلمه آن باید بدانید

گل پتوس یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که بسیار طرفدار دارد و شرایط نگهداری از این گیاه نیز بسیار ساده است. این گیاه به راحتی رشد می‌کند و مقاومت بالایی دارد. پوتوس متعلق به جنگل‌های جزایر سولومون یا سلیمان است که می‌تواند با مناطق گرمسیری خود را منطبق و سازگار کند. این گیاه جایگاه بالایی در بین گیاهان آپارتمانی دارد که علاوه بر زیبایی خانه به تصفیه هوا نیز کمک بسیاری می‌کند. این گیاه باعث افزایش رطوبت هوای خانه شده و اکسیژن را جایگزین دی اکسید کربن می‌کند و در فنگ شویی هم برای از بین بردن انرژی منفی به کار برده می‌شود.

این گیاه خاصیت روندگی دارد. برگ‌های پوتوس ابلق، سبز تیره و یا سفید است که از نظر رشد کردن میزان رشد سریعی دارد. این گیاه حتی بدون وجود خاک نیز در آب به سرعت رشد می‌کند. 

نکته: این گیاه جزوه دسته گیاهان سمی است که باید از دسترس کودکان و حیوانات دور باشد. این گیاه برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است و اگر جویده شود باعث بروز بیماری می‌شود.

انواع گیاه پتوس و شرایط نگهداری آنها

  • پتوس طلایی یا ابلق

برگ‌های این گیاه همانطور که از اسمش پیداست طلایی رنگ است. این گیاه به نام شیطان ایوی یا ایوی جزایر سولومون شناخته می‌شود. همچنین به دلیل شباهت برگ‌هایش با گیاه فیلودندرون با آن اشتباه گرفته می‌شود. گیاه پتوس برگ‌های کشیده‌ای دارد اما گیاه فیلودندرون برگ‌های قلبی شکل و نوک تیز دارد. این گیاه چون در شرایط کم نور رشد می‌کند مخلوط رنگ زرد و سبز است. برای این گیاه کافی است یکه یکی دو ساعت آن را در نور آفتاب قرار دهید. پتوس طلایی سازگاری زیادی با محیط دارد.

نگهداری از پتوس طلایی
پتوس طلایی یا ابلق
  • پتوس مرمر یا ملکه مرمر

رایح‌ترین نوع گیاه پتوس ملکه مرمر است که بسیار آرام رشد می‌کند. شاخ و برگ‌های این گیاه به سفیدی می‌زند. این گیاه مانند مرمر گران‌بها، کمیاب و خاص است. این گیاه به خاطر شرایط نگهداری سختی که دارد طرفداران کمتری دارد. ملکه مرمر برای رشد کردن باید در نور زیادی باشد. این گیاه برای محیط‌های کوچک بسیار مناسب است.

مراقبت از پتوس مرمر یا ملکه مرمر
پتوس مرمر یا ملکه مرمر
  • پوتوس سبز 

پتوس سبز به نام ملکه سبز شناخته می‌شود. این گیاه با برگ‌های سبز تیره، کرم طلایی و رنگارنگ مشخص می‌شود. برگ‌های این گیاه قلبی شکل هستند. این گیاه از پرطرفدارترین و ساده‌ترین نوع پتوس است و سازگاری بیشتری نسبت به گونه‌های دیگر گیاه پتوس دارد. یکی از قابلیت های این گیاه رشد آن در نور کم است.

نگهداری از پوتوس سبز یا جید
پوتوس سبز یا جید
  • پتوس نئون

پتوس نئون‌ها ظاهری ساده اما خاص و متفاوت دارند. برگ‌های این گیاه سبز است و همانند پتوس سبز در مکان‌هایی با نور کم مانند ادارات، بانک‌ها و... به خوبی رشد می‌کند.

نگهداری از پتوس نئون
پتوس نئون
  • پتوس سفید یا ارتشی

این گیاه نسبت به گونه‌های دیگر سازگاری کمتری دارد و برگ‌های آن کوچک‌تر از بقیه گونه‌های خود است.

مراقبت از گیاه پتوس ارتشی
پتوس سفید یا ارتشی

توصیه‌ها و شرایط نگهداری گیاه پتوس

درست است که نگهداری و مراقبت از گیاه پتوس آسان است اما نکاتی را باید برای نگهداری هر چه بهتر آن، بیشتر شدن طول عمر و پژمرده نشدن و همچنین رشد آن بدانیم.

نور پتوس
پتوس‌ها در نورهای متفاوت رشد خوبی دارد حتی در نور کم هم رشد می‌کند. اما برای این گیاه نور داخل خانه بهتر است. اگر می‌خواهید گیاه پتوس را در خارج از منزل نگه دارید این گیاه در سایه هم می‌تواند به راحتی رشد کند. اگر می‌خواهید گیاه خود را به نمایش بگذارید حتما حواستان باشد که این گیاه زیر نور مستقیم خورشید نباشد زیرا باعث سوختگی برگ‌های گیاه می‌شود. درست است که گیاه پتوس در نور کم رشد خوبی دارد اما برای پتوس ابلق و پتوس مرمری نور بیشتری لازم است تا رنگ سبز و سفید برگ‌های گیاه از بین نرود.

نور مناسب برای گیاه پتوس
نور گیاه پتوس

آبیاری گیاه پتوس
خاک گیاه را مرطوب نگه دارید اما همیشه حواستان باشد بیش از اندازه به آن آب ندهید. در هنگام آبیاری از مرطوب شدن ریشه‌ها اطمینان حاصل کنید. وقتی برگ‌های گیاه پتوس قهوه‌ای یا پژمرده شدن بیشتر به گیاه آب بدهید. برگ‌ها وقتی زرد می‌شوند که شما بیش از اندازه آبیاری کرده باشید. آبیاری بیش از اندازه باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. حواستان باشد گل پتوس را زیاد در آب نگه ندارید مگر وقتی که قسمتی از گیاه را برای تکثیر بریده باشید آن وقت می‌توانید در آب نگهدارید. پتوس در آب و خاک رشد می‌کند اما برای ریشه‌دار شدن قلمه زمان زیادی لازم است. نگذارید خاک پتوس حالت باتلاقی داشته باشد زیرا سبب توقف رشد گیاه پتوس و پوسیدگی آن می‌شود. 

نحوه آبیاری گیاه پتوس
آبیاری گیاه پتوس

دمای پتوس
این گیاه در دمای متوسط 37 تا 67 درجه سانتی گراد را تحمل می‌کند. گیاه پتوس گیاه گرمسیری است پس رطوبت بالا با دمای 52 تا 72 را بیشتر دوست دارد و در این دما رشد خوبی دارد. اما حتی در دمای 15 تا 25 درجه سانتی گراد هم رشد می‌کند. اگر محل سکونت شما آب و هوای معتدلی دارد می‌توانید گیاه پتوس را در هوای آزاد هم نگهداری کنید. هنگام زمستان که هوا سرد است گیاه را در فضای باز نگذارید زیرا برای گیاه مضر است و ممکن است گیاه پژمرده شود و از بین برود. اگر رنگ برگ‌ها سیاه شد آن را به جای گرم‌تری ببرید. 

دمای مناسیب برای پتوس
دمای پتوس

رطوبت پتوس
یکی از روش‌های رساندن رطوبت به گیاه غبار پاشی است. برای غبار پاشی کافی است 2-3 روز در میان برگ گیاه پتوس را با آب غبار پاشی کنید. راه آسان‌تر دیگر این است که کنار گلدان یک ظرف آب قرار دهید تا رطوبت آن به برگ‌ها برسد. 

رطوبت مناسب برای پتوس
شرایط نگهداری گیاه پتوس

سمی بودن گیاه پتوس 
این گیاه به دلیل سمی بودن برگ‌های آن باید از دسترس کودکان و حیوانات دور باشد. این گیاه حاوی کلسیم اکسالات است که اگر توسط کودکان و حیوانات خورده شود موجب سوزش معده و حالت تهوع می‌شود.

سمی بودن گیاه پتوس 
سمی بودن گیاه پتوس 

کود دهی گیاه پتوس 
برای تقویت گیاه پتوس بهترین زمان ابتدای فروردین تا آخر آبان است. هر ماه سه گرم کود مخصوص پتوس یا گیاه آپارتمانی به گیاه پتوس بدهید.

خاک پتوس
کمپوست یا خاک و کود آماده بهترین گزینه برای خاک گیاه پتوس است. خاکی که خاصیت اسیدی کم با زهکش مناسب داشته باشد.

نحوه کود دهی گیاه پتوس 
خاک مناسب پتوس

تعویض گلدان گیاه پتوس 
گیاه پتوس در گلدان کوچک‌تر بهتر رشد می‌کند و با آن سازگار است فقط وقتی گلدان آن را با گلدان بزرگ‌تر عوض کنید که ریشه‌های آن از گلدان بیرون زده باشد. برای بررسی کردن این موضوع با استفاده از زهکش و یا از طریق بی‌حال بودن برگ‌ها بفهمید که وقت عوض کردن گلدان آن است.

تعویض گلدان گیاه پتوس 
تعویض گلدان گیاه پتوس 

هرس کردن گیاه پتوس 
برای داشتن گلدانی پر با شاخ و برگ‌های فراوان باید از قسمت ساقه‌های رونده گیاه قلمه بزنید و بعد در آب بگذارید تا ریشه‌دار شود سپس دوباره در گلدان قبلی بکارید.

هرس کردن گیاه پتوس 
هرس کردن گیاه پتوس 

قلمه زدن گیاه پتوس
قلمه زدن این گیاه بسیار آسان است که با برش زدن قسمتی از ساقه و گذاشتن آن در آب یا خاک ریشه می‌دهد. بعد از اینکه قلمه را در آب گذاشتید و ریشه داد در خاک بکارید تا مواد مغذی به آن برسد. 

نحوه قلمه زدن گیاه پتوس
قلمه زدن پتوس

طریقه قلمه زنی پتوس
یک ساقه سالم و سبز را برای قلمه زدن انتخاب کنید. از سالم بودن آن قسمت یعنی عدم آفت و قارچ زده بودن ساقه برای قلمه زدن مطمئن شوید در غیر این صورت گیاه عمر زیادی نمی‌کند و پژمرده می‌شود و از بین می‌رود. بهتر است از طول ساقه‌ای که برای قلمه انتخاب می‌کنید بین 10 تا 15 سانتی‌متر باشد و چند برگ نیز داشته باشد. 

از قسمت زیر گره ساقه را قطع کنید به دلیل اینکه ریشه از این قسمت تشکیل می‌شود و رشد می‌کند. برای فتوسنتز گیاه 5 برگ روی ساقه نگهدارید و باقی برگ‌ها را بکنید. همچنین بهتر است برگ‌های پایینی را قطع کنید تا جلوی پوسیدگی گیاه را بگیرید.

نحوه قلمه زدن گیاه پتوس
نحوه قلمه زنی پوتوس

ریشه‌دار کردن قلمه‌های پتوس در آب

شیشه بزرگ و مناسب انتخاب کنید که تمام قلمه‌ها در آن جا بگیرد. عمق و حجم آب به اندازه‌ای باشد که دو گره پایینی ساقه را بپوشاند. برای اینکه گیاه‌تان سریع‌تر ریشه دهد می‌توانید از هورمون ریشه‌زایی استفاده کنید. این هورمون سرعت ریشه‌دار شدن را بالا می‌برد و گیاه سریع‌تر ریشه می‌دهد. 

وقتی قلمه در حال رشد کردن است زیر نور مستقیم آفتاب نباید قرار داده شود زیرا نور بیش از اندازه باعث زردی قلمه و از بین رفتن آن می‌شود. هر چقدر که آب جذب قلمه‌ها شود از حجم آب کم می‌شود.

برای اینکه جلوی بیماری قارچی گیاه را بگیرید هر دو سه روز یکبار به آن آب تمیز بدون املاح اضافه کنید. بعد از 2 الی 4 هفته که بستگی به شرایط نگهداری گیاه دارد. ریشه‌ها رشد می‌کنند و وقتی طول ریشه به 10 سانتی‌متر رسید می‌توانید آنها را به گلدان انتقال دهید.

نگهداری گیاه پتوس در آب
پوتوس در آب

نگهداری گیاه پتوس در آب
کیفیت نوع رشد گیاهی که در آب رشد کرده و گیاهی که در خاک رشد کرده متفاوت است. در ادامه به نکاتی درباره نگهداری گیاه پتوس در آب می‌پردازیم:

برای اینکه گیاه پتوس را در آب نگهداری کنید باید قلمه‌هایی از قسمت بند گیاه اصلی جدا کنید و در آب قرار دهید. آب آن را هر چند وقت یک بار عوض کرده و ریشه‌های سیاه را جدا کنید. برای نگهداری گیاه پتوس در آب از آب بدون املاح استفاده کنید. برای احتیاط از گیاه داخل آب قلمه بگیرید و در خاک بکارید تا اگر گیاه داخل آب پژمرده و از بین رفت گیاه دیگری داشته باشید.

نگهداری گیاه پتوس در آب
قلمه زنی پوتوس
نگهداری گیاه پتوس در آب
نگهداری گیاه پتوس در آب

بیماری‌های گیاه پتوس 
گیاه پتوس همانند سایر گیاهان ممکن است بر اثر شرایط نگهداری بد، حشرات و آفت دچار بیماری‌هایی شوند. حتما هنگام خرید از سالم بودن گیاه مطمئن شوید. اگر گیاه در شرایط مناسب و درستی نگهداری شود دچار بیماری نمی‌شود. اما اگر روی برگ‌های گیاه‌تان لکه‌های سیاه بود، نوک برگ‌ها خشک شده بود و یا برگ‌ها زرد شده بود بهتر است به فکر درمان و تجدید برگ‌های آن باشید.

بیماری های گیاه پتوس 
بیماری‌های گیاه پتوس 

آفت و مشکلات گیاه آپارتمانی پتوس 
درست است این گیاه حشره ندارد اما ممکن است در این گیاه آفت پیدا شود. برای کشتن آفت یک تکه پنبه را آغشته به الکل کنید و روی برگ‌ها بکشید تا آفت از بین برود. و هر هفته گیاه را بررسی کنید تا دوباره آفت نزند. 

آفت و مشکلات گیاه آپارتمانی پتوس 
آفت و مشکلات گیاه آپارتمانی پتوس 

علت زرد شدن گیاه پتوس 

زرد شدن برگ‌های گیاه پتوس ممکن است به خاطر مشکلات جدی همانند پوسیدگی ریشه، بیماری قارچی و وجود باکتری روی برگ‌ها باشد. پوسیدگی ریشه گاهی به خاطر قارچ‌هایی هست که در داخل خاک وجود دارند و یا به خاطر بیش از حد آب دادن و مرطوب کردن خاک گیاه پتوس است. برای تقویت گیاه از زهکشی ضعیف و انبوه استفاده کنید. برگ زرد شده گیاه پتوس ممکن است نشان از پوسیدگی ریشه گیاه باشد. وقتی گیاه به پوسیدگی ریشه دچار می‌شود ریشه‌های آن سیاه و نرم و برگ‌های آن زرد می‌شود. حواستان باشد گیاه را جایی بگذارید که نور کافی آفتاب به آن بخورد. به اندازه به آن آب دهید و بگذارید تا آب کامل جذب گیاه شود و بعد دوباره آب دهید. سعی کنید خاک را مرطوب نگهدارید ولی بیش از حد آب ندهید. اگر گیاه دچار قارچ یا پوسیدگی ریشه شد آن را دور نیندازید. برگ‌های زرد شده را بکنید و تیغه را بعد از هر بار کندن برگ ضد عفونی کنید تا برگ‌ها دیگر زرد نشوند. 

علت زرد شدن گیاه پتوس 
علت زرد شدن گیاه پتوس 

یکی دیگر از علل زرد شدن برگ‌های گیاه پتوس پیر شدن آن است. برگ‌های زرد شده می‌ریزند و به جای آن برگ‌های سبز رشد می‌کند. برگ‌هایی که در قسمت انتهایی ساقه نیستند و زرد می‌شوند نشان از فرایند طبیعی گیاه است. اگر کل برگ‌ها زرد می‌شود به خاطر کم آبی گیاه است. اگر آب کافی به آن ندهید گیاه برای حفظ رشد خود برگ‌های خود را میسوزاند و زرد می‌شود تا برگ‌ها بریزند. اگر برگ‌ها رنگ پریده بودند به خاطر این است که در نور بیش از اندازه قرار دارند پس آنها را به مکانی با نور کمتر منتقل کنید.

چند نکته درباره گیاه پتوس 

یکی دیگر از عواملی که روی گیاه تاثیر دارد گرمی و سردی هوا است. اینکه نزدیک پنجره باشند و یا در نقطه گرم منزل باشند روی رشد گیاه تاثیر می‌گذارد. اگر ریشه‌ها سفید باشند یعنی گیاه سالم است و پوسیدگی ریشه ندارد. گیاه وقتی پوسیدگی ریشه دارد که ریشه‌ها قهوه‌ای، سیاه و یا برنزه شده باشند. اگر ریشه گیاه در هم تنیده و متمرکز باشد باید آن را به گلدان بزرگ‌تر منتقل کنید.

رشد ابشاری پتوس
رشد ابشاری پتوس

مطلب مفید بود؟
261
42
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی