تهران

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها

غذاهای محلی گیلان رشت
غذاهای گیلان و رشت جزو غذاهای بسیار معروف و خوشمزه در سرتاسر ایران شناخته می‌شود. حتما تا به حال یکی از آن‌ها را امتحان کرده‌اید. بیشتر غذاهای شمالی طعمی ترش مزه همراه با سیر دارند. اگر هنوز موفق نشدید که طعم این غذاها را بچشید پیشنهاد می‌کنیم که حتما امتحان کنید و لذت ببرید.

خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها

پیشینه هر شهری را می‌توان با توجه به غذای محلی آن شهر تشخیص داد. به احتمال زیاد تا به حال متوجه شده‌اید که در سال 1394 رشت به عنوان یکی از شهرهای خلاق در زمینه غذا در یونسکو به ثبت رسیده است که این امر هم به دلیل وجود غذاهای محلی و متنوع زیادی است که در این شهر وجود دارند. بی‌شک تا به حال یکی از غذاهای این شهر را تست کرده‌اید اما باید بدانید که گیلان دارای 220 نوع غذای محلی است که پایه اصلی این غذاها زردچوبه، بادمجان، سیر، انار و سبزی‌های محلی است.
در این مقاله خوشمزه شما را با انواع غذاهای محلی رشت و گیلان آشنا می‌کنم.

غذاهای محلی گیلان رشت
خوشمزه‌ترین غذاهای محلی گیلان و رشت به همراه تصویر آن‌ها

1. میرزاقاسمی

میرزا قاسمی به عنوان اولین و اصلی‌ترین غذاهای محلی استان گیلان شناخته می‌شود. این غذا با مواد اولیه بادمجان کبابی، گوجه فرنگی، سیر و ادویه‌جات و تخم مرغ درست می‌شود. این غذا در خود گیلان به همراه کته شمالی سرو می‌شود اما در بسیاری از شهرهای دیگر این غذا را افراد با نان میل می‌کنند.
اگر شما هم وسوسه شده‌اید که این غذای محلی را تست کنید باید به شما بگوییم که به سادگی در آشپزخانه خود در هر کجای جهان که هستید می‌توانید این غذا را تهیه کنید. این غذا برای افرادی که گیاه خوار هستند بسیار مناسب است زیرا در مواد اولیه میرزاقاسمی هیچ‌گونه گوشتی وجود ندارد.

دلیل نام‌گذاری این غذا 

گفتنی است که این غذا برای اولین بار توسط محمد قاسم خان در زمان حکومت قاجار برای حاکم رشت سرو شد به همین علت نام این غذا را از او گرفته‌اند.

میرزاقاسمی
میرزاقاسمی

2. ترش تره

ترش تره از دیگر غذاهای محلی رشت محسوب شده اما این غذای محلی در بسیاری از نقاط گیلان پخته می‌شود. در مواد اولیه ترش تره گوشت وجود ندارد بنابراین افرادی که گیاه خوار هستند می‌توانند با خیال راحت این غذای لذیذ را امتحان کنند. ترش تره با انواع سبزیجات محلی، تخم مرغ، سیر، آب نارنج و آبغوره پخته می‌شود که در کنار آن نان یا برنج هم سرو می‌کنند. اگر قصد میل کردن این غذا را دارید حتما در کنار آن سیر، ترب سفید، زیتون و باقالا خام هم سرو کنید.

غذاهای رشتی
ترش تره

3. باقلاقاتق

یکی از غذاهای خوشمزه شمالی که مردم محلی گیلان آن را بسیار خوشمزه درست می‌کنند و بسیار هم دوست دارند، باقالاقاتق است. مواد اولیه باقلاقاتق تخم مرغ، شوید و باقلای رشتی است. معمولا این غذا را به همراه ماهی شور، سیر تازه، اشپل ماهی و برنج کته سرو می‌کنند. آوازه این غذای خوشمزه در تمامی شهرهای ایران پیچیده است و در بیشتر شهرهای شمالی هم پخت می‌شود. جالب است بدانید باقلا در زبان محلی به نام باقلای سفید و قاتق به معنای خورش و خوراک است. اگر قصد میل کردن این غذای خوشمزه را دارید بهتر است که در کنار آن ماهی شور، ماهی کولی و یا هر ماهی که علاقه دارید سرو کنید و از غذا لذت ببرید.

باقالی قاتوق
باقلاقاتق

4. باقلا وابیچ

یکی دیگر از غذاهای لذیذ گیلانی باقلا وابیچ است. این غذا شباهت زیادی به باقلاقاتوق دارد و با استفاده از مواد اولیه‌ای مانند نمک، باقالی‌های سبز، زردچوبه، روغن و تخم مرغ تهیه می‌شود. تفاوت باقلا وابیج با باقلاقاتوق این است که باقلاقاتوق به صورت آب‌دار سرو می‌شود اما این غذا کاملاً بدون آب است.

موارد اولیه باقلا وابیچ

  • سه عدد تخم مرغ
  • 500 گرم باقلا
  • چهار قاشق سوپ‌خوری شوید خشک
  • سه حبه سیر پوست کنده و له شده
  • یک پیمانه پلوپز آب
  • 100 گرم روغن یا کره
  • نمک فلفل دارچین زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه باقلا وابیچ
برای تهیه این غذا ابتدا شما باید باقالی‌ها را پوست بگیرید و بعد شوید خشک شده، زردچوبه و نمک را در تابه بریزید و به آن‌ها کمی کره اضافه کنید و تفت دهید. کمی بعد به آن آب اضافه کرده و بعد از یک جوش تخم مرغ‌ها را بشکنید و به آن آب اضافه کنید کمی صبر کنید تا تخم مرغ باقالی‌ها بپزند و آب غذا تمام شود و بعد غذا را هم بزنید و کمی روغن و در نهایت به آن دارچین و فلفل اضافه کنید. بعد از گذشت چند دقیقه می‌توانید آن را سرو کنید.

غذاهای محلی گیلان رشت
باقلا وابیچ

5. پلا سر تره

پلا سر تره یکی از غذاهای شمالی است که در استان مازندران با نام تربیچ شناخته می‌شود که شما به راحتی می‌توانید این غذا را تنها با مواد اولیه مانند تخم مرغ، سبزیجات معطر، گوجه فرنگی، پیاز و سیر تهیه کنید. در کنار این غذا بهتر است که برنج، ماست، نان، کباب مرغ یا ماهی سرو کنید تا نهایت لذت را از غذای خود ببرید.

مواد اولیه پلا سر تره

  • یک عدد پیاز خرد شده
  • چهار حبه سیر خرد شده
  • سه عدد گوجه فرنگی متوسط پوست کنده
  • دو کیلو سبزی تازه که شامل گیشنیز، جعفری، اسفناج، تره، ترشک و برگ گزنه تازه میشود خرد کنید.
  • روغن به میزان لازم
  • چهار عدد تخم مرغ
  • نمک فلفل زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه پلا سر تره
ابتدا یک و نیم لیوان آب را داخل قابلمه بریزید و بعد به آن سبزی خرد شده، گوجه فرنگی، سیر و  پیاز اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید. پس از آن که آب جوش آمد نمک و زردچوبه را به میزان لازم به دیگر مواد اضافه کنید. شعله را روی حرارت کم بگذارید و در قابلمه را بگذارید و به مدت 40 دقیقه صبر کنید تا پلاسرتره شما بپزد. پس از آن که آب داخل قابلمه تمام شد مقداری روغن به مواد اضافه کنید و آن‌ها را تفت دهید. در همان حین تخم مرغ‌ها را در ظرفی دیگر بشکنید و به خوبی هم بزنید پس از آن که کمی فلفل به تخم‌مرغ‌ها را اضافه کردید آن را داخل قابلمه بریزید درب قابلمه را بگذارید و 10 دقیقه بعد غذا را سرو کنید.

نکات مهم: 

  • آب سبزی را قبل از خرد کردن بگیرید.
  • اگر خواستید در زمان سرو می‌توانید کمی آب نارنج روی مواد بریزید.
لیست غذاهای رشتی
پلا سر تره

6. کباب ترش و جوجه ترش

کباب ترش غذای اصیل رشت و یکی از شناخته شده‌ترین غذاهای سنتی این شهر محسوب می‌شود. اگر شما به شهر گیلان سفر کنید و به رستوران‌های آن بروید این غذای بی‌نظیر را در تمامی رستوران‌ها می‌توانید پیدا کنید. برای تهیه کباب ترش و جوجه ترش ابتدا گوشت گوسفند، گوساله یا مرغ را در سس مخصوص می‌خوابانند. سس مخصوص این غذا شامل پیاز، گردوی خرد شده، رب انار، سیر و آب انار می‌شود. اگر قصد دارید در خانه خود این غذای لذیذ را طبخ کنید ابتدا گوشت مورد نظر را برای مدتی در سس مخصوص بخوابانید و پس از مزه‌دار شدن آن را به سیخ بکشید و کباب کنید. این غذای محلی را بهتر است که با برنج کته میل کنید.

کباب ترش
کباب ترش و جوجه ترش

7 .سیر قلیه

در ادامه لیست غذاهای رشتی به سیر قلیه می‌رسیم. سیر قلیه یکی دیگر از غذاهای محبوب رشت و گیلان است که مردم محلی آن را همیشه سر سفره خود سرو می‌کنند. برای تهیه این غذای لذیذ از مواد اولیه برگ‌های تازه، تخم مرغ، پیاز، گوشت مرغ و ادویه استفاده می‌کنند. البته باید بدانید که مردم محلی در زمان‌های گذشته برای پخت این غذا از گوشت اردک استفاده می‌کردند و در حال حاضر هم در بسیاری از روستاها از گوشت اردک برای تهیه سیر قلیه استفاده می‌کنند اما شما می‌توانید از همان گوشت مرغ استفاده کنید.

سیر قلیه
سیر قلیه

8. اناربیج گیلانی

اناربیچ که با نام‌های سنگه خورش و انار آویچ هم در گیلان شناخته می‌شود یکی دیگر از غذاهای خوشمزه رشت است. اگر تا به حال شما این غذای لذیذ را امتحان نکرده‌اید بهتر است که برای یک بار هم که شده این غذا را میل کنید. برای تهیه این غذا از مواد اولیه دانه‌های انار، رب انار، سبزیجات معطر، گردو و گوشت قلقلی استفاده می‌کنند. اگر قصد دارید که این غذای خوشمزه را امتحان کنید بهتر است که همراه آن برنج دودی طبخ کنید.

اناربیج گیلانی
اناربیج گیلانی

9. آلو مسما

از دیگر غذاهای لذیذ گیلانی آلو مسما است. به احتمال زیاد شما اسم این غذا را تا به حال شنیده‌اید. برای تهیه این غذای خوشمزه از گوجه فرنگی، شکر، رب گوجه، گوشت اردک یا مرغابی و انواع آلوهای خورشتی مانند آلو بخارا استفاده می‌کنند. اگر قصد پخت این غذا را دارید بهتر است که همراه آن برنج هم طبخ کنید. البته مردم محلی به همراه این غذا گوجه سرخ شده، بادمجان و سبزی خوردن هم سرو می‌کنند.

آلو مسما
آلو مسما

10. واویشکا

واویشکا از غذاهای خوشمزه گیلانی است که به‌ راحتی پخته می‌شود اما غذای سنگینی است. برای پخت این غذا از مواد اولیه پیاز، جیگر گوسفند، سیب زمینی‌های متفاوت و گوجه استفاده می‌کنند. شهرهای دیگر مانند تبریز غذایی مشابه واویشکا دارند که با نام جغور بغور یا جزجز شناخته می‌شود اما واویشکا یکی از غذاهای لذیذی است که حتماً باید آن را امتحان کنید. اگر قصد سفر به رشت را دارید می‌توانید این غذا را در غذا خوری‌های قدیمی رشت پیدا کنید.

واویشکا
واویشکا

11. شوید قرمه

اگر به شکل و شمایل این غذای خوشمزه نگاه کنید ممکن است که در نگاه اول تصور کنید قورمه سبزی است اما این غذا کاملاً با قرمه سبزی تفاوت دارد. برای تهیه شوید قورمه به جای سبزی قورمه از شوید استفاده می‌کنند و همچنین به جای استفاده از لیمو عمانی در آن گوجه سبز می‌ریزند. دیگر مواد اولیه‌ای که در این غذا استفاده می‌شود نمک و فلفل، گوشت اردک یا مرغ و لوبیا قرمز است. اگر قصد پخت این غذای ترش گیلانی را دارید بهتر است که به همراه آن برنج هم سرو کنید.

غذای اصیل رشت
شوید قرمه

12. فسنجان رشتی

از دیگر غذاهای محلی گیلانی فسنجان رشتی است. فسنجان رشتی با فسنجان‌هایی که در دیگر شهرهای ایران پخته می‌شود تفاوت‌هایی دارد زیرا مردم گیلانی این غذا را ملس یا ترش می‌پزند. مواد اولیه این غذا شامل رب انار ترش، مغز گردو، آب انار، گوشت اردک و ادویه‌های متفاوت می‌شود. البته در رشت این غذا را با مواد اولیه دیگری همچون رب انار ترش، مغز گردو، دانه‌های انار، گوشت ماهی سفید و ادویه‌های لازم می‌پزند. هر دوی این غذاها بسیار لذیذ هستند و در صورت میل کردن به هیچ عنوان مزه آن‌ها را فراموش نمی‌کنید.

غذاهای محلی گیلان
فسنجان رشتی

13. غوره مسما

غوره مسما را در بسیاری از شهرهای ایران می‌توانید پیدا کنید اما هیچ کجا این غذا را به لذیذی مردم محلی رشت و گیلان نمی‌پزد. این غذای خوشمزه در نگاه اول کاملا شبیه خورش بادمجان است اما برای پخت غوره مسما از شیوه‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند. مواد تشکیل دهنده غوره مسما شامل بادمجان سرخ شده، گوشت مرغ سرخ شده و گوجه فرنگی سرخ شده می‌باشد که همه این مواد را داخل دانه‌های غوره و سس رب گوجه‌ فرنگی می‌ریزند تا به خوبی مواد مزه‌دار و ترش شوند.

غذای اصیل رشت
غوره مسما

14. پلا کباب

این غذا کاملا شبیه به کباب است اما بسیار متفاوت‌تر از آن پخته می‌شود. پلا کباب یکی از غذاهای محبوب مردم محلی گیلانی است که برای تهیه کباب این غذا ابتدا تکه های گوشت را در پیاز رنده شده و نمک و فلفل می خوابانند تا گوشت مزه دار شود و بعد از مزه دار شدن آن را بر روی آتش کباب میکنند. پلا هم همان پلویی است که به همراه این غذا طبخ می‌شود اما بهتر است که برنج را کته طبخ کنید. در زمان سرو بهتر است که به همراه این غذا گردو، باقلا خام، اشپل، زیتون و پیاز هم بگذارید تا نهایت لذت را از پلا کباب ببرید.

غذای خوشمزه محلی
پلا کباب

15. کال کباب

نام این غذا ممکن است که کمی گمراه کننده باشد و شما فکر کنید که این غذا نوعی کباب است که با گوشت پخته می‌شود. اما باید بدانید که کال کباب به غذایی گفته می‌شود که با مواد اولیه بادمجان کبابی، سبزی‌های خشک محلی، سیر و انار پخته می‌شود. به طور کلی این غذای لذیذ کاملا با استفاده از مواد اولیه گیاهی پخته شده و برای افرادی که گیاه خوار هستند بسیار لذیذ و خوشمزه می‌باشد. البته باید بدانید که کال کباب نوعی پیش غذا است و آن را به همراه غذای اصلی سرو می‌کنند.

غذاهای رشتی
کال کباب

16. شامی رودباری

همان‌طور که از نام آن مشخص است این غذا نوعی شامی است که در روستایی به همین نام پخته می‌شود. مواد اولیه تشکیل دهنده این غذا سبزی‌های خشک محلی، گوشت، روغن زیتون، ادویه‌جات و سس پوره گوجه پخته می‌شود. اگر شما به رشت سفر کنید می‌توانید این غذای لذیذ را در رستوران‌های رشت پیدا کنید و از آن لذت ببرید.

غذاهای محلی گیلان
شامی رودباری

17. سیراویج

یکی دیگر از غذاهای لذیذ گیلان سیراویچ است. ان غذای خوشمزه را با استفاده از مواد اولیه تخم مرغ، نمک، برگ سیر خرد شده و فلفل و ادویه‌جات تهیه می‌شود. اگر قصد تهیه غذای لذیذ را دارید ابتدا باید سیر را به قطعات نازک خرد کرده و آن را بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب آن کاملا گرفته شود. هنگامی که آب سیر گرفته شد آن را داخل تابه‌ای بریزید و مقداری روغن به آن اضافه کنید و تفت دهید البته حواستان باشد تا سیرها سرخ نشوند. بعد از آن نمک و فلفل و زردچوبه را به سیر اضافه کنیم و آن را تفت دهید تا به خوبی مواد با یکدیگر ترکیب شوند پس از آنکه مواد را به خوبی تفت دادید تخم مرغ را در ماهی تابه بشکنید و آن‌ها را هم بزنید البته حواستان باشد که تخم مرغ‌ها نپزند تا به خوبی به خورد سیر برود. در نهایت غذا را به همراه نان یا کته زعفرانی سرو کنید.

سیراویج
سیراویج

 

مطلب مفید بود؟
5
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی