تهران

معرفی غذاهای مازندرانی، غذاهای اصیل و خوشمزه محلی

غذاهای مازندرانی
مازندران یکی از شهرهایی است که تنوع غذای محلی و سنتی در آن بسیار زیاد و زبانزد تمام ایران و همچنین جهان است. به همین خاطر هر ساله توریست‌های زیادی به سمت شهرهای شمالی ایران می‌روند. در این مقاله تک تک غذاهای محلی مازندران را معرفی و برای هر کدام نیز عکس مناسبی تهیه کرده‌ایم. در ادامه همراه ما باشید.

معرفی غذاهای مازندرانی، غذاهای اصیل و خوشمزه محلی

غذاهای محلی هر شهر و روستایی نشان دهنده فرهنگ غذایی آن شهر و مردم است. در ایران نیز تمامی شهرها غذاها و پیش غذاهای محلی دارند که معمولا هم این پیش غذاها قبل از غذا در سفره چیده می‌شود و سفره‌ها را رنگارنگ و زیبا می‌کند. 

مازندران شهری‌ست که غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد که اکثر افراد این غذاها را دوست دارند و در سفرشان به این شهر حتما از غذاهای محلی استفاده می‌کنند. از انواع غذاهای سنتی و محلی این شهر می‌توان به: خورشت ناز خاتون، بیج بیج، ترش سماق، دوپتی، باقلا وابیج، ترش ترشو، آغو مسما، بشته واش، خورشت آلو، اسپناساک، آش کدو وکئی پلا و ترش ترشو اشاره کرد. 

در این مقاله به معرفی غذاهای مازندرانی می‌پردازیم تا با ذائقه و تنوع غذایی مردمان این شهر بیشتر آشنا شوید.

غذاهای مازندرانی
معرفی غذاهای مازندرانی

رشته به رشته مازندرانی

رشته به رشته یکی از شیرینی‌های لذیذ مازندران است که طعمی فوق‌العاده دارد. برای درست کردن رشته به رشته از هل، خاک قند، گردو رشته (رشته‌ای که از آرد برنج درست شده است) و روغن استفاده می‌شود که برای درست کردن شربت از زعفران، شکر و آب استفاده می‌شود. تهیه این دسر بسیار آسان و سریع است.

دسرهای مازندرانی
رشته به رشته مازندرانی

بورانی بادمجان کبابی مازندرانی

برای تهیه این پیش غذای خوشمزه و اصیل مازندرانی باید بادمجان کبابی را با ماست پر چرب، نمک و پودر سیر مخلوط کنید. به همین سادگی یک پیش غذای خوشمزه و بسیار آسان دارید.

بورانی بادمجان کبابی
بورانی بادمجان کبابی مازندرانی

برنجک مازندرانی

برنجک برای شب یلدا و فصل‌های سرد سال مورد استفاده قرار می‌گیرد و بافتی لطیف و عسلی دارد. برنجک به بادونه یا بهار دانه نیز معروف است. برنج ماده اصلی برنجک است. در جشن عروسی و پاتختی از برنجک، نون پنجرهای و شیرینی‌های دیگر محلی استفاده می‌شود. برای تهیه این شیرینی از برنج، آب و روغن، شکر و آبلیمو استفاده می‌شود. می‌توانید برای خوشمزه شدن این شیرینی به جای شکر از عسل استفاده کنید.

برنجک
برنجک مازندرانی

دسر مشکوفی یا دنت زعفرانی مازندرانی

یکی از دسرهای لذیذ مازندران، مشکوفی است. اگر در این دسر به جای شیر، آب بریزید دسرتان مسقطی می‌شود. برای قشنگ‌تر شدن دسر می‌توانید از خلال پسته یا پودر پسته، ترافل‌های رنگی، دارچین و میوه استفاده کنید. و برای رنگی شدن دستر می‌توانید دارچین و پودر هل و کاکائو را در نصف لیوان آب جوش حل کنید. سپس لایه به لایه روی هم بریزید. همچنین می‌توانید از ژله نیز در این دسر استفاده کنید.

هموروئید

معرفی انواع آش‌های مازندران

در ادامه آش‌های خوشمزه، لذیذ و اصیل شهر مازندران را معرفی می‌کنیم. آش‌های مازندان برای بسیاری از بیماری‌ها مفید است زیرا تنوع این آش‌ها و مقوی بودن آن بسیار زبانزد است.

بشته واش مازندران

این آش برای کسانی که کمبود آهن، مشکلات تیروئید، بواسیر و هموروئید بسیار مفید است. موادی که در بیشتر آش‌های مازندران به کار می‌رود عدس، زیره سبز و ادویه‌های متنوع است. این آش‌ها با آب نارنج و زیره سیاه خورده می‌شود که برای پخت آن حداقل دو ساعت زمان لازم است.

بشته واش
بشته واش مازندرانی

آش چهل گیاه، آش ترش مازندران
در شهر آمل به آش چهل گیاه، آش هفت ترشی می‌گویند که مختص شب چهارشنبه آخر سال یعنی چهارشنبه سوری است. اما پختن آش ترش بیشتر در مازندران رایج است. برای پخت این آش از حبوبات، سبزی و هفت نوع ترشی که شامل: آب لیمو، آب نارنج، سرکه، آب انار، آب ازگیل و گوجه سبز می‌شود استفاده می‌کنند. 

آش چهل گیاه، آش ترش
آش چهل گیاه، آش ترش

آش گزنه مازندران

اهالی مازندران و سواد کوه به شدت به آش گزنه علاقه دارند. در این آش از سبزی‌های کوهی و محلی استفاده می‌شود. برای مزه ترش آش گزنه از رب انار، آلوچه و ازگیل استفاده می‌شود.

آش گزنه
آش گزنه مازندران

آش کدو، یا سوپ کدو مازندران

برای درست کردن این غذا از کدو، عدس، پیاز داغ، برنج، آب لیمو ترش، شکر و نمک استفاده می‌شود. در این آش می‌توانید کوفته ریزه یا همان کوفته قلقلی بریزید و با نعناع داغ آن را تزیین کنید. 

آش کدو، یا سوپ کدو
آش کدو، یا سوپ کدو مازندران

بنه بز آش مازندران
مواد اصلی و مهم این آش، برنج، ماست و سبزی است. این آش خوشمزه سبک و طرز پخت آن بسیار ساده و آسان است. اول گشنیز، اسفناج و شوید را با سیر و نعنا بکوبید و با ماست قاطی کنید و هم بزنید تا ماست دلال آماده بشود. سپس آن را با برنج نیم کوب پخته شده مخلوط کنید. حالا آش آماده خوردن است.

بنه بز آش
بنه بز آش مازندران

ترش ترشو مازندران
یکی از غذاهای خوشمزه مازندرانی، ترش ترشو است. درست کردن این غذا بسیار ساده است. این غذا با جعفری، رب انار ترش، گشنیز، پیاز، کدو حلوایی، سیب زمینی و برنج تهیه می‌شود. این غذا به خاطر داشتن رب انار راحت‌تر هضم شده و دارای مواد مغذی زیادی است. 

ترش ترشو
آش ترش ترشو مازندران

مالابیج مازندران
مالابیج یا مالاتا یکی از غذاهای سنتی شهر مازندران است. ماهی سفید ماده اصلی این غذای خوشمزه مازندرانی است که با سبزی‌های معطر مانند نعنا، خنش (خلواش) و شوشاق مزه‌دار می‌شود. برای پختن این غذا اول شکم ماهی را خالی و تمیز کنید و سپس با سبزی‌های معطر، رب انار، گردو، گلپر، فلفل و نمک پر کنید. به دو صورت می‌توانید این غذا را تهیه کنید بدین شکل که هم می‌توانید داخل فر آن را قرار داده و هم روی آتش یا ذغال کباب کنید.

مالابیج
مالابیج مازندران

بیج بیج مازندران
بیج بیج یکی از غذهای خوشمزه شمالی است که طعم متفاوتی دارد. برای درست کردن این غذای محلی از گوجه فرنگی، سیب زمینی نگینی، گوشت چرخ کرده، پیاز و رب استفاده می‌شود. مدت زمان تهیه این غذا حدود 30 تا 40 دقیقه زمان می‌برد.

بیج بیج
بیج بیج مازندران

خورش آلو مازندران
مازندرانی‌ها دوست دارند خورش آلو، ملس باشد برای همین از موادی استفاده می‌کنند که طعم ملسی به خورش بدهد. برای درست کردن یک خورش آلوی خوشمزه از دانه‌های انار ملس، تکه‌های مرغ، زعفران، پیاز، مغز گردوی خرد شده و آب نارنج استفاده می‌شود. اگر اناری که برای خورش استفاده می‌کنید ترش است، برای ملس کردن آن از کمی شکر استفاده کنید. برای اینکه غذای‌تان خوشمزه شود باید بگذارید خورشت جا بیوفتد و آب مرغ و آلو غلیظ شود.

خورشت آلو
خورشت آلو مازندران

ترش سماق مازندرانی

یکی دیگر از خورش‌های خوشمزه و اصیل مازندران، ترش سماق است. این غذا به خاطر سماق ترشی که دارد، ترش می‌شود. اما باید سماق را به اندازه بریزید در غیر این صورت مزه آن تلخ خواهد شد. این غذا فواید زیادی دارد و برای بدن بسیار مفید است. این غذا از سینه مرغ،سماق، لوبیا قرمز، آبغوره، سبزی خورش، غوره، شیر و پیاز تهیه می‌شود.

ترش سماق
ترش سماق مازندران

خورش ناردونی مازندران
خورش ناردونی از غذاهای خوشمزه و لذیذ شهر مازندران است. اسم این غذا به خاطر دانه‌های اناری که در آن به کار رفته است ناردونی نام گرفته است. در زبان مازندرانی به دانه‌های انار ناردون می‌گویند. برای پختن این غذا از دانه‌های انار، مرغ و سیر استفاده می‌شود. اسامی معروف دیگر این غذا خورش سیر، پیاز، انار و مرغ ناردونی است.

خورشت ناردونی
خورشت ناردونی مازندران

اسفناج مرجی مازندرانی
همانطور که از اسم این غذا پیداست، مواد اصلی این غذا اسفناج و انار است و به همراه سیر و عدس غذای خوشمزه و متفاوتی می‌شود. این غذا سرشار از ویتامین‌های C و E و A است و همینطور خاصیت آنتی اکسیدانی هم دارد که باعث محکم شدن و تقویت سیسم ایمنی بدن می‌شود و نمی‌گذارد فرد بیمار شود. 

​ اسفناج مرجی ​
​  اسفناج مرجی مازندران ​

آغوز مسمای مازندرانی
یکی از غذاهای لذیذ و محبوب اهالی مازنداران، آغوز مسما است. این غذای لذیذ با گوشت اردک تهیه می‌شود که مواد لازم برای تهیه آن، رب انار، گردو، شکر و دانه‌های سابیده انار است. مازندرانی‌ها این غذا را ملس درست می‌کنند. طرفداران غذاهای ملس باید یک بار امتحانش کنند زیرا بسیار خوشمزه است.

آغوز مسما
آغوز مسما مازندران

اسپناساک مازندرانی
این غذای خوشمزه محلی از ترکیب گوشت گوساله یا گوسفند با اسفناج تازه، نعنا، برگ سیر، سبزی‌های معطر و پیاز تهیه می‌شود. به این غذا اسپناساک یا خورشت اسفناج می‌گویند. این غذا مختص مازندران است که در بعضی شهرها به جای گوشت از تخم مرغ نیز استفاده می‌کنند. این غذای مغذی و پر انرژی سرشار از پروتئین و آهن است.

اسپناساک
اسپناساک مازندران

مرغ شکم پر مازندرانی
برای تهیه این غذای خوشمزه مازندرانی باید از مرغ، پیاز سرخ شده، گردوی پودر شده، سبزی‌های تازه مثل گشنیز، ترخون، نعنا و جعفری و همینطور شکر، زعفران، آب نارنج یا لیمو، زرشک، قیسی، آلو و نمک و فلفل استفاده کرد.

مرغ شکم پر 
مرغ شکم پر مازندرانی

کئی پلا مازندرانی
به پلو در زبان تبری پلا گفته می‌شود و کئ هم کدو حلوایی است. به همراه این غذا تخم مرغ نیمرو هم سرو می‌شود. این غذای خوشمزه از گوشت چرخ کرده، برنج، زیره، کره محلی و کدوی رنده شده تهیه می‌شود.

کئی پلا
کئی پلا مازندرانی

خورش سیر انار مازندران
خورش لذیذ دیگری که محبوب مازندرانی‌ها است، خورشت سیر انار است. این خورش مازندارنی از پودر موسیر، پودر سیر، رب انار، روغن کنجد، مرغ، زعفران و پیاز تهیه می‌شود که مدت پخت آن 50 دقیقه است. می‌توان به جای گوشت مرغ گاهی از گوشت بلدرچین نیز استفاده کرد. 

خورش سیر انار مازندران
خورش سیر انار مازندران

کدو مسمای مازندرانی
کدو مسمای مازندرانی سرشار از پروتئین‌ها و ویتامین‌ها است. این غذا را به همراه پلو می‌خورند. برای پخت این غذای مغذی و مقوی از گوشت قرمز، گوشت مرغ، پیاز سرخ کرده، رب، کدو خورشتی، روغن و چاشنی‌های خورشی استفاده می‌شود که برای خوش رنگ و لعاب شدن غذا می‌توانید از زعفران استفاده کنید. 

کدو مسما
کدو مسما مازندران

شیشه ناز مازندران
برای تهیه این خورش خوشمزه مازندرانی از موادی مانند گردو، کنجد آسیاب شده، انار دون شده، روغن و گوشت استفاده می‌شود. این غذای خوشمزه محلی به همراه نیمروی تخم مرغ هم زده خورده می‌شود.

شیشه ناز مازندران
شیشه ناز مازندران

اردک شکم پر مازندرانی
یکی از غذاهای پرطرفدار شمالی، اردک شکم پر است که برای درست کردن آن وقت و حوصله زیادی لازم است. برای درست کردن این غذای اصیل مازندرانی از رب نارنج، رب گوجه فرنگی، پیاز، سبزی‌های معطر، رب انار و ادویه استفاده می‌شود.

اردک شکم پر مازندران
اردک شکم پر مازندران

باقلا وابیج مازندران
باقلا وابیج همان باقالی پلو است که بیشتر اوقات در سفره‌های مردم مازندران قرار دارد و یکی از غداهای اصلی مازندران است. به همراه باقلا وابیج ماهی شور، برنج شمالی، زیتون پرورده و ماست نیز سرو می‌شود. باقلا وابیج از مخلوط باقالا، تخم مرغ، سیر، شوید خشک، کره، روغن و ادویه درست می‌شود.

باقلا وابیج مازندران
باقلا وابیج مازندران

کئی انار مازندران
یکی از غذاهایی که سرشار از ویتامین C و پتاسیم است و غذای محلی ساری محسوب می‌شود و در بین مازنی‌ها بسیار طرفدار دارد، کئی انار است. کئی انار بیماری کم خونی و کمبود آهن را برطرف و درمان می‌کند. این غذا از مخلوط کدو حلوایی، انار دون شده، سیر، عدس، گردو، لوبیا چیتی، نمک و فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود.

کئی انار مازندران
کئی انار مازندران

بادمجان شکم پر مازندران
برای گیاه‌خواران و کسانی که طرفدار غذاهای گیاهی هستند خوردن بادمجان شکم پر بسیار توصیه می‌شود. این غذا را هم می‌توانید با برنج و هم با نان میل کنید. برای طبخ این غذای خوشمزه شمالی از پیاز، گوجه فرنگی، گردو، بادمجان، سبزی‌هایی مثل چوچاق، اناریچه، سیر، رب انار، زردچوبه، نمک و فلفل، خلال بادام و روغن استفاده می‌شود. 

بادمجان شکم پر مازندران
بادمجان شکم‌پر مازندران

ناز خاتون مازندرانی
یکی دیگر از غذاهای لذیذ و اصیل که بین مازندرانی‌ها پر طرفدار است، نازخاتون می‌باشد. ماده اصلی این غذا رب انار و بادمجان کبابی است. این غذا برای افرادی که رژیم دارند و می‌خواهند لاغر بشوند به خاطر کالری کمی که دارد مناسب است. برای طبخ این غذا از بادمجان، پیاز رنده شده، آبغوره، گوجه فرنگی، نعنای خشک، رب انار یا آب انار و گلپر استفاده می‌شود. 

ناز خاتون 
ناز خاتون مازندران

قلیه مازندرانی
غذای خوشمزه دیگری که بین اهالی مازندران بسیار مشهور و محبوب است قلیه است که طعم فوق العاده خوشمزه‌ای دارد. برای پخت این غذا از باقالا، عدس، گوشت، اسفناج تفت داده شده، گردو سابیده شده و نمک و فلفل استفاده می‌شود. 

قلیه مازندران
قلیه مازندران

نرگسی اسفناج مازندرانی
یکی از غذاهای مفید و مقوی مازندران نرگسی اسفناج است. اگه دنبال غذایی هستید که هم سالم و هم مقوی باشد یکی از پیشنهادات ویژه ما به شما این غذا است. در این پخت این غذا گوشت یا مرغ استفاده نمی‌شود ولی به خاطر اسفناجی که در پخت آن به کار می‌رود، سرشار از آهن است. برای تهیه این غذا از پیاز، اسفناج تازه، تخم مرغ، سیر و روغن استفاده می‌شود. 

نرگسی اسفناج مازندران
نرگسی اسفناج مازندران

لوه کباب مازندرانی
در زبان مازندرانی، لوه کباب به معنی ماهیتابه است. لوه کباب یکی از غذاهای خوشمزه و اصیل مازندران است و بیشتر در مجالس مهم مثل جشن عروسی طبخ می‌شود. ماده اصلی این غذا گوشت است که کف ماهیتابه چیده می‌شود. برای پخت این غذا از زعفران، پیاز، روغن، زردچوبه، نمک، رب انار یا آب نارنج استفاده می‌شود. 

لوه کباب مازندران
لوه کباب مازندران

اکبر جوجه مازندرانی
اکبر جوجه یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای شمال کشور است که شعبه‌های رستوانی زیادی نیز در شمال کشور دارد. این غذا نوع دیگری از جوجه است که با کمی تغییر در نوع پخت آن، غذای معروف شمالی شده است. این غذای خوشمزه شمالی با رب انار شیرین، جوجه، زعفران دم کرده، لیمو ترش، روغن مایع و نمک و فلفل تهیه شده و به همراه برنج و رب انار خورده می‌شود. 

اکبر جوجه
اکبر جوجه مازندران

بورانی کدو حلوایی مازندرانی
یکی از قدیمی‌ترین غذاهای مازندران، بورانی کدو حلوایی است. این غذا آنقدر معروف و محبوب است که در کشورهایی مانند ترکیه هم پخته می‌شود. در ایران مردم به بورانی کدو حلوایی، کدو حلوایی با ماست هم می‌گویند. روش‌های مختلفی برای تهیه این غذا وجود دارد. این غذا از کدو حلوایی، ماست، پودر زیره، دانه خردل، دارچین، روغن و نمک تهیه می‌شود. 

بورانی کدو حلوایی مازندران
بورانی کدو حلوایی مازندران

پلو مرغ بهشهری مازندرانی
یکی از غذاهای مجلسی مازندرانی پلو مرغ بهشهری است که تقریبا برای پخت آن یک ساعت و نیم زمان لازم است و به شدت خوشمزه و لذید است. این غذا از فیله مرغ، پیاز، رب انار، سیب زمینی، زعفران، زردچوبه، روغن و نمک تهیه می‌شود.

پلو مرغ بهشهری مازندران
پلو مرغ بهشهری مازندران

نخود پلو با کشمش مازندرانی
از غذاهای پر خاصیت و پروتئین‌دار مازندرانی نخود پلو با کشمش است. این غذای اصیل مازندرانی بیشتر برای سحر و افطار تهیه می‌شود. این غذای خوشمزه از برنج آبکش، نخود و کشمش، رب انار ترش، پیاز متوسط، مرغ یا گوشت، نمک و فلفل و ادویه‌های مخصوص تهیه می‌شود. 

نخود پلو با کشمش مازندران
نخود پلو با کشمش مازندرانی

مجی خورش مازندرانی
مجی خورش یا همان خورش عدسی یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های مازندران است که از عدسی مجی، تخم مرغ، رب انار، آب، مغز گردو، سیب زمینی، پیاز، دارچین، زود چوبه و نمک و فلفل تهیه می‌شود. 

مجی خورش مازندران
مجی خورش مازندرانی

کدو بره مازندرانی
کدو بره از آن دسته غذاهایی است که باب طبع همه می‌باشد و مخصوصا برای گیاه‌خواران و کسانی که رژیم دارند بسیار مناسب و مقوی است. برای پخت این غذا از کدو سبز حلقه‌ای، تخم مرغ، سیب زمینی، ماست خامه‌ای یا پنیر پروسس یا پارمیژان، پیاز، گوجه فرنگی، نمک و فلفل استفاده می‌شود. 

کدو بره
کدو بره مازندران

مسمای گوجه بادمجان مازندران
بیشتر افراد دوست دارند مسمای گوجه بادمجان را با گوشت مرغ بخورند اما این غذا با گوشت قرمز هم تهیه می‌شود. برای طبخ این غذا از بادمجان، سیر، گوجه فرنگی، پیاز، آلو بخارا، زرد چوبه و نمک و فلفل استفاده می‌شود. 

مسمای گوجه بادمجان
مسمای گوجه بادمجان مازندران

مرغ ترش مازندرانی
مرغ ترش یکی دیگر از غذاهای بسیار خوشمزه مازندرانی است. مرغ ترش به دو روش مازندرانی و گیلانی پخته می‌شود. برای تهیه مرغ ترش از مرغ، لپه، تخم مرغ، آب لیمو، جعفری و گشنیز، زرد چوبه و نمک و فلفل استفاده می‌شود. 

مرغ ترش
مرغ ترش مازندران

 

مطلب مفید بود؟
8
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی