تهران

موزه طلا و جواهرات تهران

موزه طلا و جواهرات تهران
موزه جواهرات ملی ایران در تهران قرار دارد و دارای جواهرات با ارزش و دارای تاریخچه است. این جواهرات صندوقچه ای از تاریخچه این کشور هستند که ارزش معنوی و مالی بسیاری دارند. با ما همراه باشید تا بیشتر درمورد این موزه ملی بدانید.

موزه جواهرات ملی ایران که همان موزه جواهرات تهران نیز نامیده میشود در سال 1334ساخته شده است و با تاسیس بانک مرکزی ایران در سال 1339افتتاح شد و امروزه زیرنظر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میباشد. تعداد بسیار زیادی از جواهرات بسیار قیمتی سلطنتی ایران ازجمله تخت نادری, تخت طاووس, کره جواهرنشان, تاج فرح پهلوی, الماس دریای نور, تاج کیانی و جقه نادری در این موزه میباشد که از دوره های مختلف مثل صفویان, قاجار, افشار و دوره ی پهلوی بجا مانده است  که در این موزه درمعرض دید همگان قرار میگیرد. این موزه قبل از انقلاب فعالیت داشته وبعد از ان دوباره در سال 1369 بازگشایی شد.

این موزه به سیستم ایمنی مجهز میباشد و حدود 1000 مترمربع مساحت دارد که توسط المانی ها ساخته شده است. پادشاهان ایران برای حفظ و نگهداری سنگ های زینتی و جواهرات اقدامی نکردند تا اینکه در دوران صفوی این امر محقق شد و پادشاهان ایرانی اقدام به جمع اوری جواهراتی که وجود داشت و جواهراتی که خریداری میشد میکردند. زمانیکه افغان ها به ایران حمله کردند مقداری از این جواهرات از دست رفت که بعدا با همت بسیار بخش زیادی از ان بازگردانده شد.

نادرشاه افشار برای پس گرفتن جواهرات به هندوستان لشکرکشی کرد. البته بعد از بی جواب ماندن نامه های زیادی که برای هندی ها فرستاد. این لشکرکشی موجب شد نادر هدایای زیادی از طرف پادشاه هند بگیرد البته ناگفته نماند که بخش زیادی از این هدایا به ایران نرسید. به رسم روزگاران قدیم نادر این هدایا را به استان امام رضا و مقداری از ان را به سپاهیان و بخشی از ان را به امیران و پادشاهان داد.

یکی از سرداران نادرشاه احمد بیگ افغان ابدالی بود. متاسفانه این سردار بعد از مرگ نادرشاه جواهرات خزانه را غارت کرد. این جواهرات دیگر به ایران باز نگشت و الماس کوه نور که بخشی از این جواهرات غارت شده بود بعدها به ملکه بریتانیا بصورت اجباری هدیه داده شد. در سال 1316 بسیاری از جواهرات جمع اوری شده در دوره قاجار به بانک ملی منتقل شد.

گنج های موزه ملی

این موزه دارای جواهرات چشم نواز زیادی است که شما را با برخی از آنها  آشنا میکنیم.

  • الماس دریای نور

اگر میخواهید بدانید زیباترین و با ارزشترین جواهر این موزه چیست باید بدانید که آن الماس دریای نور است. بزرگترین الماس صورتی رنگ جهان این الماس با برش های خیره کننده است و 182 قیراط وزن دارد و جز بزرگترین الماس های جهان است. گفته شده است قبل از تراش وزن بیشتری داشته است. 

الماس دریای نور
الماس دریای نور در موزه جواهرات تهران

تزیین الماس دریای نور

الماس دریای نور در ابتدا بین یک بازوبند متصل شده بود ولی بعد از اینکه بازوبند منسوخ شد به صورت الماس روی پیش کلاه استفاده میشد. طرح هایی از خورشید و شیر به همراه 457 برلیان و 4 یاقوت درکنارش یک منظره بی نظیر درست کرده اند. 

تاریخچه الماس دریای نور

در افسانه ها امده است که الماس بر دسته شمشیر افراسیاب بوده که از تورانیان به تاراج برده است. بعد از آن امیر تیمور آن را به غارت می برد و دست هندی ها می افتد.
طولی نمی کشد که نادرشاه به جنگ هندی ها میرود و الماس را پس میگیرد. پس از مرگ نادر شاه الماس به نوه و بعد به دست امیر علم خان رسید. وقتی این الماس به دست ناصر الدین شاه قاجار سید برای آن تولیت خاصی قرار داد. این الماس حتی به روسیه نیز رفت ولی مشروطه خواهان آن را پی گرفتند و در  نتیجه  الماس به خزانه ملی ایران رسید.

  • کره جواهر نشان

کره جواهر نشان یکی دیگر از جواهر های بی نظیری است که حجم گسترده آن باعث خیرگی بازدید کنندگان میشود. این کره با دستور ناصرالدین شاه و به دست ایرانیان و رهبری ابراهیم مسیحی ساخته شد. میتوانیم دریاها را با زمرد و خشکی هارا با یاقوت تشخیص بدهیم.

کره جواهر نشان
کره جواهر نشان در موزه ملی ایران

مشخصات کره جوهر نشان

34 گرم وزن طلاها و 3656 گرم وزن جواهرات و 66 سانتی متر قطر نشان دهنده با ارزشی این جواهر است. تعداد قطعات  این کره نیز به 51366 قطعه میرسد.

  • تاج کیانی

شاه قاجاریان که با سنگ های قیمتی مثل الماس, زمرد, مروارید و یاقوت ساخته شده است نیز در این موزه به چشم میخورد.  این تاج دارای جقه هاییست که به زیبایی این تاج افزوده است که بدون آنها بلندی تاج به 32 سانتی متر میرسد.

تاج کیانی
تاج کیانی در موزه جواهرات تهران
  • تاج پهلوی

تاج پهلوی جزو زیباترین تاج و نیم تاج های موزه است که بر سر رضاشاه به دستور خودش در مراسمی نشست. این تاج توسط یک ایرانی و یک روسی ساخته شد. بدنه ای از جنس طلا و نقره و برلیان های روی آن زیبایی خیره کننده ای به این تاج داده است. همراه برلیان های یاقوت, الماس و زمرد هم به چشم میخورد. بر روی تاج کلاه یک زمرد بزرگ است که الماس زرد رنگی پایین تر از آن قرار دارد. 3380 قطعه الماس, 5 زمرد , 2 یاقوت کبود و 368حبه مروارید این تاج را به وزن 444 مثقال می رساند.

تاج پهلوی
تاج پهلوی در موزه جواهرات ملی
  • جقه نادری

اثری که در قرن دوازده قمری ساخته و به مشهور ترین جواهرات ایران پیوست.  بزرگی زمرد میان الماس و زمرد های دیگر نمای زیبایی به این جواهر داده است. وجود الماس ها و زمرد ها در این اثر نشان از ذوق سازنده آن دارد. 33 مثقال و 16 نخود وزن دارد و مورد استفاده رضا شاه قرار میگرفته است.

جقه نادری
جقه نادری در موزه جواهرات تهران

این موزه دارای جواهرات بی نظیر دیگری نیز می باشد که با بازدید از این موزه میتوانید از دیدن آن لذت ببرید.

مطلب مفید بود؟
6
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی