تهران

سنگ لعل چیست و چه خواصی دارد

سنگ لعل و خواص آن
سنگ لعل جزء سنگهای قیمتی و تزیینی بوده که از قدیم الایام از آن در ساخت انواع زیورآلات بویژه لعل سرخ استفاده می شده است. در این مطلب به بیان ویژگی های ، انواع و خواص سنگ لعل خواهیم پرداخت.

سنگ لعل چیست و چه خواصی دارد

لعل (spinel) و سنگ گارنت را در بازار عملا به عنوان یک سنگ می شناسند چون تمییز دادن آنها از هم بسیار دشوار است. اما در کل می توان گفت که گوهر سنگ لعل نسبت به گارنت کیفیت بهتری داشته و هم چنین نایاب تر از گارنت هست. 

سنگ لعل
سنگ لعل


انواع سنگ لعل

امروزه سنگ لعل در نقاط مختلفی از جهان یافت می شود که از این میان نوع لعل بدخشان این سنگ معروف تر است. گونه های مختلف این سنگ به دلیل تنوع در رنگ و نوع دارای نام های تجاری و علمی متفاوتی هستند. سنگ لعل دارای رنگهای سرخ و زرد، سبز و بنفش است و گونه مرغوبتر این سنگ لعل بدخشانی نامیده می شود. ساختار لعل سرخ بدخشان از آلومینات منیزیم بوده و قرمزی رنگ آن به جهت وجود کروم و آهن در نگین آن است و میزان سختی این گوهر 8 در مقیاس موس بوده و دارای شبکه ای بلوری مکعب شکل و مانند الماس است. سنگ لعل بدخشان با نام اسپینل نیز شناخته می شود.

سنگ لعل
نمونه سنگ لعل بدخشان

یکی از ذخایر و معادن مهم سنگ لعل بدخشان در منطقه شمال شرق ولایت بدخشان افغانستان واقع است. این منطقه به خاطر وجود معدن لعل بدخشان، زمرد، لاجورد و طلا یکی از غنی ترین ولایت های افغانستان بوده و از این لحاظ دارای شهرت جهانی است.
سنگ لعل برخلاف الماس فاقد هرگونه شکاف بوده و شکل آن به صورت بلورهای هشت وجهی ایجاد می شود. این گوهر در مناطقی از کشورهای برمه، سریلانکا، تانزانیا و تاجیکستان و اغلب به همراه کروندوم استخراج می گردد. هر اندازه که رنگ سنگ لعل سرخ کمرنگ شده و به سمت صورتی کمرنگ یا قرمز گارنتی کمرنگ برود بهای این گوهر کاهش می یابد. نوع دیگری از سنگ لعل به رنگ آبی سیر وجود دارد که به آبی کبالت معروف است.

سنگ لعل
سنگ لعل آبی رنگ

این گوهر رنگهای دیگری مانند صورتی، بنفش، سبز-آبی، نقره ای، برنز و نارنجی نیز دارد. از گوهر لعل یک نمونه مشکی رنگ در تایلند و استرالیا وجود دارد.

سنگ لعل
سنگ لعل مشکی


در ایران نیز مناطقی مانند بابانظر تکاب، کوه گبری، در رفسنجان، آذربایجان، باغ برج در کرمان، خراسان، همدان دارای ذخایری از سنگ لعل هستند.


لعل اسپینل چیست؟

اسپینل (spinel) یک کانی با سختی 7.5 تا 8 درمقیاس موس بوده و دارای ترکیب شیمیایی MgA2O4 است که می تواند با فرم های اکتاهدرون یا کریستال های مکعبی شکل، ایزومتریک، هشت سطحی، دوازده سطحی و دوقلو رشد می نماید.
سنگ لعل نوع اسپینل دارای انواع رنگهاست از رنگ قرمز گرفته تا سبز سیر تا سیاه و مات و گاها آبی نیز وجود دارد. 

سنگ لعل
سنگ لعل گونه اسپینل


تشخیص سنگ لعل اصل 

مقداری آشنایی نسبی با سنگ یاقوت برای تشخیص بهتر سنگ لعل نیاز است. شفافیت سنگ لعل برخلاف یاقوت بیشتر بوده به همین جهت بایستی در هنگام خرید به میزان شفافیت و درخشش این سنگ و نداشتن هیچ گونه ترکی در آن توجه نمود. 

سنگ لعل
تشخیص سنگ لعل اصل


خواص سنگ لعل 

افزایش اعتماد به نفس، برطرف کردن سردرد، درمان ناتوانی های جنسی و باروری از جمله خواص مهم سنگ لعل محسوب می شوند. هم چنین در درمان و بهبود بیماریهای قلبی نیز موثر واقع می شود و قادر است خون را تصفیه کند و در درمان فشار خون نیز مفید است و از انعقاد خون در عروق جلوگیری می کند.
استفاده و همراه داشتن سنگ با ارزش لعل می تواند خطر ابتلا به بیماریهای ویروسی و واگیردار را کاهش بدهد، از خواص دیگر سنگ لعل، درمان و بهبود اختلالات قاعدگی و درمان سرطان است. این سنگ هم چنین نشاط آور و نیروبخش بوده و باعث افزایش شجاعت می گردد.

سنگ لعل
خواص سنگ لعل 

 

مطلب مفید بود؟
25
4
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی