تهران

سنگ توپاز و خواص سنگ توپاز رو می دونید؟

آشنایی با سنگ توپاز
سنگ توپاز یکی از انواع بسیار زیبای سنگهای قیمتی و تزیینی است که در رنگهای مختلف یافت می شود برخی از رنگ های این سنگ بسیار نادر و قیمتی هستند. در ادامه با انواع مختلف سنگ توپاز و خواص آن آشنا خواهیم شد.

آشنایی با سنگ توپاز و خواص آن

توپاز گونه ای از سنگهای سیلیکاته دارای سختی 8 است. قهوه ای طلایی تا زرد از رایج ترین رنگهای این کانی می باشد. نام توپاز برگرفته از واژه یونانی توپازیوس (Topazios) است که نام جزیره ای مه آلود در دریای سرخ است که برای اولین بار این کانی در آنجا کشف شده است.
در فرهنگهای باستانی بویژه روم، یونان و مصر از سنگ توپاز به دلیل دارا بودن خواص بسیار به عنوان سنگی جادویی یاد می کردند.

سنگ توپاز
سنگ توپاز


مشخصات سنگ توپاز

توپاز یک کانی محکم ولی شکننده با درجه سختی 8 در مقیاس موس و دارای رنگ خاکه سفید است. آلومینیوم فلور و سیلیکات ترکیبات شیمیایی توپاز هستند. این سنگ گوهری شفاف تا نیمه شفاف بوده و دارای جلای شیشه ای است. بلورهای سنگ توپاز  می تواند در بستر رودخانه ها، ریولیت ها و سنگهای پگماتیت دانه درشت یافت شود.
توپاز دارای رنگهای گوناگونی است که از این میان می توان به بی رنگ ، قرمز، صورتی، ته رنگی از زرد تا نارنجی و قهوه ای شامل قهوه ای گیلاسی، آبی و آبی سبز اشاره کرد. صورتی مرغوبترین رنگ و قرمز کمیابترین رنگ توپاز است.

رنگهای مختلف سنگ توپاز
رنگهای مختلف سنگ توپاز


 توپازهای دارای کیفیت بالا با رنگ صورتی و قرمز کمیاب است و گونه طلایی این سنگ قیمتی در محدوده صد دلار در قیراط بوده و رنگ آن گیلاسی بدون ته رنگ قرمز است. این سنگ جزء سنگهای نیمه قیمتی محسوب می شود که استفاده فراوانی در جواهر سازی دارد. بویژه از رنگهای شیری و طلایی آن در تزیین جواهرات استفاده می شود.

سنگ توپاز
سنگ توپاز در جواهرسازی


بیشترین ذخایر و مکان های معروف توپاز در درشنکی اشتاین، معادن کوه های سریلانکا، برمه، برزیل، روسیه، استرالیا، ژاپن، مکزیک، انگلستان، ایرلند و آمریکا می باشد. رنگ بلورهای توپاز در ایرلند آبی روشن است.
سنگ توپاز جادویی و هفت رنگ جزء سنگ های قیمتی محسوب می شود و از هر سو که به آن نگاه کنید معمولا سه یا چهار رنگ مختلف خواهید دید.

سنگ توپاز
توپاز هفت رنگ


روش تشخیص توپاز اصل از بدل آن

سافیر مصنوعی، شیشه آبی، اسپینل مصنوعی سنگ هایی هستند که از لحاظ ظاهری به توپاز شبیه بوده و گاها با توپاز اشتباه گرفته می شوند. مشاهده شده که گاها سیترین بجای توپاز برزیلی فروخته شده است.
زمانی که کوارتز تحت حرارت قرار بگیرد و رنگش تغییر کند از آن انواع بدلی با رنگ های سبز، زرد و سایر رنگها تولید شده و با نام توپاز اصل و طبیعی در بازار به فروش می رسد. اغلب توپازهای طلایی گران قیمت هستند. برای اطمینان از خرید توپاز اصل و طبیعی بهتر است شناسنامه این سنگ را از فروشنده بخواهید.

سنگ توپاز
روش تشخیص توپاز اصل


خواص توپاز

توپاز سفید هنر قدردانی را به افراد می آموزد، می تواند یاری دهنده فرد در تحقق والاترین مسیر زندگی شود، بالاتر بردن سرعت انرژی ارتعاشی نیت فرد، از دیگر خواص روحانی توپاز سفید است. هم چنین از این سنگ به خاطر سطح انرژی بالایی که دارد برای اطلاع یافتن از رنج و بیماری استفاده می شود.

سنگ توپاز
خواص سنگ توپاز سفید

توپاز طلایی در ارتقای خلاقیت، اراده و توانایی برای بیان تمایلات فردی موثر است. هم چنین توپاز سفید به ما می آموزد که چگونه اهدافمان را با آرزوهایمان همتراز کنیم و طبق شهود درونی روی آرزوهای خود تمرکز داشته باشیم. مصریان باستان این سنگ را خدای خورشید می خواندند و معتقد بودند که سنگی محافظ است و می تواند به دفع سحر و جادوی بد کمک کند.

سنگ توپاز
خواص سنگ توپاز طلایی


توپاز آبی نیز می تواند یاری دهنده ارتباط شفاف با عمقی ترین احساسات فردی باشد. توپاز آبی را سنگ ارتباط نیز می نامند و در تقویت مهارت های کلامی و تمرکز روی تکالیف ذهنی موثر است. به طور خاص توپاز آبی دارای خاصیت تقویتی طبیعی توانایی ها و قابلیت های روانی است.
توپاز سنگ ماه متولدین آبان ماه است.

 

توپاز
خواص توپاز آبی رنگ


زبرجد چیست؟

زبرجد یا پریدوت سنگی شفاف از خانواده الیوین دارای سختی 6.5 تا 7 است که تشکیل شده از مجموعه ای از کانی های سیلیکاته غنی از آهن – منیزیم است. زبرجد جزء کمیاب گوهر سنگهایی است که با رنگ خاص و تک سبز زیتونی شناخته می شوند. میزان و شدت سبزی در این سنگ بسته به مقدار آهن موجود در ساختار بلورین آن است.

سنگ زبرجد
سنگ زبرجد

 

مطلب مفید بود؟
9
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی