تهران

روش‌های درمان جوش صورت

چه روش‌های درمانی برای جوش صورت وجود دارند؟
جوش صورت یکی از مشکلات پوستی بسیار شایع است که به علل مختلفی به وجود می‌آید و باعث ناراحتی و نگرانی در افراد می‌شود. در این مطلب انواع روش‌های دارویی و روش‌های خانگی برای درمان جوش صورت را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

روش های درمان  جوش صورت

آکنه یا جوش یک اختلال پوستی می‌باشد که تقریبا اکثر افراد در طول زندگی خود برای یک‌بار هم که شده آن را تجربه می‌کنند. روش‌های درمان زیادی برای جوش صورت مثل درمان‌های خانگی و قدیمی و روش‌های کلینیکی ‌ابداع شده‌اند.

در این مقاله ابتدا، علت ایجاد جوش را بررسی می‌کنیم و سپس چند نمونه از روش‌های درمان جوش صورت را معرفی خواهیم کرد: 

درمان جوش صورت
انواع روش‌های درمان جوش صورت

علت آکنه یا جوش

ظهور آکنه معمولا با دوره بلوغ شروع می‌شود. روی پوست صورت منافذی وجود دارد. زمانی که منافذ پوست بسته می‌شوند چربی پوست راهی برای خروج پیدا نمی‌کند در نتیجه تجمع چربی و سلول‌های مرده پوست باعث رشد باکتری‌ها شده و سبب ایجاد برآمدگی‌هایی در زیر منافذ پوست می‌شود. در نتیجه انواع مختلفی از جوش‌ها مثل جوش‌های سر سیاه، جوش‌های قرمز التهابی و جوش سر سفید چرکی روی نواحی پیشانی، کمر، سینه و شانه‌ها به وجود می‌آیند.

درمان جوش صورت فوری
با چه روشهایی جوش صورت را درمان کنیم؟

 درمان جوش‌های صورت با دارو

اولین و مهم‌ترین توصیه برای درمان جوش‌های صورت مراجعه به یک پزشک متخصص پوست است. در درجه اول باید دلیل بروز جوش صورت توسط متخصص پوست مشخص شود و پزشک انواع محصولات درمانی، قرص‌ها، آنتی بیوتیک‌ها و ژل‌های شستشو را تجویز نماید.
پزشکان برای درمان سریع جوش صورت داروهای کورتونی یا استروئیدی ضد التهاب برای کوتاه مدت تجویز می‌کنند. این داروها که به صورت خوراکی، تزریقی و موضعی هستند نباید بیش از دو هفته مورد استفاده قرار گیرند مگر اینکه به تجویز و تحت نظر پزشک باشد. این داروها در کوتاه مدت التهابات را از بین برده و جوش‌ها را کاهش می‌دهند. از آنجایی که این بهبودی موقتی است، فرد باید حتما از داروهای خوراکی و موضعی آنتی آکنه و آنتی باکتریال برای جلوگیری از عدم بازگشت جوش‌ها استفاده کند. 
بر طبق مطالعات انجام شده مصرف خوراکی زینک یکی از درمان‌های طبیعی برای آکنه به شمار می‌آید. معمولا مقدار زینک در بدن افراد مبتلا به آکنه کمتر از افراد سالم است. بر اساس مطالعات انجام شده و نتایج به دست آمده از این مطالعات، مصرف روزانه 30 تا 45 میلی گرم زینک باعث کاهش قابل توجه آکنه در افراد بیمار شده است.
نکته قابل توجه اینکه: پوست قابلیت جذب زینک را ندارد. بنابراین مالیدن زینک تاثیری بر روی پوست ندارد بلکه باید حتما به صورت خوراکی مصرف شود.

درمان جوش صورت با دارو
درمان جوش صورت با دارو

 درمان جوش صورت با روش‌های خانگی

علاوه بر درمان‌های کلینیکی، روش‌های درمان جوش صورت با طب سنتی نیز وجود دارند که با شناخت و بهره‌گیری از آنها می‌توانید به درمان جوش صورت بپردازید.

  • درمان جوش صورت با گلاب

گلاب به علت داشتن خواص ضد میکروبی و ضد التهابی برای درمان جوش صورت به کار می‌رود. گلاب با خواص ضد باکتری خود باعث از بین رفتن جوش صورت و با خواص ضد التهابی خود باعث از بین رفتن التهاب و قرمزی ایجاد شده توسط جوش می‌گردد. همچنین PH و چربی پوست را متعادل کرده و منافذ را پاکسازی می‌کند.

درمان جوش صورت با گلاب
استفاده از گلاب برای درمان جوش صورت
  • درمان جوش صورت با آبلیموی تازه و گلاب

برای از بین بردن جوش صورت با گلاب ابتدا پوست صورت را با شوینده ملایم شستشو دهید. یک قاشق غذا خوری آبلیمو و گلاب را به مقدار مساوی با هم ترکیب کرده و آن را به صورت خود بمالید. بعد از 15 دقیقه پوست صورت را با آب سرد شستشو دهید. این کار را 3 بار در هفته انجام دهید. آبلیمو در کنار گلاب به علت داشتن ویتامین C باعث شادابی و از بین رفتن جوش صورت می‌شود. 

درمان جوش صورت با آبلیمو
ترکیب گلاب و آبلیمو جهت درمان جوش صورت
  •  استفاده از دارچین برای درمان جوش

دم کرده دارچین و خمیر حاصل از ترکیب عسل و دارچین اگر بر روی جوش یا دمل‌های سر سفید مالیده شود، به از بین بردن آنها بسیار کمک می‌کند.

درمان جوش صورت با طب سنتی
استفاده از دارچین برای درمان جوش صورت
  • درمان جوش صورت با یخ

یکی از روش‌های درمان جوش صورت فوری و آسان استفاده از تکه‌های یخ است. برای جوشی که به طور کامل عفونی نشده است استفاده از یخ باعث انقباض غدد چربی می‌شود که این انقباض باعث بیرون راندن چربی اضافه و میکروب‌های درون آن بخش از پوست می‌گردد.
برای استفاده از یخ، تکه‌های یخ را درون حوله بپیچید و آن را روی قسمت‌های آکنه‌دار پوست به مدت 15 تا 20 دقیقه قرار دهید. زمانی که احساس درد کردید یخ را از روی پوست برداشته و دوباره این عمل را تکرار کنید. چندین بار در روز این عمل را تکرار نمایید. با تکرار  این کار جوش در عرض دو روز فوری از بین خواهد رفت. 

درمان جوش با یخ
با یخ جوش صورت را از بین ببرید
  • استفاده از خمیر دندان در درمان جوش صورت

یکی از درمان‌های جوش صورت در خانه استفاده از خمیر دندان است. اگر برای درمان جوش صورت خود عجله دارید، بعد از استفاده از تکه های یخ، شب هنگام قبل از خوابیدن مقداری خمیر دندان را بر روی جوش خود قرار داده و صبح آن را از روی صورت خود به آرامی با آب ولرم بشویید.
در مورد استفاده از خمیر دندان حتما از خمیر دندان سفید که فاقد هر گونه مواد افزودنی باشد استفاده کنید. خمیر دندان‌های ژله‌ای برای این کار مناسب نیستند. 

درمان جوش صورت
خمیر دندان روشی برای درمان جوش صورت
  • استفاده از آسپرین برای درمان جوش صورت

آسپرین جزو مسکن‌هایی است که تقریبا در تمام منازل وجود دارد و برای درمان سردرد به کار می‌رود. از این مسکن به صورت موضعی می توان برای درمان جوش‌ها استفاده کرد. 
آسپرین به دلیل داشتن سالیسیلیک اسید برای درمان آکنه بسیار موثر است. استفاده از آسپرین به صورت موضعی باعث خشک شدن جوش‌ها و از بین رفتن التهاب آنها می‌شود.

راحت‌ترین روش برای درمان جوش صورت با داروی آسپرین، استفاده از آن به صورت خمیر است. برای این منظور، 4 عدد قرص آسپرین را با دو قاشق غذاخوری آب حل کرده و به حالت خمیر در آورید. این خمیر را در قسمت آکنه دار پوست بزنید. بعد از 15 الی 20 دقیقه آن را بشویید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب روزی یک‌بار این کار را تکرار کنید.

درمان جوش صورت با دارو
آسپرین روشی برای درمان فوری جوش صورت
  • استفاده از زردچوبه برای درمان جوش صورت

زرد چوبه به سرعت باعث از بین رفتن جوش صورت می‌شود. مقداری خمیر زردچوبه را شب هنگام بر روی پوست خود قرار دهید و صبح آن را شستشو دهید.

جوش
درمان جوش صورت با زردچوبه 

 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی