تهران

با این روش‌ها برگ گیاهان آپارتمانی را برق بیندازید

تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی
نگهداری و مراقبت از گیاهان از آن دسته تجربه‌های دلنشین و لذت بخشی است که اگر به درستی انجام شود موجب شادابی روح و روان و همچنین محیط خانه یا محل کار می‌شود.روش‌های بسیاری برای پاک کردن برگ‌های گیاهان آپارتمانی وجود دارد که در این مقاله به بررسی این روش‌ها پرداختیم تا گیاهانی سالم و زیبا داشته باشید.

با این روش‌ها برگ گیاهان آپارتمانی را برق بیندازید

درخشش و شفافیت گیاهان آپارتمانی نه تنها موجب زیبایی بیشتر خانه می‌شود بلکه موجب شادابی خود گیاهان نیز خواهد شد. به دلیل آنکه گیاهان آپارتمانی به عنوان یک عنصر دکوری برای زیبایی خانه کاربرد دارند و باید در تمیز نگه داشتن آن‌ها کوشا باشید. 
تمیز بودن گیاهان علاوه بر زیبایی موجب افزایش سلامتی هم می‌شود و عمل اکسیژن رسانی و پاکیزه کردن هوا را بهتر انجام می‌دهند. البته همانطور که می‌دانید تمیز بودن گیاه موجب جذاب‌تر شدن آن هم می‌شود.
تمیز کردن برگ هر یک از گیاهان آپارتمانی روش‌های مختص به خود را دارد که باید با توجه به نوع گیاه و اندازه برگ بهترین روش مشخص شود. شما برای تمیز کردن برگ گیاهان می‌توانید از انواع روش‌های شستشوی مستقیم با آب، استفاده از هوای فشرده و اسپری کردن محلول آب و صابون استفاده کنید.
تمیز کردن برگ گیاهان کار آسانی است و نیازی به روش‌های پیچیده ندارد و تمامی مواد را در خانه می‌توانید به راحتی پیدا کنید.
در ادامه این مقاله شما را با چندین روش که موجب زیبایی و درخشش گیاه می‌شود آشنا می‌کنیم.

تمیز کردن برگ گیاهان
با این روش‌ها برگ گیاهان آپارتمانی را برق بیندازید

آیا تمیز کردن برگ گیاهان خانگی مهم است؟

بله، تمیز بودن برگ گیاهان موجوب می‌شود تا بهتر بتوانند نفس بکشند. هنگامی که گرد و غبار بر روی برگ‌های گیاه می‌نشیند میزان نور دریافتی گیاه کاهش پیدا می‌کند و همین امر موجب کاهش میزان کلروفیل گیاه می‌شود، به همین علت تمیز کردن گیاهان خانگی به اندازه آبیاری آن‌ها بسیار مهم است.

مزایای تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی

  • افزایش شادابی و سلامتی گیاه 
  • شفافیت و پاک شدن سطح برگ
  • افزایش اکسیژن رسانی
  • جذب بیشتر نور و تسکین تنفس گیاه
  • از بین رفتن آفات و حشراتی که در زیر و روی برگ‌ها هستند
  • بهبود عمل فتوسنتز گیاهان
تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی
مزایای تمیز کردن برگ گیاهان آپارتمانی

روش‌های تمیز کردن و برق انداختن برگ گیاهان آپارتمانی

  • آب به عنوان مواد اولیه جهت تمیز کردن برگ‌های گیاهان

همانطور که می‌دانید آب به عنوان اولین ماده تمیز کننده برگ گیاهان آپارتمانی کاربرد دارد و نیازی به تخصصی خاصی هم ندارد. شما برای تمیز کردن گیاهان خود می‌توانید آن‌ها را زیر آب بگذارید و به آرامی آن‌ها را با آب شستشو دهید. در این حالت به جای جریان شدید آب بهتر است که از قطرات ملایم استفاده کنید تا برگ گیاهان آسیب نبینند.
البته به جای قرار دادن گیاه زیر شیر آب می‌توانید این کار را با یک شلنگ یا اسپری هم انجام دهید. اگر گیاه خیلی کثیف بود مقداری شامپو و 1 لیتر آب را با یکدیگر مخلوط کنید و به کمک آن‌ها گیاه را تمیز کنید.

برق انداختن برگ گیاهان آپارتمانی
آب به عنوان مواد اولیه جهت تمیز کردن برگ‌های گیاهان
  • استفاده از براق کننده‌های طبیعی

یکی از روش‌های تمیز و براق کردن گیاهان استفاده از براق کننده‌های طبیعی است. البته این روش برای گیاهانی که دارای برگ‌های کوچکی هستند کاربرد ندارد و از این روش به هیچ عنوان برای آن‌ها استفاده نکنید. 
برای تمیز کردن گیاهان خود مقدار کمی شامپو را با آب مخلوط کنید و سپس با کمک اسفنج آن را بر روی برگ‌های خود بکشید. 
نکته: به جای آب و صابون می‌توانید از روغن زیتون هم برای براق کردن گیاهان استفاده کنید و مراحل بالا را طی کنید.

روغن زیتون برای برگ گیاهان
استفاده از براق کننده‌های طبیعی برای گیاهان صحیح است؟
  • تمیز کردن برگ گیاهان با مسواک

یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن برگ گیاهان مخملی با موهای ریز استفاده از مسواک است. در این روش شما با استفاده از یک مسواک قدیمی می‌توانید برگ‌های گیاه خود را تمیز کنید. 
برای انجام این کار برگ گیاه را در دست بگیرید و سپس مسواک را از پایین تا نوک برگ بکشید.
حواستان باشد مسواک را بعد از هر بار استفاده بشویید و خشک کنید.
البته به جای استفاده از مسواک می‌توانید از برس‌های نرم هم کمک بگیرید.

تمیز کردن برگ گیاهان با مسواک
تمیز کردن برگ گیاهان با مسواک
  • برق انداختن و تمیز کردن گیاهان با شیر

مواد مورد نیاز:

  • یک بطری اسپری
  • آب
  • شیر لبنی 

روش تمیز کردن و برق انداختن: 

  • ابتدا شیر را با آب مخلوط کنید. برای انجام این کار از 60% آب و 40% شیر استفاده کنید.
  • به عنوان مثال اگر یک بطری کوچک دارید 3/4 لیوان آب و 1/2 لیوان شیر استفاده کنید.
  • محلول را با توجه به مقدار مورد نیاز خود تهیه کنید و آن را داخل بطری اسپری بریزید.
  • زیر و روی برگ‌ها را با آن اسپری کنید.
  • با استفاده از یک پارچه برگ‌ها را تمیز کنید و سپس با کمک یک پارچه دیگر برگ‌ها را به آرامی کاملا خشک و تمیز کنید.
  • پس از اتمام این کار می‌توانید نتیجه کار خود را مشاهده کنید و ببینید که گیاهانتان مانند یک گیاه مصنوعی براق و تمیز شده‌اند.

نکته: حتما توجه داشته باشید که برای انجام این کار باید از شیر لبنی استفاده کنید زیرا شیرهای طعم‌دار خواص و فایده شیر ساده را ندارند.

تمیز کردن برگ گیاهان با شیر
برق انداختن و تمیز کردن گیاهان با شیر

چرا از شیر برای تمیز کردن گیاه استفاده می‌کنیم؟

شیر از گذشته تا به حال برای پاک کردن و براق کردن گیاه کاربرد داشته است. شیر برای گیاه خاصیت ضد میکروبی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد و می‌تواند گیاه را از آفات و آلودگی‌های دیگر حفظ کند. ماده دیگری که در شیر وجود دارد پروتئین است. پروتئین می‌تواند تا مدت‌ها برگ گیاه را درخشان و روشن نگه دارد

آیا شیر موجب بو گرفتن برگ گیاه نمی‌شود؟

اگر شما شیر را با آب مخلوط کنید، بوی شیر از بین می‌رود و به مرور زمان بوی بد و بوی گندیدگی شیر ایجاد نمی‌شود.

آیا شیر موجب جذب حشرات نمی‌شود؟

اگر آب و شیر را با یکدیگر مخلوط کنید و بعد آن را اسپری کنید و در نهایت برگ‌ها را با دستمال تمیز و خشک کنید هیچ حشره‌ای جذب گیاه نمی‌شود.

برق انداختن برگ گیاهان با شیر
تمیز کردن برگ گیاهان با شیر
  • تمیز کردن برگ گیاه با پوست موز

برگ‌های گیاهان زینتی با پوست موز همانند استفاده از شیر بسیار تمیز و براق خواهند شد. برای انجام این کار پوست موز را بر رو و زیر گیاهان خود بمالید و بعد با کمک دستمال تمیز آن‌ها را پاک کنید. در نهایت می‌توانید درخشندگی و زیبایی گیاه خود را مشاهده کنید.

  • از بین بردن برگ‌های اضافی و علف‌های هرز با سرکه

سرکه برای از بین بردن علف‌های هرز گیاهان و باغچه کاربرد دارد. به همین علت به جای اینکه آن را اطراف باغچه و گیاه خود بریزید آن را مستقیما روی برگ‌های اضافی که می‌خواهید از دست آن‌ها خلاص شوید بپاشید.

تمیز کردن برگ گیاهان با سرکه
از بین بردن برگ‌های اضافی و علف‌های هرز با سرکه

آیا می‌توان از پاک کننده‌های تجاری برای نظافت برگ گیاهان آپارتمانی استفاده کرد؟

برای پاک کردن برگ گیاهان خود به هیچ عنوان از پاک کننده‌های تجاری استفاده نکنید زیرا موجب از بین رفتن برگ گیاهان می‌شوند. همچنین این محصولات می‌توانند موجب آسیب‌های تنفسی هم برای شما بشوند.

آیا می‌توان از براق کننده‌های تجای برای نظافت برگ گیاهان آپارتمانی استفاده کرد؟

خیر، براق کننده‌ها حاوی موادی موم آور است که می‌تواند موجب مسدود شدن روزنه برگ‌ها می‌شوند و در نهایت فرایند متابولیسمی گیاهان را آسیب می‌زند و ریشه را دچار شوک می‌کند.

با این روش‌ها برگ گیاهان آپارتمانی را برق بیندازید

پیشنهادات دیگر که برای تمیز کردن و شاداب شدن گیاهان آپارتمانی کاربرد دارند

برای سال و تمیز نگه داشتن برگ‌های گیاهان باید روش‌های دیگری که برای مراقبت از آن‌ها وجود دارد را رعایت کنید. به عنوان مثال از بین بردن قسمت‌های خراب شده گیاه یکی از کارهایی است که باید حتما انجام دهید.

  • اگر گیاهتان دارای برگ‌هایی زرد، خشک شده و ضعیف است باید هر یک از آن برگ‌ها را حذف کنید. از بین بردن این نوع برگ‌ها موجب می‌شود گیاه منابع خود را حفظ کند و رشد سالم‌تری داشته باشد.
  • حتما ویژگی‌های گیاه را مطالعه کنید. به عنوان مثال برگ برخی از گیاهان را مانند گیاه کاکاتی و ساکولنت نباید مرطوب کرد و باید آن‌ها را بدون آب تمیز کنید.
  • تمیز کردن گیاه تنها چند دقیقه از وقت شما را خواهد گرفت اما نتیجه فوق العاده‌ای در زیبایی و دکوراسیون منزل شما می‌گذارد. گیاهانی که براق و سالم هستند می‌توانند موجب زیبایی فضای داخلی شما شوند.

پیشنهاد برای تمیز کردن برگ گیاهان

حذف قسمت‌های خشک شده گیاهان

تمیز کردن گیاهان تنها در شستشوی برگ‌ها خلاصه نمی‌شود بلکه باید از گل، خاک و ساقه گیاه هم مراقبت کنید. هیچگاه برگ خشک شده‌ای که بر روی خاک گلدان افتاده است را به حال خودش رها نکنید زیرا موجب رشد آفت و بیماری گیاه می‌شود.
هنگامی که درحال تمیز کردن گیاه هستید به علائم غیر عادی روی گیاه توجه کنید. معمولا اولین نشانه‌های مشکل و بیماری از ساقه و برگ گیاه شروع می‌شود.
حال که تمامی نکات و روش‌های تمیز کردن گیاه خود را می‌دانید بهتر است دست به کار شوید و به گیاه خود رسیدگی کنید تا هم گیاهی سر حال و زیبا داشته باشید و هم محیط خانه فوق العاده بدرخشد.

مطلب مفید بود؟
115
10
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی