تهران

برای خرید بخاری به مدل بخاری و این نکات توجه کنید

انواع مدل بخاری
بخاری وسیله‌ای گرمایشی می‌باشد که برای نصب آن معمولا احتیاج به تجهیزات پیچیده‌ای نیست. تنها با آگاهی از کارایی هر کدام از مدل‌ها می‌توانید انتخاب مناسبی در خرید بخاری داشته باشید. در این مقاله در تیجور سعی کردیم که تمامی بخاری‌های موجود در بازار را بررسی کنیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برای خرید انواع بخاری به این نکات توجه کنید

بخاری وسیله‌ای گرمایشی می‌باشد که بر خلاف سیستم‌های گرمایشی دیگر نیاز به لوله کشی و تجهیزات خاصی ندارد و به آسانی می‌توانید آن را در منزل خود نصب کنید. بخاری انواع مختلفی دارد که تنها با اتصال به منبع انرژی برق، گاز، نفت و... تولید گرما می‌کند. باید با توجه به محل سکونت خود و میزان گرمادهی، مدل و برند، نوع سوخت، ترموستات و تجهیزات جانبی، وسیله گرمایشی مورد نظر خود را انتخاب کنید. درصورتی که وسیله گرمایشی درستی را انتخاب کنید هزینه گزافی برای شما در پی ندارد و به میزان قابل توجهی می‌توانید انرژی مصرفی را در ساختمان به حداقل برسانید. کارخانه‌های تولید کننده بخاری انواع متفاوتی را تولید و وارد بازار می‌کنند که هر یک از آن‌ها ظرفیت و قابلیت گرمایشی مخصوص به خود را دارند و مناسب مکان خاصی می‌باشند.

با تیجور همراه باشید تا شما را با انواع بخاری و کارایی هر کدام از آن‌ها بیشتر آشنا کنیم.

انواع بخاری
انواع وسایل گرمایشی 

بخاری برقی

همانطور که از اسم این بخاری پیدا است با برق کار می‌کند. بخاری‌های برقی در کنار بازدهی بالا، قابلیت جابجایی و حمل و نقل آسانی دارند اما مناسب فضاهای بزرگ نمی‌باشند. اینگونه بخاری‌ها قیمت پایینی دارند اما در صورت استفاده از آن‌ها در مکان‌های بزرگ علاوه بر اینکه هزینه بالایی را بر روی دوشتان می‌گذارد، جان افراد آن مکان را هم به خطر می‌اندازد. 

  • انواع بخاری برقی

بخاری‌های برقی در دو نوع تابشی و فن‌دار تولید و به دست مشتری می‌رسد.

انواع بخاری برقی
بخاری برقی تابشی
انواع بخاری برقی
بخاری برقی فن‌دار 

1. بخاری برقی فن‌دار
در اینگونه بخاری‌ها المنت‌هایی به کار رفته است که با فن، گرما به محیط اطراف پخش می‌شود و فضا را گرم می‌کند. دلیل به کار بردن فن در جلوی بخاری این است که گرمای المنت‌ها به سرعت به فضای اطراف پخش و محیط گرم شود. بر روی این بخاری‌ها یک ترموستات و سنسور خودکار نصب شده است تا به محض اینکه فضا به حد نیاز گرم شد بخاری به صورت اتوماتیک خاموش شود. ایمنی بخاری برقی فن‌دار بالا می‌باشد اما نمی‌توانید از آن‌ها در مکان‌های مرطوب استفاده نمایید.

انواع بخاری برقی
بخاری برقی فن‌دار 

2. بخاری برقی تابشی
گرمای این نوع بخاری توسط المنت‌های تعبیه شده داخل آن تامین می‌شود. همچنین در پشت این المنت‌ها یک سطح براق قرار گرفته است که گرمای تولید شده توسط المنت‌ها را به فضای اطراف پخش می‌کند. می‌توان گفت اینگونه بخاری‌ها انرژی برق را به انرژی تابشی تبدیل می‌کنند. مصرف برق در بخاری برقی تابشی نسبت به سایر بخاری برقی‌های بزرگ پایین‌تر می‌باشد. المنت‌هایی که داخل اینگونه بخاری‌ها قرار می‌گیرند با توجه به ظرفیت و اندازه آن‌ها به میزان 400 تا 800 وات انرژی مصرف می‌کنند.

انواع بخاری برقی
بخاری برقی تابشی 

بخاری گازی

بخاری گازی یکی از رایج‌ترین بخاری‌ها در منازل می‌باشد که با گاز طبیعی شهری کار می‌کند. اینگونه بخاری‌ها گرمای مورد نیاز یک ساختمان را می‌توانند تامین کنند اما در هنگام نصب آن‌ها باید نکات ایمنی را به خوبی رعایت کنید زیرا در صورت رعایت نکردن نکات ایمنی حوادث ناگواری به بار خواهد آمد.
همچنین گفتنی است کارخانه‌ها بخاری گازی‌های جدید را با طرح‌ها و مدل‌های مختلفی روانه بازار می‌کنند که می‌توانید با توجه به سبک منزل خود طرح مورد نظر را انتخاب کنید. 

انواع بخاری گازی
بخاری گازی زمینی
  • انواع بخاری گازی

بخاری گازی انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • بخاری دیواری
  • بخاری زمینی
  • بخاری بدون دودکش 
  • بخاری با دودکش 

نصب و جمع کردن بخاری‌های زمینی در فصل زمستان و پس از آن نسبت به بخاری‌های دیواری راحت‌تر می‌باشد اما بخاری‌های دیواری توان گرمایشی پایین‌تری دارند و فضای کمتری را در خانه اشغال می‌کنند. 

بخاری دیواری
بخاری گازی دیواری 

بخاری بدون دودکش مناسب مکان‌های نیمه باز می‌باشد که هوای تازه در آن‌ها جریان دارد. توجه کنید که بخاری‌های بدون دودکش به هیچ عنوان مناسب فضاهای بسته نمی‌باشند زیرا گاز برای سوختن، اکسیژن داخل محیط را مصرف می‌کند. به همین دلیل اگر بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های سر بسته مورد استفاده قرار گیرند، اکسیژن هوا را کاهش می‌دهند و منجر به گاز گرفتگی و مسمومیت افراد می‌شوند.

بخاری بدون دودکش
بخای گازی بدون دودکش
بخاری دیواری دودکش دار
بخاری گازی با دودکش 

بخاری صنعتی

بخاری صنعتی که به کوره هوای گرم معروف است، وسیله‌ای گرمایشی می‌باشد که برای تامین گرمای مساجد، سالن‌های ورزشی، مدرسه‌ها، اماکن عمومی، آمفی تئاتر‌ها و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. در پشت این وسیله گرمایشی فنی قرار گرفته است که گرمای تولید شده توسط مبدل حرارتی را به محیط اطراف پخش می‌کند. عملیات گرمایشی درون این دستگاه‌ها به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و گازهای ناشی از احتراق توسط فن به صورت کنترل شده خارج می‌شوند. مبدل‌های حرارتی داخل این بخاری‌ها گرمای تولید شده از مشعل‌ها را دریافت می‌کنند که به دلیل احتراق کامل، میزان مونوکسید کربن تولید شده به حداقل می‌رسد بنابراین هیچ دوده‌ای از این بخاری تولید نمی‌شود. بخاری‌های صنعتی از دو بدنه تشکیل شده‌اند که با رنگ الکترواستاتیک کوره‌ای پوشانده شده‌اند. 

انواع بخاری گازی
بخاری گرمایشی صنعتی

بخاری پاسیو

بخاری چتری یا بخاری پاسیو وسیله‌ای گرمایشی است که گرمای مورد نیاز محیط فضای باز را تامین می‌کند. در بالای اینگونه بخاری‌ها یک مشعل قرار گرفته است که گاز مایع را مشتعل کرده و شعله‌های حاصل از احتراق را به سوراخ‌های موجود در بخاری منتقل می‌کند. پس از آن گرما توسط ورقه‌هایی که در دور تا دور بخاری قرار گرفته است به محیط می‌تابد. از اینگونه بخاری‌ها در منازل پنت هاوس، ویلاها، کافی شاپ‌ها، آلاچیق‌ها، رستوران‌ها، و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. یکی از ویژگی‌های بخاری پاسیو، ضریب حرارت بالای آن می‌باشد. همچنین در این بخاری هیچ گونه پرت حرارتی صورت نمی‌گیرد زیرا سوخت مایع مستقیم به انرژی حرارتی تبدیل و به محیط اطراف پخش می‌شود. 
اینگونه بخاری‌ها قابلیت جابجایی دارند که به آسانی می‌توانید آن‌ها را نصب و راه اندازی کنید. به تازگی نمونه جدیدی از اینگونه بخاری‌ها در بازار موجود شده است که با انرژی برق کار می‌کنند. در بخاری‌های جدید انرژی مادون قرمز توسط سوراخ‌های موجود در بخاری به بیرون منتقل می‌شوند و فضا را گرم می‌کنند. 
از مزایای دیگر بخاری‌های چتری، مصرف سوخت کم، ایمنی بسیار بالا، عدم تولید صدا و عدم اشغال فضای اضافی می‌باشد. میزان ایمنی بخاری پاسیو به دلیل داشتن کلاهک استاندارد بالا می‌باشد که با وزش باد خاموش نمی‌شود.

بخاری چتری
بخاری پاسیو

بخاری دیواری دودکش‌دار

اینگونه بخاری‌ها گاز را با اکسیژن هوا ترکیب و گرمای مورد نظر را تولید می‌کنند. بخاری دیواری دودکش‌دار اگر به درستی نصب نشود باعث آزاد شدن گاز‌های سمی و مسموم کردن افراد می‌شود.
قسمت‌های مختلف این دستگاه سیستم نظارت بر شعله، گاورنر تنظیم گاز، سیستم نظارت بر کاهش اکسیژن محیط، شیر کنترل چندکاره، ریل و صافی ورودی گاز می‌باشند.

  • ویژگی‌های بخاری دیواری دودکش‌دار

مصرف گاز شهری، وزن پایین، بدنه فلزی، ابعاد کم و دارای نشان ملی استاندارد از ویژگی‌های بخاری دیواری محسوب می‌شود که هم می‌توانید به دیوار وصل کنید و هم روی زمین قرار دهید.

بخاری دیواری دودکش دار
بخاری دیواری دودکش‌دار

شومینه برقی دیواری

شومینه برقی بخاری دیواری مدرنی می‌باشد که احتیاجی به سوخت ندارد و دارای گرمای پاک‌تر و بدون احتیاج به نظافت می‌باشد. البته باید این را هم اضافه کرد که شومینه برقی تفاوت زیادی با بخاری برقی ندارد و نمی‌توانید همانند شومینه‌های قدیمی کنار آتش آن بنشینید.

شومینه برقی دیواری
شومینه مدرن برقی دیواری

 

مطلب مفید بود؟
1
2
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی