تهران

راهنمای گام به گام انتخاب پرده برای خانه

راهنمای انتخاب پرده برای خانه
پرده در زیبایی دکوراسیون قسمت‌های مختلف خانه نقش مهمی دارد. اما باید بدانید که انتخاب پرده بر طبق اصول و قوانین خاصی مانند متراژ خانه و مدل دکوراسیون و وسایل خانه باید صورت بگیرد تا زیبایی خانه را دو چندان کند. برای آشنایی با اصول راهنمای قدم به قدم انتخاب پرده همراه تیجور باشید.

راهنمای گام به گام انتخاب پرده برای خانه

پنجره‌ها در ساخت خانه یکی از ارکان اصلی محسوب می‌شوند. پنجره‌ها همچنین می‌توانند در تامین بخشی از زیبایی خانه تاثیر گذار باشند. مهمترین چیزی که باعث دو چندان شدن زیبایی پنجره‌ها و در نتیجه فضای داخلی منازل می‌شود، پرده‌ها هستند. پرده‌ها دارای نقشی پر رنگ در چیدمان و دکوراسیون خانه‌های ایرانی می‌باشند. 

انتخاب پرده مناسب برای خانه
اهمیت پرده در دکوراسیون خانه های ایرانی

استفاده از پرده‌هایی متناسب با رنگ و طرح دکوراسیون داخلی منزل مسلما زیبایی آنها را صد چندان می‌کند. اما این کار مستلزم رعایت یک سری نکات است. پرده‌ها دارای سبک و مدل‌های متفاوتی هستند. اینکه چه سبک و مدلی می‌تواند متناسب با سبک و مدل دکوراسیون منزل ما باشد سوالی است که دعوت می‌کنم برای یافتن پاسخ آن در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

چگونه پرده ای مناسب برای خانه انتخاب کنیم؟
انتخاب پرده

نکات مهم در انتخاب پرده مناسب برای قسمت‌های مختلف خانه

پرده‌ها گذشته از جنبه زیبایی و دکوراتیو بودن، بیانگر سلیقه شما نیز هستند. در واقع رنگ، طرح و مدل خاص پرده منزل شما گویای حال و هوای شما نیز است. بر همین اساس بهتر است در انتخاب پرده مناسب برای منزل نهایت سلیقه خود را به کار ببرید.

شاید اصلا برای انجام این کار نیاز به صرف هزینه‌های گزاف نباشد اما کافی است یک سری نکات را رعایت کنید.

  • هدف خود را از نصب پرده مشخص کنید

اگر که از پرده برای پوشاندن و تاریک کردن اتاق استفاده می‌کنید بهتر است پرده‌های آستردار را انتخاب کنید. اما اگر هدف از نصب پرده فقط جنبه دکوری آن است پرده‌های بدون آستر انتخاب بهتری است. مزیتی که آسترها دارند حفظ پرده‌ها از نور آفتاب و افزایش عمر آنهاست. همچنین باعث زیباتر و شیک‌تر دیده شدن پرده‌ها نیز می‌شوند.

پرده شیک و ساده آستر دار
پرده شیک و ساده آستر دار
  • پرده‌ای متناسب با دکور منزل خود را انتخاب نمایید

مسلما در هر خانه‌ای بخشی از فضاهای داخلی را پنجره تشکیل داده است که می‌تواند نقشی مهم در فضای داخلی اتاق داشته باشد. گذشته از این انتخاب پرده‌ای مناسب برای این پنجره که به عنوان یکی از سطوح بزرگ اتاق خودنمایی می‌کند می‌تواند تاثیر بسزایی در زیبایی دکوراسیون فضا داشته باشد. بنابراین سعی کنید پرده‌ای متناسب با حال و هوا، سبک و مدل دکوراسیون اتاق انتخاب نمایید.

پرده ای شیک و زیبا و متناسب با حال و هوای اتاق خواب
پرده ای شیک و زیبا و متناسب با حال و هوای اتاق خواب

جنس پرده‌ها

پرده‌هایی با پارچه‌های ابریشمی یا مخمل برای استفاده در یک فضای رسمی مناسب است که نیازمند شست و شوی خشک هستند. همچنین می‌توان از ترکیب پارچه ساتن، نخ و یا ابرایشم طبیعی یا مصنوعی هم برای این فضاها استفاده کرد که قابلیت شست و شوی آسانی هم دارند. پرده‌هایی با پارچه‌های کتان و مخمل مناسب استفاده برای فضاهای غیر رسمی می‌باشند. پرده‌هایی با پارچه نخی هم برای اکثر دکورها مناسب بوده و باعث انتقال حس لطافت می‌شوند.
غالبا پارچه‌هایی که برای دوخت پرده استفاده می‌شوند از جنس حریر نازک، ساتن یا مخمل‌های ضخیم و یا تور هستند. نوع پارچه پرده بسته به مکان پنجره و فصلی که در آن قرار دارید می‌تواند متفاوت باشد. 

انتخاب پرده با توجه به جنس آن 
انتخاب پرده با توجه به جنس آن 
  • پرده‌های آلومینیومی

پرده‌های آلومینیومی سبک بوده و اغلب در نوع کرکره‌ای هستند. این مدل پرده‌ها از تنوع بسیاری در رنگبندی برخوردارند و می‌توانند با قسمت‌های مختلف خانه ست شوند. استفاده از این نوع پرده بیشتر برای قسمت‌هایی همچون سالن‌های رو به حیاط مناسب است. زیرا در مقابل نور آفتاب مقاوم بوده و رنگشان از بین نمی‌رود و به زیر پرده‌ای هم نیاز ندارند.

انواع پرده برای خانه
پرده های آلومینیومی
  • پرده پارچه‌ای

پرده‌های پارچه‌ای دارای طیف وسیعی از رنگ و مدل هستند. از حریرهای نازک و تورهای ظریف گرفته تا پارچه‌های ضخیم مخملی را شامل می‌شوند. از هر کدام از این جنس پرده‌ها می‌توان در قسمت‌های مختلف خانه استفاده کرد.

پرده با پارچه ای ساده و شیک
پرده با پارچه ای ساده و شیک

پرده‌های ضخیم مخمل برای استفاده در اتاق پذیرایی مناسب هستند و برای اینکه از دوام بیشتری برخوردار باشند حتما باید زیر پرده‌ای داشته باشند. می‌توانید بنا به سلیقه خود از رنگ‌های گرم و تیره تا رنگ‌های روشن و سرد آن استفاده کنید. 

انتخاب پرده مناسب
پرده ضخیم با زیر پرده

انتخاب رنگ پرده

حین انتخاب پرده باید در مورد رنگ آن تصمیم بگیرید که می‌خواهید پرده‌ای همرنگ دکور خانه انتخاب نمایید یا از رنگی متضاد استفاده کنید. اگر انتخاب شما پرده‌ای همرنگ است بهتر است رنگ انتخابی کمی پر رنگ‌تر یا کمرنگ‌تر از رنگ دیوار باشد و یا می‌توانید رنگی مشابه با یکی از وسایل اتاق مانند فرش را انتخاب نمایید. 

انواع مدل های پرده
همخوانی رنگ پرده با رنگ دکوراسیون

انتخاب طرح پرده

در این مورد یک قانون کلی وجود دارد مبنی بر اینکه اگر مبلمان اتاق طرح‌دار می‌باشد بهتر است پرده ساده و اگر مبلمانی ساده دارید پرده طرح‌دار بهترین انتخاب است. در انتخاب پرده طرح دار بهتر است طرح‌هایی ریز و نامحسوس انتخاب کنید.

انتخاب طرح پرده برای خانه
اهمیت طرح در انتخاب پرده

اندازه مناسب طول پرده

پرده بلندتر از حد معمول که پایین آن به کف زمین بخورد مسلما شیک تر و زیباتر خواهد بود. 

مدل های مختلف پرده خانه
طول پرده و اهمیت آن در زیبایی منزل

پرده مناسب اتاق پذیرایی

برای سالن پذیرایی منزل اگر تمایل دارید سقف خانه بلندتر به نظر برسد، هر میزان که می‌توانید چوب پرده را بالاتر نصب کنید. هر میزان که پرده‌ها بالاتر باشند خانه بزرگتر به نظر می‌رسد. در پنجره‌هایی که فضای خالی بین آنها زیاد نیست، برای بزرگتر و عریض‌تر نشان دادن خانه پرده را یک سره نصب کنید. از قاب‌های چوبی بلند برای پنجره‌های بلند استفاده کنید و برای پنجره‌‌های کوتاه و عریض از پردههایی که در حاشیه پایینی دارای تزیینات بیشتری هستند استفاده نمایید. 

مدل جدید پرده پذیرایی
مدل جدید پرده پذیرایی

پرده مناسب اتاق خواب

برای اتاق خواب، معمولا در هر فصل باید پرده مناسب آن فصل استفاده شود. باید دو مدل و دو جنس متفاوت، یکی برای بهار و فصل گرما و دیگری برای پاییز و فصل سرما در نظر گرفته شود. برای فصل گرما پرده‌هایی حریر و ساتن نازک که هوای اتاق را بیش از حد گرم نکند و پرده‌های مخملی، پشمی سبک یا پارچه‌هایی از الیاف فشرده برای فصل سرما که باعث عبور هوای سرد به داخل اتاق نشود. 

پرده اتاق خواب
پرده اتاق خواب

پرده اتاق خواب کودک و نوجوان

برای اتاق خواب کودک و نوجوان، رنگ پرده مناسب رنگ آبی با تلفیقی از رنگ زرد و سبز است. بازتاب این رنگ‌ها در شب باعث خوابی آرام و در طول روز باعث انرژی بخشیدن به فضای اتاق و بچه‌ها می‌شود. سعی کنید هیچ گاه برای اتاق خواب کودک از پرده‌ای تک رنگ به صورت ساده و بدون تلفیق رنگ استفاده نکنید. رنگ‌ها تاثیر زیادی در روحیه و روان بچه‌ها دارند.

پرده اتاق خواب کودک
پرده اتاق خواب کودک

انتخاب پرده مناسب آشپزخانه

برای پرده آشپزخانه شاید بهترین انتخاب پرده‌ای است که یادآور مواد طبیعی باشد و در عین حال با لوازم آن و دکوراسیون خاصی که برای محیط آشپزخانه تعریف شده همخوانی داشته باشد. رنگ کابینت‌ها هم یکی از مولفه‌های تاثیر گذار در انتخاب رنگ پرده برای آشپزخانه است. بعد از انتخاب رنگ در انتخاب جنس پرده نیز باید دقت کرد. چون محیط آشپزخانه نیاز به نور فراوان دارد، می‌توان برای آن از پرده‌های بالا رونده و پرده‌های نیمه استفاده کرد. چون هم فضای کمی را اشغال می‌کنند و هم متراژ کمتری احتیاج دارند. استفاده از پرده‌های کرکره‌ای اصلا برای آشپزخانه مناسب نمی‌باشند. اگر دیوار آشپزخانه طرحدار است، از پرده‌ای ساده و بدون طرح استفاده نمایید. 

پرده مناسب آشپزخانه
پرده مناسب آشپزخانه

 

مطلب مفید بود؟
6
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی