تهران

آفات و حشرات خاک گلدان را با این روش‌ها از بین ببرید

آفات خاک گلدان
بسیاری از افرادی که به نگهداری از گل و گیاهان آپارتمانی علاقه دارند می‌دانند که یکی از دغدغه‌های اصلی در نگهداری از گل‌ها و گیاهان، بیماری‌های آن‌ها مانند قارچ، شته و حشرات گیاه‌خوار است. در این مقاله به طور مفصل به بررسی مشکلات گیاهان آپارتمانی و روش‌های درمان آن‌ها پرداختیم. همراه ما باشید.

آفات و حشرات خاک گلدان را با این روش‌ها از بین ببرید

این روزها در هر خانه‌ای گل و گیاهان آپارتمانی دیده می‌شود و بسیاری از افراد علاقه به نگهداری به انواع گل‌ها و گیاهان دارند. اما بسیاری از مواقع ممکن است این گیاهان به دلایل مختلف دچار بیماری‌های مختلفی شوند و از بین بروند. البته باید بدانید که بسیاری از این مشکلات و بیماری‌ها را با تشخیص به موقع و با روش‌هایی ساده می‌توانید پیشگیری و درمان کنید.

در این مقاله شما را با انواع آفاتی که برای گل و گیاهان آپارتمانی به وجود می‌آید آشنا می‌کنیم و روش‌های درمان آن‌ها را نیز آموزش می‌دهیم.

از بین بردن آفت و حشرات گیاهان
از بین بردن آفت و حشرات گیاهان

6 روش برای جلوگیری از وقوع بیماری‌های گل و گیاهان

  1. بررسی سلامت گیاه قبل از خرید
  2. حواستان دائما به گیاه باشد
  3. توجه به شرایط آب و هوایی محل نگهداری گیاه با توجه به نوع و گونه آن
  4. دقت در هنگام آبیاری گیاهان
  5. زیاده روی نکردن در استفاده از کودها و تقویت کننده‌ها
  6. استفاده درست از ضایعات برای ساخت کمپوست
6 روش برای جلوگیری از مشکلات گل و گیاهان آپارتمانی
6 روش برای جلوگیری از مشکلات گل و گیاهان آپارتمانی

معرفی انواع بیماری‌های گل‌ها و گیاهان و روش‌های درمان

بسیاری از گیاهان، به دلیل اختلال در عملکرد طبیعی خود به دلیل حمله انگلی یا شرایط محیطی بیمار می‌شوند. این مشکلات می‌توانند بر روی رشد میوه، گل و گیاه تاثیر منفی بگذارند.

بیماری‌های دیگر گیاهان به دلیل تغییرات شرایط محیطی مانند آبیاری زیاد، درجه حرارت بالا، PH خاک و شرایط زیست محیطی به وجود می‌آید. اما در میان تمامی این مشکلات در رابطه با بیماری‌های انگلی به دلیل عوامل بیماری‌زای مسری برای گیاه به وجود می‌آید. همچنین آفت‌ها هم به دلیل عوامل بیماری‌زا که شامل قارچ‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و مایکوپلاست‌ها به وجود می‌آیند.

در ادامه این مقاله هر یک از این مشکلات و بیماری‌ها را به صورت جداگانه بررسی می‌کنیم و روش درمان هر کدام را آموزش می‌دهیم.

آفت گیاهان آپارتمانی
علت پژمرده شدن گل و گیاهان آپارتمانی و روش‌های درمان آن

1. قارچ گیاهان آپارتمانی
یکی از اصلی‌ترین عامل بروز بیماری گل‌ها و گیاهان پاتوژن‌های قارچی هستند. همچنین 85% از بیماری‌های گیاهان، به دلیل ارگانیسم‌های قارچی است که برای گیاه به وجود می‌آید.
قارچ‌ها همانند باکتری‌ها، از طریق روزنه‌های طبیعی مانند جراحات ناشی از هرس کردن مناسب، آفات، برداشت محصول و حشرات در گیاه نفوذ می‌کنند. پاتوژن‌های قارچی هم به دلیل شرایط آب و هوایی مانند باد و بارندگی پخش می‌شوند و به همین علت در صورت مشاهده یک پاتوژن روی گیاه، مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا بقیه گیاهان دچار این مشکل نشوند.

 قارچ گیاهان آپارتمانی
قارچ گیاهان آپارتمانی

انواع بیماری‌های قارچی گیاهان
قارچ سفید پودری:
این بیماری به دلیل بیماری‌های قارچی خاک به وجود می‌آید. این بیماری اغلب برای گیاهان انگور، آلو، هلو، سیب و توت فرنگی اتفاق می‌افتد.

پوسیدگی ریشه گیاه: قارچ‌هایی که سال‌ها به دلیل شرایط گرم، اسیدی و مرطوب به وجود آمده‌اند موجب پوسیدگی ریشه گیاه می‌شوند. اغلب گیاهانی مانند کرفس، مارچوبه، چعفری، سیب زمینی دچار این مشکل می‌شوند.

زنگ زدگی برگ: زنگ زدگی برگی با توجه به نوع گیاه متفاوت است و می‌تواند به رنگ‌های نارنجی، زرد و قهوه‌ای خود را نشان دهد. این زنگ زدگی به دلیل وچود قارچ‌هایی که در شرایط مرطوب به وجود آمد‌اند، تشکیل می‌شوند. اغلب گیاهانی مانند گیاه کاهو، چغندر، تره فرنگی و گیاهانی که در دسته خانواده پیازها هستند دچار این عارضه می‌شوند.

مرگ گیاه یا بوته میری: این مشکل به دلیل به وجود آمدن قارچ‌هایی است که در شرایط ضعیف مانند خاک مرطوب و تهویه نامناسب به وجود آمده‌اند. اغلب نهال‌های جوان دچار این مشکل می‌شوند.

رفع قارچ گیاهان آپارتمانی
انواع بیماری های قارچی گیاهان

روش درمان و از بین بردن قارچ گلدان

یکی از روش‌های عالی برای درمان بیماری‌های قارچی گیاهان، استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های باغبانی می‌باشد. همانطور که متوجه شدید بسیاری از بیماری‌های قارچی به دلیل تکنیک‌های آبیاری غلط به وجود می‌آیند، بنابراین اگر آبیاری گیاهان را به طور منظم انجام دهید و به نوع گیاه دقت کنید این مشکل برای گیاه‌تان به وجود نمی‌آید.
همچنین برای آبیاری گیاهان آبزی بهتر است آب مورد نیاز آن‌ها داخل خاک آن‌ها ریخته شود و اگر گیاهتان دارای شاخ و برگ بود از آبیاری شاخ و برگ‌ها خودداری کنید. همچنین اگر گیاه شما در حال جوانه زدن است، آبیاری آن را صبح‌ها انجام دهید تا گیاه در طول روز خشک شود.

از بین بردن قارچ گلدان
از بین بردن قارچ گلدان

2. آفت گیاهان آپارتمانی
آفت، به جانورانی گفته می‌شود که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به گیاهان خسارت می‌زنند. این نوع آفت‌ها، در دسته کنه‌ها و حلزون‌ها قرار می‌گیرند و نشانه‌های خسارت‌شان به صورت از بین رفتن قسمتی از گیاه به شکل سوراخ شدن یا خوردگی است. از دیگر نشانه‌های آفت زدگی گیاهان می‌توان به پیچیدگی و زردی برگ‌ها، ایجاد تار عنکبوت روی برگ‌ها و چسبنده شدن برگ‌ها به هم اشاره کرد. 
در میان آفت گیاهان حشراتی که خرطوم خود را داخل بافت گیاه می‌کنند و شیره گیاه را می‌مکند از اهمیت بیشتری برخوردار هستند زیرا این حشرات علاوه بر ضعیف کردن گیاه، موجب بیماری‌های ویروسی در گیاه نیز می‌شوند.

آفت گیاهان آپارتمانی
آفت گیاهان آپارتمانی

انواع آفت‌های گیاهی و روش‌های از بین بردن آن‌ها
شپشک‌ها:
شپشک‌ها دارای خرطوم‌هایی هستند که توسط آن شیره گیاهان را می‌مکند و موجب ضعیف شدن گیاه می‌شوند. شپشک‌ها به سه دسته سپردار، آرد آلود و نرم تن تقسیم بندی می‌شوند. 
شپشک‌های سپردار و آرد آلود، از جمله آفت‌های سر سخت گیاهان آپارتمانی هستند. 
شپشک‌های سپردار، ذراتی کوچک و تیره رنگ هستند که بر روی برگ‌ها و اندم‌های گیاه قابل مشاهده می‌باشند. شما با دست کشیدن روی گیاه می‌توانید این حشرات را از برگ‌ها جدا کنید. البته تخم این حشرات روی گیاه باقی می‌ماند و اگر شرایط مساعد باشد این تخم‌ها باز می‌شوند.
شپشک‌های آرد آلود، به شکل توده‌ی پنبه‌ای سفید رنگ روی اندام‌های هوایی گیاه می‌نشیند. قسمت‌هایی که توسط شپشک‌های آرد آلود، آلوده شده‌اند حالتی چسبناک به خود می‌گیرند.
روش‌های ازبین بردن شپشک‌ها
عدم آبپاشی روی گیاه، کاهش رطوبت و کاهش تراکم گیاه از جمله کارهایی هستند که برای جلوگیری از گسترش این آفت می‌توانید انجام دهید. البته در صوت مشاهده این شپشک‌ها با کمک پنبه آغشته به الکل و آب می‌توانید آن‌ها را از بین ببرید. همچنین در صورت زیاد بودن شپشک‌ها، با کمک حشره کش‌های نفوذی گیاهتان را سمپاشی کنید.

از بین بردن شپشک گلهای آپارتمانی
شپشک‌ها

شته‌ها: شته‌ها هم همانند شپشک‌ها با کمک خورطوم خود از شیره گیاهان تغذیه می‌کنند. این آفت موجب زردی، ضعف و پیچیدگی گیاه می‌شود. شته‌ها به شکل حشراتی ریز و با رنگ‌هایی مختلف بر روی برگ‌های گیاهان مشاهده می‌شوند. 
این نوع آفت بر روی گیاه تخم ریزی می‌کنند که در صورت وجود شرایط محیطی مناسب تخم‌ها باز می‌شوند.
(در ادامه مطلب به صورت کامل شما را با شته‌ها آشنا می‌کنیم)
روش‌های از بین بردن شته‌های گیاهان
اگر شته‌های زیادی بر روی گیاه وجود داشتند باید با سمپاشی و استفاده از حشره کش‌های تماسی و نفوذی این حشرات را از بین ببرید اما اگر تعداد شته ها کم بودن تنها حذف کردن برگ آلوده کافی است. همچنین برای کنترل آفت می‌توانید گیاه راه به صورت کامل با آب بشویید و یا روی برگ‌های آن را با صابون گیاهی پالیزین اسپری کنید.

از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی
شته‌ها

تریپس‌ها: این نوع آفت‌ها حشراتی ریز با بال‌های ریشکدار هستند. این حشرات از شیره گیاه تغذیه و به صورت جهشی حرکت می‌کنند. در صورت وجود این حشرات بر روی گیاه، نقاطی ریز و نقره‌ای رنگ به وجود می‌آید. این نوع حشرات علاوه بر ضعیف کردن گیاه موجب کوچک شدن گل‌ها و پیچیدگی برگ‌ها می‌شود. این حشرات معمولا در خاک هستند و در شرایط مساعد به گیاه حمله می‌کنند.
روش‌های از بین بردن تریپس‌های گیاهان
بهترین روش برای از بین بردن تریپس‌ها سمپاشی با حشره کش‌های سیستمیک و نفوذی است.

از بین بردن تریپس‌ها گیاهان آپارتمانی
تریپس‌ها

کرم‌های برگ خوار: این کرم‌ها که نوزاد پروانه‌ها هستند اغلب سبز رنگ می‌باشند. این نوع کرم‌ها پس از پوست اندازی بزرگ‌تر شده و حتی به 5 سانتی متر هم می‌رسد. کرم‌های برگخوار با جویدن برگ‌ها به گیاه خسارت وارد می‌کنند. همچنین در صورت شدید بودن می‌توانند موجب از بین رفتن گیاه هم بشوند. این نوع کرم‌ها یا به صورت مستقیم توسط پروانه‌ها روی برگ‌ها می‌نشینند و یا از طریق خاک آلوده به گیاه منتقل می‌شوند.
روش‌های از بین بردن کرم‌های برگ‌خوار
بهتربن روش برای جلوگیری از این مشکل استفاده نکردن از خاک باغ‌ها و جنگل‌ها برای گیاهان آپارتمانی است.
اگر تعداد این کرم‌ها بر روی برگ‌ها کم بود، آن‌ها را با دست جمع کنید. اما اگر تعدادشان زیاد بود آن‌ها را از طریق ضد عفونی کردن خاک با کمک سمپاشی یا آفتابدهی از بین ببرید.

از بین بردن کرم‌های برگ خوار
کرم‌های برگ خوار

کرم‌های ریشه خوار: این کرم ها اغلب نوزاد سوسک‌ها می‌باشند و با جویدن ریشه‌ها موجب از بین رفتن گیاه و خشک شدن آن می‌شوند. این آفت اغلب سفید رنگ است و در خاک‌های آلوده زندگی می‌کند. 
روش‌های از بین بردن کرم گلدان
ابتدا باید بدانید که استفاده نکردن از خاک‌های آلوده بهترین روش برای جلوگیری از این مشکل است. اما در صورت وجود این آفت می‌توانید آن‌ها را با سم پاشی خاک و با حشره کش‌های "سوین" از بین ببرید.

از بین بردن کرم گلدان
کرم‌های ریشه خوار

کنه تار عنکبوتی: این نوع آفت ها حشرات ریزی هستند که با مکیدن شیره گیاه موجب ضعف گیاه و همچنین پیچیدن بر گها و زرد شدن آن ها میشوند. این نوع آفت ها با ایجاد تار های نکبوتی بر روی برگ گیاهان موجب ججب گرد و خاک و کثیف شدن برگ ها میشوند. در ابتدا برگ ها نمیتوانند عمل فتوسنتز را به خوبی انجام دهند اما اگر این مشکل برطرف نشود برگ ها زرد میشوند و در نهایت میریزند.
از بین بردن کنه تار عنکبوتی
اگر گلدان‌تان را در محلی خنک‌تر قرار دهید و گیاه را آبشویی کنید این مشکل تا حد زیادی برطرف می‌شود. یکی دیگر از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تمیز کردن برگ‌ها با دستمال مرطوب می‌باشد.

از بین بردن کنه تار عنکبوتی
کنه تار عنکبوتی

خرخاکی، کرم‌های خاکی و پشه‌های خاکی: این حشرات جزو آفت گیاهان محسوب می‌شوند و در خاک گلدان زندگی می‌کنند. این حشرات در صورت حرکت در خاک می‌توانند به ریه گیاه آسیب وارد کنند. همچنین پشه‌های خاکی هم با پرواز خود می‌توانند برای شما مزاحمت ایجاد کنند.
از بین بردن پشه گلدان
برای از بین بردن این حشرات تنها کافی است مراحل زیر را انجام دهید.
چند حبه سیر در خاک بگذارید، یک لایه نمک روی خاک بپاشید، روی خاک پودر دارچین یا فلفل بپاشید، از کود حیوانی تازه استفاده کنید، خاک گلدان را تعویض کنید و خاک را در آب غرق آب کنید.

از بین بردن پشه گلدان
پشه گلدان

از بین بردن آفت گل‌های آپارتمانی با روش‌ خانگی

برای از بین بردن آفت گل‌ها و گیاهان آپارتمانی می‌توانید از روش زیر استفاده کنید.
مواد مورد نیاز:

  • فلفل قرمز تازه
  • آب
  • سیر
  • پوست پرتقال
  • شامپو بچه 1 قاشق

روش تهیه و استفاده:
برای انجام این کار سه حبه سیر را با کمی پوست پرتقال و دو عدد فلفل تند به همراه کمی آب داخل مخلوط کن بریزید تا به خوبی مخلوط شوند. سپس مواد را از صافی عبور دهید و در نهایت یک لیتر آب و شامپوی بچه را به محلول اضافه کنید. این محلول را دو هفته یک بار روی گیاه اسپری کنید.

از بین بردن آفت گلهای آپارتمانی
از بین بردن آفت گل‌های آپارتمانی

3. شته گیاهان آپارتمانی
شته‌ها، حشرات ریزی هستند که اغلب یا با پرواز در اطراف برگ و گاهی بدون بال در زیر و روی برگ‌ها دیده می‌شوند. این حشرات خرطوم خود را داخل برگ‌ها فرو می‌کنند و از شیره برگ تغذیه می‌کنند. این امر باعت زرد شدن و پیچیدگی برگ‌های گیاه و ضعیف شدن آن می‌شود. این نوع حشرات اغلب به رنگ‌های سیاه، سبز، قهوه‌ای و زرد دیده می‌شوند و دارای اشکال بیضی، گرد و پهن نیز هستند. میزان خسارت‌های وارده به گیاه توسط این حشرات بسیار بالا بوده و می‌توانند باعث خشک شدن گیاه و حتی مرگ آن شوند.
از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی
برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی چندین روش وجود دارد. اولین کار این است که با استفاده از دستمال شته‌ها را از روی گیاه بردارید تا گل‌ها باز شده و شاخه‌ها ضخیم‌تر شوند. دومین کاری که برای از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی می‌توانید انجام دهید استفاده از کفشدوزک‌ها است. کفشدوزک‌ها به صورت مستقیم شته‌ها را تغذیه می‌کنند و آن‌ها را از بین می‌برند. آخرین کاری که برای از بین بردن شته‌ها وجود دارد استفاده از حشره کش‌ها است.

از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی
از بین بردن شته گیاهان آپارتمانی

از بین بردن شته با سرکه و صابون

سرکه و صابون می‌توانند ترکیبی فوق العاده برای از بین بردن شته باشند. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید.

  1. داخل ظرفی بزرگ مقداری سرکه را با صابون ترکیب کنید.
  2. ترکیب را داخل جعبه‌ای بزرگ قرار دهید.
  3. روی جعبه را برای عبور شته‌ها سوراخ کنید.
  4. هر قدر که لازم است از این جعبه‌ها درست کنید و آن‌ها را در اطراف گیاهان خود بگذارید.
  5. با اینکار شته‌ها را به دام می‌اندازید و گیاهانتان را نجات می‌دهید.

مزایای استفاده از سرکه برای از بین بردن شته:

  • ابن کار بر خلاف روش‌های شیمیایی هزینه زیادی ندارد.
  • نیازی به کارشناس و متخصص نیست.
  • با توجه به گیاهان خود هر چند تا از این بسته بخواهید می‌توانید تهیه کنید.
از بین بردن شته با سرکه
از بین بردن شته با سرکه و صابون

4. سفیدک پنبه ای روی گیاه
سفیدک پنبه‌ای نوعی آفت است که روی برگ و گیاهان شما می‌نشیند. این حشره موجب تغییر رنگ و شکل گیاهان می‌شود و می‌تواند در نهایت موجب افتادن برگ‌های گیاه شود. این حشرات بیشتر بر روی برگ‌هایی که به تازگی رشد کردند دیده می‌شود اما به طور کلی می‌تواند در هر کجای گیاه نیز وجود داشته باشد. حواستان باشد که اگر هر چه سریع‌تر به فکر راه چاره برای از بین بردن سفیدک پنبه‌ای نباشید گیاهتان را از دست خواهید داد.

روش‌های از بین بردن سفیدک پنبه‌ای
یکی از کارهایی که برای از بین بردن سفیدک پنبه‌ای می‌توانید انجم دهید این است که پنبه را داخل الکل فرو ببرید و آن را روی برگ گیاه بکشید. الکل موجب از بین رفتن این حشره می‌شود.
حواستان باشد که در زمان از بین بردن باید زیر و روی برگ ها، محل تلاقی برگ‌ها، ساقه گیاه و ریشه آن را هم بررسی کنید زیرا این حشرات در هر کجای گیاه می‌توانند مخفی شوند. همچنین بهتر است که محل اطراف گلدانتان را هم بررسی کنید زیرا سفیدک ممکن است در آنجا مخفی شده باشد.
به طور کلی تا مطمئن شدن از بین رفتن سفیدک پنبه‌ای بهتر است هر روز گیاهتان را بررسی کنید.

رفع سفیدک پنبه ای روی گیاه
سفیدک پنبه‌ای روی گیاه

ضدعفونی کردن خاک گلدان

به دلیل آنکه خاک‌های ترکیبی ممکن است ناقل آفت‌ها، بیماری‌ها و بذرهای علف هرز باشند، به همین علت بهتر است قبل از مصرف ضد عفونی شوند. در بعضی مواقع که ضد عفونی کردن خاک انجام نمی‌گیرد در نهایت مشکلات زیاد و خسارات فراوانی به وجود آمده است.

روش اول ضدعفونی کردن خاک: می‌توانید فر گاز خود را تا 80 درجه سانتیگراد گرم کنید و خاک را داخل کاغذ مخصوص شیرینی پزی بزرگ همراه با پوشش فویل آلومینیومی گذاشته و بعد آن را به مدت 30 دقیقه در فر با دمای 90 درجه بگذارید. در این مدت چند بار آن را تکان دهید تا حرارت به تمام سطح خاک برسد.
این خاک را بهتر است به مدت دو ماه در انباری نگهداری کنید تا میکروارگانیسم‌های مفیدی که در اثر حرارت از بین رفته‌اند دوباره افزایش پیدا کنند. البته به دلیل بوی بدی که ممکن است به وجود بیاید بهتر است این کار را خارج از منزل انجام دهید و خاک را بیرون از منزل با دمای 80 درجه سانتیگراد به مدت 20 دققه حرارت دهید.

روش دوم: برای کسانی که نمی‌توانند از روش بالا استفاده کنند میتوانند 5% خاکستر ذغال و 5% تفاله چای به خاک اضافه کنند تا خاک ضدعفونی شود. (برای هر 10 کلیو خاک 500 گرم از هر کدام نیاز است.)

ضدعفونی کردن خاک گلدان
ضدعفونی کردن خاک گلدان

عواملی که موجب مرگ گیاهان آپارتمانی می‌شوند

در پایان باید بدانید که شرایط زیر برای گیاهان مناسب نیست و در کنار مراقبت از آن‌ها در برابر مشکلات باید عوامل زیر را هم به خوبی رعایت کنید.

  • خشکی خاک
  • مراقب از گل و گیاه در شب‌های سرد
  • عدم آبیاری بیش از اندازه
  • عدم نیاز به نور شدید آفتاب
  • هوای خشک و گرم
  • خشکی طولانی مدت
  • ناکافی بودن نور
مطلب مفید بود؟
67
7
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی