تهران

هر آنچه در باره سنگ آمیتیست باید بدانید+ تصاویر

درباره سنگ آمیتیست چه میدانید؟
سنگ آمیتیست یکی از کانی های قیمتی و تزیینی است که در برخی از کشورها یافت می شود. این سنگ اغلب به رنگ بنفش است که این رنگ زیبایی خاصی به آن می دهد. این کانی از لحاظ قیمتی در رده سنگهایی با قیمت متوسط قرار می گیرد. در ادامه به اختصار در مورد سنگ آمیتیست به بحث خواهیم پرداخت.

هر آنچه در باره سنگ آمیتیست باید بدانید

سنگ آمیتیست به دلیل داشتن رنگ بنفش از زیباترین کانی ها محسوب می شود. این سنگ را با خدایان باستان و اسطوره های یونانی و رم مرتبط می دانند. هم چنین طبق افسانه ها از این سنگ برای دفع شر و طلسم و در جنگها استفاده می شده است. در طول قرن ها از قطعات این سنگ در تاج پادشاهان به همراه لعل و یاقوت سرخ استفاده می کردند.

سنگ آمیتیست
سنگ زیبای آمیتیست


تاریخچه آمیتیست

نام سنگ آمتیست از واژه یونانی amethystos اخذ شده که معنی ریشه ای آن ضد مستی است. این باور وجود داشت که اگر سنگ آمیتیست را کسی به عنوان گردنبند یا دستبند به همراه داشته باشد به مستی دچار نمی شود شاید دلیل این اعتقاد رنگ شرابی این سنگ بوده است.

دستبند سنگ آمیتیست
دستبند با سنگ آمیتیست
انگشتر سنگ آمیتیست
انگشتر زیبا تزیین شده با سنگ آمیتیست


برخی سیاستمداران و اشراف زادگان در دوران یونان و رم باستان یک قطعه از آمیتیست را به خاطر خواص آن در لیوان شراب خود قرار می دادند. برخی دیگر نیز جامی از این کانی برای خود می ساختند.
سنگ آمیتیست دارای قدمتی طولانی در فرهنگها و مذاهب مختلف است.


مشخصات سنگ آمیتیست

آمتیست سنگی از خانواده کوارتز، شفاف و دارای سختی 7 در مقیاس موس است. رنگ خاص این سنگ به دلیل وجود ترکیبات ناخالصی آهن دار می باشد. اغلب این کانی به شکل کریستال شش وجهی یافت شده و در گونه سنگهای آذرین و دگرگونی بخصوص گرانیت و گنیس رشد می کند.

درباره سنگ آمیتیست
مشخصات سنگ آمیتیست


آمیتیست کوارتز گونه ای از آمیتیست است که نوع فشرده ای از کریستال های ریز بنفش فاقد بلورهای درشت می باشد. این نوع اغلب به شکل متناوب و لایه لایه از سنگ آمیتیست و کوارتز شیری رنگ و به صورت ژئود بوده و بیشتر از آن در کارهای هنری یا ترکیب مهره های تسبیح استفاده می گردد. chevron ها نیز نمونه هایی پولیش شده دارای خطهای سفید و کوارتز v شکل اند که به نسبت کوچک بوده و فاقد شکل کریستالی هستند.

اطلاعاتی درباره سنگ آمیتیست
آمیتیست کوارتز


رنگ های آمیتیست

رنگ سنگ آمیتیست در سایه رنگهای ارغوانی روشن تا بنفش پر رنگ یافت می شود. منشاء رنگ بنفش آمیتیست وجود مقدار اندکی آهن در زمان رشد بلور کوارتز است. در مراحل بعدی اشعه های گامای ساطع شده به درون بلور موجب می شوند تا آهن با قرار گرفتن در معرض تشعشات رنگش ارغوانی یا بنفش شود. این کانی پدیده دو رنگی ضعیفی دارد و اغلب به صورت رنگهای بنفش و قرمز متمایل به ارغوانی خود را بروز می دهد. معمولا رنگ بنفش سیر و ارغوانی این سنگ در بازارهای جهانی از قیمت بالایی برخوردار است.

سنگ آمیتیست
رنگ ارغوانی زیبای سنگ آمیتیست


تشخیص آمیتیست مصنوعی از اصل

نمونه های مصنوعی این سنگ در بازار جهانی و در ایران بسیار فراوان اند. نوع مصنوعی آمیتیست با روش هیدروترمال در آزمایشگاه و با همان ترکیب شیمیایی آمیتیست اصل تولید می گردد. اولین بار در سال 1970 آمیتیست مصنوعی تولید شد.

سنگ آمیتیست
سنگ آمیتیست مصنوعی و آزمایشگاهی

تشخیص اصل و بدل بودن این سنگ توسط گوهرشناسان و با استفاده از کالر زونینگ و با بررسی های دقیق میانباره های آن در زیر میکروسکوپ انجام می گیرد. امروزه تشخیص نوع طبیعی و اصل این سنگ بسیار دشوار است و بایستی در هنگام خرید سنگ آمتیست آن را همراه با شناسنامه معتبر خریداری کنید.


سنگ آمیتیست در کدام کشورها یافت می شود؟

سنگ آمیتیست به خاطر فراوانی کوارتز در طبیعت در اکثر نقاط جهان یافت می شود. این سنگ در سنگهای آذرین، دگرگونی و رسوبی وجود دارد. این کانی نیز همانند گارنت در زمره سنگهای نیمه قیمتی قرار می گیرد. کشورهای اروگوئه و برزیل معروف به داشتن ذخایر با کیفیت این سنگ هستند. 
کشورهای هند، جنوب برزیل، اروگوئه، ماداگاسکار، ایالت آریزونای آمریکا، روسیه، آمریکای جنوبی، جنوب غربی سریلانکا، آمریکای جنوبی و آفریقا نیز جزء مناطق دارای کریستال های آمیتیست هستند. در کوههای اورال روسیه و معادن آریزونای ایالات متحده گونه ارغوانی قرمز آمیتیست وجود دارد.

سنگ آمیتیست
 سنگ آمیتیست


سنگ آمیتیست سنگ ماه تولد چه کسانی است؟

آمیتیست به طور اختصاصی سنگ ماه تولد متولدین بهمن ماه است و جزء معدود سنگهای مخصوص مردان است که به جلب توجه زنان کمک می کند.

سنگ آمیتیست
آمیتیست سنگ ماه متولدین بهمن


خواص سنگ آمیتیست

این سنگ طبق باورها برای افرادی که قصد ترک عادات بد مانند الکل یا اعتیاد را دارند بسیار مفید و موثر خواهد بود. همچنین آمیتیست را به عنوان سنگی محافظ و مفید برای پاکسازی روانی می دانند که باعث به تعادل رسیدن ساختار عصبی مغز می گردد. این سنگ برای کسانی که دارای کابوس های شبانه هستند نیز مفید است و می تواند آنها را از بین ببرد.
همراه داشتن سنگ آمیتیست باعث دلیری و مصون ماندن از چشم زخم می شود.

سنگ آمیتیست
خواص سنگ آمیتیست


                                                                                                                                  

مطلب مفید بود؟
5
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی