تهران

تاریخچه ورزش ایروبیک در آب

رشته ورزشی ایروبیک در آب
ورزش ایروبیک در آب ورزشی بسیار سودمند است که در قدیم نیز استفاده میشده و چندین سال است به جمع مردم برگشته است. وجود آب در این ورزش باعث کم شدن فشار و بالا رفتن نیروی بدنی میشود. برای آشنایی بیشتر با این ورزش با ما همراه شوید.

ایروبیک آبی چیست؟

ایروبیک آبی به انجام حرکات ایروبیک در استخر شنا گفته میشود. این حرکات بصورت ایستاده انجام میگیرد و شخص در آب فرو نمیرود ولی باید در آب غوطه ور باشد. انجام این ورزش اکثرا تحت نظر مربی حرفه ای در مدت یک ساعت انجام میشود. ایروبیک انواع مختلفی دارد مانند : آهسته دویدن در آب، ایروبیک آبی، یوگا در آب، زومبا آبی و..

ورزش ایروبیک در آب
حرکات ایروبیک آبی بصورت ایستاده در آب

فواید ورزش در آب

تعداد زیادی از افراد جامعه بدلیل احتمال بروز آسیب های ورزشی و کسل کننده بودن، علاقه ای به انجام فعالیت های ورزشی که اکثر توان بخشان و پزشکان توصیه میکنند ندارند. برای حل این مشکل میتوان از ورزش های آبی استفاده کرد، این ورزش افزایش جریان خون در شریان های قلب را در پی دارد. مقاومت و ایستادگی آب باعث میشود بدن و عضلات شما در برابر حرکات ناگهانی در آب مقاوم شود و درد ها و فشارهای ورزش های خارج آب را نداشته باشد. 
این جریان آب باعث افزایش اکسیژن بافت ها و خون رسانی به پوست و به تعویق انداختن اسید لاکتیک که باعث خستگی فرد میشود، خواهد شد. برعکس کم شدن فشار روی مفاصل و عضلات، این کار نیاز به انرژی بالاتری نسبت به ورزش روی خشکی دارد، و باعث کاهش ورزن شما خواهد شد. این ورزش حتی به کسانی که کمر درد دارند نیز کمک خواهد کرد و برای افراد دیابتی و آرتروز و چاقی پیشنهاد میشود. 

ورزش ایروبیک در آب
افزایش فواید ایروبیک در آب

تاریخچه ایروبیک در آب

آب درمانی در مراسم های دینی و همچنین به منظور درمان های پزشکی، سالیان درازی در گذشته مورد استفاده قرار میگرفته ولی بعد از مدتی محبوبیتش را از دست داد. ولی الان در قرن بیستم دوباره محبوبیت خود را پس گرفته و مورد توجه قرار گرفته است. 
شکل باستانی آب درمانی در دوران2400 سال قبل از میلاد مسیح در آسیا تا یونان غوطه ور شدن در آب بوده، که امری مذهبی نیز محسوب میشده. در 1500 سال قبل از میلاد، کاهش تب با آب صورت میگرفته است و در 800 سال قبل از میلاد مسیح بهبود زخم ها در انگلیس با آب درمانی بوده است.
رومی ها و یونانی ها برای درمان آرتروز مفاصل و دیگر بیماری ها از خواص آب بهره می بردند. 500 سال پس از میلاد این ورزش ها از بین رفت و الان بعد از چندین سال دوباره به میان مردم بازگشته است.

چهره آشنا ایروبیک آبی

جک لالین اولین شکل منظم و طراحی شده ایروبیک آبی را اجرا و در دهه 1950 میلادی ارائه کرد. برنامه های ورزشی لالین محبوب شد و رژیم غذایی و ایروبیک را تبلیغ میکرد و بخاطر افزایش علاقه مردم به سلامتی و آمادگی بدنی در سال های 1970 تا 1980 میلادی، ایروبیک باز محبوب شد.
فواید بارز این ورزش کم کم  مشهود شد و ورزشکاران مصدوم، بیماران در دوران نقاهت بعد از جراحی و سالمندان شروع به انجام این ورزش کردند.

شکل مدرن ایروبیک آبی

این ورزش در آبی انجام میشود که ارتفاعش تا کمر یا سینه باشد و با وجود مقاومت آب که به مقاومت گردابی شناخته میشود. برنامه ورزشی این ورزش طوری انجام میشود که نرخ ضربان قلب و تنفس بدون فشار به ماهیچه و عضلات، بالا میرود و از فواید آن برای قلب و عروق استفاده میشود.

ورزش ایروبیک در آب
 انجام ایروبیک در آب 

چه کسانی میتوانند این ورزش را انجام دهند؟

این ورزش بخاطر فشار کمی که به مفاصل وارد میکند، ورزش خوبی برای آسیب دیدگان و کسانی که مدت ها فعالیت نداشته اند، است. علاوه بر این افراد مسن نیز میتوانند بهره خوبی از این ورزش به دلیل انعطاف پذیری بیشتر ببرند. این ورزش برای افرادی که مشکل کمر دارند و همچنین برای خانم هایی که بتازگی زایمان کردند بسیار مفید است، بدلیل اینکه فشار وارد بر ستون فقرات کمتر میشود. برای انجام این ورزش لزوم به بلد بودن شنای حرفه ای نیست،  چون پاها زمین را لمس میکنند و باعث میشود مهارت شما در شنا کردن افزایش یابد.
افزایش اعتماد به نفس افراد یکی دیگر از فواید ایروبیک در آب است. اگر باردار هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید و حتما زیر نظر مربی این ورزش را انجام دهید، چون ممکن است با انجام حرکتی اشتباه باعث آسیب به جنین شوید. افرادی که مشکل مفاصل دارند هم زیر نظر پزشک باید این ورزش را انجام دهند چون ممکن است مشکلاتشان افزوده شود.
اگر میخواهید سلامتی و شادی خود را افزایش دهید با مشورت با پزشک این ورزش را امتحان کنید.

تمرینات ایروبیک در آب

دوی جهشی

به مدت پنج دقیقه این حرکت را در عمق کم آب انجام دهید. دویدن در آب استقامت شما را بالا میبرد و قدرت بدنتان را افزایش میدهد. عرض استخر را بصورت خم بصورت شتابی انجام دهید.

ورزش ایروبیک در آب
دوی جهشی در ایروبیک آبی

بشین پاشوی پرشی

این حرکت روی خشکی به مفاصل فشار وارد میکند ولی در آب فشار کمتر میشود. در سطح آب تا زیر سینه 10 تا 12 بار تکرار کنید. پاهارا هم تراز عرض شانه باز کنید، طوری که شانه هایتان زیر آب برود بعد به پایتان فشار بیاورید و باجهش آرام به زمین بازگردید.

پا بلند کردن

این حرکت را در قسمت کم عمق و عمیق، 10 تا 12 بار انجام دهید. در خشکی بلند کردن پا بدلیل سنگین بودن، برای کمر مشکل ساز می شود، ولی در آب باعث قوی شدن ماهیچه ها و ران می شود. به لبه استخر تکیه بدهید، پاها را روبه پایین ، مستقیم نگه دارید. یکی از پاهایتان را تا شکم بالا آورید، بدون خم کردن ستون فقرات، پای بعدی را بالا بیاورید.

ورزش ایروبیک در آب
 بلند کردن پا در ایروبیک آبی

شکل V نشستن

این حرکت شکمی ماهیچه های شما را به خوبی تقویت میکند. این حرکت در خشکی سختر میباشد ولی در آب میتوان با ستخی کمتری آن را انجام داد. در قسمت کم عمق آب 5 بار این حرکت را انجام دهید. به دیوار استخر تکیه دهید بطوری که شانه هایتان زیرآب برود. پاهایتان را دراز کرده و بگذارید روی آب بمانند، با دست قسمت بالایی رانتان را گرفته و بکشید و 10 ثانیه نگه دارید.
 

مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی