تهران

فواید رشته ایروبیک چیست؟

رشته ورزشی ایروبیک
رشته ایروبیک از محبوب ترین و پر فایده ترین رشته های ورزشی محسوب میشود . اما بعضی افراد میخواهند بدانند که با ورزش ایروبیک چه مشکلاتی را از زندگی خود دور میکنند , آیا ایروبیک برای کودکان و زنان باردار مفید است و همچنین ایروبیک در آب برای چه کسانی مفید است.با تیجور برای جواب این سوالات همراه باشید.

ایروبیک چیست؟

به هرگونه فعالیتی که باعث استفاده بیشتر بدن از اکسیژن, افزایش جریان خون وفعالیت گروه های عضلانی شود ایروبیک گفته میشود. ایروبیک ورزشی از نوع ورزش های هوازی در مدت زمان کم و شدت تمرینی نسبتا بالا است . نام دیگر این ورزش فعالیت های قلبی عروقی نیز هست. حرکات ایروبیک با یاری یک مربی و با موسیقی انجام مییابد. افزایش رشد ذهنی و توسعه خلاقیت فرد بدلیل تمرکز ذهنی یکی از مساله های مهم این ورزش محسوب میشود.

ورزش ایروبیک
ورزش ایروبیک باعث رشد ذهنی و خلاقیت میشود.

 

فواید ورزش ایروبیک در آب

ایروبیک در آب باعث میشود که فشار از روی مفاصل برداشته شود ولی ورزش سبکی محسوب نمیشود و باعث میشود چربی بیشتری سوزانده شود چون عضلات درمقابل خشکی بیشتر تلاش میکنند به دلیل اینکه عضلات باید با نیروی آب مقابله کنند.

با هر دقیقه دویدن در آب 11 کالری می سوزانید در حالی این مقدار در خشکی به 6 کالری میرسد. دلیل سوزاندن کالری بیشتر  فشار آمدن بیشتر به پایین تنه , فرستادن بیشتر خون به بالا تنه و در نتیجه افزایش ضربان قلب و سوزاندن کالری بیشتر میباشد.همچنین به وجود آمدن کم آبی به دلیل خنک کنندگی آب کمتر از خشکی است و بدن عرق نمیکند.

اگر درحال بازیابی آسیب به بدنتان هستید یا بعد مدت ها شروع به انجام فعالیت کرده اید ایروبیک در آب به دلیل فشار کم بر مفاصل برای شما مناسب است. افراد مسن و بانوان تازه زایمان کرده و افرادی با مشکلات کمر نیز این ورزش برایشان مناسب میباشد بدلیل اینکه فشار به ستون فقرات کمتر و تحرک افزایش مییابد. همچنین انجام این ورزش در آب به افزایش مهارت شناکردن شما کمک خواهد کرد.

ایروبیک در آب
ایروبیک در آب

فواید ایروبیک برای بانوان

برعکس تصور خانم ها درمورد عضلانی شدن بدن هنگام ورزش با دستگاه , ایروبیک و بدنسازی با دستگاه باعث سفت شدن عضلات میشود و به دلیل کم بودن هورمون تستوسترون در خانم ها حجم عضلانی در بانوان کم تر از اقایون خواهد بود. بهترین ورزش برای خانم ها قبل از رفتن به دوران سالمندی ایروبیک میباشد به دلیل اینکه جلوی پوکی استخوان که بیماری شایع بانوان است را میگیرد.

فواید ایروبیک برای کودکان

کودکان با انجام ایروبیک و در کل ورزش میتوانند انرژی خود را به شدت زیاد کنند و اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشند و همچنین باعث سرگرمی کودکان بدلیل هیجان انگیز و سرگرم کننده بودن این ورزش می شود.

ایروبیک کودکان
با انجام ایروبیک کودکان فعالتر و شادتری داشته باشید

ایروبیک برای خانم های باردار

انجام ایروبیک برای خانم های باردار فقط به توصیه پزشک باید انجام بپذیرد.

فواید دیگر ایروبیک

  1. با انجام حرکات موزون و ریتمیک این ورزش بدلیل افزایش سرعت نفس کشیدن و افزایش عمق هر نفس , اکسیژن بیشتری به بدن شما میرسد.
  2. میزان پمپاژ قلب در اثر افزایش اکسیژن رسانی به بدن زیادتر خواهد شد و به قوی تر شدن و عملکرد بهتر قلب شما کمک خواهد کرد.
  3. رشد مویرگ های عضلات در حرکات ایروبیک افزایش و به رسیدن اکسیژن بهتر به عضلات کمک میکند وباعث دفع بعضی از سموم و محصولات اضافی بدن مثل اسید لاکتیک که باعث درد عضلانی میشود , خواهد شد.
  4. گوش دادن به یک آهنگ شاد و انجام حرکات شوق آور این ورزش باعث افزایش شادی بعد از یک روز سخت و پر کار خواهد شد. و همچنین بعد از کاهش وزن خود اعتماد به نفس بیشتر و روحیه زیبا تری خواهید داشت.
  5. افزایش چربی بد خون میتواند باعث تشکیل لخته در رگ ها و خطر سکته های مغزی و قلبی را افزایش دهد . با انجام ورزش ایروبیک میتوانید از تمام این مشکلات دوری کنید.
  6. مطالعات دانشگاه هاروارد در سال 2003 این موضوع را نشان میدهد که مردانی که ورزش ایروبیک را انجام میدهند از لحاظ قوای جنسی از افراد عادی جوان تر هستند.
    ایروبیک مردان
    قوای جنسی مردان با ایروبیک افزایش می یابد.
  7. پیشنهاد تعداد زیادی از پزشکان مجرب دنیا به افراد دچار فشار خون انجام ورزش ایروبیک است. کاهش مصرف دارو و قرص با کمک پزشک میتواند به مرور انجام شود.
  8. ترشح به موقع انسولین با انجام به موقع ورزش میسر میباشد .این اتفاق میتواند حتی باعث حفظ وزن بدن هم بشود.
  9. با مشورت با پزشک حتی میتوان باعث کاهش علائم بیماری آسم شد.
  10.  شاید برایتان جالب باشد که با انجام این ورزش میتوان درد های مزمن بدن را هم کاهش داد بخصوص با انجام ورزش هایی با شدت پایین مثل شنا چربی بدن و میزان درد با انجام این ورزش ها پایین خواهد آمد.
  11.  شاید برا شما هم بیخوابی های شبانه و به هم خوردن ساعات خواب پیش آمده باشد . امروزه تعداد زیادی از افرادی که زندگی شهری دارند دچار این بیماری شده اند. تحقیقات روی افراد نشان میدهد افرادی که فعالیت بدنی آنها مناسب یادتان باشد با یک روز انجام دادن این ورزش نمیتوانید خواب خود را بهبود بخشید .استمرار در ورزش نکته بسیار مهمی است.
  12. یک خبر خوب برای افرادی که اضافه وزن دارند ,‌ایروبیک برای لاغری نیز مفید میباشد.برای افرادی که میخواهند کاهش وزن داشته باشند یک برنامه غذایی درست در کنار حرکات ایروبیک میتواند باعث سوزاندن 400 تا 600 کالری در هر جلسه شود. پس اگر به دنبال حفظ تناسب اندام خود یا لاغری هستید میتوانید روی ایروبیک حساب باز کنید.
مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی