تهران

زندگی نامه و مصاحبه جالب با حجت اشرف زاده

زندگی نامه حجت اشرف زاده
حجت اشرف زاده از خوانندگان خوب و محبوب کشور ماست که ترانه های بسیار زیادی را تا به حال منتشر کرده است. از محبوب ترین آهنگ های حجت اشرف زاده ترانه معروف ماه و ماهی می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با زندگی شخصی حجت اشرف زاده و فعالیت های هنری او تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

زندگی نامه و مصاحبه جالب با حجت اشرف زاده

حجت اشرف زاده یکی از خوانندگان خوش صدا و حرفه ای ماست که در طی سال های اخیر با ارائه کارهای بی نظیر در بین مردم بسیار محبوبیت یافته است. حجت اشرف زاده در بین استادان مطرح کشور آموزش دید و از راه نمودهای آن ها استفاده بسیاری برده است. در واقع او شاگرد موفق خوانندگان و نوازندگان نام دار کشورماست. 

 

بیوگرافی حجت اشرف زاده

او متولد آذر ماه سال 1358 است. حجت اشرف زاده در نیشابور به دنیا آمده است اما مادر او اصالتی بیرجندی دارد. حجت اشرف زاده از همان سال های کودکی نزد پدربزرگش با آوازخوانی و چاووش خوانی های مختص به بیرجند آشنا شد و حضور پدر و مادر فرهنگی و علاقمند به شعر و ادبیات فارسی سبب شد تا حجت اشرف زاده در این مسیر قرار بگیرد. 
حجت اشرف زاده پس از آشنایی با نواهای موسیقی نزد پدر و پدربزرگ به آموختن ردیف های آوازی نزد رضا شاکری در نیشابور پرداخت و صدا سازی را از حمید رضا نوربخش یاد گرفت. او همچنین از راهنمایی های استاد محمدرضا شجریان بهره برد و مدتی شاگرد استاد محمد رضا لطفی شد. حجت اشرف زاده با طی مسیری اصولی و با تلاشی بسیار امروزه به جایگاه خوبی در عرصه موسیقی دست یافته است.

حجت اشرف زاده

تحصیلات حجت اشرف زاده

حجت اشرف زاده در بین استادان بزرگی قرار گرفته و از آن  ها تجارب بسیار کسب کرده است اما تحصیلات دانشگاهی وی در زمینه ای متفاوت از شغل اوست. حجت اشراف زاده کارشناسی نرم افزار دارد.

ازدواج حجت اشرف زاده

حجت اشرف زاده از زندگی خود در کنار همسرش بسیار راضیست. همسر حجت اشرف زاده فارق التحصیل رشته حقوق بوده و همچنین نوازنده دف است. آن ها در سال 1389 باهم ازدواج کردند. همسر حجت اشرف زاده اهل شهر قزوین است.

حجت اشرف زاده

آغاز فعالیت هنری حجت اشرف زاده

اولین آهنگ هایی که از حجت اشرف زاده منتشر شد در سال 1389 آهنگ شرح پریشانی بود. همه ما حجت اشرف زاده را با انتشار آهنگی با نام ماه و ماهی می‌شناسیم. پخش آهنگ ماه و ماهی یک نقطه مهم در زندگی حجت اشرف زاده بود چرا که باعث محبوبیت و شناخته شدن او شد. این آهنگ که به صورت اینترنتی پخش شده بود در ماهواره نیز پخش شد به همین دلیل بیش از حد معمول شنیده شد. آلبوم ماه و ماهی با صدای حجت اشرف زاده پس از گذشت مدت زمان کوتاهی پس از عرضه در صدر جدول فروش فروشگاه های معتبر موسیقی در کشور قرار گرفته بود و به همین دلیل بسیاری از فروشندگان فروشگاه ها هم با توجه به ناشناس بودن این اثر و خواننده اش، از این بابت اظهار تعجب کرده بودند. 
پس از پخش آلبوم ماه و ماهی فعالیت حجت اشرف زاده جدی تر از قبل ادامه پیدا کرد و ما پس از این آلبوم آهنگ های بسیار زیادی از وی شنیدیم که هرکدام جذابیت خاص خود را داشتند. به عنوان مثال یکی از آخرین آهنگ های منتشر شده از حجت اشرف زاده با نام سفر نرو بازتاب بسیار خوبی داشته و با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است. این آهنگ یکی از زیباترین آهنگ های حجت اشرف زاده محسوب می‌شود چرا که حس و حال زیبایی را به شنونده خود هدیه می‌دهد. حجت اشرف زاده تا به حال چند بار کنسرت های موفقی را اجرا کرده و در برنامه های مختلف تلویزیونی حضور پیدا کرده است. از آهنگ های شنیده شده حجت اشرف زاده می‌توان به آهنگ های زیر اشاره کرد: عاشق توام، رفیق، نگاه آخر، بی خبر از تو، عطر تو، مه دخت، ایران جان، روزهای بدون تو، عشق دلم، شال، سفر نو، جست و جوی عشق، وطنم، عشق را پایان نیست، پرسون پرسون، ماه و ماهی و... . 

بیوگرافی حجت اشرف زاده

مصاحبه با حجت اشرف زاده

نیشابور شهر آرومیه؟
-    البته تا آرامش رو چی بدونید! من وضعیت حال حاضر نیشابور رو با نیشابور زمان کودکی هام خیلی متفاوت می بینم!
هنوز به نیشابور سر می‌زنید؟
-    بله پدر و مادرم نیشابور هستند و من بهشون سر میزنم.
دقیقا کی از نیشابور اومدین؟
-    سال 1383 بود. البته من از دوران دبیرستان یادمه که هر ده – پانزده روز یک بار برای آموزش فنون موسیقی می اومدم تهران و برمی گشتم. درواقع پیش استادان مختلف شاخه های مختلف موسیقی یاد می گرفتم که درنهایت با تشویق زنده یاد مشکاتیان، این کار ادامه پیدا کرد.
چی شد که نرم افزار خوندین؟
-    خب زمان ما، درست از سال های شصت ودو تا شصت وچهار به بعد، خانواده ها حس کردن که فرزند پسرشان می تواند در رشته های هنری تحصیل کند. تا قبلش این جرئت رو نداشتن و نگران بودن که آیا آینده ی فرزندشان برای تأمین زندگی با تحصیل در شاخه های هنری تأمین خواهد بود یا نه!
 البته مخالفت های خانواده ها کاملاً بجا بود، چون در اون زمان، هنر ساز کار دقیقی نداشت. اما به تدریج زمانی که من در پایان دوران دبیرستان بودم هنرستان ها و دانشگاه های هنر جان گرفتند و رشته های درآمدزا در هنر، مثل گرافیک و سینما فعال شدند؛ بنابراین برای من بهتر بود که در یک رشته ی مهندسی و فنی هم تحصیل کنم که برای آینده ام مفید باشه که البته این رشته خیلی به دردم خورد.
چند ساله که ازدواج کردین؟
-    سال هزار و سیصد و هشتادونه ازدواج کردم و خدا رو شکر از همسر وزندگی ام راضی ام، چون انتخاب ما، انتخاب خیلی خوبی بود. می دونید می گن:«ازدواج یک هندوانه ی دربسته است» و خیلی از این «دوستم داری و دوستت دارم» ها تا پشت در خانه ی مشترک، یعنی وقتی دو نفر زیر یک سقف می روند خیلی از اتفاقات گذشته شون، تصمیمات و علایق شخصی شون، علایق غذایی و خیلی چیزهای دیگر تازه مشخص می شه؛ اما من بر اساس یک منطق درست که در خانواده بهش رسیده بودم، انتخاب درستی کردم. البته من می دونستم دنبال چی هستم و خانواده ام خیلی کمک کردند. خدا رو شکر! من از دوره ی احساسات و هیجانات، گذشته بودم و عاقلانه تصمیم گرفتم. البته همسرم هم همین طور، ایشون در رشته ی حقوق تحصیل می کرد و نوازنده ی دف بود و فعالیت ها و تحصیلات ایشون در رشته ی حقوق در دو سه دوره ی مهم از زندگی ام باعث نجات من شد.
کدوم یکی از کاراتونو بیشتر می‌پسندین؟
-    قطعاً همه ی کارهای هنرمند برای خودش دوست داشتنی هست، ولی اون اثری که مردم بیشتر پذیرفتن برای خودش هم دوست داشتنی ترمی شود. در مورد «ماه و ماهی» این اتفاق افتاد که به قول فاضل نظری:«فضل خدا بود». من بعد از یک سال، هنوز برای این کار پیام و پیشنهاد اجرا دارم. موفقیت این اثر هم به پشتوانه ی یک گروه خوب بوده. شعر خوب ِعلیرضا بدیع و موسیقی خوبِ امیر آرش بیات.
شاعر هم نیشابوریه درسته؟
-    بله و پدرش هم اهل ادبیات. در نیشابور دورتادور مقبره ی خیام حوضچه های سه گوش با کاشی های فیروزه ای بود که وقتی آفتاب درون آب می تابید، تلألؤش با یک زاویه ای روی دیوار اطراف حوض انعکاس پیدا می کرد و این برای ما بچه ها تصویر زیبایی داشت. این همان تصویرهای ذهنی شاعر که حاصلش شعر «ماه و ماهی» شده است.
موافقید که شما نسل جوان رو با موسیقی اصیل آشنا کردین؟
-    خیلی از کسانی که در ژانر موسیقی تلفیقی کار می کنند، مثل علی زند وکیلی، گروه های پالت، نیوش، دنگ شو و چارتار هم موفق بوده اند و توانستند تحرک و اتفاق نویی در موسیقی ایجاد کنند.
البته این نشانه ی مهارت ما نیست؛ این نشان دهنده ی غنای این دریای بزرگ نغمات ایرانی است.
 در زمینه نغمات آیینی هم کار کردین؟
-    بله هشت سالی هست این افتخار رودارم تا در سالروز میلاد امام رضا (ع) در اختتامیه ی جشنواره ی رضوی و بزرگ ترین جشنواره ی وزارت فرهنگ و ارشاد در مشهد، در یک شاخه ی آکاپلا اثری رو تقدیم کنم و امسال هم این اتفاق خواهد افتاد. البته خیلی از هنرمندان در طول این هشت سال آمدند و رفتند. تقریباً تمام عوامل، مسئولان و مدیران تغییر کردند، ولی من ماندگار شدم و وقتی بعد از هشت سال، تماس می گیرند و می پرسند برنامه ات برای امسال چیه …؟ کم کم به این باور می رسی که یکدستی داره اینجا نگهت می دارد. خیلی حس عجیب و هرسال هم سعی می کنم طرح جدیدی ارائه کنم.
  اجرا برای کار خیر انجام دادین؟
-    به هرحال این اعتقاد هر آدمی می تواند باشه و لزومی ندارد آدم درباره اش خیلی صحبت و تبلیغات کنه. معنای کار خیر این که آدم خودش خیلی علاقه ای نداشته باشه در موردش حرف بزند یا بنویسد. این موضوع همه جای دنیا هست. همان طور که «پاواروتی» در ماه های آخر زندگی اش که سرطان تمام وجودش رو گرفته بود، یک تور جهانی راه انداخت و از هر کشور هنرمندانی رو دعوت کرد. برای این کار دو هدف داشت؛ یک اینکه از بین هنرمندان جوان (خواننده و نوازنده) یک استایل خیر بسازد و دوم اینکه پولی رو که در هر کشور جمع می شد، در همان کشور صرف کارهای خیر شود.
چرا معمولا تک آهنگ کار می‌کنید و آلبوم کمتری دارید؟
-    وقتی تا حدی ذائقه ی مخاطب رو به دست میاری، دیگه پرکاری ظلمه، البته در این موقعیت باید باحوصله ی بیشتری کار کنی تا اعتماد به دست آمده از دست نرود.
آلبوم جدیدم درراه هست. داریم کارهاش رو انجام می دیم و امید به خدا تا چند ماه دیگه وارد بازار می شود.

حجت اشرف زاده

 

مطلب مفید بود؟
2
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی