تهران

بازاریابی دیجیتال چیست

انواع بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال از اصول و شرایط خاصی تشکیل شده است که برای بهبود شرایط وضعیت کاری خود باید به آن‌ها توجه ویژه داشت. در این مقاله به بررسی انواع بازاریابی دیجیتال و شرایط اعمال و نتیجه گیری از آن‌ها خواهیم پرداخت. پس برای ایجاد یک بازاریابی اینترنتی موفق با ما همراه باشید.

بازار یابی دیجیتال چیست

بازریابی دیجیتال و خرید و فروش آنلاین نسل جدید تجارت و کسب و کار است. در دنیای تجارت امروزی برای جذب مشتری بیشتر و بالا رفتن حجم خرید نیاز به وجود تبلیغات و بازاریابی دیجیتال می‌باشد. این موضوع همانند تبلیغات عادی و سنتی نیست بلکه برای صورت گیری آن به صورت حرفه‌ای و اصولی نیاز به  وجود فردی متخصص با قابلیت به کاری گیری ابزار های لازم برای توسعه کسب و کار در قالب دسترسی‌های اینترنتی و دیجیتال وجود دارد. بازاریابی اینترنتی اصول مربوط به خود را دارد که برای انجام آن نیاز به استفاده از تمامی ابزارهای دیجیتال موجود برای بازاریابی دیجیتال می‌باشد. در واقع مفهوم کلی بازاریابی دیجیتال را می‌توان استفاده صحیح و همه جانبه ابزارهای بازاریابی دیجیتال معرفی کرد.
با ورود لوازم الکترونیکی و هوشمند به زندگی ما و بالا رفتن میزان استفاده افراد جامعه از این ابزار ها، شاهد بالا رفتن تبلیغات و بازاریابی به صورت دیجیتال و اینترنتی بوده ایم. امروزه بسیاری از افراد در جهان ساعتی نزدیک بر 11 ساعت از تایم روزانه خود را در تعامل با لوازمی از قبیل کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند هستند. به دلیل این حجم از فراگیری این وسایل اهمیت بازاریابی دیجیتال نیز افزایش می‌یابد. اکنون بازاریابی اینترنتی به حدی گسترش یافته که دیگر از اصول اولیه کسب و کار و جذب خریدار از آن یاد می‌شود، تجارت هایی که فاقد بازاریابی اینترنتی هستند نمی‌توانند به راحتی در جامعه مطرح شوند و در گروه برند های پر مخاطب قرار گیرند. در حالت کلی بازاریابی دیجیتال در دو حالت آنلاین و آفلاین صورت می‌گیرد اما اغلب به بخش آنلاین آن توجه بیشتری می‌شود در حالی که برای ایجاد یک بازاریابی اینترنتی موفق نیاز به توجه به هر دو بخش می‌باشد.

 
انواع بازاریابی دیجیتال

همانطور که اشاره کردیم بازاریابی دیجیتال دارای ابزار های متفاوتی است که با توجه به نوع کسب و کار و نحوه جذب مشتریان خود باید از آن‌ها استفاده شود. در ادامه به  معرفی اصول بازاریابی دیجیتال و انواع بازاریابی دیجیتال خواهیم پرداخت و کاربرد هر یک را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار خواهیم داد. 

بهینه سازی موتور جستوجو

اولین موضوع مهم در بازاریابی اینترنتی بالا رفتن میزان بازدید از درگاه تبلیغاتی شماست. این درگاه که اکثرا در قالب وب سایت طراحی می‌شود اهمیت بسیار بالایی در جلب نظر مخاطب دارد. برای بیشتر شدن میزان بازدید وب سایت و محتویات داخل آن می‌بایست به بهینه سازی موتور جستجو که اصطلاحا به آن سئو گفته می‌شود توجه ویژه داشت. حضور در صفحه اول گوگل و رتبه های بالای سرچ گوگل از ویژگی های یک تجارت الکترونیک موفق می‌باشد. برای این کار نیاز به انجام تخصصی فرآیند سئو برای مطالب درج شده در وب سایت وجود خواهد داشت. سئو در واقع فرآیندیست که میزان بازدید وب سایت شما را از طریق موتور های جستجو بالا برده و در نهایت موجب بازتاب بیشتر مطالب و تبلیغات وب سایت شما خواهد شد در نتیجه در بازاریابی دیجیتال نیاز به وجود سئو حرفه ای بسیار زیاد حس می‌شود. 

سئو چیست؟
سئو عامل موفقیت کسب و کار آنلاین


بازاریابی موتورهای جستوجو

هنگامی که سایت شما راه اندازی می شود مسلما می خواهید که هرچه سریعتر آن را در صدر نتایج گوگل ببینید. یکی از این راهکار ها بازاریابی موتورهای جستجو یا به اختصار SEM است. بازاریابی موتورهای جستجو شامل تکنیک هایی است که در مدت زمان کوتاهی بازدید های واقعی سایت شما را افزایش می دهد و برای شروع یک کسب و کار بسیار مناسب است. در این روش از ابزار های مختلفی مانند گوگل ادوردز ، بینگ ادز، تبلیغات کلیکی و... استفاده می شود تا هم سایت شما بازدید لازم را دریافت کند و هم در این میان شرکت ثالثی در بین مشتری و سرویس سود لازم را ببرد. SEM از مقوله SEO گسترده تر است، اما از ساختاری مشابه آن بهره می برد. بازاریابی موتور جستوجو یکی از روش های کارآمد در گسترش تجارت الکترونیک می‌باشد و می‌توان از آن به عنوان یک استراتژی کامل بازاریابی نام برد. 
 

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

با توجه به حجم بالای استفاده از شبکه های اجتماعی و کاربران بی‌شمار آن که روز به روز نیز بر تعداد آن ها افزوده می‌شود استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی بسیار موثر و سودمند خواهد بود، چه بسا بسیاری از تجارت ها تنها به استفاده از طریق شبکه‌های اجتماعی اکتفا می‌کنند که در مواردی نیز موفق می‌شوند. دلیل این موضوع نیز کاربر بی‌شمار این شبکه ها می‌باشد. بازاریابی شبکه های اجتماعی در بازاریابی دیجیتال بسیار مهم و تاثیر گذار است. در این سبک از بازاریابی، تبلیغات و محتوای مورد نظر شما در معرض دید حجم بسیار زیادی از کاربران شبکه های اجتماعی قرار می‌گیرد. همچنین تبلیغات از این طریق باعث می‌شود تا امکان برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان برای شما ایجاد شود که این امر نقش مهمی در بالا رفتن میزان مشتریان خواهد داشت. 


بازاریابی محتوا

نوع دیگری از انواع بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محتوایی می‌باشد. این بخش که تاثیر به سزایی در جلب نظر مخاطب دارد می‌تواند با رعایت اصول خاصی ایجاد شود. در بازاریابی محتوا، تلاش بر تولید مطلبی مناسب و با کیفیت است که علاوه بر رعایت تمامی اصول نگارشی و سئو، گیرا و جذاب باشد و به نوعی خواننده خود را به خوبی به پیام داخل خود جذب کند. در تولید یک محتوای صحیح و تاثیر گذار باید موارد بسیار زیاد و کوچکی رعایت شود که در مجموع شاهد نتیجه دلخواه باشیم. اولین اصل در این زمینه توجه به جامعه هدف و در واقع خوانندگان است. اینکه آن ها بیشتر از چه گروهی از افراد هستند و ترجیحا چه نوع سلیقه‌های دارند باید مورد توجه قرار گیرد. دیگر ویژگی که در بازاریابی محتوا باید به آن توجه داشت استفاده بجا و مناسب از کلمات کلیدی است که معمولا کاربران آن‌ها را در هنگام سرچ ذکر می‌کنند. توجه به این امر سبب بهبود وضعیت سئو نیز خواهد شد. در واقع می‌توان گفت که بازاریابی محتوا می‌تواند مکمل خوبی برای روش بازاریابی دیجیتال سئو نیز باشد. 

بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا

بازاریابی همکاری در فروش

این سبک از بازاریابی به بازاریابی پورسانتی معروف است. در این روش صاحب کسب و کار در صورت فروش محصولات خود درصدی از سود فروش را به شخص بازاریاب می‌دهد. این روش یکی از جذابترین روش های گسترش تبلیغات و بازاریابی برای مدیران و صاحبان برندهای مختلف است. البته این سبک به تازگی در کشور ما مورد استفاده موثر قرار گرفته است که در صورت استفاده درست و اجرای اصولی آن می‌تواند تحول خوبی در زمینه بازاریابی اینترنتی به شمار رود.

بازاریابی همکاری در فروش
بازاریابی همکاری در فروش

 

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی برای کسب و کارهای بلند مدت بسیار سودمند است. این سبک از بازاریابی اینترنتی حاصل جمع آوری اطلاعات مشتریان و ایجاد یک ارتباط پایدار با آن‌هاست. در این روش می‌توانید با طراحی سیستمی کارآمد در بازه های زمانی مشخصی برای کاربران خود ایمیل ارسال کرده و آن‌ها را از آخرین تغییرات و فعالیت‌های خود مطلع سازید. بازاریابی ایمیلی نقش مهمی در جذب مشتریان دائمی و ثابت شما خواهد داشت و می‌تواند میزان فروش و بازدهی مجموعه شما را تا حد زیادی ارتقا دهد. ارسال ایمیل و اطلاع رسانی دوره‌ای سبب ایجاد حس اعتماد و وفاداری بین شما و کاربرانتان خواهد شد. 

بازاریابی ایمیلی
بازاریابی ایمیلی

 

بازاریابی پیامکی

همانطور که مشهود است تمامی افراد در جامعه از یک تلفن همراه استفاده می‌کنند در نتیجه اقدام به بازاریابی دیجیتال از این طریق نیز می‌تواند بسیار سودمند و موثر باشد. طبق بررسی‌های صورت گرفته حدود 90 درصد پیامک‌هایی که به روی گوشی های تلفن همراه ارسال می‌شود توسط کاربر خوانده می‌شود. در نتیجه بسیاری از بازاریابان اینترنتی از این طریق برای گسترش کسب و کار و معرفی محصولات خود استفاده می‌کنند. به عنوان مثال شما می‌توانید با ارائه برخی خدمات پیامکی، امکان دریافت برخی اطلاعات نظیر اخبار جدید مجموعه خود را برای مشتریان فعال کنید. 

 

بازاریابی تاثیرگذار

با گذر زمان و تغییر گرایشات مردم سبک بازاریابی اینترنتی نیز دچار تغییر و تحول می‌شود. در دوره های اخیر شاهد سبک نوینی از بازاریابی دیجیتال تحت عنوان بازاریابی تاثیر گذار بوده ایم. در این روش از افراد مشهور و معروف که مورد علاقه مردم هستند برای معرفی خود و یا محصولات و خدمات خود استفاده می‌شود. این امر در شبکه های اجتماعی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که حجم دنبال کننده های افراد مشهور بسیار بالاست، به همین دلیل پست‌ها و مطالب منتشر شده توسط آن‌ها بازدید بسیار بالایی خواهد داشت. 

influencer marketing
بازاریابی تاثیرگذار

بازاریابی ویروسی

یکی از دشوار ترین اصول بازاریابی دیجیتال، بازاریابی ویروسی نام دارد. این بازاریابی در مدت زمان کوتاهی کار می‌کند و نتیجه‌ی مطلوبی نیز خواهد داشت اما اجرا و توسعه‌ی آن کار آسانی نیست. در بازاریابی ویروسی تلاش بر تولید محتوایی طنز، متفاوت و جذاب برای مخاطب می‌باشد. در واقع این محتوا باید به گونه‎‌ای باشد که فرد بیننده خود تمایل به نشر دادن آن داشته باشد. این روش در مدت زمان کوتاهی حجم بسیار بالایی از بازدید را برای محتوا و وب سایت شما فراهم می‌کند. 
 

بازاریابی ویدویی

بازاریابی ویدیویی که به ویدیو مارکتینگ شهرت دارد یکی دیگر از شاخه‌های بازاریابی دیجیتال است. در این روش بازاریاب اقدام به ساخت یک یا چند فیلم کوتاه چند دقیقه‌ای می‌کند که در آن‌ها به صورت موثر و مفید از محتوا و محصول مورد نظر صحبت شده و به صورت کلی آن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. البته ساخت این گونه فیلم‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود و نیازمند متخصصین مربوط به خود می‌باشد. 

بازاریابی ویدیویی
بازاریابی ویدیویی


بازاریابی به صورت آفلاین از دیگر روش‌های بازاریابی دیجیتال است که در ابتدا به آن اشاره کردیم. تمامی موارد ذکر شده از ابتدا تا به اینجا در بستر اینترنت صورت می‌گرفت اما برای تکامل این روش‌ها نیاز به بازاریابی خارج از این محدوده نیز وجود دارد. همانند اقدام از طریق تبلیغات تلویزویونی، رادیویی و یا پیامکی.  
امروزه بازاریابی دیجیتال محدود به مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم نیست بلکه چندین روش متفاوت و کارآمد دیگر نیز برای بازاریابی اینترنتی و گسترش کسب و کار شما از این طریق وجود دارد، البته روزانه بر تعداد این روش ها با ابداع روش‌های جدید افزوده می‌شود. در نظر داشته باشید که اجرای تمای این روش‌ها دلیل بر موفقیت حتمی نخواهد بود اما از تاثیر شگفت انگیز دیجتال مارکتینگ در عصر جدید در حوزه کسب کار نمی‌توان چشم پوشی کرد. 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی