تهران

در هر سنی با ارتودنسی دندان‌هایی زیبا داشته باشید

ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟
ارتودنسی روشی مطمئن برای درمان بدفرمی دندان‌ها و درمان مشکلات فک و دهان است. امروزه با پیشرفت علم دندان پزشکی، ارتودنسی نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است. برای مثال انواع ارتودنسی مانند بی‌رنگ و نامرئی برای افرادی که حساسیت دارند استفاده می‌شود که استفاده از آن‌ها نیز بسیار راحت است. همراه ما باشید.

در هر سنی با ارتودنسی دندان‌هایی زیبا داشته باشید

ارتودنسی به زیر شاخه ای از دندانپزشکی گفته می‌شود که کاربرد آن، اصلاح ناهنجاری و بد فرمی دندانی فکی است. از مهم‌ترین وظایف ارتودنسی، تشخیص، پیشگیری و درمان فرم بد و ناهنجاری‌های دندانی فکی است. ارتودنسی در تعریف ساده و روان همان مرتب کردن دندان، زمانی که دندان در حالت معمول رشد نکرده‌ است گفته می‌شود. در انواع ارتودنسی دندان با استفاده از سیم و براکت‌ها در یک بازه زمانی توسط ارتودنتیست، دندان‌ها را در کنار هم مرتب و منظم می‌کند. میزان زمانی که برای هر شخص مورد نیاز است تا دندان‌ها ارتودنسی شود با توجه به نوع به هم ریختگی و بدفرمی و قرار گیری دندان‌ها مشخص می‌شود.

ارتودنسی دندان
ارتودنسی دندان و مرتب شدن دندان‌ها

بهترین زمان برای شروع ارتودنسی

سن مناسب برای درمان می‌تواند وابسته به نوع ناهنجاری و بهم ریختگی دندان‌ها باشد ولی در هر سنی ارتودنسی را می‌توان انجام داد ولی بهتر است که فرد قبل از هفت سالگی برای تشخیص و ویزیت به متخصص ارتودنسی مراجعه کند تا در صورت داشتن مشکل، درمان شروع شود. در صورت مراجعه اشخاص در سنین کم، درمان بسیار بهتر و راحت‌تر و با موفقیت بیشتری به اتمام می‌رسد. طول درمان در ارتودنسی بستگی به نوع و شدت ناهنجاری دندانی فکی و همچنین سن بیمار در هنگام مراجعه برای ارتودنسی و همکاری بیمار در استفاده از ارتودنسی متفاوت می‌باشد.

زمان ارتودنسی
ارتودنسی موفق در سن پایین

انواع ارتودنسی

ارتودنسی سه نوع است:

دستگاه ثابت: دستگاهی است که شخص بیمار نمی تواند آن را، خودش به تنهایی داخل دهان خود بگذارد و حتما باید توسط متخصص ارتودنسی در دهان  شخص بیمار قرار داده شود و به صورت میانگین دو سال برای مرتب شدن دندان زمان نیاز است. در این نوع نگین‌های کوچکی بر روی دندان می گذارند که براکت نامیده می شود. مهمترین نکته هایی که درباره ارتودنسی ثابت باید بدانید یکی نگهداری از آن یعنی همان براکت‌ها و دیگری بهداشت دندان و دهان در این مدت زمان است. در نوع درمان با ارتودنسی ثابت معمولا دندان‌های فرد بیمار باید ماهی یک‌بار توسط متخصص ارتودنسی چک و معاینه شود. در این جلسات ویزیت سیم و براکت چک می‌شوند و کش‌هایی که در براکت‌ها می‌افتند هر ماه عوض می‌شوند.

ارتودنسی ثابت
ارتودنسی ثابت

دستگاه متحرک: دستگاهی است که شخص بیمار می‌تواند خودش به تنهایی و بدون مراجعه به متخصص، از دهان خودش بیرون بیاورد و دوباره آن دستگاه را در دهان خود قرار دهد. برای مراقبت و پاکیزگی در این نوع ارتودنسی بهتر است در هنگام خوردن غذا ارتودنسی را از دهان خود درآورده و بعد از تمیز کردن و شستن دندان‌ها دوباره دستگاه را داخل دهان بگذارید. متخصصان توصیه می‌کنند که در زمان نوشیدن نوشیدنی‌های شیرین و گازدار و دارای رنگ، دستگاه ارتودنسی متحرک را از دهانتان درآورده و پس از شستشو دهان و دندان و تمیز کردن آنها، آن را داخل دهان قرار بدهید.

ارتودنسی متحرک
ارتودنسی متحرک

ارتودنسی نامرئی: نوع دیگری از ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی است که به سختی قابل مشاهده است و فقط سیم نازک درون آن دیده می‌شود که جنس آن سرامیک یا پلاستیک و یا ترکیبی از هر دو است ولی این براکت راحت‌تر از نوع فلزی آن شکسته می‌شود.

ارتودنسی نامریی
انواع ارتودنسی نامرئی

بهداشت دهان و دندان در زمان درمان ارتودنسی

  • بعد از غذا به طور درست و مرتب و حداقل پنج دقیقه مسواک بزنید.
  • مسواکتان باید نرم باشد.
  • نوع مسواک زدن در فک بالایتان از بالای لثه به سمت پایین و در فک پایین از پایین لثه به سمت بالا باید کشیده شود و قسمت پشت دندان را هم مسواک بزنید.
  • توجه کنید که همه دندان‌ها و فاصله بین آنها و حتی خود دستگاه ارتودنسی را هم مسواک بزنید.
  • از قرقره آب و نمک برای تمیزی و مراقبت از لثه و دندان غافل نشوید.
رعایت بهداشت ارتودنسی
رعایت بهداشت ارتودنسی

هزینه ارتودنسی

بسته به مشکل شخص بیمار و تشخیص متخصص مبنی بر زمان مورد نیاز برای استفاده بیمار از ارتودنسی و همچنین نوع ارتودنسی که متخصص برای شخص تعیین می‌کند و مناسب دندان آن شخص است هزینه ارتودنسی هم مشخص می‌شود ولی به صورت حدودی ارتودنسی نامرئی به خاطر جنس و نوع آن هزینه بیشتری دارد و ارتودنسی ثابت هزینه بالاتری نسبت به ارتودنسی متحرک دارد.

قیمت ارتودنسی
هزینه ارتودنسی براساس نوع ثابت و متحرک بودن آن

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. آیا قبل از اقدام به بارداری و در طول دوره بارداری می‌شود درمان ارتودنسی را انجام داد؟

    بله، در طول بارداری می‌توان ارتودنسی انجام داد فقط گرفتن رادیوگرافی در دوران بارداری خطرناک است.
  2. بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی چه زمانی است؟

    سن مناسب برای درمان ارتودنسی می‌تواند وابسته به نوع ناهنجاری باشد اما لازم است که بیمار قبل از هفت سالگی برای ویزیت به متخصص ارتودنسی مراجعه نماید تا در صورت نیاز، درمان شروع گردد. در صورت مراجعه بیمار در سنین پایین، درمان بسیار راحت‌تر و با نتیجه موفق‌تری به اتمام می‌رسد.
  3. درمان ارتودنسی چه مدت طول خواهد کشید؟

    طول درمان بسته به نوع و شدت ناهنجاری دندانی فکی، سن مراجعه بیمار و همکاری بیمار متفاوت می‌باشد اما حدودا طول درمان ارتودنسی در حدود 2 سال می‌باشد و به طور میانگین بیماران هر 4 تا 6 هفته یکبار معاینه می‌شوند.
  4. آیا ارتودنسی دردناک است؟

    در طول هفته اول پس از گذاشتن سیم‌ها، بیمار ممکن است قدری احساس درد و ناراحتی داشته باشد. پس از گذشت چند روز، درد و ناراحتی خود به خود برطرف می‌شود.
  5. در طول درمان ارتودنسی استفاده از چه غذاهایی ممنوع است؟

    از آدامس و شکلات کش‌دار، گز، سوهان، ته دیگ، نان ساندویچی استفاده نکنید. غذا و میوه را به قطعات کوچک قسمت کرده و آنها را روی دندان‌های عقب قرار دهید. از گاز زدن غذا و میوه، پیتزا، ساندویچ، نان خشک یا نان تست شده، سیب، خیار، بلال، توسط دندان‌های جلو و پائین خودداری فرمائید.
مطلب مفید بود؟
3
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی