تهران

معروف‌ترین شهرهای تولید کننده پسته به همراه قیمت پسته

تولید پسته در ایران
از دیرباز تاکنون پسته جزو مهم‌ترین و خوشمزه‌ترین مغزهای آجیل محسوب شده و در این بین نیز ایران اولین و بزرگ‌ترین تولید کننده و صادر کننده پسته در جهان محسوب می‌شود. هر وقت نام پسته را می‌شنویم، ناخودآگاه یاد شهر رفسنجان که به شهر پسته معروف است می‌افتیم. بررسی شهرهای مختلف تولید کننده پسته در تیجور.

معروف ترین شهرهای تولید کننده پسته در ایران

پسته درختی کوچک است که میوه آن بسیار لذیذ و خوشمزه می‌باشد. پسته از قدیمی‌ترین مغزهای جهان برای ظرف آجیل است که ایران رتبه نخست جهان در تولید پسته را داراست.  پس از ایران، ایالات متحده آمریکا در رتبه دوم قرار دارد. با این وجود باید بدانید که تنها 10 درصد پسته تولیده شده در ایران مصرف داخلی دارد و 90 درصد آن به دیگر کشورها صادر می‌شود. 
در ایران حدود 90 گونه پسته کشت می‌شود که برخی از آن‌ها برای صادرات و به صورت گسترده و برخی دیگر به صورت محدود کشت می‌شوند.

در ادامه این مقاله به داستان جالب کشت پسته در ایران و همچنین شهرهای تولید کننده پسته و انواع پسته می‌پردازیم. 

تولید پسته در ایران
صادرات پسته در جهان

شهرهای تولید کننده پسته در ایران 

در ایران شهرستان بردسکن (خراسان رضوی)، شهرستان مه ولات (خراسان رضوی)، شهرستان خلیل آباد (خراسان رضوی)، شهرستان دامغان (سمنان)، شهرستان رفسنجان (کرمان)، شهرستان زرند (کرمان)، شهرستان سیرجان (کرمان) و شهرستان انار (کرمان) از مراکز اصلی تولید پسته می‌باشند که حدود 80 درصد پسته ایران در این مناطق تولید می‌شود. 

در ادامه برای معرفی انواع پسته و شهرهای کشت پسته مرغوب همراه ما باشید. 

شهرهای تولید کننده پسته
شهرهای تولید کننده پوسته

انواع پسته

پسته اکبری، پسته خنجری، پسته کله قوچی، پسته احمد آقایی، پسته فندقی یا اوحدی، پسته شاه پسند دامغان و پسته ممتاز از انواع پسته‌هایی هستند که در ایران کشت می‌شوند و تجار آن‌ها را صادر می‌کنند. 

پسته اکبری

پسته اکبری که از انواع پسته‌های تجاری است و به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شود، در مقایسه با سایر انواع پسته‌ها قیمت بیشتری دارد. این نوع پسته در اواخر دهه سی در شهرستان رفسنجان شناسایی و تکثیر شد. پسته اکبری کشیده، بادامی شکل و درشت است. پسته اکبری دیر رس است و معمولا 21 تا 31 شهریور ماه کشت می‌شود. رنگ این پسته استخوانی و کرم تیره و میوه آن بنفش و قهوه‌ای است. 

قیمت پسته اکبری
پسته اکبری

پسته خنجری

پسته خنجری همان طور که از نامش پیداست، مانند خنجر دارای قوسی کشیده در یک طرف می‌باشد. این نوع پسته در شهرستان دامغان کشت می‌شود. پسته خنجری از لحاظ ظاهری شبیه به پسته احمد آقایی و بادامی است. این رقم پسته در مقایسه با پسته اکبری و کله قوچی قیمت کمتری دارد. 

پسته خنجری
پسته خنجری

پسته کله قوچی

پسته کله قوچی نیز از انواع پسته تجاری است. این پسته اولین بار توسط حاج علی شریفی در شهرستان رفسنجان شناسایی شد و به همین علت به پسته حاج شریفی نیز معروف است. پسته کله قوچی عمدتا در استان کرمان کشت می‌شود و در سایر استان‌ها به صورت پراکنده وجود دارد. این نوع پسته از انواع متوسط رس است و 11 تا 20 شهریور برداشت می‌شود. پسته کله قوچی از گران‌ترین نوع پسته می‌باشد. پسته کله قوچی از سایر پسته‌ها درشت تر و روی مغز آن سرخ رنگ و پوست سفید آن به تیرگی می‌زند. 

پسته کله قوچی
پسته کله قوچی

پسته احمد آقایی

پسته احمد آقایی از مهم‌ترین پسته‌های تجاری کشور است که کشت آن روز به روز در حال گسترش می‌باشد. این نوع پسته اولین بار توسط آقای احمد آقا فروتن در منطقه نوق شهرستان رفسنجان شناسایی شد. پسته احمد آقایی بیشتر در کرمان و شهرستان‌های رفسنجان و سیرجان کشت می‌شود. بادامی شکل است و ظاهری مانند پسته کله قوچی دارد. مغز آن قرمز رنگ، پوست استخوانی آن سفید و میوه‌اش درشت است. پسته احمد آقایی از انواع دیررس محسوب می‌شود که از نظر طعم و مزه پسته احمد آقایی نه تنها در ایران بلکه در جهان حرف اول را می‌زند. 
پسته احمد آقایی نسبت به ارقام پسته کله قوچی و اکبری قیمت کمتری دارد اما نسبت به پسته فندقی قیمت آن بیشتر است. پسته احمد آقایی در تولید خلال پسته نیز استفاده می‌شود. 

پسته احمدآقایی
پسته احمدآقایی

پسته فندقی یا اوحدی

پسته اوحدی از متداول‌ترین پسته‌های تجاری ایران است که توسط مهدی اوحدی در شهرستان رفسنجان شناسایی شده است. پسته فندقی برای انواع مناطق پسته کاری سازگار است و به همین علت کشت آن گسترش پیدا کرده است. حدود 60 درصد پسته‌های رفسنجان از نوع پسته اوحدی است.البته پسته فندقی در دیگر استان‌ها مانند یزد، خراسان رضوی، مرکزی، قزوین، فارس و تهران هم کشت می‌شود. 
این نوع پسته دارای میوه فندقی شکل و کروی است و از ارقام پسته گرد است. همچنین بیشترین صادرات پسته کشور متعلق به پسته فندقی است. پسته اوحدی از انواع پسته زود رس می‌باشد که یک تا ده شهریور برداشت می‌شود. 
پسته فندقی از پسته‌های مقرون به صرفه ایرانی است زیرا به دلیل ریز بودن این نوع پسته، در هر کیلوی آن تعداد بیشتری پسته وجود دارد و به همین علت گزینه مناسبی برای مناسبت‌های مختلف مانند عید نوروز است. 

پسته فندقی
پسته فندقی

پسته بادامی

همان طور که از نامش پیداست میوه این نوع پسته بادامی شکل، ریز، مانند خنجر و رنگ آن کدر است.  پسته بادامی از آنجایی که زود گل می‌دهد و در اوایل مرداد قابل برداشت است از پسته‌های خیلی زود رس محسوب می‌شود. پسته بادامی در شهرستان زرند استان کرمان کشت می‌شود. این رقم پسته قیمت کمتری نسبت به ارقام کله قوچی و احمد آقایی دارد. 

قیمت پسته بادامی
پسته بادامی

پسته ممتاز

پسته ممتاز مغز خوشمزه‌تری نسبت به سایر پسته‌های تجاری دارد که به نقاط مختلف جهان صادر می‌شود. میوه آن به شکل بادام است و ظاهری کشیده دارد. این پسته به اسم پسته زرند نیز معروف است. مغز پسته ممتاز سرخ رنگ و پوست آن استخوانی روشن است. 

پسته ممتاز زرند
پسته ممتاز زرند

پسته شاه پسند دامغان

‏این نوع پسته، از پسته‌های معروف تجاری در شهرستان دامغان است. میوه پسته شاه پسند بادامی شکل است. ‏ظاهر پسته دامغان خندان و قیمت آن مقرون به صرفه است. این پسته همانطور که از نامش پیداست دارای طعمی خوشمزه می‌باشد و از پسته‌های درجه یک ایران است. این نوع پسته نسبت به پسته اکبری و کله قوچی قیمت کمتری دارد. 

پسته شاه پسند دامغان
پسته شاه پسند دامغان

مشخصات پسته مرغوب

در خرید پسته با پوست توجه کنید که پسته‌هایی با پوست‌های بدون لک و رنگ استخوانی معمولا بهتر هستند. پسته‌هایی که دهانه آن ها کاملا باز نشده یا پسته‌هایی که دهانه آن‌ها بیش از اندازه باز شده باشد مرغوبیت بالایی ندارند. توجه کنید هر چه مغز پسته سبزتر باشد، طعم و مزه آن لذیذتر است. 

سخن آخر درباره پسته

همانطور که گفتیم ایران از قطب‌های اصلی تولید پسته در جهان است. در ایران نیز شهر رفسنجان را به شهر پسته‌ها می‌شناسیم. انواع ارقام پسته ایرانی از نظر ظاهری و رنگ پوسته و مغز تفاوت‌هایی دارند. با این حال، شناخت انواع پسته و شناسایی دقیق تفاوت‌های آن‌ها نیاز به مهارت دارد. 

صادرات پسته

مطلب مفید بود؟
16
2
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی