تهران

اکسیدان چیست و چه کاربردی در رنگ کردن مو دارد

انواع اکسیدان و کاربرد آن
اکسیدان یکی از مواد اصلی در فرایند رنگ گردن مو است که باعث ثبات رنگ مو می‌شود. اکسیدان 4 نوع دارد. اکسیدان ۳% اکسیدان ولوم ۱۰ یا اکسیدان شماره 0.5، اکسیدان ۶% ولوم ۲۰ یا اکسیدان شماره ۱، اکسیدان ۹% ولوم ۳۰ یا اکسیدان شماره ۲، اکسیدان ۱۲% ولوم ۴۰ یا اکسیدان شماره۳ که در ادامه با آنها آشنا می شویم.

اکسیدان چیست و چه کاربردی دارد؟

​​​اکسیدان یا  هیدروژن پراکساید یکی از مهمترین محلول‌ها برای رنگ کردن مو است و نقش زیادی در ترکیب کردن رنگ مو و رنگ گرفتن موها دارد. اکسیدان یک فعال کننده یا activator است که اگر درست انتخاب شود موجب سلامتی موها می‌شود. هر چقدر که درصد اکسیدان بیشتر باشد باعث روشن شدن بیشتر رنگ موها می‌گردد.

اکسیدان به عنوان یک کاتالیزور عمل کرده که باعث ثبات رنگ مو به صورت دائمی می‌شود. اگر اکسیدان قوی باشد موجب پاک شدن سولفورهای مو و کاهش قطر و سفت شدن مو می‌شود. آمونیاک، کوتیکول مو را جدا کرده و موجب می‌شود رنگ به داخل مو نفوذ کند. هر کدام از اکسیدان ها کاربرد خاص خود را دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد .

احتمالا رنگ کردن مو در خانه را تجربه کرده باشید و دیده باشید که رنگ موی انتخابی خودتان شماره روشن بوده است اما باز هم موی شما تیره شده و یا رنگ موی شما به قرمزی می زند دلیل این اتفاق استفاده نادرست و میزان ناکافی از اکسیدان می‌باشد.

انواع اکسیدان و کاربرد آن
استفاده از اکسیدان در رنگ کردن مو

انواع اکسیدان

اکسیدان به چهار دسته تقسیم می‌شود که شما می‌توانید از همه فروشندگان  لوازم آرایشی و بهداشتی‌ تهیه کنید.

این اکسیدان ها شامل موارد زیر است :

اکسیدان 3%

 یک اکسیدان ولوم 10 یا شماره 0.5 می‌باشد. این نوع اکسیدان، ضعیف ترین نوع اکسیدان است که برای ترکیب با رنگ های تیره (رنگ های شماره 1 و2)  مثل رنگ های مشکی و قهوه‌ای تیره که روی مو باعث ثبات تیرگی بیشتری می‌شود، استفاده می‌شود. این اکسیدان در رنگساژ رنگ‌های هایلایت،مش و انواع لایت‌ها کاربرد زیادی دارد. همچنین از این اکسیدان می‌توان برای ترکیب با رنگ‌های مخصوص موهای دکلره شده استفاده کرد که باعث دوام بیشتر می‌شود.

اکسیدان 3% ولوم 10 یا شماره 0.5
اکسیدان 3% ولوم 10 یا شماره 0.5

اکسیدان  6%

یک اکسیدان ولوم 20 یا شماره 1 می‌باشد. این اکسیدان برای پوشاندن تارهای سفید مو و یا رنگ کردن ریشه مو است زمانی که فرد نمی‌خواهد از رنگ‌های خیلی تیره استفاده کند و همچنین برای  کاهش خطر سوختن موها با استفاده از فویل در مش، دکلره‌های ضعیف که قبلا دکلره شده اند اما در پایه های 6 یا 7 رنگ شده اند میتوان با اکسیدان 6 درصد دوباره دکلره کرد. 

اکسیدان  6% با حجم ولوم 20 یا شماره 1
اکسیدان 6% ولوم 20 یا شماره 1

اکسیدان  9%

یک اکسیدان ولوم 30 یا شماره 2 می‌باشد. اکسیدان 9 درصد برای روشن کردن با دکلره و رنگ می‌باشد و برای شامپو رنگ‌های شیمیایی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید برای دکلره، مش و هایلات‌ها از اکسیدان 9 درصد استفاده کنید زیرا باعث می‌شود موها کمتر آسیب ببیند. اگر می‌خواهید موی خود را رنگ روشن ( رنگ های شماره 8 یا 9) بگذارید بهتر است از اکسیدان 9% استفاده کنید.

اکسیدان 9%  ولوم 20 شماره 2
اکسیدان 9% ولوم 20 شماره 2

اکسیدان 12%

یک اکسیدان ولوم 40 یا شماره 3 می‌باشد که کاربرد این اکسیدان برای دکلره‌های بسیار قوی در آرایشگاه‌ها توسط ارایشگران حرفه‌ای است و برای بانوانی که موی خود را در منزل رنگ می‌کنند کاربردی ندارد. برای روشن کردن مو بدون دکلره، هایلایت با رنگ و همچنین دکوپاژ موهای تیره می‌توان از این اکسیدان استفاده کرد. اکسیدان 12 درصد قدرت روشن‌کنندگی بسیار زیاد و آسیب زیادی دارد که فقط در سوپر کالرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اکسیدان 12%  ولوم 40 یا شماره 3
اکسیدان 12% ولوم 40 یا شماره 3

نکته قابل توجه این است که اکسیدان را به اندازه مناسب استفاده کنید اگر میزان اکسیدان به اندازه نباشد ممکن است مو آسیب ببیند یا تناژ قرمز بد رنگی برای مو به وجود آید. دقت داشته باشید که هر رنگی را که مصرف می کنید در دستورالعمل آن مشخص شده است که میزان اکسیدان برای آن رنگ چقدر می باشد.

هرچقدر موی شما ضخیم تر و تیره تر باشد، باید از اکسیدان درصد بالاتر استفاده کنید تا موهای شما رنگ دلخواهتان را بگیرد.

باید به این نکته توجه داشته باشیدکه رنگ و اکسیدان مصرفی شما برای رنگ مو به جنس و پایه اصلی رنگ مو بستگی دارد. اگر شما از اکسیدان و رنگ موی مناسب استفاده کنید هم باعث سلامتی مو می شود و هم نتیجه به رنگ موی دلخواهتان نزدیکتر خواهد شد.

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. اکسیدان چیست؟

    اکسیدان یک ماده مهم در فرایند رنگ کردن مو است که به عنوان کاتالیزور عمل می کند و باعث ماندگاری رنگ مو می شود.
  2. چند نوع اکسیدان وجود دارد ؟

    اکسیدان به 4نوع تقسیم میشود . اکسیدان ۳%, اکسیدان ولوم ۱۰, اکسیدان شماره 0.5 , اکسیدان ۶%, اکسیدان ولوم ۲۰ , اکسیدان شماره ۱, اکسیدان ۹% , اکسیدان ولوم ۳۰ , اکسیدان شماره ۲, اکسیدان ۱۲% , اکسیدان ولوم ۴۰ , اکسیدان شماره ۳.
  3. ایا درست انتخاب نکردن اکسیدان و میزان آن برای رنگ مو باعث آسیب مو می شود؟

    اگر اکسیدان و میزان آن به درستی انتخاب نشود باعث سوختگی موها می شود و یا تناژ قرمز بد رنگی به مو می دهد.اما اگر میزان اکسیدان به درستی انتخاب شود باعث سلامتی مو ها می شود.
  4. آیا اکسیدان ۱۲% , اکسیدان ولوم ۴۰ , اکسیدان شماره ۳ را میتوان در هر رنگی استفاده کرد؟

    اکسیدان 12% یکی از قوی ترین نوع اکسیدان است که آب اکسیژن بیشتری دارد که معمولا در ارایشکاه ها توسط ارایشگران حرفه ای استفاده می شود. و مناسب برای هر رنگ مویی نیست
  5. اکسیدان 3%, اکسیدان ولوم ۱۰, اکسیدان شماره 0.5 چه کاربردی برای مو دارد؟

    این اکسیدان مناسب برای رنگ های مشکی و قهوه ای تیره است و برای هایلایت و مش مناسب است و این اکسیدان را هم می توان برای دوام موهای دکلره شده استفاده کرد.
  6. اکسیدان ۶%, اکسیدان ولوم 20 شماره 1 چه کاربردی برای مو دارد ؟

    این نوع اکسیدان مناسب برای پوشاندن تار های سفید مو است و همچنین این درصد از اکسیدان باعث می شود که خطر سوختن موها با فویل در مش کاهش پیدا کند و برای استفاده موهایی که قبلا دکلره شده اند هم مناسب است .
  7. اکسیدان ۹% , اکسیدان ولوم ۳۰ , اکسیدان شماره ۲ چه کاربری برای مو دارد ؟

    این اکسیدان برای باز کردن رنگ موها با دکلره مورد استفاده قرار می گیرد و اکسیدانی که برای مش و دکلره کردن مناسب است اکسیدان 9% است .
مطلب مفید بود؟
14
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی