تهران

طراحی لباس و مد چیست و چگونه می‌توان طراح لباس شد؟

طراحی لباس
لباس هر کشور بیانگری پیشینه فرهنگ و قوم هر ملیتی است که از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه رشته طراحی لباس یکی از پرطرفدارترین زیر شاخه‌های رشته هنر است که همه کسانی که علاقمند به این حوزه و رشته هستند می‌توانند هم در دانشگاه و هم با گذراندن دوره‌های آموزشی در این حیطه فعالیت کنند. همراه ما باشید.

طراحی لباس و مد چیست و چگونه می‌توان طراح لباس شد؟

از قرن نوزدهم به بعد دنیای طراحی مد و لباس شکل جدیدی به خود گرفت. همان طور که می‌دانید طراحی مد و لباس یکی از معروف‌ترین و پر درآمدترین شغل‌های دنیا محسوب می‌شود. رشته طراحی لباس در بین جوانان ایرانی هم بسیار طرفدار پیدا کرده است که ما در این مقاله می‌خواهیم به شما عزیزانی که به طراحی مد و لباس علاقه دارید این حرفه را به طور کامل معرفی کنیم.

رشته طراحی لباس
معرفی رشته طراحی لباس

طراحی لباس چیست؟

طراحی لباس یکی از شاخههای هنر است که با ترکیب دوخت و خلاقیت، به یک اثر هنری زیبا به شکل لباس میپردازد. به طور دیگر، هدف از طراحی کردن لباس ارائه طرحی متناسب با ویژگیهای جسمانی افراد است. طراحان لباس ابتدا باید به فرهنگ و نیازهای افراد جامعه و همچنین متناسب با سن و ویژگیهای جسمی همه افراد با توجه به جنسیتشان توجه داشته باشند زیرا باید بهترین و زیبا ترین لباس‌ها را طراحی کنند.

نقاشی طراحی لباس
نقاشی طراحی لباس

معرفی کردن طراحی لباس و پارچه 

برای این که به شغل طراحی لباس وارد شوید شما حتما باید در  یکی از رشته‌های "طراحی لباس" یا "طراحی و دوخت" در دانشگاه هنر شروع به تحصیل کنید. این دو رشته در بعضی از مباحث با یکدیگر تفاوت دارند، اما با  فارغ ‌التحصیل شدن در یکی از این دو رشته میتوانید شروع به فعالیت کنید.

حرفه طراحی لباس رشته‌ای است که هدف آن تربیت افرادی است که با در نظر گرفتن نیازهای طراحی و بهره‌گیری از ماشین‌آلات و برنامههای کامپیوتری، بتوانند کارهای طراحی لباس، طراحی الگو، برش و دوخت را در تولید برطرف سازند.

نقاشی طراحی لباس
الگوی طرح بدن در طراحی لباس

بازار کار طراحی لباس در ایران چگونه است؟

در کشورهای غربی طراحی لباس رونق بسیاری پیدا کرده است و مارکها و برندهای مختلفی در زمینه طراحی پدیدار شده است که بسیار هم معروف هستند. اما در کشور ایران با وجود به قوانین اسلامی و پوششی که در دین اسلام توصیه شده است، طراحیها حتما باید متناسب با فرهنگ ایرانی باشد. اما با این حال طراحی لباس بازار کار مناسبی در کشور ما دارد.

همچنین صاحبان صنایع برای رقابت در صنعت پوشاک نیاز به افرادی حرفهای و خلاق در زمینه طراحی لباس دارند تا با مهارت در طرحها و ایدههای جدید برای عرضه به بازار ارائه کنند. افرادی که در این زمینه تحصیل‌کرده اندمیتوانند در شرکت‌ها و یا صنایعی که مربوط به طراحی پارچه، لباس،کیف،کفش و... هستند شروع به کار کنند و یا میتوانند به ‌صورت مستقل  خودشان اقدام به راه ‌اندازی شرکتهای تولید و طراحی لباس کنند.

کلاس طراحی لباس
کلاس طراحی لباس

مهارت ها و توانایی های لازم برای طراح لباس

  • اگر شما علاقه زیادی به طراحی لباس و مد دارید و به دنبال تحصیل در این حرفه هستید باید از خلاقیت هنری بالایی برخوردار باشید زیرا این رشته به خلاقیت زیادی نیاز دارد و افرادی که ذهن خلاقی دارند پیشرفت فراوانی خواهند داشت.
  • طراحان لباس در این رشته باید روش کار کردن با نرم افزارهای کامپیوتری مختص این رشته را بیاموزند تا بتوانند مهارت خود را در صنعت پوشاک بالا ببرند.
  • فردی که یک طراح حرفه‌ای است باید بتواند با ترکیب رنگ‌ها و اصول ست کردن لباس آشنایی کامل داشته باشد.
  •   داشتن ایده‌های نو و خلاقانه و همچنین کسب تجربه از ویژگی‌های اصلی یک طراح مد و لباس موفق خواهد بود.
  • یک طراح لباس باید مهارت لازم برای دوخت و برش پارچه را به‌ طور حرفه‌ای بیاموزد.
  • داشتن ذهنی خلاق در طراحی یکی از مهم‌ترین استعدادها و مهارت‌های طراح لباس است.
  • عنصر مهم در طراح لباس اشنایی با انواع رنگ‌ها، ترکیب آن‌ها و انواع بافت پارچه‌ها است که این مواردها در دوره تحصیل در دانشگاه نیز آموزش داده می‌شوند.
طراحی لباس مجلسی
طراحی لباس مجلسی

 

اموزش طراحی لباس
 حرفه طراحی لباس های مجلسی و زیبا

 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. ایا طراحی مد و لباس بازار کار خوبی دارد؟

    با توجه به گسترش فرهنگ مد و لباس، این حرفه یکی از پر درآمدترین حرفه‌ها می‌باشد که افراد زیادی را به خود جذب کرده است. اما نکته قابل توجه این است که اگر به این کار علاقه دارید باید پشتکار و خلاقیت خوبی هم داشته باشید.
  2. توانایی‌ها و مهارت‌های لازم در طراحی لباس چیست؟

    در طراحی لباس باید ذهن باز و خلاقی داشته باشید تا بهترین مدل‌ها و لباس‌ها را طراحی کنید. در عین حال که به فرهنگ و قوانین پوششی کشور توجه می‌کنید از اخبار دنیای مد و فشن نیز باید با خبر باشید.
مطلب مفید بود؟
63
2
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی