تهران

دکلره مو ، چگونه موها را بدون آسیب دکلره کنیم؟

آموزش دکلره کردن مو
دکلره کردن موها یعنی تخلیه پیگمنت‌های طبیعی از مو و روشن و بی‌رنگ کردن آنها تا آماده پذیرفتن رنگ‌های جدیدتر و متنوع‌تر باشند. اگر شما هم تصمیم دارید موهای خود را با استفاده از دکلره روشن کنید بهتر است قبل از اقدام به این کار، با آموزش و نکات مهمی که در مورد عمل دکلره موها ذکر خواهد شد، آشنا شوید.

آموزش کامل دکلره مو بدون آسیب + نکات مهم رنگ دکلره 

دکلره مو یا همان موی بلوند، یکی از پرطرفدارترین رنگ موها در بین همه خانم‌هاست. هنگامی که مو دکلره می‌شود، رنگ‌ موهای مختلف به زیبایی هرچه تمام‌تر روی موها خود را نشان می‌دهد. امروزه نیز با تکنیک‌های مختلفی مانند: رنگ و مش مو، بالیاژ مو، آمبره مو و... موهای بسیار زیبا و خوش رنگی می‌توان داشت.

دکلره کردن مو چیست؟

دکلره مو یا Bleaching به فرایندی گفته می‌شود که طی آن پیگمنت‌های طبیعی از ساختمان مو خارج شده و رنگ موها روشن می‌شود. به بیان دیگر زمانی که بخواهیم بیشتر از 4 درجه موها را روشن کنیم باید از رنگ دکلره استفاده نماییم. دکلره که اکثرا به شکل پودر دکلره موجود است با ترکیب شدن با اکسیدان 12 درصد باعث از بین رفتن پیگمنت‌های تیره مو می‌گردد و موها را تا درجه سفیدی کامل روشن می‌کند و به این ترتیب مو را آماده پذیرفتن رنگ‌های مختلف و متنوع می‌نماید.

رنگ مو دکلره
رنگ مو دکلره و دکلره کردن موها در پایه‌های مختلف و رنگ‌های متفاوت

چگونه موها را دکلره کنیم؟

برای اینکه موهایی روشن و بلوند داشته باشیم و بتوانیم از انواع رنگ‌های روشن و فانتزی استفاده کنیم باید ابتدا موها را به پایه خیلی روشن که همان پایه ده دکلره است برسانیم. پیشنهاد ما در ابتدا این است که برای دکلره از یک متخصص رنگ و مش کار حرفه‌ای کمک بگیرید زیرا انجام رنگ دکلره مو چندان کار آسانی نیست و اگر به روش صحیحی انجام نشود می‌تواند صدمات جدی مانند سوختگی موها و تاول زدن پوست سر را به دنبال داشته باشد.

اما در ابتدا و برای شروع یاد گرفتن دکلره مو باید مراحل زیر را به دقت انجام دهید:

دکلره کردن مو
نحوه رنگ دکلره روی سر

قدم اول:

برای دکلره موها، ابتدا پودر دکلره را در درون یک ظرف غیر فلزی بریزید و با در نظر گرفتن جنس و دوام موهایتان پودر را با اکسیدان 12 درصد یا 9 درصد ترکیب نمایید تا جایی که مخلوط به شکل ماست درآید. نسبت پودر دکلره به اکسیدان بایستی نسبت 1 به 2 باشد یعنی در مقابل یک واحد پودر، دو واحد اکسیدان اضافه شود. بعد موها را تقسیم بندی نموده و با استفاده از برس رنگ ابتدا ساقه موها را در دسته‌های نازک برداشته و از این مخلوط بمالید تا موها کامل به مواد آغشته شوند.

دکلره کردن مو
نحوه دکلره کردن موها

قدم دوم:

بهتر است دکلره کردن موها را از پشت سر شروع کنید، چون رنگ در این قسمت دیرتر باز می‌شود و برعکس جلوی موها زودتر رنگ را می‌پذیرند. بعد از اینکه کل ساقه را دکلره زدید، دوباره از پشت سر شروع به رنگ کردن ریشه ها نمایید. اگر روی موهایتان از قبل دکلره دارید، مواد را برای جلوگیری از آسیب و هم چنین دو رنگ شدن موها کمتر روی این قسمتها نگه دارید.
بعد از اینکه کل موهای سر را به مواد آغشته کردیم حدود 30 الی 45 دقیقه بسته به جنس مو زمان لازم است تا رنگ موها روشن شوند. بهتر است برای اطمینان هر 20 دقیقه موها را چک کنید. بعد از سپری شدن زمان مذکور اگر که رنگ موها روشن نشدند برای جلوگیری از آسیب به موها باید آنها را بشویید. اگر اصرار به روشن کردن موهایتان دارید می توانید چند روزی صبر کرده و مجدد اقدام به انجام دکلره کنید.

اگر علاقه داشتید که موهای خود را بدون رنگ دکلره روشن کنید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله زیر را مطالعه کنید:
چگونه بدون دکلره موهامو روشن کنم

آموزش دکلره مو
گذاشتن رنگ دکلره روی موها

دکوکرم چیست؟

برای دکلره و روشن کردن پایه مو، علاوه بر پودر دکلره معمولی که در دو رنگ آبی و سفید موجود می‌باشد، محصول دیگری بنام دکوکرم نیز وجود دارد که با هدف روشن کردن مو استفاده می شود. دکوکرم برخلاف پودر دکلره دارای حالتی کرمی است و وجود مقداری روغن در ترکیبات آن باعث شده تا پروسه تخلیه پیگمنت های مو به کندی صورت گیرد. همین ویژگی سبب می شود تا میزان آسیب رسانی دکوکرم نیز نسبت به پودر دکلره کمتر باشد. استفاده از دکوکرم برای موهای ضعیف و آسیب دیده مناسب است.
دکوکرم نیز همانند پودر دکلره قابل ترکیب با شماره اکسیدان های مختلف است. می توانید با استفاده از اکسیدان های مختلف، قدرت روشن کنندگی دکوکرم را تنظیم نمایید و مو را به پایه مورد نظر برسانید. اغلب برای دکوکرم از اکسیدان شماره 3 (12%)  استفاده می شود ولی در صورتی که موهای ضعیف و آسیب دیده ای دارید بهتر است از اکسیدان 9 درصد استفاده نمایید.

رنگ موی دکلره
رنگ موی دکلره دودی 2022 روی موی بلند

نحوه دکلره کردن ریشه موها

در فرایند رنگ دکلره موها، چون ریشه هم خیلی سریع تر از ساقه رنگ می پذیرد و هم ممکن است مواد به سر آسیب رسانده و موجب سوختگی و تاول زدگی آن شوند بایستی با نهایت دقت و حساسیت این کار انجام شود. به همین دلیل برای جلوگیری از این آسیب ها، از فویل برای دکلره کردن ریشه مو استفاده می شود. بدین ترتیب که فویل را در زیر موها قرار داده و آنها را به مواد آغشته می کنید. همچنین مزیت دیگر استفاده از فویل برای دکلره ریشه مو این است که موها به راحتی بوسیله فویل بلند می شوند و می توان به تمام نقاط مو دسترسی داشت و علاوه بر آن با فویل می توانیم قسمتهایی که دکلره دارند و نیاز به دکلره مجدد برای آنها وجود ندارد را به راحتی جدا کنیم.

رنگ با دکلره
دکلره ریشه مو

روش دکلره کردن ریشه مو

  •  ابتدا با استفاده از شانه تقسیم موهای رنگ شده را جدا نموده و کنار بگذارید.
  • موهایی که رنگ آنها تیره است و رنگ ندارند را تا کرده و به مواد دکلره آغشته نمایید.
  • موهای تیره تازه دکلره شده را روی فویل و قسمت بالای آن قرار دهید و بقیه موها را بیرون از فویل نگه دارید. فویل را تا بزنید به صورتی که موهای رنگ دار بیرون از فویل بمانند.
  • زمانی که می خواهید فویل را تا بزنید یک فایل دیگر روی موها قرار داده سپس به سمت بالا تا زده و از هر دو طرف فویل به سمت داخل تا کنید.
دکلره کردن مو
رنگ دکلره روی ریشه مو

نحوه درست کردن مواد دکلره

برای درست کردن مواد دکلره به پودر دکلره و اکسیدان نیازمندیم. پودر دکلره در دو رنگ در بازار وجود دارد پودر دکلره به رنگ سفید و آبی. معمولا پودر دکلره سفید که عملکرد ضعیفی دارد برای استفاده در موهای ضعیف و حساس و نازک مناسب است. پودر دکلره آبی که قوی تر است مناسب استفاده در موهای طبیعی و سالم است.
روش انجام کار:

پودر دکلره را بسته به جنس و دوام مو انتخاب کرده، و آن را به نسبت 1 به 2 با اکسیدان 9% یا 12% ترکیب می کنید به نحوی که غلظت مخلوط بدست آمده مانند ماست غلیظ باشد و وقتی ظرف را وارونه می‌کنید نریزد. سپس همانطور که قبلا ذکر شد از قسمت پشت سر شروع به رنگ کردن موها می کنید. بهتر است برای جلوگیری از آسیب به پوست اطراف صورت، قبل از عمل دکلراسیون آن را چرب نمایید.

دکلره مو
دکلره مو در خانه و ترکیبات آن

دکلره موی مشکی رنگ شده

برای موهایی که قبلا رنگ شده اند و رنگ طبیعی آنها هنوز رشد نکرده، عمل دکلره کردن نسبت به مویی با رنگ طبیعی یک مرحله بیشتر بوده و پروسه ای سنگین و زمان برتر خواهد بود. برای موهایی که چندین بار رنگ شده اند بسته به میزان تیرگی رنگها، برای رسیدن به نتیجه دلخواه احتمالا مجبور شوید دو سه بار این پروسه را تکرار نمایید. از این رو بهتر است بجای استفاده چندین باره از مواد دکلره، از رنگ برها یا به اصطلاح ریموور استفاده نمایید.
برای استفاده از محلول های رنگ بر می توانید به توضیحات درج شده روی بسته آنها مراجعه کنید و طبق دستورالعمل نوشته شده عمل کنید.
مخلوط آماده شده از مواد رنگ بر که اغلب حاصل ترکیب دو ماده با یکدیگر است را روی موها گذاشته و برای مدت زمان معین شده صبر کنید و بعد موهایتان را با شامپو و نرم کننده بشویید. اکنون موی مشکی رنگ شده از روی موهایتان پاک شده و شما می توانید بعد از چند روز عمل دکلراسیون را به منظور بلوند کردن موهایتان انجام دهید. با انجام این کار موها فرصت ترمیم پبدا کرده و میزان آسیب دیدگی مو را به حداقل می رسد.

ترکیب دکلره مو
دکلره برای موهای مشکی رنگ شده

رنگساژ را روی موی خیس بگذاریم یا موی خشک شده؟

رنگساژ رنگی است که بعد از اتمام و به پایه مورد نظر رسیدن دکلره موها، روی مو گذاشته می شود. جهت تهیه رنگساژ کافی است یک چهارم تیوپ رنگ مورد نظر را با اکسیدان و آب به مقدار یک به یک مخلوط کرده و به حالت ماست شل در آورده و مانند شامپو روی موی خیس بگذارید. و به مدت 5 الی 10 دقیقه نگه داشته و بشویید.
بهتر است رنگساژ را بلافاصله بعد از اتمام دکلره کردن و روی مو خیس بگذارید تا در مصرف رنگ صرفه جویی کنید چون برای استفاده از رنگساژ روی موی خشک بایستی با توجه به حجم مو مانند پروسه رنگ کردن معمولی مو، حجم قابل توجهی از تیوپ را استفاده نمایید.

رنگ مو رو دکلره
رنگساژ روی موی دکلره شده

پایه های دکلره

دکلره دارای پایه هایی با رنگهای تیره تا روشن است که در زیر به ترتیب بیان خواهیم کرد:
پایه یک : قرمز
پایه دو : قرمز نارنجی
پایه سه : نارنجی قرمز
پایه چهار : نارنجی
چهار پایه ذکر شده از دکلره پایه های ضعیف تر هستند که اغلب موهای مشکی تا این مرحله باز می شوند و در صورت نداشتن مقاومت در مو نمی توان مراحل دکلراسیون را ادامه داد. رنگهایی که در این پایه ها می توان از آنها استفاده کرد عبارتند از: قهوه ای متوسط، بلوطی، مسی، آکاژو، قهوه ای صدفی و فندقی تیره.
پایه پنج : نارنجی زرد
پایه شش : زرد نارنجی
پایه هفت : زرد
موهایی که به پایه های فوق رسیده باشند دارای دکلره متوسط هستند و رنگهای انتخابی مناسب برای این پایه ها آکاژو، بلوند تیره، قهوه ای روشن و رنگهای خاکستری با پایه 5 و 6 هستند.
پایه هشت : زرد روشن
پایه نه : زرد خیلی روشن
موهای به این پایه رسیده، موهایی با دکلره قوی هستند که می تواند روی آنها رنگهایی فوق العاده زیبا ایجاد کرد. بلوند طلایی، بلوند خاکستری، بلوند زیتونی و رنگهای بلوند روشن از جمله این رنگها هستند.
پایه ده دکلره : پلاتینه یا سفید
این پایه روشنترین پایه دکلره است که به تازگی به طیف های رنگی دکلره افزوده شده است.

رنگ مو دکلره روشن
دکلره مو و پایه‌های دکلره مو
مدل موی بلوند
پایه های دکلره مو از تیره‌ترین تا روشن‌ترین پایه برای موی بلوند

دکلره کردن موهای بلند

برای موی بلند عمل دکلراسیون در سه مرحله انجام می گیرد. بدین صورت که مو به سه قسمت تقسیم می گردد. ابتدا تکه پایین مواد زده می شود سپس تکه وسطی و در آخر تکه بالایی. احتمالا در سه قسمت تفاوت رنگی ایجاد شود به همین دلیل رنگی که برای بعد از عمل دکلراسیون در نظر گرفته می شود بایستی مطابق با رنگ قسمت تیره تر در نظر گرفته شود. به این صورت که اگر موها به پایه 7 برسند رنگ با پایه شش روی مو گذاشته شود.

رنگ مو دکلره روشن
دکلره کردن موهای بلند

دکلره کردن موی ضخیم

موهای ضخیم تر در پروسه طولانی تر و مشکل تری نسبت به موهای نازک و معمولی دکلره می شوند. چون تارهای مو ضخیم ترند پروسه تخلیه پیگمنت های مو به کندی صورت می گیرد و مدت زمان بیشتری لازم دارد. اما موهای ضخیم به دلیل ضخامت بالا دارای دوام بیشتری نیز هستند و برای دکلره کردن آنها از پودر دکلره آبی که قوی تر است استفاده می‌شود.

دکلره مو
دکلره کردن مو روی موی ضخیم و کوتاه

دکلره مو در دوران بارداری

در کل توصیه می شود مادران باردار در طی دوران بارداری به ویژه در سه ماهه اول از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده ننماید. با اینکه دلیل مستدل و اثبات شده‌ای برای مضر بودن این مواد برای جنین وجود ندارد ولی بایستی در استفاده از این مواد احتیاط شود و عمل دکلراسیون موها به زمانی بعد از زایمان موکول گردد.   

 دکلره کردن موها در بارداری
دکلره مو در بارداری

نکاتی برای کاستن عوارض دکلره

برای جلوگیری از بروز التهاب طی پروسه دکلره موها، بهتر است قبل از اقدام به این کار، دکلره یا رنگ را روی قسمت کوچکی از موها تست نمایید، تا از بروز عوارض احتمالی پیشگیری کنید. حساسیت به مواد دکلره در برخی افراد می تواند به صورت خارش و قرمزی پوست بروز کند و در برخی موارد دیگر ممکن است منجر به ایجاد تورم شدید در پوست سر شود.
بنابراین توصیه می شود در صورت امکان بیش از یک یا دوبار در سال اقدام به دکلره کردن موهایتان نکنید. به این دلیل که استفاده بی رویه از این مواد می تواند فرصت ترمیم و بازسازی را از مو گرفته و ضمن خشک و شکننده کردن مو، آسیب های جدی دیگری را در پی داشته باشد.
همچنین همواره سعی کنید بعد از انجام دکلره موهایتان را با شامپوهای ملایم مثل شامپو بچه و نرم کننده ها بشویید تا میزان لطافت و نرمی موها افزایش یافته و راحتر شانه شوند. ضمنا هر بار بعد از استحمام، با یک لایه روغن محافظ سطح موها را بپوشانید تا مو بتواند به مرور خود را احیا کند. استفاده از باد خنک سشوار نیز می تواند مانع خشکی و شکنندگی و خرد شدن موها شود.

اگر موهای‌تان بر اثر رنگ مو و یا دکلره مو آسیب دیده و دچار خشکی، موخوره و شکنندگی شده، پیشنهاد می‌کنیم حتما از مقاله زیر دیدن کنید:
چگونه موهای سوخته و خشک در اثر دکلره و رنگ را درمان کنیم

عوارض دکلره مو
عوارض دکلره مو 

شاید برای شما هم سوال باشد

  1. طی عمل دکلراسیون چه تغییراتی در مو ایجاد می شود؟

    هنگامی که موها دکلره می شوند پیگمنت های طبیعی مو خارج شده و موها بی رنگ می شوند. با بیرنگ شدن موها، می توان از رنگ موهای دلخواه متناسب با پایه مو استفاده کرد.
  2. برای چه رنگ موهایی انجام دکلره ضروری است؟

    زمانی که بخواهیم پایه موها را برای پذیرفتن رنگهای بلوند و فانتزی بیش از 4 درجه روشن نماییم بایستی ابتدا با استفاده از دکلره پایه موها را روشن کنیم سپس رنگ مورد نظر را استفاده نماییم.
  3. تفاوت پودر دکلره آبی و سفید در چیست؟

    معمولا پودر دکلره در دو رنگ آبی و سفید در بازار وجود دارد. از هر دو پودر دکلره برای روشن کردن پایه مو می توان استفاده نمود ولی چون پودر دکلره آبی قویتر است استفاده از آن برای موهای طبیعی و سالم و ضخیم مناسب می باشد و در مقابل از پودر سفید رنگ اغلب برای روشن کردن پایه موهایی با تارهای نازک و آسیب دیده استفاده می شود.
  4. اکسیدان مناسب برای استفاده در دکلره کدام است؟

    اغلب از اکسیدان شماره 3 یا 12 % برای دکلره کردن موها استفاده می شود ولی در موهایی که به هر دلیل ضعیف بوده و دچار آسیب دیدگی هستند بهتر است از اکسیدان های به نسبت ضعیف تر مانند اکسیدان 9 درصد یا شماره 2 استفاده شود.
  5. نسبت استفاده اکسیدان و پودر دکلره در عمل دکلراسیون چه میزان است؟

    در پروسه دکلره موها، از اکسیدان با نسبت یک به دو از اکسیدان استفاده می گردد. به این صورت که در مقابل یک واحد یا یک پیمانه پودر دکلره از دو واحد یا دو پیمانه اکسیدان برای مخلوط کردن مواد دکلره استفاده می کنیم.
  6. در دکلره موها در مرحله رنگساژ کردن از چه اکسیدانی استفاده می شود؟

    بعد از اینکه موها به پایه مورد نظر رسید و می خواهیم موها را با رنگ دلخواه رنگساژ کنیم با استفاده از مقداری آب و اکسیدان شماره یک یا 6% رنگها را رنگساژ می کنیم.
  7. چیکار کنیم که هنگام دکلره ریشه موها نسوخته پوست سر دچار تاول نشود؟

    بهتر است هنگام دکلره کردن ریشه مو هم از اکسیدان ضعیفتر 9% یا 6% استفاده شود هم اینکه از فویل استفاده کنیم و زود به زود آن را چک نماییم.
  8. کاربرد دکوکرم چیست؟

    دکوکرم همان کاربرد پودر دکلره را دارد ولی برخلاف پودر دکلره حالت کرم مانند داشته و عملکردی ضعیفتر از پودر دارد و بیشتر مناسب استفاده برای موهای ضعیف و آسیب دیده است.
  9. برای موهایی که رنگ مشکی پر کلاغی یا رنگهایی مثل شرابی دارند می توان از دکلره استفاده کرد؟

    برای استفاده از دکلره در موهایی که قبلا پر کلاغی رنگ شده اند یا رنگهای فانتزی مثل شرابی و ... بایستی ابتدا با استفاده از ریموور این رنگها را از روی موها پاک کنیم و بعد از چند روز استراحت دادن به مو از دکلره استفاده نماییم.
  10. عوارضی که دکلره می تواند برای موها ایجاد کند کدامند؟

    با دکلره و به پایه رساندن موها می توان از رنگهای زیبا و متنوع برای موها استفاده کرد. ولی دکلره کردن موها به صورت مکرر و بیش از دوبار در سال می تواند باعث خشکی و شکننده شدن موها شده و آسیب های جدی برای آنها در پی داشته باشد.
مطلب مفید بود؟
16
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی