تهران

چهره های هنری که در سال 98 آسمانی شدند

چهره های هنری درگذشته سال98
چهره های هنری زیادی در سال 98 از میان ما رفتند که هریک از آن ها در حوزه مختص به خود مانند بازیگری، نقاشی و یا نوازندگی جزو بهترین های آن دوره بودند. در این بخش به معرفی تعدادی از مشاهیر ایرانی که در سال 98 از بین ما رفتند خواهیم پرداخت.

چهره های هنری که در سال 98 آسمانی شدند

در سال 1398 هنرمندان ایرانی زیادی از میان ما رفتند که در این بخش ده هنرمند برجسته ایرانی را انتخاب کرده ایم تا به معرفی کوتاه از آن‌ها و خاطرات شیرینی که با هنرنمایی هایشان برایمان ساخته اند بپردازیم.
تعدادی از این هنرمندان درگذشته در طول حیات خود جایگاه مختص به خود را کسب کردند اما برخی دیگر از آن‌ها با توجه به دگرگونی جامعه به خصوص پیروزی انقلاب اسلامی ایران کمتر دیده شدند.

جمشید مشایخی

جمشید مشایخی
جمشید مشایخی

جمشید مشایخی یکی از بازیگران قدیمی و ریشه دار در سینما و تلویزیون ایران بود که نقش های ماندگار بسیاری همانند نقش رضا تفنگچی در سریال هزار دستان را بازی کرده است. جمشید مشایخی در سال 1313 تحصیلات خود در رشته تئاتر را رها کرد و به استخدام اداره هنرهای دراماتیک درآمد. این هنرمنده محبوب در آثار بسیار شاخصی در تئاتر و تلویزیون و همچنین سینما حضور موفق داشته است. از جمله آثار جمشید مشایخی می‌توان به بازی در فیلم های کمال الملک، گاو، قیصر، شازده احتجاب، سوته دلان و گل های داودی اشاره داشت. از دیگر آثار ماندگار جمشید مشایخی پیر سینمای ایران فیلم های روز واقعه، خانه ای روی آب و یک بوس کوچولو هستند که پس از انقلاب در آنها هنرنمایی کردند. جمشید مشایخی در 13 فرودین ماه سال 1398 از میان ما رفت.

منیر فرمانفرماییان

منیر فرمانفرماییان
منیر فرمانفرماییان

خانم منیر فرمانفرماییان با نام خانوادگی اصلی شاهرودی از هنرمندان آینه کار مدرن ایران و جهان بودند که در طی سال ها فعالیت خود آثار ماندگاری را از خود به جای گذاشتند. خانم فرمانفرماییان متولد سال 1301 هستند. ایشان در دانشگاه هنرهای زیبای تهران تحصیل کرده اند. او پس از ازدواج با آقای منوچهر یکتایی که یکی از شاعران و نقاش های کشور بودند از ایران به آمریکا به قصد ادامه تحصیل مهاجرت کردند. خانم فرمانفرماییان در آمریکا طراحی مد خواند و با نشریات مطرحی در آن زمان شروع به همکاری کرد. ایشان پس از جداشدن از آقای یکتا با ابوالبشر فرمانفرماییان ازدواج کردند و در همان زمان نام خانوادگی خود را از شاهرودی به فرمانفرماییان تغییر دادند و در سال 1336 به کشور بازگشتند. او پس از بازگشت به ایران و یک سال کار، موفق شد تا مدال طلای دوسالانه تهران را به دست آورد. خانم فرمانفرماییان تا قبل از انقلاب آثار زیادی را از هنرهای سنتی ایران خلق کردند و موفق به کسب جوایز داخلی و خارجی زیادی شدند. در سال 1383 خانم فرمانفرماییان به کشور بازگشتند و در نمایشگاه باغ ایرانی ساخته هایشان را به نمایش گذاشتند و موفق به کسب افتخارات زیادی شدند. خانم منیر فرمانفرماییان در 31 فروردین ماه سال 1398 درگذشت.

داریوش اسدزاده

داریوش اسدزاده
داریوش اسدزاده 

داریوش اسدزاده از پیشکسوتان عرصه تئاتر و تلویزیون بودند که در 3 شهریور سال 1398 از میان ما رفتند. آقای داریوش اسدزاده از دوره جوانی، فعالیت هنری خود را با حضور در تئاتر آغاز کرد و پس از آن به نویسندگی و کارگردانی روی آورد. آقای اسدزاده متولد سال 1302 بودند ودر سال های 1340 تا 1350 حدود 50 فیلم بازی کردند.
آقای داریوش اسدزاده در اواسط دهه 1350 به آمریکا مهاجرت کرد و پس از 10 سال در سال 1365 به ایران بازگشت و به بازی در تلویزیون و سینما پرداخت. او در این دوره در مجموعه های پرمخاطب تلویزیونی همانند سمندون و خانه سبز حضور پیدا کرد. او در سال 1379 و 1380 به عنوان رئیس انجمن بازیگران برگزیده شد و خدماتش را در این حوزه ادامه داد.

مسعود عربشاهی

مسعود عربشاهی
مسعود عربشاهی 

یکی از نقاشان مدرن ایرانی آقای مسعود عربشاهی بودند که در سال های حیاتشان آثار بسیار خوبی را از خود به جای گذاشته است. مسعود عربشاهی متولد سال 1314 است او در دانشکده هنرهای تزئینی تحصیل کرد و مجسمه سازی را آموزش دید و در سال 1347 با مدرک فوق لیسانس معماری داخلی فارغ التحصیل شد. آقای عربشاهی در سال 1340 در نماشگاه دوسالانه پاریس شرکت کرد و آثارش را در نمایشگاه های بسیاری در داخل و خارج از کشور به تماشا گذاشت و در بسیاری از آن ها موفق به کسب مدال طلا شد از جمله افتخارات او کسب مدال طلا نمایشگاه موناکو است. مسعود عربشاهی پس از انقلاب اسلامی برای مدتی به فرانسه و آمریکا رفت و در سال 1370 به ایران بازگشت و موفق به برگزاری چند نمایشگاه شد.

حسین دهلوی

حسین دهلوی
حسین دهلوی

حسین دهلوی از موسیقی دانان نامدار ایرانیست که در سال 1306 متولد شده اند. حسین دهلوی که از کودکی به آموزش نواختن موسیقی با ویولن مشغول بود در هنرستان عالی  موسیقی آهنگ سازی را به صورت حرفه ای آموزش دید. اودر سال 1340 به ریاست هنرستان موسیقی رسید و حدود 10 سال این مسئولیت را برعهده داشت. او به عنوان رهبر ارکستر شماره یک ایران ایفای نقش کرد و در طی سال های فعالیت خود در داخل و خارج از کشور موفقیت های زیادی را به دست آورد. آقای حسین دهلوی در 23 مهرماه سال 1398 از بین ما رفت و آسمانی شد.

منوچهر یکتایی

منوچهر یکتایی
منوچهر یکتایی

منوچهر یکتایی یکی از پیشگامان نقاشی مدرن ایران بود که در سال 1301 متولد شد و در 20 سالگی تحصیلات خود در دانشکده هنرهای زیبا را نیمه کاره رها کرد و برای ادامه تحصیل به فرانسه و سپس آمریکا رفت. آثار فوق العاده آقای منوچهر یکتایی در آمریکا سبب شد تا نام او در کنار مشاهیر مطرح جهانی نام برده شود. منوچهر یکتایی به موجب اقامت طولانی مدت در خارج از کشور به قدر کافی شناخته نشد و به جایگاه مختص به خود دست نیافت. منوچهر یکتایی همسر نخست خانم فرما نفرماییان بودند. منوچهر  یکتایی در صبح 28 آبان ماه 98 در آمریکا دار فانی را وداع گفت.

نصرت کریمی

نصرت کریمی
نصرت کریمی

نصرت کریمی بازیگر، سینماگر، انیمیشن ساز و عروسک ساز مشهور ایرانی است که در سال 1303 متولد شده و در 12 آذر سال 1398 درگذشت. او زیر نظر عبدالحسین نوشین آموزش دید و در سال 1320 به عضویت تئاتر نوشین درآمد و به بازیگری و طراحی صحنه پرداخت.

شهلا ریاحی

شهلا ریاحی
شهلا ریاحی

شهلا ریاحی از بازیگران سینما و تئاتر و تلویزیون هستند و به عنوان نخستین فیلم ساز زن ایرانی لقب گرفتند. نام اصلی او قدرت الزمان وفادوست است که در سال 1305 متولد شد. او کار خود در تئاتر را به موجب تشویق همسرش آقای اسماعیل ریاحی که از کارگردانان سینما است آغاز کرد. اولین حضور خانم ریاحی در سال 1320 در فیلم خواب های طلایی صورت گرفت. او به عنوان اولین کارگردان زن ایرانی فیلم مرجان را ساخت. خانم ریاحی در طی سال ها فعالیت خود موفقیت های زیادی را کسب کرده اند و در 10 دی سال 1398 از دنیا رفت.

هوشنگ ظریف

هوشنگ ظریف
هوشنگ ظریف

هوشنگ ظریف ردیف دان سنتی و نوازنده چیره دست تار بود که از شاگردان برجسته موسی معروفی و علی اکبر شهنازی و روح الله خالقی بودند. او متولد سال 1317 است که پس ازپایان تحصیلاتش در وزارت فرهنگ و هنر استخدام شد. او در ارکسترهای معروفی همانند ارکستر صبا و موسیقی ملی به نوازندگی تار مشغول بود و سال های زیادی به عنوان آموزگار متبحر تار شاگردان زیادی را پرورش داد. همچنین در نگارش آموزش تنبک که در این زمینه اولین کتاب نوشته شده بود با استادید بزرگی همچون مصطفی کمال پورتراب و حسین دهلوی و حسین تهرانی همکاری موفقی داشت. هوشنگ ظریف سرانجام در 17 اسفند سال 1398 درگذشت.

دیگر درگذشتگان سال 98

هنرمندان زیادی در این سال از جمع ما رفتند که آثار ماندگارشان همواره در یادها خواهد ماند افرادی همانند: بهنام صفوی، پرویز بهرام، ولی الله شیراندامی، ملکه رنجبر و آقای حسین آهی.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی