تهران

افشای اسناد امنیتی از انفجار بیروت+عکس

خبرهایی تازه از انفجار در بیروت
براساس اسنادی که به دست رویترز و منابع امنیتی ارشد رسیده بود، مقام های امنیتی لبنان ماه گذشته درباره خطر امنیتی نیترات آمونیوم که در بندرت بیرون انبار شده است به نخست وزیر و رئیس جمهور کشورشان هشدار داده بودند.

خبرگزاری ایستا نوشت:
براساس اسنادی که به دست رویترز و منابع امنیتی ارشد رسیده بود، مقام های امنیتی لبنان ماه گذشته درباره خطر امنیتی 2750 تن نیترات آمونیوم که در بندرت بیرون انبار شده است به نخست وزیر و رئیس جمهور کشورشان هشدار داده بودند که در صورت انفجار م یتواند پایتخت این کشور را ویران کند.

افشای اسناد امنیتی از انفجار بیروت+عکس

رویترز گزازش داد:
تنها دو هفته پس از اطلاع رسانی مقام های امنیتی بیروت، مواد شیمیایی صنعتی نیترات آمونیوم در انفجاری مهیب منفجر شدند که موجب ویرانی بزرگی در بندر بیروت شد، در این انفجار دست کم 163 کشته و 6000 تن دیگر زخمی شدند. این انفجار به حدود شش هزار ساختمان خسارت وارد کرد.

افشای اسناد امنیتی از انفجار بیروت+عکس

هشدار مقام های امنیتی بیروت:
گزارش اداره کل امنیت کشور لبنان در رابطه با این اتفاقات که منجر به انفجار شد، به نامه خصوصی که برای رئیس جمهور لبنان (میشل عون) و نخست وزیری وقت لبنان (حسان دیاب) که در تاریخ 10 ژوئیه ارسال شده بود، اشاره کرد. 

گرچه این اطلاعات  در گزارشی که رویترز مشاهده کرد وجود نداشت، اما یک مقام امنیتی ارشد گفت درواقع یافته های یک تحقیقات قضایی که در ماه ژانویه به جریان افتاد، به این نتیجه رسیدند که باید هرچه سریع تر این مواد شیمیایی به محل امنی فرستاده و نگهداری شود.

افشای اسناد امنیتی از انفجار بیروت+عکس

گزارشی که امنیت کشور لبنان، مکاتبه با رئیس جمهوری و نخست وزیری لبنان را تایید می کند، پیشتر گزارش نشده بود. 
همچنین این مقام به خبرگذاری رویترز گفت: این خطر وجود داشت که درصورت سرقت، این مواد می تواند در یک حمله تروریستی مورد استفاده قرارگیرد.
او با اشاره به برنامه‌ اداره کل امنیت کشور لبنان که ناظر بر امنیت بندر بیروت است و برای رئیس جمهوری لبنان و نخست وزیر وقت لبنان ارسال شد گفت:در پایان این تحقیق، بازرس کل یک گزارش نهایی آماده کرده و برای مقام ها ارسال کرده است.

افشای اسناد امنیتی از انفجار بیروت+عکس

مشل عون طی روز های گذشته گفت از وجود مواد شیمیایی خبر داشته است. 
او به خبرنگاران گفت: دبیرکل شورای عالی دفاعی، گروه حمایتی از آژانس‌های امنیتی و نظامی لبنان به ریاست رئیس جمهوری را موظف کرده است تا هر کاری لازم است انجام دهند.

سرویس امنیت کشور گفت که این مواد شیمیایی خطرناک است. من مسئول نیستم. 
نمیدانستم که این را کجا گذاشته اند و تا چه حد خطرناک است. من به طور مستقیم هیچ مسئولیتی برای رسیدگی به امور این بندر ندارم. یک سلسله مراتبی وجود دارد و تمام اشخاصی که می دانستند باید وظایفشان را انجام می دادند.

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی