قم

خواص ارده شیره از درمان کم خونی تا تامین کلسیم بدن!

خواص ارده شیر از درمان کم خونی تا تامین کلسیم
ارده یک ماده بسیار مقوی است که از کنجد تهیه و با شیره انگور و خرما مصرف می‌شود. خواص ارده شیره بسیار زیاد است که در این مقاله از خواص ارده شیره برای کم خونی تا تامین کلسیم بدن صحبت شده است و همچنین در انتها مضرات ارده شیره بررسی شده است. پس همراه ما باشید و این ماده غذایی به خوبی آشنا شوید.

خواص ارده شیره از درمان کم خونی تا تامین کلسیم بدن! 

ارده، کنجد کوبیده شده و نرم شده است که دارای طبیعت به شدت گرمی می‌باشد. تقریبا نیمی از بافت کنجد از چربی و 25% آن را پروتئین تشکیل داده است. ارده شامل ویتامین ب1 (تیامین)، ب3 (نیاسین)، مقدار کمی اسید فولیک و سرشار از کلسیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و مقدار کمی آهن ، منگنز و روی می‌باشد. ترکیب ارده و شیره و میوه‌هایی همچون انگور و خرما یک ترکیب غذایی بسیار پر انرژی است که معمولا در وعده صبحانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
به طور معمول زمانی که درباره ارده شیره صحبت می‌شود بیشتره ارده شیره انگور مد نظر است تا ارده شیره‌های دیگری همچون خرما. شیره انگور از آب انگور تهیه می‌شود. در طب سنتی به شیره انگور دوشاب گفته می‌گویند که طبیعت گرم و تری دارد و از املاحی چون آهن، منیزیم، فسفسر، کلسیم و ویتامین‌های A ، B و C تشکیل شده است.

در ادامه این مقاله خواص ارده شیره برای بدن را با هم می‌خوانیم:

خواص ارده شیره
خواص ارده

طرز تهیه ارده

برای تهیه ارده ابتدا کنجد پوست کنده را مقداری تفت دهید تا خامی آن از بین برود و پس از آن کنجدها را چندین بار آسیاب کنید تا کاملا نرم و ساییده شود. برای رقیق شدن آن هم می‌توانید کمی روغن کنجد یا نارگیل به آن اضافه کنید.

طرز تهیه ارده شیره انگور 

ارده را به همان روش قبلی که ذکر شد درست کنید. برای تهیه شیره انگور ابتدا آب مقداری انگور را گرفته و روی حرارت قرار دهید. پس از به جوش آمدن کف‌هایی که از آب انگور حاصل می‌شود را بگیرید و مدام هم بزنید و  به آن خاک سفید (از عطاری تهیه کنید) اضافه کنید تا انگور ترش نشود و باز هم بزنید و کف‌های حاصل را بگیرید. وقتی کف‌ها گرفته شد، اجازه دهید تا خاک ته نشین شود و آب را از آن جدا کنید. چندین مرحله این کار را انجام دهید تا آب انگور خالص شود. پس از آن مجددا آب انگور را روی حرارت قرار دهید و مدام هم بزنید تا به غلظت مناسب برسد. شیره انگور آماده است.

طرز تهیه ارده شیره خرما

ارده را به صورتی که ذکر شد درست کنید. برای تهیه شیره خرما، مقداری خرما را بشویید در یک ظرف بریزید و مقداری آب هم به آن اضافه کنید. ظرف را روی حرارت قرار دهید و تا زمانی که خرماها کاملا نرم شد آن را بجوشانید. پس از آن ظرف را از روی حرارت بردارید و حدود نیم ساعت اجازه دهید تا در همان ظرف باقی بماند. خرماها را در صافی ریخته و با دست فشار دهید تا شیره خارج شود. شیره را دوباره روی حرارت قرار دهید تا به غلظت مورد نظر برسد. شیره خرما آماده است.

نحوه مصرف ارده شیره

نحوه مصرف ارده شیره هم بدین گونه است که به نسبت‌های مساوی ارده و شیره را با هم ترکیب کنید اما بنا به ذائقه افراد این میزان می‌تواند کم و زیاد شود و سپس با مقداری نان میل نمایید.

ارده یک ماده انرژی زا است. شیره انگور نیز به خاطر مواد قندی موجود در آن خواص بسیاری دارد. یک قاشق ارده و یک قاشق شیره حدود 125 کالری انرژی دارد. در این قسمت قصد داریم که کمی با خواص شیره انگور و ارده آشنا شویم.

ارده شیره انگور
ارده شیره انگور

خواص ارده شیره 

در ادامه خواص ارده شیره را با هم بررسی می‌کنیم:

1درمان کم خونی با ارده شیره 

یکی از خواص ارده شیره درمان کم خونی می‌باشد. دانه‌های کنجد سرشار از آهن هستند و شیره انگور نیز خون ساز است. ارده شیره انگور، ترکیبی دوچندان از منابع آهن است که به افزایش گلبول‌های قرمز بدن کمک کرده و باعث رفع کم خونی خواهد شد. پس به راحتی می‌توان ادعا کرد که ارده شیره برای کم خونی نیز مناسب است.

ارده شیره برای کم خونی
ارده شیره برای کم خونی

2.کاهش فشار خون بالا با ارده شیره

ارده و شیره هر دو خاصیت آنتی ترموبوتیک دارند یعنی ضد لختگی خون می‌باشند. منیزم موجود در ارده و شیره کاهنده فشار خون است. طبیعت گرم این دو ماده نیز به باز شدن عروق می‌تواند کمک کند و باعث کنترل فشار خون شود.

3کاهش وزن با ارده شیره 

ارده به دلیل اینکه دیر هضم است به سرعت در افراد احساس سیری ایجاد می‌کند که این امر موجب می‌شود که فرد به مواد غذایی دیگری برای تامین انرژی نیاز پیدا نکند که این احساس سیری باعث کنترل وزن خواهد شد.

4. افزایش حجم عضلات با ارده شیره

در ادامه مطالبی که ذکر شد بد نیست که به خواص ارده شیره در بدنسازی روی آوریم. شیره انگور غنی از قندهای طبیعی مفید است. کنجد نیز سرشار از پروتئین است. از آنجایی که در بدنسازی به موادی که غنی از کربوهیدرات و پروتئین هستند توجه می‌شود، ارده شیره انگور می‌تواند یک مکمل قوی برای تقویت عضلات باشد.

خواص ارده شیره در بدنسازی
خواص ارده شیره در بدنسازی

5.درمان افسردگی و اضطراب با ارده شیره

افسردگی و اضطراب از بیماری‌های رایج عصر کنونی ماست. یکی دیگر از خواص ارده شیره درمان افسردگی و اضطراب است. کنجد سرشار از چربی مفید امگا 3 است که منجر به کاهش اضطراب می‌شود. از طرفی منیزیم هم یکی از موادی است که باعث تقویت سیسیتم عصبی می‌شود و از اضطراب و استرس پیشگیری می‌کند. کنجد و شیره انگور هردو غنی از منیزیم هستند، بنابراین ارده شیره انگور باعث کاهش اضطراب و افسردگی می‌شود.

6. درخشش و زیبایی پوست با ارده شیره 

کلاژن پروتئینی است که عامل اصلی جوان سازی پوست است. ویتامین‌های A و C از مهم‌ترین ویتامین‌هایی هستند که باعث تقویت و کلاژن سازی پوست می‌شوند. این دو ویتامین در کنجد و شیره انگور به فراوانی وجود دارد. از طرفی دیگر، مس نیز از مهم‌ترین عناصری است که باعث بهبود و تقویت کلاژن سازی پوست می‌شود که منبع آن دانه‌های کنجد است.

خواص شیره انگور و ارده
خواص شیره انگور و ارده برای پوست

7 تقویت قوای جنسی با ارده شیره 

از جمله خواص ارده شیره برای مردان تقویت قوای جنسی است. وجود ویتامین‌های C، B1 و منیزیم موجب بهبود و تحرک اسپرم در مردان می‌شود. فقدان فولیک اسید در بدن باعث ایجاد اسپرم‌های غیر عادی شده که با مصرف ارده شیره می‌توان از بروز این امر جلوگیری به عمل آورد.

8. تقویت و رشد مو با ارده شیره 

پیشگیری از ریزش مو و کمک به رویش مجدد موها نیز از خواص ارده شیره به شمار می‌آید. آهن موجود در ارده شیره از ریزش موی ناشی از کم خونی جلوگیری می‌کند. ویتامین‌های موجود در کنجد و شیره انگور باعث تقویت فولیکول‌های مو شده و به رویش مجدد آنها نیز کمک می‌کند.

ارده شیره انگور
رشد مو با ارده شیره

9.پیشگیری از سرطان با ارده شیره

آنتی اکسیدان‌های موجود در ارده شیره با سلول‌های سرطانی مقابله می‌کنند. یکی از عوامل به وجود آمدن سلول‌های سرطانی وجود اضطراب و استرس است. مصرف ارده شیره باعث کاهش استرس می‌شود. مصرف ارده شیره باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. بالا بودن سیستم ایمنی بدن می‌تواند در مقابله با سلول‌های سرطانی عملکرد بهتری داشته باشد.

1تامین کلسیم مورد نیاز بدن با ارده شیره

کنجد موجود در ارده شیره سرشار از کلسیم است. حتی می‌تواند جایگزین خوبی برای منابع دیگر کلسیم همچون شیر یا ماست باشد. از این جهت تامین کلسیم مورد نیاز بدن هم جز خواص ارده شیره به حساب می‌آید.

علاوه بر مواردی که ذکر شد، مصرف ارده شیره برای سرفه، تنگی نفس، آسم، تقویت بنیه و رشد و رفع خستگی و پریشانی انتخاب مناسبی است. حال که با چندی از خواص ارده شیره آشنا شدیم به مضرات ارده شیره هم اشاره می‌کنیم.

مضرات ارده شیره

  • افرادی که در پی کاهش وزن هستند از مصرف بیش از اندازه ارده شیره اجتناب کنند چرا که مصرف بیش از اندازه ارده شیره باعث چاقی می‌شود.
  • افراد دیابتی نباید در مصرف ارده شیره افراط کنند چرا که این ماده بسیار پر انرژی است و باعث بالا رفتن قند خون می‌شود.
  • افراط در مصرف ارده شیره برای زنان باردار موجب سقط جنین می‌شود چرا که ارده شیره قاعده آور است و در دوران بارداری از مواد قاعده‌ آور باید اجتناب کرد.
  • کنجد موجود در ارده شیره ممکن است باعث تشدید بیماری نقرس شود.
  • افرادی که بیماری ویلسون دارند نباید ارده شیره مصرف کنند چرا که کنجد موجود در آن غنی از مس است. بیماری ویلسون باعث تجمع مس در کبد می‌شود.
  • افرادی که به کنجد حساسیت دارند نیز نباید ارده شیره مصرف کنند.
مطلب مفید بود؟
7
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی