تهران

قصد کوهنوردی دارید؟ باید این لوازم کوهنوردی را تهیه کنید

لوازم کوهنوردی
همه افرادی که به کوهنوردی علاقه دارند و تصمیم گرفتند که کوهنوردی را تجربه کنند در ابتدا باید وسایل مناسب و مورد نیاز کوهنوردی مانند کفش کوهنوردی، لباس کوهنوردی و کوله پشتی کوهنوردی را تهیه کنند زیرا بدون تجهیزات کافی، کوهنوردی کار خطرناکی است. در این مقاله وسایل مورد نیاز کوهنوردی را معرفی می‌کنیم.

قصد کوهنوردی دارید؟ باید این لوازم کوهنوردی را تهیه کنید

تمام کسانی که به طبیعت گردی علاقه دارند و می‌خواهند در زمینه ورزش کوهنوری حرفه‌ای شوند و یا اینکه می‌خواهند تازه این کار را شروع کنند نیاز به وسایل اولیه کوهنوردی دارند. وسایل و تجهیزاتی که برای کوهنوردی نیاز است با توجه به مکان و مدت زمانی که می‌خواهید در آن مکان بمانید متفاوت است. در هر حال برای شروع این کار و ماندن یک روزه در کم ارتفاع‌ترین قله هم نیاز به وسایل و تجهیزات ضروری دارید که باید از قبل آن‌ها را تهیه کنید و همراه خود داشته باشید.

در این مقاله قصد داریم شما را با لوازم ضروری و اولیه مورد نیاز برای کوه نوردی آشنا کنیم.

لوازم کوهنوردی
قصد کوهنوردی دارید؟ باید این لوازم کوهنوردی را تهیه کنید

1. کفش کوهنوردی

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به دنبال کفش مناسب کوهنوردی بگردید. کفش کوهنوردی نه تنها وسیله مورد نیاز کوهنوردی است بلکه یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین ابزارهایی است که برای انجام این ورزش باید همراه خود داشته باشید. بنابراین دقت داشته باشید که کفش مناسب این کار را انتخاب کنید. کفش کوهنوردی علاوه بر اینکه می‌تواند جان شما را در زمان‌های خطرناک نجات دهد بلکه برای راهپیمایی هم می‌تواند به خوبی شما را یاری کند. در کل توجه داشته باشید که با کفش معمولی خود هیچ‌گاه به کوهنوری نروید زیرا نمی‌توانید با اطمینان به قله برسید.

2. کوله پشتی کوهنوردی

قطعا برای وسایلی که همراه خود به کوهنوردی می‌برید به یک کوله برای نگهداری آن‌ها نیاز دارید. خوشبختانه امروزه کوله پشتی‌های کوهنوری حرفه‌ای با برندهای خارجی مانند لو آلپین، دیوتر و برندهای ایرانی مانند قایا در بازار موجود هستند که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. معمولا کوهنوردان برای کوهنوری‌های یک روزه کوله پشتی سبک‌تر و برای کوهنوردی‌های دو روز یا بیشتر از کوله پشتی‌های بزرگتر با گنجایش بیشتر استفاده می‌کنند.

لوازم مورد نیاز برای کوهنوردی
کوله پشتی کوهنوردی 

3. لباس مناسب کوهنوردی

یکی از وسایل مورد نیاز که ارتباط مستقیمی با سلامتی شما دارد انتخاب لباسی مناسب برای کوهنوردی است. طبق تجربه کوهنوردان افرادی که به تازگی می‌خواهند کوهنوردی را شروع کنند باید چندین لایه لباس همراه خود داشته باشند که در کل این لایه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند. جنس لباس‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند که با توجه به کاربرد آن جنس‌شان هم فرق می‌کند.

در ادامه این سه لایه لباس را بررسی می‌کنیم:

لایه اول لباس‌ها: 
این لباس‌ها با بدن شما تماس دارند و حکم عرقگیر را ایفا می‌کنند. به همین علت این لباس‌ها را از جنس نرم و ترجیحا عرق‌گیر انتخاب کنید. لایه اول باید زیر شلواری نخی، دستکش راحت و نازک، پیراهن، جوراب و کلاه مناسب باشد. 
توجه: از هر دست لباس گفته شده، یک دست اضافه در کوله پشتی خود داشته باشید.

لایه دوم لباس‌ها: 
برای لایه دوم باید به سراغ لباس‌هایی بروید که شما را گرم نگه دارند. این نوع لباس‌ها، لباس‌هایی از جنس پلار یا پشم مصنوعی (به طور کلی لباس‌های پشمی) هستند. یک شلوار پشمی، یک پیراهن پلار و یک جوراب پشمی می‌تواند جایگزین مناسبی برای لایه اول باشند. البته یک سوئیشرت و یک گرمکن هم همراه خود داشته باشید. 
توجه: در جنگل نوردی، مناطق گرمسیری و یا تورهای یک روزه کوهنوری هنگامی که آفتاب است، در بعضی مواقع می‌توان لایه دوم را حذف کرد و از لایه سوم استفاده کرد.

لایه سوم لباس‌ها:
این لایه می‌تواند شما را در مقابل سرما، باد، رطوب هوا و باران و در کل هوای طوفانی محافظت کند. به همین علت باید یک شلوار، کاپشن و دستکش از جنس گورتکس و بادگیری سبک برای لایه سوم انتخاب کنید. البته پانجو برای کسانی که کوهنوری و جنگل نودری می‌کنند گزینه مناسب‌تری است. 
توجه: 

  • اگر هوا گرم و آفتابی است و تور شما هم یک روزه است، می‌توانید یک دست لباس خنک، یک گرمکن و یک بادگیر همراه خود داشته باشید. 
  • اگر قصد دارید بیشتر از دو روز کوهنوردی کنید و یا قله‌هایی سخت‌تر را انتخاب کرده‌اید، یک شلوار و کاپشن گورتکس همراه خود داشته باشید.
وسایل کوهنوردی مناسب
لباس مناسب کوهنوردی

4. کلاه برای کوهنوردی

یکی از وسایل مهم کوهنوری کلاه است که باید حتما آن را تهیه کنید و همراهتان داشته باشید. باید همراه خود دو کلاه داشته باشید یکی کلاه گرم که سر شما را بپوشاند و دیگری کلاه لبه‌دار که جلوی تابش آفتاب را بگیرد. اگر هوا بارانی است از کلاه کاپشن خود نیز می‌توانید استفاده کنید. 
توجه: برخی از افراد از دستمال گردن به عنوان کلاه استفاده می‌کنند.

5. گتر برای کوهنوردی

گتر محافظی است که شما آن را روی شلوار یا کفش می‌پوشید. این محافظ یکی از وسایل مورد نیاز کوهنوردی است که باید حتما آن را همراه خود داشته باشید. اگر به مناطقی می‌روید که پر از گیاهان خودرو و خاردار است این محافظ می‌تواند از پاها و بدن شما در مقابل ورود آن‌ها به بدن محافظت کند. اگر به مناطق برفی می‌روید گتر می‌تواند از ورود برف به کفش و لباس شما جلوگیری کند. اگر به مناطق گل و لای بروید می‌تواند از گلی و خیس شدن کفش و لباس شما جلوگیری کند. به همین علت بهتر است چند دست لباس محافظ همراه خود داشته باشید تا آن را به عنوان لایه محافط بپوشید. 
توجه داشته باشید که هر یک از گترها برای شرایط مختلفی طراحی شده‌اند به عنوان مثال گتر پیاده روی، گتر قله‌های برفی، گترهای کوهنوردی، گترهای یخ نوردی و گترهای مسیرهای جنگ نوردی از انواع گترها هستند. همچنین گترها در سه سایز گترهای کوتاه، متوسط و بلند تولید شده‌اند که می‌توانید با توجه به سایز خود سایز مناسب را انتخاب کنید.

گتر برای کوهنوردی
گتر برای کوهنوردی

6. باتوم کوهنوردی

یکی از وسایل مهمی که شما را در بالا و پایین رفتن از کوه کمک می‌کند، باتوم کوهنوردی است. این وسیله همان کارایی چوب‌هایی را دارد که در زمان پیاده روی در طبیعت از آن‌ها کمک می‌گیرید و از آن‌ها به عنوان عصا استفاده می‌کنید.

باتوم کوهنوردی
باتوم کوهنوردی

7. زیر انداز یا صندلی برای نشستن

اگر می‌خواهید خیس یا اذیت نشوید، برای نشستن بهتر است یک زیرانداز همراه خود داشته باشید که برای این مورد زیر اندازهای متفاوتی در بازار هستند. اگر قصد کوهنوردی به مدت دو روز یا بیشتر را دارید، یک زیرانداز حرفه‌ای و عالی انتخاب کنید. اگر مدت کمتری قصد دارید در آن جا بمانید یک پارچه ساده هم کفایت می‌کند. 

8. غذای پر انرژی و آب آشامیدنی

یکی دیگر از وسایلی که شما باید داخل کوله پشتی خود قرار دهید، مواد غذایی پرانرژی و قمقمه آب است. البته با توجه به مدت زمانی که در آن مکان می‌مانید میزان و نوع غذا تفاوت پیدا می‌کند. همچنین اگر علاقه دارید که در طبیعت آشپزی کنید باید همراه خود لوازم آشپزی مانند ظروف پخت و پز و اجاق گاز داشته باشید. 

9. کیسه خواب و چادر

اگر قصد دارید شب را در طبیعت بمانید، همراه خود کیسه و چادر خواب داشته باشید. زیرا این وسایل از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز کوهنوردی بیش از یک روز هستند. 

وسایل کوهنوردی مناسب
کیسه خواب و چادر کوهنوردی

10. چراغ و لامپ کوهنوردی

این وسایل برای کسانی است که می‌خواهند به مناطق تاریکی بروند و یا قصد دارند در شب پیاده روی کنند و یا می‌خواهند شب در کوه کمپ کنند. 

11. طناب کوهنوردی

طناب‌های کوهنوردی قطر کمی دارند و بسیار سبک هستند. این طناب‌ها برای صعود از کوه‌های دشوار و سخت ضروری‌اند. انواع طناب‌های کوهنوردی با قطر و طول متفاوت در بازار موجود هستند که با توجه به محلی که می‌خواهید بروید باید آن را تهیه کنید. این نوع طناب‌ها به طور کلی در دو دسته کشسان (دینامیکی) یا غیر کشسان (استاتیک) تولید می‌شوند. طناب‌های دینامیکی برای کوهنوردی مناسب هستند و طناب‌های استاتیکی هم در مواقع امداد استفاده می‌شوند.

12. تبر یخ در کوهنوردی

تبر یخ یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که برای صعودهای دشوار و کوهنوردی حرفه‌ای به آن نیاز پیدا می‌کنید. در بعضی مواقع برای عبور از یخ و برف مجبور می‌شوید که از تبر استفاده کنید و مسیر را باز کنید. این نوع تبرها از دسته و تیشه تشکیل شده‌اند که با آن‌ها می‌توانید برف و یخ را بشکافید. در قسمت انتهایی برخی از این تبرها، چند تیغه قرار گرفته است که با کمک آن می‌توانید یخ‌ها را بشکنید. تبر یخ معمولا از جنس وسایل ضد زنگ یا آلومینیوم است که جنس آلومینیومی آن روشن‌تر و بسیار بادوام‌تر از استیل است.

لوازم کوهنوردی ارزان
تبر یخ برای کوهنوردی 

از دیگر وسایل مورد نیاز کوهنوردی

  • وسایل بهداشتی مانند دستمال کاغذی و کرم ضد آفتاب
  • لیوان، قاشق و چنگال
  • سنگ آتش زنه 
  • مدارک شخصی 
  • قطب نما و نقشه 
  • سوت نجات 
  • کارابین
وسایل کوهنوردی
از دیگر وسایل مورد نیاز کوهنوردی

چک لیست وسایل کوهنوردی

تهیه چک لیست از لوازمی که باید همراه خود داشته باشید از دو نظر خیال شما را راحت می‌کند، یک اینکه نگرانی جا ماندن وسایل ضروری خود را ندارید و دو هم اینکه می‌توانید در وقت خود صرفه جویی کنید. زیرا بعضی وقت‌ها تصور می‌کنید که یک وسیله را نیاورده‌اید و مجبور می‌شوید کوله پشتی را زیر و رو کنید. اما اگر یک چک لیست داشته باشید می‌توانید وسایلی که با خود برداشته‌اید را تیک بزنید و به سایر موارد دیگر رسیدگی کنید.

در ادامه این مقاله قصد داریم لیست کلی از وسایل مورد نیاز که باید در برگه یادداشت کنید و با خود بردارید را بررسی کنیم.

  1. چادر
  2. کفش و لوازم مرتبط با پیشمایش
  3. لوازم خواب و شبمانی
  4. کوله پشتی و کیف همراه
  5. اجاق، لوازم گرمایش
  6. پوشاک ضد آب و کاور
  7. پوشاک مناسب 
  8. .لوازم پخت و پز
  9. غذا و آب
  10. لوازم تفریحی و رفاهی
  11. کیت کمک اولیه و لوازم ضروری 
  12. مدارک شناسایی
  13. عینک کوهنوردی
چک لیست وسایل کوهنوردی
چک لیست وسایل کوهنوردی
مطلب مفید بود؟
4
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی