تهران

آشنایی با انواع سگ خانگی + نحوه مراقبت دقیق

سگ خانگی
سگ‌های خانگی و آپارتمانی نژادهای مختلفی دارند که باید قبل از خریداری با خصوصیات و نیازهای هر کدام از آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از آن‌ها نگهداری کنید. در این مقاله معروف‌ترین نژادهای سگ‌های خانگی را معرفی کرده‌ایم و خصوصیات و نحوه نگهداری از آن‌ها را نیز توضیح داده‌ایم.

آشنایی با انواع سگ خانگی + نحوه مراقبت دقیق

در ابتدا به بررسی موضوع نگهداری حیوانات خانگی در منزل می‌پردازیم. چنانچه تصمیم به نگهداری هر نوع حیوانی در منزل دارید حتما قبل از اینکه حیوان را به منزل خود ببرید به دامپزشک مربوطه مراجعه فرمایید تا از نظر پزشکی مورد تایید قرار گیرد و واکسیناسیون شوند و برای حیوان خانگی شما شناسنامه بهداشتی صادر شود.

درکل حیواناتی که به عنوان همدم انسان در خانه نگهداری می‌شوند به دو دسته زیر تقسیم بندی می‌شوند:

  1. حیوانات خانگی متداول مانند سگ، گربه، ماهی، انواع پرندگان
  2. حیوانات خانگی غیر متداول مانند خرگوش، همستر، لاکپشت، سنجاب و...

نکته مهمی که قبل از نگهداری حیوانات خانگی باید بدانید این است که اطلاعات لازم را درباره نگهداری آنها یاد بگیرید و حتما با دامپزشک مشورت کنید و کمک بگیرید.
باید گفت که‌ برای نگهداری حیوان به عنوان همدم خود باید به دنبال محیطی شاد و ایمن در منزل برای حیوان خود باشید. باید بدانید که پنجه‌های سگ و گربه می‌تواند به کفپوش‌های سفت و محکم شما آسیب وارد کند، همچنین حتما باید محلی را برای قدم زدن حیوان خود مشخص کنید. اگر شما دارای حیوانی مانند خرگوش، سگ و یا گربه هستید باید مراعات حال همسایگان خود را هم بکنید به طوری که نگهداری حیوان توسط شما برای همسایگان مزاحمتی ایجاد نکند.

آشنایی با انواع سگ خانگی+ تصاویر
فرهنگ نگهداری سگ های خانگی 

نکات مهم در باره نگهداری و مراقبت از سگ‌های خانگی

در اینجا نکاتی را درباره نگهداری سگ‌های خانگی در منزل برای شما یادآوری می‌کنیم:

  • در ابتدا باید بدانید که برای خرید سگ خانگی باید به فروشگاه‌های مطمئن که کار آنها پرورش، تربیت و فروش سگ‌های خانگی و آپارتمانی است مراجعه کنید. 
  • سگ‌ها حیوانات بسیار با وفا و همدم خوبی برای انسان می‌باشند. اگر سگ مناسبی انتخاب کنید به راحتی می‌توانید در کنار هم زندگی کنید و لذت ببرید.
  • یکی از نکاتی که باید در هنگام خرید در نظر بگیرید این است که آیا می‌خواید یک توله سگ بخرید و خودتان آن را بزرگ کنید یا یک سگ بزرگسال می‌خواهید. 
  • بهتر است بر اساس محیط زندگی‌تان نژاد سگ‌تان را انتخاب کنید. اگر خانه و محیط کوچکی دارید نژاد سگ  خانگی کوچک و یا سگ‌های پاکوتاه خانگی خریداری کنید. 
  • درباره غذای سگ خانگی باید گفت که میزان غذای سگ به شرایط سگ و نژاد سگ شما ارتباط دارد. اینکه سن سگ‌تان چقدر است و سگ‌تان پیر است یا جوان و یا در محیط گرم زندگی می‌کنید یا محیط سرد، تغذیه مناسب سگ بسیار مهم است و باعث سرحالی، شادابی و سلامتی سگ می‌گردد. 

غذای خشک سگ
غذای خشک سگ خانگی

غذای مناسب سگ

غذای سگ خانگی باید دارای موادی شامل ویتامین‌ها، کربوهیدرات (سیب زمینی، ذرت، برنج، ماکارونی و نان) چربی حیوانی و مواد معدنی باشد. هر یک از این مواد بسته به جثه سگ شما تغییر پیدا می‌کند. مواد غذایی که گفته شد، باید داری امگا 3 و امگا 6 نیز باشند. سعی کنید غذای سگ شما پخته شده باشد به این ترتیب احتمال آلودگی در غذای سگ کاهش می‌باید.

اگر از غذای خشک سگ آماده از بیرون استفاده می‌کنید حتما از برندهای معتبر تهیه کنید و دقت کنید که با نژاد، وزن و سگ خانگی‌تان همخوانی داشته باشد. مثلا توله سگ‌ها نسبت به سگ‌های بالغ به دفعات بیشتری غذا نیاز دارد. باید بدانید که زمان غذای سگ باید مشخص باشد و تغییر نکند و باید پس از گذشت  15 الی 20 دقیقه برداشته شود تا سگ عادت کند. همچنین فراموش نکنید نیازهای غذایی سگ‌های خانگی با نیازهای غذایی خودتان کاملا متفاوت است. ظرف غذایی که سگ در آن غذا می‌خورد ترجیحا استیل باشد و هر روز کاملا شسته و تمیز شود.

غذای خشک سگ
ظرف استیل مخصوص غذای سگ

نژاد سگ‌های خانگی

سگ‌های خانگی نژادهای بسیار متنوع و زیادی دارند که به حدود 300 نوع می‌رسد. در ادامه این مقاله با برخی از  نژاد سگ‌های خانگی آشنا می شویم:

نژاد سگ
انواع سگ‌های خانگی

سگ پامرانین

پامرانین‌ها جز دوست داشتنی‌ترین و محبوب‌ترین نژادهای سگ در کل جهان هستند. این سگ‌ها با قیافه خندان و پشم‌های بسیار نرم دل هر کسی را می‌برند. پامرانین‌ها بسیار شاد، پر جنب و جوش و شیطون هستند. این سگ‌ها بسیار باهوش‌اند و کوچک‌ترین تغییرات را با هاپ هاپ کردن به صاحب خود اطلاع می‌دهند. به همین علت کسانی که در آپارتمان زندگی می‌کنند و پامرانین دارند باید از همان ابتدا با آموزش صحیح و تربیت صحیح این مورد را در پامرانین تعدیل کنند.

پامرانین‌ها جثه کوچکی دارند و وزن‌شان چیزی حدود 1.5 تا 3 کیلوگرم است و می‌توانند تا 16 سال زندگی کنند.

سگ پامرانین
نژاد سگ پامرانین

سگ نژاد هاوانیز

هاوانیزها با نام مستعار سگ Velcro شناخته می‌شوند. هاوانیزها سگ‌های بسیار پر جنب و جوشی هستند و دوست دارند با صاحب خود تفریح کنند و وقت بگذرانند. تا زمانی که صاحب آنها نزدیک‌شان هستند دوست دارند بازی کنند و سرگرم باشند. این نژاد می‌تواند همدم خوبی برای شما باشد. این نوع سگ خانگی کوچک هاوانیز احتیاج به فضای باز ندارد و بهترین نژاد سگ برای اپارتمان می‌باشد. طول عمر این سگ خانگی 12 تا 15 سال است و ارتفاع آنها 20 تا 28 سانتی‌متر می‌رسد. قیمت سگ خانگی نژاد هاوانیز حدودا از 2 تا 6 میلیون تومان می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

نژاد سگ چی خوبه؟

چه اسمی برای سگم انتخاب کنم؟ 150 اسم سگ معروف و محبوب

نکات نگهداری از سگ خانگی و لیستی از وسایل مورد نیاز + تصاویر

سگ خانگی هاوانیز 
سگ خانگی هاوانیز 

سگ نژاد کاتن دتویلیر

سگ کاتن یکی از سگ‌های آرامی است که مناسب نگهداری در آپارتمان می‌باشد و با محیط آپارتمان‌های کوچک سازگار است. درست است که جثه آن‌ها کوچک است اما عضلات نسبتا قوی‌ای دارند. این نژاد از سگ خانگی عاشق دوست شدن با آدم‌ها و سگ‌های دیگر می‌باشند. می‌تواند همراه پیاده روی شما باشند و حتی از تنها بودن در خانه رنج نخواهند کشید. قد این سگ پاکوتاه خانگی  20 تا 30 سانتی متر است.
وزن کاتن 4 تا 6 کیلوگرم می‌رسد. سگ‌های این نژاد کمتر مریض می‌شوند. اگر شما با این نژاد سر و کار دارید حتما باید به آن‌ها توجه نشان دهید.  دیسپلازی مفصل رانو پیشروی شبکیه آتروفی (PRA) برخی از بیماری‌های شایع در این نوع سگ می‌باشد.
غذای سگ خانگی کاتن باید 3/4 پیمانه غذای سگ در دو وعده روزانه داده شود. قیمت سگ‌های کاتن داویلیر متفاوت و چیزی بین 3 تا 6 میلیون تومان می‌باشد.

سگ خانگی کاتن دتویلیر
سگ خانگی کاتن دتویلیر

سگ نژاد شیبا اینو

این نژاد سگ به استقلال معروف است. به خوبی با محیط خانگی سازگار می‌باشد. شیبا به ورزش روزانه و مکرر نیاز دارد پس بهتر است به آن بی‌توجهی نکنید. این نژاد سگ نیاز به آراستگی و نظافت مستمر دارد. همچنین نژادی باهوش است و سرعت یادگیری بالایی دارد. او انتخاب می‌کند چیزی را که می‌خواهید انجام دهد یا خیر.
شیبا سگیبا اراده و با اعتماد به نفس است و اغلب در مورد هر چیزی ایده‌های خودش را دارد. شیبا اینو ممکن است سگی تهاجمی باشد و سگ‌هایی با جثه‌های کوچک را به عنوان طعمه تعقیب و شکار کند. شیبا اینو برای افرادی که فعالیت روزانه دارند و ورزش می‌کنند بسیار مناسب است. شیبا اینو نسبت به وسایلش و غذایش و محیط زندگی‌اش احساس مالکیت دارد.

ارتفاع این نژاد سگ 33 تا 43 سانتی‌متر می‌باشد. وزن آن 8 تا 10 کیلوگرم و طول عمر آن‌ها 12 تا 16 سال است. قیمت این سگ خانگی بسیار متفاوت می‌باشد. 

سگ خانگی پاکوتاه شیبا اینو
سگ خانگی پاکوتاه شیبا اینو

سگ نژاد بولداگ

بولداگ از ضریب هوشی متوسطی برخوردار است. به همین علت برای آموزش آن‌ها باید صبور باشید. بولداگ بسیار آرام است و به همین علت سگ مناسبی برای آپارتمان می‌باشد. یک پیاده روی کوتاه برای سگ بولداگ می‌تواند کافی باشد. بولداگ‌ها جمجمه‌ای پهن با پوزه‌ای کوتاه دارند. همچنین پوست زیر گردن این نوع نژاد سگ آویزان می‌باشد. بولداگ نژادی است که به راحتی جمع را می‌پذیرد و آرام می‌ماند اما از تنهایی متنفر است.
نژاد بولداگ به علت چین و چروک‌های بسیار زیاد باید مرتبا تمیز شود تا از بیماری‌های پوستی در آنها جلوگیری شود. 
متوسط قد بولداگ‌ها 31 الی 40 سانتی‌متر می‌باشد. همچنین وزن آن‌ها بین 18 الی 25 کیلوگرم است. بولداگ‌ها به طور متوسط 8 تا 12 سال عمر می‌کنند.

سگ خانگی بولداگ
سگ خانگی بولداگ

سگ نژاد هاسکی

در انتها می‌رسیم به سگی که بسیار مورد علاقه آقایان است. هاسکی به دلیل مقاوت بدنی بالا و همچنین ظاهر‌ زیبایی که دارد مورد توجه بسیاری از مردم است و برای پیاده روی بسیار مناسب می‌باشد. بدن سگ‌ هاسکی پوشش ضخیمی دارد. به هاسکی باید مرتبا رسیدگی کرد. سگ‌هایی بسیار ورزشکار و گوش به زنگ می‌باشند. این نژاد سگ تنهایی را دوست ندارد و در کنار سگ‌های هم نژاد خود لذت می‌برد.
بسیار پر انرژی و مستقل است. از دیگر ویژگی‌های مثبت این سگ می‌توان به مهربانی آن اشاره کرد. با مهمان‌ها بسیار مهربان می‌باشد. بسیار باهوش و در عین حال بازیگوش است. نکات منفی این نژاد سگ این است که با حیوانات کوچک دیگر خلق و خوی خوبی ندارند. همچنین به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد. خرید این سگ خانگی به دوستان بسیار پیشنهاد می‌شود. برای داشتن یک سگ هاسکی خوشحال باید حداقل 8 کیلومتر پیاده روی بکنید. همچنین ورزش‌های بدنی خسته کننده مانند توپ بازی برای هاسکی لازم می‌باشد.

نژاد سگ
نژاد سگ هاسکی

مطلب مفید بود؟
809
125
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی