تهران

نژاد سگ چی خوبه؟

نژاد سگ
در این مقاله قصد داریم شما را با انواع نژادهای مختلف سگ آشنا کنیم و همچنین اطلاعات مفیدی درباره مراقبت از آنها، بیماری‌های مربوط به سگ‌ها، مشخصات رفتاری و اطلاعات تغذیه‌ای سگ‌ها تهیه کرده‌ایم. همراه ما باشید.

نژاد سگ چی خوبه؟

همانطور که می‌دانید سگ‌ها نژادهای متفاوتی دارند و در هر نژاد، سگ‌ها به لحاظ فیزیکی، ظاهری و شرایط زندگی با هم مختلف هستند. اگر از انواع نژادهای سگ اطلاعات درستی نداشته باشید ممکن است به هنگام خرید و تصمیم برای نگهداری سگ‌ها به مشکلات بسیار زیادی بربخورید.

در این مقاله قصد داریم شما را با انواع نژاد سگ آشنا کنیم. تا انتها همراه ما باشید.

نژادهای سگ
معرفی انواع نژادهای سگ

سگ نژاد پامرانین

سگ پامرانین ( pomeranian ) یکی از کوچکترین نژادهای سگ خانگی است، 
سگ پامرانین بخاطر قیافه ای بامزه و دوست داشتنیش باعث شده است یکی از نژاد های سگ محبوب در ایران بشود. 
این نژاد سگ از روی ظاهرش به دو دسته تقسیم میشود.

بخاطر وزن و جثه بسیار کوچکی که سگ پامرانین دارد شما می توانید این سگ را به راحتی در بغل بگیرید و با خود به بیرون ببرید در هر صورت نگهداری از این سگ بسیار راحت  است،پامرانین یک سگ کوچک باهوش است که شما به راحتی می توانید این سگ را تربیت کنید.

سگ نژاد پامرانین
سگ نژاد پامرانین

برای نگهداری از این نژاد باید بدانید که باید به‌جا و به‌موقع و بصورت صحیح به آن آموزش بدهید. همچنین غذای مناسب و با کیفیت در اختیارش بگذارید و زمان غذایش را سعی کنید  به هیچ عنوان تغییر ندهید،  روزانه به حداقل 45 دقیقه پیاده روی نیاز دارند،سالی 1 بار به دامپزشکی مراجعه کنید و از دامپزشکش بخواهید از نظر بروز بیماری های نژادی بررسی اش کند. 
از مزایا نگهداری این نژاد سگ میتوان به اکتیو بودنش اشاره کرد و می توانید با خود به بیرون ببرید و فعالیت کنید و بخاطر جثه کوچکی که دارد می توانید بغلشان کنید،  درکنار این مزایا میتوان به معایب این نژاد هم اشاره کرد که بسیار مهم است اگر در خانه دارای کودک کم سن و سال هستید باید بسیار مراقب باشید زیرا این نژاد سگ رابطه خوبی با کودکان ندارد.  

نژاد سگ چی خوبه
سگ نژاد پامرانین

از بیماری های مربوط به نژاد پامرانین می توان به آلرژی، صرع، مشکلات چشمی، هایپ دیسپلازی، مشکلات دندان پزشکی  اشاره کرد.
غذای این سگ مقدار توصیه شده روزانه 1.5  تا 1.4 فنجان غذای خشک با کیفیت در روز که کلا به دو وعده غذایی تقسیم می شود که باید به او داد. 
سگ پامرانین جزو نژاد های سگ گران قیمت در ایران می باشد.  قیمت این نژاد بین 5 تا 15 میلیون تومان می باشد.

سگ نژاد آشپیتز

سگ نژاد آشپیتز دارای رنگ‌های متفاوتی از جمله مشکی، قهوه‌ای،طوسی، سفید می باشد، گوش های مثلثی شکل نزدیک به هم دارد.  اگر شما شیفته نگهداری این سگ هستید باید بدانید که برای نگهداری از آن باید به برس کشیدن روزانه جهت جلوگیری از نمد شدن موها بپردازید به یاد داشته باشید که از تولگی آن را به آراستن عادت دهید،  همچنین حدودا نیم ساعت پیاده روی در روز به همراه صاحبش دارد ، این نژاد سگ برای زندگی در آپارتمان بسیار مناسب می باش.د در داخل منزل فعال است و حتی یک حیاط کوچک برایش کافی میباشد تا به فعالیت خود بپردازد.

سگ نژاد آشپیتز سفید
سگ نژاد آشپیتز سفید
سگ نژاد آشپیتز قهوه ای
سگ نژاد آشپیتز قهوه ای

طول عمر نژاد آشپتز حدودا 14 سال می باشد،همچنین اشپتزها داری بیماری خاصی نمی باشند ولی باید هر چند وقت یک بار آن را به دامپزشک خود نشان دهید. برای هزینه نگهداری از این نژاد حدودا سالی  12 تا 15 میلیون تومان باید هزینه کنید.
از مزایای نگهداری از نژاد آشپتز میتوان به گوش به زنگ بودن آن اشاره کرد همچنین با یک سگ باهوش، شاد و سرزنده سر و کار دارید،بسیار دوست داشتنی است و میتواند همدم خوبی برای صاحبش باشد. معایب این سگ میتوان گفت با افرادی که نمی شناسد خلق وخوی خوبی ندارد همچنین توجه زیاد از سمت بچه ها آن هارا کلافه میکند اصولا این سگها با بزرگترها خیلی رابطه بهتری میتوانند برقرار کنند و باید از‌ تولگی اورا عادت به رفتار درست دهید.
میزان غذای سگ آشپیتز   2.5 الی 1.75 پیمانه غذای خشک در روز است،  البته میزان غذای سگ شما نسبت به فعالیت و جثه آن فرق میکند باید بدانید دادن غذای مغذی به سگتان بهتر از این است که ظرف غذای آن را هی پر کنید.قیمت سگ آشپیتز بین 5 تا 7 میلیون تومان می باشد. 

سگ نژاد تریر

سگ نژاد تریر به انواع مختلفی  تقسیم بندی می شود. 
البته در ابتدا باید بدانید که سگ های نژاد تریر سگ های بازیگوش، فعال و پر از انرژی‌ هستند برای همین بسیاری از افراد دوستشان دارند و رفیق خوبی برای صاحبش میشود اگر می‌خواهید از سگ های نژاد تریر داشته باشید، باید صبور باشید و او را به‌خوبی تربیت کنید، تربیت کردن این نژاد به دلیل غریزه شکار و شخصیت یک دنده اش سخت تر است. 
در ادامه با انواع سگ های نژاد تریر شمارا آشنا می شویم.

سگ نژاد تریر
سگ نژاد تریر
سگ نژاد تریر 
سگ نژاد تریر 

استفوردشایر بول تریر

این نژاد دارای بدنی عضلانی می باشد،داری بدنی قوی و چابک است.از ویژگی های دیگر آن  میتوان به شخصیت بسیار باهوش و شجاعش اشاره کرد. 
این نژاد نیاز به شانه دارد و  ریزش موی فصلی دارد. تربیت کردنشان به دلیل شخصیت مستقلی که دارند نیاز به صبر و ارامش دارد. این نژاد تقریبا داری طول عمر 12 سال است.

 استفوردشایر تریر امریکایی

سگ‌هایی شاد با بدن‌هایی عضلانی و محکم‌اند و ذهن‌هایی تیز و هوشیار دارند. آن‌ها در عین حال بسیار فرز و چابکند،  داری شخصیتی مهربان و باهوش میباشد،  نیاز به پیاده روی طولانی در روز دارند و برای افراد تنبل پیشنهاد نمی شود که این نژاد را خریداری کنند و از معایب این سگ می توان به ریزش مو زیادش اشاره کرد،  همچنین رابطشان با کودکان را باید زیر نظر گرفت. 

سگ نژاد اسکای تریر

این نژاد لز جمله نژاد های سگ تریر کمیاب میباشد بخاطرت خلق و خو و جثه شان حیوان خانگی فوق العاده ای به حساب  می آیند، این نژاد همانند نژاد های دیگر بول تریر نیاز به حوصله و صبر برای تربیتش دارد همچنین روی رابطه اش با کودکان باید نظارت داشت، دارای شخصیتی فعال و عاشق پیاده روی با صاحبشان می باشند. 

سگ نژاد بوستون تریر

سگ های بسیار دوست داشتنی می باشند. در ابتدا  از آنها برای مبارزه با سگ های دیگر استفاده می شد. این نشانه قوی بودن این سگ میان انواع نژاد های سگ میباشد،  با صاحبشان خو میگیرند همچنین احساسی و باهوش می باشند. رابطه اش با کودکان بسیار خوب میباشد،  نیاز به فعالیت با صاحبش دارد و باید پیاده روی کند همچنین هر هفته نیاز به شانه دارد. 
در اگر میخواهیدسگ نژاد تریر داشته باشید این گونه بسیار مناسب می باشد. وتقریبا  قیمتی بین  5 تا 10 میلیون دارد.

سگ نژاد مالتیز

سگ های مالتیز پرانرژی و نیرومند هستند، تحرک را بسیار دوست دارند،  دوست دارند فعالیت کنند دارای شخصیتی بامزه می باشند و دلشان میخواهد وقتی در بغل صاحبشان هستند موهایشان را نوازش کنند،  نکته دیگر نژاد سگ مالتیز این است که با کوتاه کردن موهایش میتوان شکل او را به طوری که دوست دارید تغییر دهید،این نژاد در ایران بسیار پر طرفدار بوده و هرکس علاقه مند است که آن را داشته باشد. 

نژاد سگ چی خوبه
سگ نژاد مالتیز 

بخاطر جثه کوچکی که دارند آپارتمان‌ها و ساختمان‌های کوچک نیز برای آن‌ها مناسب است، این نژاد زیبا و پر انرژی هستند به طوری که حتی نگاه کردن به حرکات آن ها لذت‌ بخش میباشد، نژاد سگ مالتیز نیاز به فعالیت و ورزش زیادی ندارد و بازیگوشی در داخل خانه برای این نژاد سگ کوچک کافی و مناسب است.

از معایب این سگ میتوان به آلرژی زا بودن آن اشاره کرد. ممکن است با بعضی افراد سازگار نباشد،  همچنین نیاز به مراقبت فراوان بخاطر جثه کوچکش دارد،سگ مالتیز در رتبه بندی بین نژاد های مختلف سگ که انجام گرفته است. رتبه 59 را کسب کرده است. 
اگر شما علاقه مند به خرید سگ نژاد مالتیز هستید باید گفت قیمت سگ مالتیز در بین نژاد های مختلف سگ های دیگر نسبتا مناسب بوده و حدودا بین 4 تا 8 میلیون تومان برایه خرید باید هزینه کنید. 
درمورد وعده غذای سگ نژاد مالتیز بایدگفت سالم و زیبا نگه داشتن موهای او بیش از 35% از سهم پروتین روزانه سگ را مصرف  می کند، مالتیزها فک کوچک و دندانهای ریزی دارند که نیاز به مراقبت و محافظت  زیادی دارند.
انواع غذاهای مفید برای مالتیز میتوان به ذرت، برنج، پروتئین گوشت مرغ (خشک)،پروتئین های گیاهی ایزوله، روغن سویا، مواد معدنی، روغن ماهی می باشد.

سگ نژاد گلدن رتریور

یکی از محبوب ترین نژاد در سگ ها گلدن رتریور می باشد که مورد توجه بسیاری از مردم ایران و خارج شده است،همچنین در سال 2019 سومین سگ محبوب در دنیا شد. 
این نژاد سگ مناسب آپارتمان و خانه می باشد. 
سگی بسیار شیرین و شاد می باشد. مورد توجه خانواده می باشد، آموزش به رتریور بسیار آسان است. برای افرادی که برای اولین بار میخواهند سگ نگهداری کنند پیشنهاد می شود. این نژاد سگ نمی تواند مدت زیادی در خانه تنها بماند وگرنه دچار مشکلات رفتاری و اضطراب میشود.
از مزایای این سگ این است که بسیار با حیوانات دیگر خو می گیرد. همچنین با کودکان و افراد کنارش صمیمی و مهربان است،سگ گلدن رتریور یکی از نژادهایی است که دارای استخوان بندی بسیار خوبی می باشد.

سگ نژاد گلدن رتریور
سگ نژاد گلدن رتریور
سگ نژاد گلدن رتریور
سگ نژاد گلدن رتریور

اگر اهل پیاده روی هستید این نژاد سگ میتواند همراه خوبی برای شما باشد،  این سگ برای سالم ماندن و شاداب بودن نیاز به  حداقل 20 دقیقه پیاده روی دارد،علاقه زیادی به بازیگوشی و شیطنت دارد. 
بیماری رایج در این نژاد سگ ها دیسپلازی آرنج ،رانی، لگنی، آب مروارید، تنگی مجرای آئورت، آلرژی و کم کاری تیروئید میباشد، شما می توانید با آگاهی از علائم این بیماری و  مراجعه منظم به دامپزشک و معاینه سگ خود، از بروز چنین بیماری هایی پیشگیری کنید. 

همچنین برای چاقی این نژاد میتوانید با لمس ستوت فقرات به راحتی متوجه شوید که اضافه وزن دارد یا خیر، سگ گلدن رتریور یکی از نژادهایی است که با افزایش میزان غذا و عدم فعالیت، به راحتی چاق می شود. باید از ابتدا عادات غذایی سگ خود را درست کنید. برای مثال 2 بار در روز غذا به حیوان غذا دهید تا مانع از اضافه وزن او شوید. همچنین با توجه به میزان فعالیت و اندازه سگ خود، باید به او غذا بدهید. به طور کلی روزی 2 وعده غذای خشک برای این حیوان پیشنهاد می شود.

ریزش مو گلدن رتریور نسبتا زیاد است مخصوصا در فصل بهار و پاییز  دارای بیشترین ریزش مو می باشد.اگر دنبال یک حیوان خانگی بی نظیر برای بازی و سرگمی همچینن پیاده روی با آن هستید، سگ گلدن رتریور یک انتخاب عالی برای شما خواهد بود.

این نژاد سگ قیمتی بین 7 تا 12 میلیون تومان دارد و حدود 12 سال عمر می کند. 

سگ نژاد چاو چاو

اغلب مردم نژاد سگ چاو چاو را با شیر می‌شناسند و معتقدند که چاو چاو بسیار شبیه به شیر است. نژاد چاو چاو جز اولین نژادهای سگ‌های جدا شده از گرگ‌ها هستند و باستان شناسان معتقد هستند که نژاد چاو چاو توسط مغول‌ها به چین برده شده‌اند و به همین علت است که این سگ‌ها به سگ چینی نیز معروف‌اند.

از چاو چاو بیشتر برای شکار و کشیدن سورتمه استفاده می‌شده است زیرا نژاد وحشی محسوب می‌شوند. اگر توله چاو چاو دارید و می‌خواهید در بزرگسالی این سگ آرام و خانگی باشد باید از همان ابتدا که کوچک است دائما بگذارید با سگ‌های دیگر در ارتباط باشد.

نژاد سگ چاو چاو تا وزن 35 کیلوگرم نیز می‌‌رسد و موهایی پرپشت و بلند خواهند داشت که حتما باید هفته‌ای دوبار شانه کشیده شود. به طور کلی سگ چاو چاو بسیار باهوش و آموزش پذیر است و به خاطر شکل ظاهری‌اش نیز بسیار دوست داشتنی است.

تغذیه سگ چاو چاو به صورتی است که اگر تازه به دنیا آمده بهترین غذا برای او شیر مادر است و وقتی که بزرگ شد غذای او باید غنی از پروتئین، چربی‌های امگا 3 و امگا 6، فیبر و کربوهیدارت باشد.

از بیماری‌های رایجی که متاسفانه سگ‌های این نژاد را درگیر می‌کند می‌توان به بیماری‌های زیر اشاره کرد:

بیماری‌های غضروفی، آب مروارید، دیابت و بیماری‌های قلبی

سگ نژاد چاو چاو
نژاد چاو چاو معروف به سگ‌های شیر شکل

سگ نژاد پیت بول

یکی از نژاد های دوست داشتنی سگ پیت بول می باشد، همچنین به خاطر اینکه با بچه‌ها خیلی مهربون می باشد. به «سگ پرستار» معروف میباشد، میتوان آنرا نوعی نژاد سگ همدم و خانوادگی نامید. یکی از مهمترین ویژگی های سگ پیت بول علاقه این حیوان به کودکان و دیگر حیوانات می باشد. اگر شما در منزل تان حیوان دیگری هم دارید بهتر است آنها را از یکدیگر جدا نکنید همچنین سگ های پیت بول بخاطر صبور بودن و مهربان بودن میتواند هم بازی مناسبی برای کودکان باشد.

هنگامی که سگ پیت بول غریبه ای می بیند برخلاف نژاد های دیگر هنگامی که پارس میکند میخواهد ورود مهمان را خوشامد بگوید. 

سگ نژاد پیتبول
سگ نژاد پیتبول

همانطور که گفته شد سگ پیت بول سگ مهربان بوده که عاشق انسان ها می باشد افراد زیادی در حال حاضر به خرید این نژاد سگ روی آورده اند این سگ ها همچنین به تیزبینی بسیار معروف هستند. 
از بیماری هایی که در این نژاد می باشد میتوان به آلرژی دیسپلازی هیپ، کم کاری تیروئید، آلرژی و بیماری قلبی اشاره کرد. 
این سگ را نباید  برای ساعت طولانی تنها بگذارید. همچنین لازم است که این سگ ها به طور روزانه تمریناتی داشته باشند و باید روزانه حداقل یک ساعت پیاده روی و ورزش با این سگ ها داشته باشید. 

میزان غذای روزانه این نژاد سگ 1.5 تا 2.5 پیمانه غذای خشک باکیفیت در هر وعده غذایی می باشد که معمولا دو وعده غذایی در روز می باشد. البته تعداد وعده غذایی این سگ   به سایز، سن و میزان فعالیتش بستگی دارد، واضح است که سگ هایی که فعالیت زیادی دارند، نسبت به سگ های تنبل غذای بیشتری نیاز دارند. 
اگر شماهم علاقه مند به داشتن این نژاد سگ  از بین نژاد های مختلف شده اید قیمت  سگ پیت بول  بین 5 تا 10 ملیون تومان میباشد و سالانه حدودا 14 تا 18 میلیون تومان هزینه نگهداری  دارد.

سگ نژاد ژرمن شپرد

سگی باهوش، چابک می باشد همچنین علاقه زیادی به صاحب خودش دارد،ژرمن شپرد می‌تواند سگی بسیار ایده آل برای خانواده باشد. به دلیل خلق و خوی مراقبت کننده و طبع آرامی که دارد یکی از محبوب ترین نژاد سگ خانگی می باشد. توانایی بالایی در آموختن موارد جدید دارد.

همچنین با کودک شما بسیار خو میگیرد و با مهربانی برخورد میکند،از استعداد تربیت پذیری بالایی برخوردار هستند.
این نژاد برای افرادی که میخواهند در اپارتمان سگ داشته باشند بسیار مناسب می باشند به شرطی که  برای سگ خود فعالیت در طول روز در نظر بگیرید همچنین در داخل خانه آرام است،اما یک حیاط بزرگ برای زندگیش مناسب خواهد بود. 
اگر اهل پیاده روی هستید این نژاد بسیار خوب است. به 30 دقیقه فعالیت روزانه نیاز دارند. یک سگ ژرمن می تواند به شما کمک کند تا سالم بمانید. فعالیت روزانه یک سگ ژرمن شپرد، می‌تواند نهایتا با مجبور کردن شما به انجام فعالیت و بازی با او، از شما فردی سالم‌تر بسازد.
این نژاد نسبت به سایر نژاد ها بسیار با وفاتر بوده و  از افراد خانواده به خوبی مراقبت می کنند. آنها رفتار مراقبت کننده‌ای نسبت به صاحبان خود دارند. اگر از تولگی آموزش ببینند رابطه‌ای دوستانه با صاحبانشان برقرار می کنند و با تمام وجود از آنان محافظت خواهند کرد.
همچنین با تمرین و آموزش درست می تواند رابطه بسیار خوبی با کودکان برقرار کنند، عاشق بازی با کودکان هستند و به دلیل خستگی ناپذیری این نژاد کودکان شمامی توانند هر چقدر که میخواهند با آن ها بازی کنند. 

سگ نژاد ژرمن شپرد
سگ نژاد ژرمن شپرد
سگ نژاد ژرمن شپرد
سگ نژاد ژرمن شپرد

درکنار خلق و خوی خوب و مهربون این نژاد  باید بدانید که نگهبان خوبی نیز هستند،  این نژاد به عنوان سگ پلیس آموزش می بیند و آنها می دانند چگونه از خانواده مراقبت کنند،بهترین سگ‌های نگهبان هستند که برای محافظت از صاحب خود در برابر دشمن زندگی خود را به خطر خواهند انداخت.
متوسط طول عمر نژاد ژرمن در حدود 12 تا 13 سال است.
 ژرمن شپرد ها نیاز به پروتئین باکیفیت بالایی دارند. این نژاد  برای رشد و حفظ فیزیک گیرای خود به دوز حداقل 22٪ پروتئین با کیفیت بالا نیاز دارند.
همچنین پروتئین باید از منابع حیوانی مانند مرغ یا گوشت گاو تهیه شود. باید از آلودگی محصولات جانبی حیوانات، طعم دهنده‌‏های اضافی خودداری شود. 
درباره بیماری این نژاد باید بدانید که مشکلات کپل ( باسن) و آرنج در آنها شایع است همچنین در بیماریهای خونی ، مشکلات هضم غذا، اگزما و کوتاه ماندن اندام باید به آن ها توجه کنید. قبل از خرید این نژاد باید به دامپزشک مطمئن مراجعه کنید و از سالم بودن آنها اطمینان حاصل فرمایید.

نژاد سگ هاسکی 

اگه یکی از طرفداران سگ هاسکی هستید باید درباره آنها به خوبی مطالعه داشته باشید چون سگ هاسکی تفاوت های زیادی با نژاد های مختلف سگ دارد در ادامه با این نژاد بیشتر آشنا می شویم.

سگ هاسکی ،سگهایی بسیار باهوش و بامزه ای هستند همچنین باید بدانید برای شاد بودن نیاز به فعالیت فیزیکی و ذهنی زیادی دارند. هاسکی ها به دو دسته تقسیم می شوند هاسکی های خسته و هاسکی خوشحال

اگر میخواهید سگ شما خوشحال باشد نیاز به حداقل 2 ساعت صبح و شب فعالیت بدنی شدید دارد. قدم زدن معادل(8 کیلومتر پیاده روی)و درگیری ذهنی (بازی های بدنی خسته کننده مانند توپ بازی)برای  شاد بودن هاسکی خود فراهم کنید.

برای پیاده روی با هاسکی، صبح زود و نزدیک غروب آفتاب یا شب رو حتما انتخاب کنید و حتما با خود آب یخ برای سگهاسکی همراه داشته باشید. به هیچ وجه سگ هاسکی را بخصوص در تابستان، داخل ماشین تنها نگذارید. همچنین سعی کنین درتابستان سگ هاسکی را مخصوصا از ظهر و دمای بالای 30 درجه در داخل خانه نگهداری کنید،سگ های هاسکی نیاز دارند که روزانه تخلیه انرژی بشن وگرنه به انواع اختلالات رفتاری سگ ها دچار می شود و باعث بیحالی و کسلیشان میشود که شما دوست ندارید.

سگ نژاد هاسکی 
سگ نژاد هاسکی
سگ نژاد هاسکی 
سگ نژاد هاسکی

انواع نژاد های مختلف سگ مخصوصا سگ هاسکی  به سه عنصر  برای بهتر بودن حالشان نیاز دارند که عبارتند از:

  • سایه (درخت در محیط بیرون برای هاسکی گزینه مناسبی برای ایجاد سایه باشد)
  • پناهگاه (یک لانه سگ یا قسمتی از فضای داخلی منزل خودتان)
  • آب (ظرف آب سگ در طول روز همیشه باید پر از آب خنک باشد)

سگ های هاسکی سگ های اجتماعی هستند همچنین بسیار مهربان و دوست داشتنی اند. با بچه ها خیلی خوب هستند.
درباره تغذیه هاسکی باید بگوییم که غذایشان نسبت به انواع دیگه سگها متفاوت است و  نیاز به تغذیه مداوم در روز ندارند .بسیاز مراقب خوردوخوراک خود هستند. آنها نیازمند به غذاهایی با حجم نسبتاً کم اما حاوی پروتئین بالا هستند. بهتر است که حجم غذای روزانه اش را به دو یا سه بخش کوچک تقسیم کنید.  درغذاش از پروتئین که در گوشت و یا ماهی یافت میشود استفاده کنید همچنین غلات و سبزیجات هم استفاده کنید. این نژاد اگر سیر باشن، غذا نمی خورند. اگر زیاد فعالیت کرده باشند، بیشتر غذا می خورد.
اگر علاقه مند به خرید این نژاد سگ شده اید باید بدانیم برای خرید سگ هاسکی  باید بین 10 تا 20 میلیون تومان هزینه کنید.همچنین قیمت هزینه تقریبی نگهداری از آنها بین  15 تا 18 میلیون تومان در سال می باشد.

سگ دوبرمن

این نژاد اندازه متوسط و ظاهری زیبا دارد. دارای قدرت عضلانی زیادی می باشد که  در نگاه اول جلب توجه می کند همچنین دوبرمن سگی باوفا است و بیشتر از هر نژادی اثرات حیوانات نجیب زاده را دارا می باشد. هوشیاری، چابکی، چالاکی عضلات و رفتار خوب وجوه آشکاری است که درچشم هر بیننده ای جلب توجه می کند و  با پرورش صحیح می تواند حیوان خوبی برای صاحبش باشد.

باید بدانید دوبرمن ها برروی صداهای بلند حساس هستند و واکنش خوبی از خود  نشان نمی دهند. 
به افرادی که ورزش می کنند و فعال هستند این نژاد سگ بسیار پیشنهاد می شود. باید در روز حدود 2 ساعت با سگ خود پیاده روی کنید. نژادی تیزهوش و با ابهت می باشد. سگ دوبرمن‌ بطور قابل توجهی زیبا، باهوش و حساس است،به نحوی که جایگاهی در میان 5 نژاد از باهوش‌ترین سگ‌ها را برای خود باز کرده است. 

سگ دوبرمن
سگ دوبرمن
سگ دوبرمن
سگ دوبرمن

باید بدانید که سگ دوبرمن کمک انسان ها بوده است در زمان جنگ جهانی بسیار استفاده شده اند.  از آن رو نگهبان انسان نامگذاری شده اند. 
نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که افرادی که تاحالا سگ نداشته اند این نژاد سگ انتخاب مناسبی نمی باشد.  همچنین برای خانواده هایی که بچه کوچک (زیر 5 سال) دارند پیشنهاد نمی شود، این نژاد بیماری های نژادی زیادی دارد. برای همین اگر فکر خرید یه دوبرمن را دارید باید بدانید که برای بیماری هایش باید هزینه زیادی به دامپزشک پرداخت کنید.
بیماری های شایع در نژاد سگدوبرمن

  • بیماری کاردیومیوپاتی دیلاته: یک بیماری شایع در سگ‌های بزرگ مانند دوبرمن‌ می باشد و علائمی مانند تنگی نفس،سرفه کردن،کاهش وزن دارد
  • بیماری فون ویلبراند

نژاد دوربرمن نیاز به غذای کافی و تنظیم شده دارند، تا برای فعالیت  انرژی بیشتری داشته باشند و بیمار نشوند. سگ های نژاد دوبرمن همه نوع غذایی را می خورند بجز گوشت، بهتر است سعی کنید گوشت را با سبزیجات و میوه مخلوط کنید،  باید سعی کنید مواد معدنی زیادی را برای دوبرمن خود درنظر بگیرید. 
اگز شما قصد خرید سگ دوبرمن را دارید  باید بدانید قیمت سگ دوبرمن حدود 8 تا 12 میلیون تومان می باشد. همچین هزینه زیادی  برای زمانی که بیمار شد باید صرف کنید.  سالانه تقریبا 15 میلیون تومان هزینه نگهداری از این نژاد سگ می باشد. 

سگ نژاد سرابی

سگ نژاد سرابی به سگ نگهبان معروف می باشد و از خانواده در مقابل غریبه ها میتواند محافظت کند، همچنین در گذشته به علت هوش زیادشان و سرعتی که داشتند نژاد سرابی در جنگ ها مورد استفاده قرار می گرفتند.
سگ سرابی به چهار دسته تقسیم میشوند. 

  • سگ سرابی سیاه 
  • سگ سرابی  بی مو
  • سگ سرابی پرمو
  • سگ سرابی دومو 

همچنین این نژاد دارای رنگ های متفاوتی همچون سیاه، قرمز، خاکستری می باشند که نسبت به علاقه می توانید برای خود انتخاب کنید.
بیشتر مردم ایران که باغ یا ویلا دارند از این نژاد سگ  به دلیل هوش بالا و هوشیاری بالا که نسبت به اطراف دارد  به عنوان سگ نگهبان استفاده می کنند.
این نژاد را به علت بزرگی و تهاجمی بودنش بهتر است در خانه خود نگهداری نکنید.  این نژاد نیازمند پیاده روی روزانه میباشد تا انرژی خود را تخلیه کند به شما پیشنهاد میشود که سگ سرابی خود را حدودا نیم ساعت در روز به پیاده روی ببرید. 
 این نژاد  نیازی به غذای زیادی ندارد وپرخورد نمی باشد،مواد غذایی مانند گوشت،شیر، سبزیجات برای این نژاد مقوی بوده و به علت بدن عضلانی که دارد باید حتما مواد پروتئینی  زیادی به این سگ برسد.

سگ نژاد سرابی
سگ نژاد سرابی

بیماری در نژاد سرابی بسیار کم می باشد و به ندرت دیده می شود اما به علت وزن زیادی که دارد ممکن است دچار التهاب مفاصل شود،به موارد دیگری مانند نفخ و یا چاقی هم می توان اشاره کرد که موضوع خاصی نمی باشد با رعایت اصول نگهداری به سلامتی خود باز می گردد.
برای  خرید سگ نژاد سرابی باید بدانید که قیمت سگ نژاد سرابی حدود  4 تا 6 میلیون تومان می باشد. همچنین درسال حدود 10 میلیون تومان برای نژاد سرابی خود باید خرج کنید.

سگ شیتزو

سگ نژاد شیتزو بسیار مورد علاقه مردم است و می توان گفت یکی از محبوب ترین سگ ها برای می باشد. 
قدم زدن با این سگ حس خوشحال کننده ای را به انسان می دهد. البته این رفتار سگ نیازمند تربیت درست می باشد. همچنین سگ شیتزو سگی اجتماعی می باشد و دوست دارد با هم نژاد های خود بازی و سرگرم شود باید آنهارا از همان تولگی در اجتماع قرار دهید. 

سگ شیتزو
سگ شیتزو

درباره مواد غذایی سگ شیتزو باید گفت که انواع مواد غذایی از جمله اسید های چرب،پروتئین،مواد معدنی برای این سگ مفید می باشد. اسید های چرب در موادی مانند ماهی، روغن زیتون آجیل ها وجود دارند که می توانید در تغذیه سگ از آنها استفاده کنید.  همچنین در دسته بندی مواد معدنی باید توجه داشته باشید که به اندازه کافی ویتامین  های k,B به سگ شما برسد.
درکل سگ شیتزو سگی خانوادگی است  و حتی می توانید در خانه کوچک از آنها نگهداری کنید، از موارد بامزه این سگ  می توان به مو های پر پشت نرم و چشم های بادامی اش اشاره کرد که آنها را بیشتر زیبا می کند. 
سگ های شیتزو داری نژاد های مختلف می باشد که به چند موارد از آنها اشاره می کنیم.

سگ شیتزو تریر: این سگ از ترکیب دو نژاد سگ شیتزو و سگ تریر به وجود می آید.

سگ شیتزو مینیاتوری: امروزه افراد زیادی علاقه مند به خرید شیتزو مینیاتوری شده اند این سگ ها نسبت به شیتزو معمولی جثه کوچک تری دارند. 

نژاد سگ چی خوبه
سگ شیتزو تریر 

نژاد سگ چی خوبه
سگ شیتزو مینیاتوری

مطلب مفید بود؟
28
2
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی