تهران

عمل اسلیو معده برای چه افرادی مناسب است؟ خطرات اسلیو و مزایا

عمل اسلیو معده
چاقی یکی از مشکلات اساسی زندگی مدرن برای همه افراد در کل جهان است به همین خاطر روزانه روش‌های جدیدی برای کاهش وزن و لاغری پیشنهاد می‌شود. عمل اسلیو معده که متقاضیان زیادی هم دارد یکی از آن روش‌هاست.در این عمل بخشی از معده برداشته می‌شود تا فرد احساس گرسنگی کمتری داشته باشد و در نتیجه کمتر غذا بخورد.

عمل اسلیو معده برای چه افرادی مناسب است؟ خطرات اسلیو و مزایا

یکی از مشکلات بزرگ که بسیاری از افراد جامعه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اضافه وزن و چاقی است. چاقی علاوه بر آن که بر روی اعتماد به نفس افراد تاثیر منفی می‌گذارد و به مرور زمان باعث می‌شود که روحیه فرد از بین برود. البته خود چاقی نیز به لحاظ فیزیولوژیک می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا، دیابت، سکته قلبی، آپنه خواب (نوعی اختلال خواب که باعث وقفه کوتاه تنفسی می‌شود) و... شود.

امروزه پزشکان روش‌های متعددی را برای کاهش وزن پیشنهاد می‌دهند برای مثال برخی از متخصصان برای کاهش وزن به فرد تغییر رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی را توصیه می‌کنند اما اگر اضافه وزن با روش‌های گفته شده درمان نشود، متخصص جراحی اسلیو معده را به فرد بیمار پیشنهاد می‌دهد. در جراحی اسلیو معده، حجم معده فرد بیمار کاهش پیدا کرده و در نتیجه اشتهای او کم شده و به وزن ایده آل خود خواهد رسید.

با توجه به افزایش چشمگیر متقاضیان برای انجام اسلیو معده، تصمیم گرفتیم در این مقاله به طور کامل شما را با این جراحی، مزایا و خطرات آن آشنا کنیم.

عمل اسلیو معده
عمل اسلیو معده 

عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده یک روش جراحی برای کاهش وزن است که به صورت لاپاراسکوپی توسط پزشک متخصص انجام می‌شود. به طور کلی در این روش قسمتی از معده که وظیفه ترشح هورمون گرسنگی را بر عهده دارد از بدن توسط جراحی خارج شده و در نهایت دیگر بخش معده که گنجایش کمتری برای ذخیره غذا دارد در بدن باقی می‌ماند و همچنین تغییرات هورمونی ایجاد شده تاثیرات مثبتی بر روی بیماری قلبی و فشارخون فرد می‌گذارد.
پس از آن که قسمت مشخصی از معده برداشته شد تنها چیزی که از معده باقی می‌ماند چیزی شبیه به آستین لباس است که به دلیل شباهت اسلیو معده با آستین لباس، این عمل را اسلیو معده یا جراحی آستینی معده می‌نامند.
پس از آن که فرد عمل کوچک کردن معده را انجام داد احساس گرسنگی در وی کاهش پیدا کرده و فرد در هر وعده غذایی مقدار کمی غذا مصرف می‌خورد. نتیجه این عمل دائمی است و هیچ‌گونه برگشتی ندارد. البته بیمار بعد از انجام این جراحی باید رژیم غذایی درست و متناسبی بگیرد. اگر فرد بیمار دوباره شروع به پرخوری کند معده او کشیده شده و بزرگ‌تر می‌شود. البته کشش معده به معنی برگشتن معده به سایز اصلی خود نیست.

اسلیو معده چیست
عمل اسلیو معده چیست؟

چه کسانی کاندیدای مناسبی بری عمل اسلیو معده هستند؟

مهم‌ترین نکته‌‌ای که باید قبل از تصمیم گیری به انجام عمل اسلیو به آن دقت کنید این است که این عمل برای چه کسانی مناسب است؟ در اینجا باید به شما بگوییم که هر عمل لاغری و هر راه درمانی برای چاقی بستگی به شرایط جسمانی، روحی، رفتار فر،د عادات فرد، سابقه دارویی، سابقه بیماری و فاکتورهای خاص دیگری دارد که باید پزشک آن‌ها را مورد بررسی قرار دهد دارد.
به طور کلی افرادی که در ادامه گفته می‌شوند شرایط مناسبی برای کاندید عمل جراحی اسلیو معده هستند:

  • شاخص توده بدنی فرد باید بین 35 تا 39.9 باشد. همچنین فرد باید بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌هایی که مرتبط با چاقی می‌باشند را دارا باشد.
  • فردی که حداقل به مدت 6 ماه با دنبال کردن رژیم غذایی سالم، کمک دارویی و تمرینات ورزشی نتوانسته باشد به وزن ایده آل خود برسد و یا نتوانسته باشد که وزن زیادی کم کند.
  • فرد باید از لحاظ ذهنی آمادگی تغییر عادات غذایی و سبک زندگی خود را داشته باشد.
  • فرد باید از لحاظ روحی و روانی در وضعیت مطلوب و نرمالی قرار گرفته باشد. به عبارتی فرد نباید بیماری روانشناختی داشته باشد.
  • فرد نباید مواد مخدر یا نوشیدنی‌های الکلی مصرف کند.
  • افرادی که چاقی روانشناختی دارند یعنی چاقی ایشان مربوط به عصبانیت و روان است کاندیدای مناسبی برای این عمل هستند.
  • افرادی که سلامتی عمومی خوبی را دارا می‌باشند.
وزن مناسب برای عمل اسلیو معده
عمل اسلیو معده مناسب چه کسانی است؟

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای عمل اسلیو معده نیستند؟

همانطور که گفته شد جراحی اسلیو معده یکی از روش‌های مفید و کم خطر برای رسیدن به لاغری است. اما این روش برای تمامی افراد مناسب نیست و افراد باید شرایط خاصی داشته باشند. به طور کلی افرادی که شرایط زیر را دارند کاندیدای مناسبی برای این عمل نیستند.

  • افرادی که به بیماری صرع مبتلا هستند.
  • افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای اعصاب و روان، مشکلات روانی و اختلال در سیستم عصبی مبتلا هستند نباید از این عمل استفاده کنند.
  • افرادی که مشکلات قلبی دارند برای انجام این عمل اصلا مناسب نیستند.
  • افرادی که زیر 18 سال و یا بالای 65 سال سن دارند.
  • افرادی که به اضافه وزن و چاقی مبتلا نیستند.
  • افرادی که به دلیل مصرف نوشیدنی‌های الکلی و یا کشیدن سیگار به اضافه وزن دچار شده‌اند و می‌توانند با تغییر سبک زندگی به وضعیت ایده آل خود برسد.
عمل اسلیو معده
عمل اسلیو معده برای چه کسانی خطرناک است؟

مزایای عمل اسلیو معده

  • جراحی اسلیو معده به صورت لاپاراسکوپی انجام می‌شود و عوارض آن نسبت به جراحی‌های دیگر بسیار کمتر می‌باشد.
  • در این روش با کاهش اشتها فرآیند لاغری برای شما سخت نمی‌شود.
  • در این روش دستکاری در پیلور معده و باقی مسیر گوارش (عمل بای پس) انجام نمی‌گردد.
مزایا و معایب اسلیو معده
مزایای اسلیو معده و روند تغییرات آن

عوارض اسلیو معده

با توجه به مزایای اسلیو معده برای برخی از افراد این سوال پیش می‌آید که آیا عمل جراحی اسلیو معده خطرناک است و یا عوارض خاصی دارد؟

در اینجا باید به شما بگوییم که هر جراحی که موجب دستکاری در بدن می‌شود دارای عوارضی است. البته این عوارض می‌تواند در بلند مدت و یا کوتاه مدت رخ دهد. از جمله عوارض عمل اسلیو معده که ممکن است در بعضی افراد در هفته اول رخ دهد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. عفونت
  2. خونریزی زیاد
  3. مشکلات تنفسی
  4. لخته خون
  5. حساسیت به بیهوشی
  6. سو تغذیه
  7. اسهال 
  8. تهوع
عوارض اسلیو معده
عوارض اسلیو معده

مطلب مفید بود؟
6
1
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی